SAS justerer ombordproduktet - service, servering mm

Det der tror jeg vil dytte bort mange som egentlig betaler godt for dagens plus-billetter. Det finnes ingen store seriøse firmaer i Scandinavia tror jeg som tillater businessklasse i europa. Plus er nok lettere å godta.

Så spørs det hvor mange flere transfer passasjerer i business de vil få fra Europa via CPH.

Kunne de ikke heller bare gjøre det lettere å benytte den muligheten som skal finnes for å blokkere midtsete i plus for 1500 kr? F.eks kunne gjøre det valget når en booker billetten?

Ellers bare spole tilbake til 2013, ha en business class og så fylle på med Plus med mange fordeler og høy betalingsvillighet bakover så langt det går. Helt enig i at i Skandinavia ligger inntektsmulighetene i Plus klassen, og det er mange store som ikke kan booke business short haul. De får vel regne litt på dette her. Plus kan uansett ikke forsvinne til fordel for business, da blir det SAS Go for veldig mange kunder som kjøper Plus i dag.
 
Jeg ser hos oss og de maritime kollegaene jeg har så er det jo stort sett business ut av Europa og ganske strengt på ikke business intra-Europa og her der det ganske strengt både i systemene og fra eventuell leder.

Pluss har alltid vært innafor, så regner med at i det de kaller det business vil vel svært mange vippe over til Go.

Det beste her synes jeg uansett er at når man skal langt så slipper men å starte med sliten Plus eller komme hjem til sliten Plus etter 10 timer i 2A.

Gleder meg som en unge til varm mat og "ekte" bobler til AGP osv..
 
Det ene utelukker vel ikke det andre, og ser for meg heller 3 klasser på lengre/business tunge ruter og Plus og Go på innenriks og intra-Skand. Ala pre 2013
 
Jeg husker rett å slett ikke "pre 2013" kan noen utgreie om hvordan det egentlig var på typisk intra europa og innenriks?

Ser også at det er en del forskjeller på hva folket ønsker seg og setter pris på når de er ute å flyr. For min del er den mystiske soft block funksjonen den aller aller viktigste når jeg må hit og dit med jobben. Det er iallefall magisk å ha ledig sete ved siden av i 80/90 % av tilfellene for min del. Erfaringsvis så skjer det oftere i go enn i plus.
 
Det kan jo bli Business til ‘full økonomiklassepris’ igjen .. Deja vu all over again? ;). #thereturnofEuroClass
 
Det dynamiske systemet med Plus/Go i forhold til hvor mange rader det er av hva fungerer etter hva jeg oppfatter bra i dag. Fløy BGO-OSL i går, og da var 11/30 rader Plus, mens det motsatt vei for noen måneder bare var 2 rader. Hvorfor ikke utvide dette? Folk kan bestille Biz, Plus og Go, og så bare justerer man inndelingen i flyet etter bookingen. I A320neo har de første seks radene litt bedre beinplass, så man kunne feks satt et tak på Biz på 36 seter (neppe ofte det ville vært så mange). Gitt Plus passasjerer wifi som plaster på såret for litt mindre beinplass og at de må sitte noe lenger bak på enkelte flyvninger. Ja, litt mer admin å gjøre det sånn, men tror det kunne vært en interessant tanke
 
Jeg husker rett å slett ikke "pre 2013" kan noen utgreie om hvordan det egentlig var på typisk intra europa og innenriks?
.

Frem til 2013 var det skikkelig bra varmmat på porselen og Orrefors glass. Champagne var det også. Champisen overlevde en liten stund i Plus også da.

Blokkert midtsete.
 
Gode nyheter!
Jeg tror veien for SAS og andre nettverkselskaper i Europa er å øke/ oppgradere tilbudet og produktene (både før, under og etter turen) slik at dem kan skille seg mer ut fra LCCene og dermed kunne forsvarliggjøre høyere billettpriser. SAS må øke inntektene etter CH-11 og da må dem gjøre noe for å kunne forsvare de kommende økte billettprisene.

Imo trengs det ikke de store tingene nå til begynne med, men gratis snack, drikke (mer enn LH vannflaska, men ikke alkohol) og WIFI til alle ville dem ha kommet langt med. I tillegg tilby et bedre utvalg av forhåndsbestilt mat. På Pluss bør det i tillegg på lengre flygninger (over 2t) være et tilbud om bedre mat (gjerne varm og via forhåndsbestilling utover 1-2 valg som fast lastes ombord i begrenset antall). I tillegg til garantert ledig midtsetet (avskilt med armbord) på Pluss og bedre skille med gardiner mellom Pluss og Go.
Jeg ville også sett på å en underholdningsapp som folk kan se TV- serier, filmer og Live TV på sin egen nettbrett/ PC. Til det bør SAS se på om de kan installere nettbrett holdere på stolryggen slik AA hadde. Vi ser hvor populær slik underholdning er i USA. (Egne skjermer kan komme evt senere når SAS er i bedre økonomisk stand).
På bakken bør SAS se på flere lounger og Cafe (gjerne i samarbeid med SkyTeam partnerne. SAS Cafe er noe dem kunne brakt med inn til dem andre) på de større flyplassene, samt muligheter til å kjøpe (gratis for statuskunder) mat via grab and go automater ala slik Lufthansa og United har begynt med.

Det var bare et par ideer fra min side, men flott å høre at SAS ser på å bedre tilbudet ombord, noe jeg tror mange ønsker seg etter at det europeiske flymarkedet har gått i motsatt retning i mange år i forsøk på å konkurrere med LCC.
 
Last edited:
Plus har jo ingen ting med pluss å gjøre - så fra minus til noe nytt må jo bli til det bedre. Det er nok av de som tror de reiser business når de flyr med SAS Plus så jeg tror ikke bortfallet blir så stort.
 
Idag synes jeg Plus funker best til aa samle statuspoeng og ha loungetilgang naar prisen er akseptabel, selve klassen er jo ikke saa mye aa rope hurra for. Lounge har jeg fortsatt med Star gull gjennom et annet selskap. Naar det forsvinner vil jeg heller bruke andre kort som gir adgang til andre lounger. Det irriterer meg ennaa at kun norske, svenske og finske amexkort (platinum og centurion) gir adgang til OSL loungene. Det er saa bakstreversk av OSL/Amex. I stockholm og Helsinki er det ikke slik. Det gis fastrack og loungeadgang, i Stockholm er det jo egen Amexlounge som kjent. Det er ganske god mat til lunch og middag, men frokosten har vaert den samme i aarevis.
 
Noen som vet om SAS serverer det samme i business fra CPH i juli som i mai/juni? Lider valgets kval for hovedrett her og hadde vært fint å sammenligne om jeg finner en trip report.
 
Re: Generelle spørsmål om Eurobonus, StarAlliance (--> 31AUG2024)

Teller flyvning til Svalbard som innenlands eller utenlands? Tenker da på EBD fordelen om gratis drikke i Sas Go (alkohol eller ikke?)
 
Svalbard er å regne som en innenlandsflyvning. Dvs 1 enhet alkohol på Plus og ingen alkohol på Go som Diamant


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Svalbard er å regne som en innenlandsflyvning. Dvs 1 enhet alkohol på Plus og ingen alkohol på Go som Diamant


Sent from my iPhone using Tapatalk

Er det innenlands også når det er direkteflight (som flyr fra non-Schengen)?
 
Serr? Under Covid fløy vi til Longyearbyen og drakk hele veien opp for å slippe maske. Mulig vi betalte for vinflaske 4 eller 5, men det meste var gratis.
 
Forstår jeg det rett som blir det gjeninnført gratis øl og vin til maten på longhaul fra 1 april?
 
Back
Top