SAS interkontinental

Fysikeren

ScanFlyer Silver
Hej

Så er det jo offentliggjort at SAS lukker Dubai-ruten. Til næste vinter har SAS ti fly i flåden, og her går fem til de amerikanske ruter, en til Beijing og tre til ruterne mod Bangkok og Tokyo, ni i alt.

Hvad skal den tiende lave? Shanghai er udsat til når den sidste kommer hjem. Flere afgange over atlanten eller måske fire gange ugentligt til Delhi? Eller bare reserve?

Lars
 
Last edited:
Re: SAS inkontental

San Francisco? Nei, det skjer vel samtidig som noen klare å fange Nessie, enhjørningen og den avskyelige snømannen!? :p
 
Dubai hadde bare fire ukentlige flyvninger (tre tidligere år), så nedleggelse av ruten gir ikke så veldig mye kapasitet egentlig. Men SAS bruker den til å øke frekvensen fra København til Tokyo, Washington D.C. og Chicago, slik at alle ruter går daglig også gjennom vinteren.

"Vi tog en tirsdag-frekvens ud af fartplanen til Tokyo for et par år siden. Den har vi længe villet have tilbage. Fremadrettet ser det fornuftigt ud på Japan, men det har måske taget længere tid for markedet at rette sig, end vi havde troet umiddelbart efter katastrofen. Men vi tror, at Japan kommer tilbage på fuld styrke," siger Per Møller Jensen, der er Vice President, Brand, Marketing & EuroBonus

http://check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=46014
 
De vil ha like mange neste vinter som denne. Og husk at i vintersesongen er det stort sett et fly ute av flåten på tungt vedlikehold. Så ved lukking av DXB er den frigjorte kapasiteten allerede spist opp. Husk også at OSL-EWR er 4x weekly neste vinter, hvilket ikke ble fløyet i år
 
Er dette tiende det flyet som flakser rundt i Australia? Eller kommer det senere inn et fly nr 11?
 
SAS hadde mange sjanser a leie flyene ogsa A330 som passer deres spesifikasjon. Men dersom du skal starte opp nye langruter, sa trenger du penger a innarbeide disse ruter. Uten finansiell spekk som selskap kan taere fra, er det ingen god ide a bare leie nye fly.

De siste tallene fra SAS IC har vaert utrolig svake. Jeg ser ingen grunnlag a leie na flere fly, selv om man klarer a fa de TOP forutsetninger pa plass...
 
De siste tallene fra SAS IC har vaert utrolig svake. Jeg ser ingen grunnlag a leie na flere fly, selv om man klarer a fa de TOP forutsetninger pa plass...

Mulig det er OT, men det har jo vært nevnt her i flere år at SAS har hatt en tendens til å justere bokføringen for å kunne legge frem tall som passer forskjellige situajsoner med tanke på hvor "lønnsom" IC-trafikken er.

Er dette noe som er et tema enda, eller er det som er av tall nå reelle for hva som produseres og hva det bidrar i kassen med?

-A
 
Selv med "kreativ bokföring" sa forteller jo loadfactor en story som er entydelig. Og jeg vil anta at SAS ikke har triksed der...
 
Som nummer 11.

Lars

Betyr dette at SAS er i gang med utsjekk av flere piloter og CA for A330/340 ?

Det må vel snart rekrutteres flere piloter,da det jo etter hva jeg har latt meg fortelle er mange som går ut i pensjon i 2011.
Eller har de mange med reduserte stillingsbrøker som de kan jekke opp til fulltid ?
 
Mulig det er OT, men det har jo vært nevnt her i flere år at SAS har hatt en tendens til å justere bokføringen for å kunne legge frem tall som passer forskjellige situajsoner med tanke på hvor "lønnsom" IC-trafikken er.Er dette noe som er et tema enda, eller er det som er av tall nå reelle for hva som produseres og hva det bidrar i kassen med?-A

Vel, du er nok rimelig tett på nå A. Det er brudd i k-avtaleforandringene mellom SAS og pilotforeningene. I den anledning, så vil vi nok se "negativt" ladede meldinger fra SAS sin side som et ledd i krisemaksimeringen i tiden som kommer.

Betyr dette at SAS er i gang med utsjekk av flere piloter og CA for A330/340 ? Det må vel snart rekrutteres flere piloter,da det jo etter hva jeg har latt meg fortelle er mange som går ut i pensjon i 2011.
Eller har de mange med reduserte stillingsbrøker som de kan jekke opp til fulltid ?

Det blir endel tilskoling av nye piloter i tiden som kommer. Mest pga. pensjoner, men også pga. et vesentlig forhøyet sykefravær på langrutene.
 
Er det mer sykefravær på langrutene enn på de korte?
Mer hos SAS enn selskap man kan sammenligne seg med på langruter?
 
Selv med "kreativ bokföring" sa forteller jo loadfactor en story som er entydelig. Og jeg vil anta at SAS ikke har triksed der...

Er loadfactor på SAS IC dårlig? Synes gjennomgangstonen alltid har vært atden har vært så sinnsykt god, men at kostnadsbildet allikevel har gjort det ulønnsomt.

Har de ombestemt seg? Eller leser jeg innlegget ditt feil?
 
Loadfaktor har alltid vært høy, men tidligere proraterte SAS slik at hvis pax f.eks. reiste OSL-CPH-SEA så satt OSL-CPH igjen med en uforholdsmessig stor del av inntekten. Dette er visst justert - og 'plutselig' er IC lønnsomt ... :rolleyes:

Regner med at det er dette han tenkte på ..
 
Er det mer sykefravær på langrutene enn på de korte?Mer hos SAS enn selskap man kan sammenligne seg med på langruter?

Ja, mer på langrutene enn på kortrutene. Det året vi hadde med kun to fridager mellom slingene, steg fraværet radikalt. Det gikk visst opp fra 3%+/- til 9% (har hørt 14%), og SAS selv innså at man måtte øke til 3 dager fri mellom øst/vest-rutene. Swiss forsøkte seg også med denne løsningen, men det gikk "åt skogen" der også så vidt jeg har forstått.
Selv er min langtidssykemelding et resultat av kombinasjonen 2 piloter/2 fridager. Pluss endel andre saker, vel og merke.
 
Ja, mer på langrutene enn på kortrutene. Det året vi hadde med kun to fridager mellom slingene, steg fraværet radikalt. Det gikk visst opp fra 3%+/- til 9% (har hørt 14%), og SAS selv innså at man måtte øke til 3 dager fri mellom øst/vest-rutene. Swiss forsøkte seg også med denne løsningen, men det gikk "åt skogen" der også så vidt jeg har forstått.
Selv er min langtidssykemelding et resultat av kombinasjonen 2 piloter/2 fridager. Pluss endel andre saker, vel og merke.

No offence, men alle som jobber i SAS som deltar i slike diskusjoner bør gå inn på SAS portalen og sjekke opp statistikk.
For det du skriver her er feil.

Dette er ingen pissekonkuranse, men sykefraværet er høyere for kortrute gruppen. Det er stigende for begge grupper, men 14 prosent er det samme som å tro på julenissen, og har ingen rot i virkeligheten. Det er langt, langt lavere.
Jeg sitter nå med tallene foran meg.

Når det er sagt, sykefraværet er stigende. For flere grupper. Dette er noe vernetjeneste, selskap og ikke minst fagforeninger jobber med. Men det første man må begynne med er desverre å dementere rykter, synsing, og direkte feil.

Jeg er verneombud for kabin, men tallene for alle avdelinger sitter jeg på.
Noe som er positivt er at sykefraværet for SGH er synkende.
 
Back
Top