SK SAS justerer ombordproduktet - service, servering mm

Jeg har for øvrig en gladmelding til alle som har vært rammet av Watergate-skandalen i SAS Plus (nektes en flaske vann på forespørsel, får kun et glass - gjerne akkompagnert av meldingen om at "vi må ha nok vann til alle").

Etter å ha klaget til CR, fått negativt svar, respondert på klagen med tydelig dokumentasjon, nytt svar om at dette måtte løftes opp til de høye herrer, kom omsider tilbakemeldingen, etter å ha purret, om at passasjerer i SAS Plus har rett på å få en hel flaske vann (0,5 liter) når de bestiller det - på lik linje med at de får en boks med brus, Ramløsa, øl eller en flaske vin.

Med andre ord: Fri bar, folkens! Og siden dere sitter i SAS Plus, er det kort vei til latrinen etter den 5. flasken med vann ;)

Haha nice1! Bestiller som regel mango-drikken, den er forfriskende og god! [emoji4]

Skjønner godt det er restriksjoner på antall enheter slik som passasjerer oppfører seg ; karen i 4C bestilte rødvin, pringles og sjokolade. Dette puttet han i vesken etter landing. Kanskje han skulle holde selskap i helga?

Skjønner godt det er restriksjoner på antall enheter slik som passasjerer oppfører seg ; karen i 4C bestilte rødvin, pringles og sjokolade. Dette puttet han i vesken etter landing. Kanskje han skulle holde selskap i helga?

Alternativt får de servere vin av glassflasker evt åpne flaska og fjerne korken. På ølboksene kan de bare jekke den opp. Da unngår man sånne problemer. Jeg tar ofte med meg snacksen ved landing etter flyging i Plus. Akkurat det ser jeg ikke så mye galt i. Men løsningen ved alkoholholdige drikker er ganske enkelt å gjøre som man gjør på samtlige utesteder her i landet ved at det ikke er lov å bringe alkohol og åpne det som er av flasker og bokser.

Må innrømme at vi tok med oss Mikeller fra flygningen vår. Vi drikker ikke alkohol på flyet pga kjøring etter landing... Når mannen spurte om en fikk han to typer - de mente begge burde prøves. Innrømmer lett at det var flaut. Verre er det med de som stappet veskene fulle i forskjellige lounger, da blir jeg flau på andres vegne...

Må innrømme at vi tok med oss Mikeller fra flygningen vår. Vi drikker ikke alkohol på flyet pga kjøring etter landing... Når mannen spurte om en fikk han to typer - de mente begge burde prøves. Innrømmer lett at det var flaut. Verre er det med de som stappet veskene fulle i forskjellige lounger, da blir jeg flau på andres vegne...
Hvorfor er det verre å ta fra loungen enn ombord? (Disclaimer: det eneste jeg tar med er hvis jeg har en påbegynt vannflaske.)

Hvorfor er det verre å ta fra loungen enn ombord? (Disclaimer: det eneste jeg tar med er hvis jeg har en påbegynt vannflaske.)

Det er litt forskjell på å ta med seg en sjokolade fra flyet og å fylle sekken fra kjøleskapet i loungen. Men som jeg skrev så var det flaut ja:colgate:

På OSL-LHR satt jeg i Pluss ved siden av en sulten type som stadig bestilte mere å spise. Tror det gikk unna 6 chips-in-box, eller hva det nå het dengang, samt diverse andre varer.

Husker ikke at han pakket ned og tok med seg noe ekstra, men ser av og til folk som hopper til og sier at varer ikke skal åpnes. Synes det er flaut å se.

Jeg må bare si at jeg av og til tar med drikke eller vann fra Lounge eller premiumprodukt ombord fordi jeg skal rett videre etter landing og trenger veske. Det synes jeg er helt innenfor. Betaler en for et slikt produkt tenker jeg det er ok. Greit å slippe å måtte kjøpe en flaske vann rett etter landing.

Dette her jeg til og med spurt om når jeg har hatt behovet og det er alltid et smil.

Last edited:
Jeg må bare si at jeg av og til tar med drikke eller vann fra Lounge eller premiumprodukt ombord fordi jeg skal rett videre etter landing og trenger veske. Det synes jeg er helt innenfor. Betaler en for et slikt produkt tenker jeg er ok. Greit å slippe å måtte kjøpe en flaske vann rett etter landing.

Dette her jeg til og med spurt om når jeg har hatt behovet og det er alltid et smil.

Å ta med en flaske med et eller annet "på farten" synes jeg også er helt innafor. På Qatar har jeg til og med opplevd at de har stått i døra etter landing og delt ut "restesjokolade" til passasjerene. Det er noe annet å fylle sekken med diverse produkter man skal nyte en helt annen gang.

Last edited:
En enhet alkohol er jo inkludert i billettprisen innenlands i Plus, så den må jo være grei å stappe i sekken om man f.eks. må kjøre bil etter flyturen.

En enhet alkohol er jo inkludert i billettprisen innenlands i Plus, så den må jo være grei å stappe i sekken om man f.eks. må kjøre bil etter flyturen.

Det er ikke "inkludert i prisen ", det er et tilbud om du ønsker å nyte noe ombord på reisen!

Crewet tar nok med seg sin del hjem eller til hotellet også...;)

Så klart de gjør, og det skulle så klart bare mangle. Noe jeg tipper du og mener ;)

Jeg bøffer ofte en colaboks i loungen og har med på long haul. Om jeg plutselig vokner midt på natta på flyet og er tørst, så funker det panser med en sånn miniboks med cola.

Å raide om bord ville føltes kjipt. Ser ikke at en Mikeller er megakrise. Men jeg har ikke gjort det selv. Men ser ofte at BA stikker til folk en ekstra dram i lomma på vei ut, hvis de er kule. Fair nok.

Greia ville vært løst om alt ble åpnet. Det er en ok løsning. Blir man sur av det så er man teit.

Her var det ikke snakk om å ta med seg litt væske pga kort connection eller andre grunner. Mannen hentet ut bagasjen på OSL, og gikk så forbi 7-11. Da blir jeg bare flau. Selvsagt ingen big deal, men synes det er misbruk av konseptet med gratis fra tralla. Han var sikkert overlykkelig over en gratis kvartflaske billigvin

Her var det ikke snakk om å ta med seg litt væske pga kort connection eller andre grunner. Mannen hentet ut bagasjen på OSL, og gikk så forbi 7-11. Da blir jeg bare flau. Selvsagt ingen big deal, men synes det er misbruk av konseptet med gratis fra tralla. Han var sikkert overlykkelig over en gratis kvartflaske billigvin

Enig (fyllepåmedenig)

Det er ikke "inkludert i prisen ", det er et tilbud om du ønsker å nyte noe ombord på reisen!

Innenlands er det vel faktisk "solgt inn" slik til myndighetene for at de skulle få lov til å gi en gratis enhet alkohol, og at det også derfor er begrenset til bare en enhet innenriks.

Jeg har sett crew fylle opp spyposer med småflasker som så forsvant i en veske. Men jeg tror det er heller unntak enn regel.

Det er vel ingen hemmelighet at crew, i alle fall i før, forsynte seg godt fra businesstrallen etter dagens siste flight.

Back