Re: SAS justerer ombordproduktet
Man kan mene mye om alkohol og drikke "utover en enhet" bør være inkludert i Go, og om champagne skal komme før eller etter avgang, men jeg har noen seriøse problemer med hele SAS strategi når det gjelder service til kundene.
1) Hva skal SAS være? Et fullserviceselskap der man lener seg tilbake og blir servert, eller lowcost-wannabe der man må sørge for å ha lest menyen, funnet frem kredittkort og vente i evigheter før man får ferdig måltid fordi man skal ta betaling fra litt under 200 passasjerer? Noe av komforten med skikkelige flyselskap er at du slapper av fra du setter deg ned til du reiser deg og går av. Det har visst ikke folk i SAS-ledelsen skjønt, og det er nok helt essensielt for den kundegruppen de går etter - også når de velger Go på longhaul, eller velger SAS innenriks fordi man da slipper å styre med frokost.
2) Dette er smålig. Jeg syns reklamene og lotteriene på Ryanair er ille, men det er vel så ille å lide seg gjennom remsen av alt du må betale for og ikke på SAS Go idag. Og nå blir det verre. Det henger sammen med poenget over. Men jeg betaler gjerne 200 spenn mer til Asia/USA for å slippe dette maset.
3) Hvor mye sparer de egentlig på dette? En del som gjorde et poeng ut av dette da Economy ble redusert til tre gratis drikkeenheter. Nå reduseres det enda mer. Det er virkelig unntaket som makser ut cola til maten, så jeg forstår ikke at man mener forholdet mellom inntjening av småpenger vs omdømme er positivt. Men dette er ren synsing, så correct me if I'm wrong.
I det minste håper jeg de får på plass en pre-order funksjon ved bestilling. Jeg gidder ikke sitte og vente halve flyturen med kredittkortet i hånden og samtidig betale mer for å fly med SAS. Så da blir det kun de gangene jeg flyr i Plus og ellers konkurrentene.