SAS justerer ombordproduktet - service, servering mm

Re: SAS justerer ombordproduktet

http://www.sas.no/alltid-med-sas/ er visst en side som ofte må oppdateres.

På den norske versjonen av siden står det "Gratis kaffe/te/vann". Vann nevnes ikke på sidene for andre land og heller ikke i pressemeldingen. Vil det falle bort?
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Tror fint du får et glass med vann på forespørsel, vannflaske må man betale for.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Tror fint du får et glass med vann på forespørsel, vannflaske må man betale for.
Har hatt vekslende erfaring med det. Hvorfor ikke skrive det klart overalt slik som med kaffe og te?
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Det er det som er så synd med SAS.
Det virker som de ALDRI får bestemt seg hva de egentlig skal være.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Det er vel det som er kjennetegnet til SAS: Alltid en ny opplevelse ombord ;)
Stadig et Annet Servicekonsept?

De siste gangene jeg har reservert sete har det forresten stått at pris er "0,-" for hver av reservasjonene og jeg har måtte godkjenne kjøpet. Er det andre priser der for de som ikke er EBG eller hva er det de holder på med?
 
Last edited:
Re: SAS justerer ombordproduktet


Ikke katastrofalt i seg selv at frokosten forsvinner, men stusser litt på følgende utsagn:
- Vi må vel si at produktendringene vi gjorde da vi fjernet businessklassen i fjor, ikke var helt optimale. Spesielt opplevde de som reiser på Plus, at produktet var for likt det som ble tilbudt på økonomiklassen. Derfor gjør vi nå justeringer og forbedringer, forteller Andresen,
Hvordan kan man kalle det en forbedring at økonomiproduktet forverres for å differensiere det fra Plus? Er det en egen Special Ed.-klasse på NHH for denne bransjen?

Økonomiproduktet til SAS er allerede langt under de største konkurrentene i Europa. Om de ikke priser seg lavest eller jeg trenger enveis ser jeg ingen grunn til å fly SAS i Europa.

Hei KLM!
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Ved siden av å være er et lett forvirrende opplegg, igjen, - er det særlig smart?

Dessuten: at pre-dep champagnen gjenopplives gjør deler av den tidligere forumdebatten enda pussigere:

Det er endel land som har endret reglene med tanke hva og hvordan alkohol serveres på bakken på fly.
Danmark er et av de.
Det er også årsaken til at SAS fjernet Champagne som pre-dep på alle avganger. For å ha et ens opplegg.
Vet at mange her ikke vil tro på det, men dette ble ikke gjort for å spare penger.

:rolleyes:
 
Last edited:
Re: SAS justerer ombordproduktet

... stusser litt på følgende utsagn: Hvordan kan man kalle det en forbedring at økonomiproduktet forverres for å differensiere det fra Plus? Er det en egen Special Ed.-klasse på NHH for denne bransjen?

Et veldig godt poeng.

Så vidt jeg kan lese meg til, kom denne produktsjef Andresen med på lasset da konkurstruede Braathens ble innlemmet i SAS i 2005. Etter ca 20 år (!) i Braathens, hvor Andresen startet som trafikkassistent som 19-åring, er han per i dag øverste leder for produktutvikling i SAS Airlines.

Nei, han gikk aldri på NHH.
Men er relativt nylig ferdig (2011) med en BI-master i 'strategisk ledelse'.

Da kan han sikkert enkelt regne ut hva det lett omarbeidede Braathens-konseptet SAS har strevet med å selge egentlig har kostet selskapet.

"You can take a man out of a regional carrier, but..."
 
Last edited:
Re: SAS justerer ombordproduktet

Jeg gleder meg til Champis glasset før take-Off jeg, det syntes jeg alltid hørte med.....
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Nok en grunn mindre til å reise med SAS dessverre for min del :( Man kopierer DYs konsept, men problemet er at DY sitter igjen med et bedre produkt sett hen til pris enn SAS nå. (For kunder uten kort eller vilje til å kjøpe billett i plus).

Men dette er jo en konsekvens av at arbeidsgiverne våre sier "billigste bestiller vi hos"....

* Kan jo legge til at jeg i hovedsak flyr innenriks nord/sør.
 
Last edited:
Re: SAS justerer ombordproduktet

Er det bare meg, eller endrer SAS servicekonseptene sine til stadighet

Ikke til stadighet. Bare når reklamen har sørget for at inntrykket av servicekonsepet deres har satt seg godt nok til at kundene blir skuffet når de kommer om bord.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Man kan mene mye om alkohol og drikke "utover en enhet" bør være inkludert i Go, og om champagne skal komme før eller etter avgang, men jeg har noen seriøse problemer med hele SAS strategi når det gjelder service til kundene.

1) Hva skal SAS være? Et fullserviceselskap der man lener seg tilbake og blir servert, eller lowcost-wannabe der man må sørge for å ha lest menyen, funnet frem kredittkort og vente i evigheter før man får ferdig måltid fordi man skal ta betaling fra litt under 200 passasjerer? Noe av komforten med skikkelige flyselskap er at du slapper av fra du setter deg ned til du reiser deg og går av. Det har visst ikke folk i SAS-ledelsen skjønt, og det er nok helt essensielt for den kundegruppen de går etter - også når de velger Go på longhaul, eller velger SAS innenriks fordi man da slipper å styre med frokost.

2) Dette er smålig. Jeg syns reklamene og lotteriene på Ryanair er ille, men det er vel så ille å lide seg gjennom remsen av alt du må betale for og ikke på SAS Go idag. Og nå blir det verre. Det henger sammen med poenget over. Men jeg betaler gjerne 200 spenn mer til Asia/USA for å slippe dette maset.

3) Hvor mye sparer de egentlig på dette? En del som gjorde et poeng ut av dette da Economy ble redusert til tre gratis drikkeenheter. Nå reduseres det enda mer. Det er virkelig unntaket som makser ut cola til maten, så jeg forstår ikke at man mener forholdet mellom inntjening av småpenger vs omdømme er positivt. Men dette er ren synsing, så correct me if I'm wrong.

I det minste håper jeg de får på plass en pre-order funksjon ved bestilling. Jeg gidder ikke sitte og vente halve flyturen med kredittkortet i hånden og samtidig betale mer for å fly med SAS. Så da blir det kun de gangene jeg flyr i Plus og ellers konkurrentene.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Kort spm:

Har en flyvning OSL-LHR 2.juni med avgang 13:10. Bør jeg bytte til 17:10 for å få bedre service? Reiser i Plus.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Konseptbilde av SAS Plus (Europe) ettermiddagsmat.

showpic.ashx
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Ble oppgradert til plus på siste flyvning med sas interkontinentalt. Hadde valgt meg et sete på rad 31, men fikk jo nå god plass og mat på rad 17. Det jeg også fikk var en tv-skjerm som ikke fungerte hele turen! Og en purser som under servering helt klart ikke ønsket snakke til meg som de andre passasjerene (ganske klart at 17F er op-up vil jeg tro). Utrolig at de nå går gjennom denne forbedringen. De kunne i allefall ventet til de nye kabinene var på plass. En colaboks til maten.... Jøss!
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Om jeg klarer å fornye EBG i år så er det nok ingen overvekt av SAS flygninger som ligger bak, dessverre.

Bortsett fra bonuspoeng og alliansemedlemskap (som betyr lite for de fleste) sliter jeg med å se forskjell på SAS og Norwegian, og SAS må vel i snitt ha en høyere pris pr. hode?
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Du bør bytte til BA :lol:

Så fort som overhodet mulig, også. Det kommer til å bli fullt der fremover.

Årsaken til at de ikke skriver noe om hva som skjer innenriks og i Norden ser ut til å være at det er en massiv nedskjæring. Slik jeg har forstått det (med forbehold om at jeg kan være blind):

Norden: All matservering fjernes. Kun snacks for salg. Mat alla gammel Extra etter kl 16, men bare i PLUS

Norge: Ingen servering utover kaffe og vann i sør Norge. Snacks til Nord Norge.

Upgrade my ****… etc etc også da.
 
Back
Top