• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SK SAS justerer ombordproduktet - service, servering mm

Ting forsvinner jo gjerne hvis det selger for dårli.

Ellers er det ikke umulig det etter 1/10 kommer en ny meny i økonomi og en annen sammensetning av drikketralla, så man ikke lenger trenger å forhåndsbestille champagne hvis man vil ha det (Norwegian har de jo i "basisutvalget)
Ja jeg ble fortalt at det kommer en ny meny 1. oktober der det bl.a. er en "Sparkling Wine & Antipasti(ny tapas box)" deal til 195,-NOK.
 
Jeg mistenker at de selger champagne der og da fra trallen som de gjorde på monkey i gamle dager og at man kan smiske seg til et ekte glass. De vil jo ha champagne tilgjengelig om bord.
 
Jeg mistenker at de selger champagne der og da fra trallen som de gjorde på monkey i gamle dager og at man kan smiske seg til et ekte glass. De vil jo ha champagne tilgjengelig om bord.
Nettopp. Og da trengs det ikke forhåndsbestille.

Så får man se etter hvert om man må ha med egne glass eller ikke.
 
De har jo innført det på tralla på langdistanse allerede, selv om "de måtte sjekke om det var lastet."
Fikk også ekte glass, "Du kan ikke drikke champagne fra plast" sa hun og gikk frem i C og hentet glass der.
 
Jeg mistenker at de selger champagne der og da fra trallen som de gjorde på monkey i gamle dager og at man kan smiske seg til et ekte glass. De vil jo ha champagne tilgjengelig om bord.
Riktignok long haul, men senest i dag fikk vi kun plastglass selv om pursher selv kommenterte at de hadde glass ombord, men fikk ikke dele ut. Litt tullete når vi får glass sammen med maten i premium.
 
Det er ikke lett å teste businessclass mellom TOS og OSL, all den tid at den ikke finnes. På innenriks er det premium og economy som gjelder, der premium skal tilsvare plus. Vil tro det serveres frokost på premium. På den annen side tror jeg du lager bedre frokost hjemme enn det du får servert.
 
Det er ikke lett å teste businessclass mellom TOS og OSL, all den tid at den ikke finnes. På innenriks er det premium og economy som gjelder, der premium skal tilsvare plus. Vil tro det serveres frokost på premium. På den annen side tror jeg du lager bedre frokost hjemme enn det du får servert.

Prinsippielt korrekt, men billetten ble kjøpt som "business class", da den går videre til Europa (SYDEN :D ). Derfor kaller jeg den en biz. Men du har selvfølgelig rett, det er premium på det legget. På sydenleggen regner jeg med det er blokkert sete og servering av mat, men på innlandsleggen er jeg ikke sikker på hva det blir. SAS har manglende info og om man søker på "frokost" på nettsiden så kommer ca ingen ting opp. Elendig kundeinfo.
 
Var heldig og fikk en oppgradering fra ARN til LHR sist søndag. Stappfullt fly, hadde opprinnelig en eco light billett, men EBD fikk meg over til andre siden av gardinen.

Før måltidet var en runde med drikke og cashew nøtter. Maten ombord synes jeg var veldig god, og var av god kvalitet. Likte spesielt godt presentasjonen av maten. Men ikke så stor porsjon akkurat da. Heldigvis hadde jeg også forhåndsbestilt en burger, da jeg visste jeg kom til å være sulten på turen, og den var helt super. Kommer til å bestille denne igjen når jeg flyr eco.

Jeg likte så godt de nye kaffekoppene, og spurte om det var mulig å kjøpe en. Purser kom da bort med en kaffe og en ekstra kopp jeg kunne ta med.

Super service, og noe jeg gjerne vil reise med igjen!
 

Attachments

  • shared image (12).webp
    shared image (12).webp
    29.3 KB · Views: 46
  • shared image (11).webp
    shared image (11).webp
    72.3 KB · Views: 42
  • shared image (10).webp
    shared image (10).webp
    42.4 KB · Views: 44
  • shared image (9).webp
    shared image (9).webp
    74 KB · Views: 49
  • shared image (8).webp
    shared image (8).webp
    68.4 KB · Views: 50
  • shared image (7).webp
    shared image (7).webp
    88.1 KB · Views: 51
Får man frokost på business class-billett Tromsø-Oslo kl 06:00-08:00?

Svar: ja det får man. Rundstykke med diverse pålegg.

OSL-LPA med business class billett, fattern summerer opp: "ååå dette var som å fly på 80/90-tallet! :love: Varm dandert kyllingmiddag, alt servert på porselen og i glass. Jeg fikk til og med konjak. Konstant etterspørsel om jeg ville ha mer å drikke / spise".
 
Fløy BOO-TOS forrige onsdag. En person bak meg (men foran gardina) ba om to øl. Nei det går ikke. Maks en øl, i følge flyvertinnen på grunn av "alkohollovgivningen". Greit de skal spare inn, kalle det Premium, øke prisen og levere et dårligere produkt, men å direkte lyve til passasjerene? Jeg fikk velge mellom nøtter eller potetgull. Sjokolade? Nei, det hadde de ikke. Come on SAS, dette produktet må dere få orden på.
 
Fløy BOO-TOS forrige onsdag. En person bak meg (men foran gardina) ba om to øl. Nei det går ikke. Maks en øl, i følge flyvertinnen på grunn av "alkohollovgivningen". Greit de skal spare inn, kalle det Premium, øke prisen og levere et dårligere produkt, men å direkte lyve til passasjerene? Jeg fikk velge mellom nøtter eller potetgull. Sjokolade? Nei, det hadde de ikke. Come on SAS, dette produktet må dere få orden på.
Dette kan vel i like stor grad være en vurdering fra flyvertinnen om at 1 øl var trolig mer enn nok for denne passasjeren...
Alkohollovgivningen stiller vel krav til at flyvertinnen må vurdere personen som skal skjenkes.
For meg virker det som at hun ved denne uttalelsen skjermet vedkommende heller enn at det har med innsparing å gjøre.

Når det gjelder den andre saken, så er jeg mer enig. På en flytur sist uke ble vi fortalt at det nye konseptet medfører at det bare er 3 ting som blir tilgjengelig i kurven på hver tur.
Det virker litt kjipt i forhold til tidligere utvalg fra trallene.
 
Fløy BOO-TOS forrige onsdag. En person bak meg (men foran gardina) ba om to øl. Nei det går ikke. Maks en øl, i følge flyvertinnen på grunn av "alkohollovgivningen". Greit de skal spare inn, kalle det Premium, øke prisen og levere et dårligere produkt, men å direkte lyve til passasjerene? Jeg fikk velge mellom nøtter eller potetgull. Sjokolade? Nei, det hadde de ikke. Come on SAS, dette produktet må dere få orden på.

Med fare for å "hojte" opp et gammelt brennhett tema som har blitt diskutert opp og ned siden innførelsen av PLUS.... "Damals" var det vel slik at norsk alkohollovgivning ikke gir hjemmel for (...korriger meg gjerne juristas, for feil ordbruk) å gi bort gratis alkohol utover 1 enhet på *innenriks*? Jeg aner ikke hvordan statusen er i dag, men det var en enorm diskusjon om dette den gang da.

Helt enig i at utvalget av sjokolade på innenriks er en tragedie. Freia må komme på banen med god gammeldags melkesjokolade, ferdig snakka.
 
Dette kan vel i like stor grad være en vurdering fra flyvertinnen om at 1 øl var trolig mer enn nok for denne passasjeren...
Alkohollovgivningen stiller vel krav til at flyvertinnen må vurdere personen som skal skjenkes.
For meg virker det som at hun ved denne uttalelsen skjermet vedkommende heller enn at det har med innsparing å gjøre.

Når det gjelder den andre saken, så er jeg mer enig. På en flytur sist uke ble vi fortalt at det nye konseptet medfører at det bare er 3 ting som blir tilgjengelig i kurven på hver tur.
Det virker litt kjipt i forhold til tidligere utvalg fra trallene.
Mannen var edru.


Det er ingenting i norsk alkohollovgivning som tilsier at man bare kan gi bort en drikke.

Eksempel:

OSL-TOS, 1t45m - En enhet drikke.
OSL-ARN, 1t05m - Så mange enheter du vil.

Forskjellen er kun kostnad for drikken.
 
Mannen var edru.


Det er ingenting i norsk alkohollovgivning som tilsier at man bare kan gi bort en drikke.

Eksempel:

OSL-TOS, 1t45m - En enhet drikke.
OSL-ARN, 1t05m - Så mange enheter du vil.

Forskjellen er kun kostnad for drikken.

Nei, forskjellen er at den ene er innenriks, den andre utenriks. Det er forskjellige regler som gjelder da.

På innenriks så er man underlagt alkoholloven og det er krav om statlig sjenkebevilgning. Internasjonale flygninger er derimot ikke omfattet av alkohollovens bestemmelser om bevillingsplikt.
 
Last edited:
Det er vel så enkelt som at i Norge er det vel ganske strengt med "drikk så mye du vil" pakker osv. Nesten litt merkelig at du kan bøtte neppå i innenriks-loungen,
 
Mannen var edru.


Det er ingenting i norsk alkohollovgivning som tilsier at man bare kan gi bort en drikke.

Eksempel:

OSL-TOS, 1t45m - En enhet drikke.
OSL-ARN, 1t05m - Så mange enheter du vil.

Forskjellen er kun kostnad for drikken.

Du er kategorisk på at personen var edru, men det var vel neppe du som ønsket han velkommen ombord på flyet.
Når en bestiller 2 øl på en halvtimes flytur så dokumenterer det vel ikke edruelighet.
Godt vi er forskjellige. For min del har jeg i liten grad gjort meg opp en mening om hvorvidt de bak med på flyet har vært edru eller ikke.
 
Ingen blir full av to øl. At han ber om to betyr ikke at han var full, at han skulle bøtte nedpå eller at det var noe annen risikofaktor. Kanskje det var så enkelt som at han hadde lyst på to øl. Mulig han planla å drikke en nå og ha en til senere? Og at han hadde betalt mer for en "Premium" billett nå enn han betalte for "Plus" før, og forventet bedre service enn tidligere? Uansett årsak er svaret han fikk ren bullshit. Nei, det er blank løgn, å påstå at sjenkeloven gjør at de ikke har lov til å servere mer enn en enhet alkohol. Det har en årsak og en årsak alene: Det sparer SAS for penger.
 
Back
Top