"SAS´ hemmelige operasjon"

Re: "SAS´ hemmelige operasjon"

Men for å ta det tekniske: Er det i det hele tatt mulig å nå opp til FL300 eller høyere med "håndholdte" SA missiler? Hvor høyt går de ? Nå er det jo temmelig høye fjell i grenseområdene Afgahnistan/Pakistan (Hindu Kush fjellkjeden, opp til 7700 meter/25000 fot).

Så er man sikre på da at hvis UBL og gutta krabber seg opp der, så når de ikke opp?:wow:

SAS' tilsvar i Taliban-saken;

Dagens Næringsliv brakte lørdag 14. februar en historie om at SAS på midten av 1990-tallet skulle ha inngått avtaler med Taliban om overflyvinger av Nord-Afghanistan. Historien fylte forsiden og åtte sider inne i avisen. I følge avisen skal SAS på denne måten ha satt passasjerene og mannskapenes liv i fare. Ingen av delene er korrekt. Historien er en skikkelig røverhistorie, som gir et helt misvisende inntrykk og dessuten inneholder flere faktafeil.
Etter mer enn 15 år med krigshandlinger i Afghanistan, ble det på midten av 90-tallet stilt spørsmål ved om det var trygt å operere sivil luftfart i luftrommet over Nord-Afghanistan. I en periode i 1994 gjorde mangel på informasjon om situasjonen at flere flyselskap, inklusive SAS, stanset flyvingene over dette luftrommet. Andre selskap, inklusive KLM, forsatte å fly.

De internasjonale bransjeorganisasjonene og flyselskapene gjorde løpende og grundige vurderinger av sikkerheten. Konklusjonen var at det var sikkert å fly. SAS gjorde også egne sikkerhetsvurderinger. Vi samarbeidet blant annet med Røde Kors, som opererte flyvinger i området - og sendte sågar en egen medarbeider til området for å kvalitetssikre informasjonen. Basert på løpende dialog med bransjeorganisasjonen IATA og all den informasjon som var tilgjengelig, gjenopptok SAS, Lufthansa, BA, Swissair, Finnair mfl overflyvingene over Nord-Afghanistan. Vi opplevde aldri situasjoner som truet sikkerheten og passasjerene og mannskapets sikkerhet var aldri i fare.

Dagens Næringslivs påstand om at SAS holdt det hemmelig for passasjerene at vi fløy over Nord-Afghanistan, er ikke sant. Passasjerene ble også på den tiden løpende informert av pilotene og via TV-skjermene i kabinen hvilken rute flyet fulgte, og hvor flyet til enhver tid befant seg.

SAS og flere andre europeiske flyselskaper mottok på midetn av 1990-tallet en fax med en erklæring fra en afghansk stammeleder om at det var trygt å fly over Nord-Afghanistan. Erklæringen kom på stammelederens eget initiativ uten at SAS hadde hatt noen som helst kontakt med denne eller andre stammeledere. SAS la ikke vekt på erklæringen i sikkerhetsvurderingen. Det ble ikke inngått noen avtale med denne eller andre stammeledere, ei heller Taliban, slik Dagens Næringsliv påstår.

ha ha... Satte veldig stor pris på disse lørdagsartiklene når jeg bodde hjemme i Norge. Mye fasinerende å lese, men her har DN faktisk driti seg loddrett ut

Tjaaaaa, om DN har driti seg ut vet jeg ikke. Men siden jeg en gang i tida jobbet med mediarelasjoner og dess like vil jeg vel si at SAS har sagt det som er politisk korrekt å si i "nuläget" som det heter der de uttalte dette.

Lufta er ute av ballongen, artikkelen er verdiløs etter svaret SAS her kom med. Journalisten hadde skylapper og så kun det han ønsket å se. Her ble han tatt med buksa nede.

Med andre ord, driti seg ut.

Det sjedde mye på 80- og 90-tallet som forblir lukket i noen år til - selv for dette forumet.

Takk for linken, der ligger jo hele epost-vekslingen og diverse dokumenter.

For og si det slik, mailvekslingen minner om DN i tidligere saker, der de holder på sitt og "nekter å høre på fakta"… (Dog nesten overrasket av at SKUP-Gøran ikke var innvolvert...)

Last edited:

Ja, interessant (og bra) at SAS har lagt ut mailkommunikasjonen, da får man jo sett flere sider av saken og ikke minst hvordan en slik sak "blir til".

Re: Hemmelig SAS rapport avslørt

Og nå kan det se ut at SAS vil levere inn en klage på Dagens Næringsliv til PFU.

http://e24.no/naeringsliv/article2943924.ece#AF

- Vi vil høyst sannsynlig levere inn en klage til PFU i løpet av kort tid, sier kommunikasjonsdirektør Claus Sonberg i SAS-konsernet til Finansavisen.

SAS var ikke alene da de valgte å vende tilbake til å fly over Afghanistan i 1994. Både Lufthansa og British Airways valgte også en hovedrute over Nord-Afghanistan.

Det siste utsagnet kan vel stemme. Men vi får se hva utfallet blir.....

Jeg håper de går veien til PFU, så det fremheves overfor disse "kritisk undersøkende"-journalister at slikt oppspinn ikke tolereres.

Og fredag sendte SAS i Norge inn klage på DNs artikkel til Pressens Faglige Utvalg (FPU)

SAS mener avisen bør felles på punktene 4.1, 4.4 og 4.12 i Vær Varsom Plakaten. De tre punktene går på «saklighet og omtanke i innhold og presentasjon», «at overskrifter, henvisninger, ingresser og inn- og utannonseringer ikke går lenger enn det er dekning for i stoffet» og tilsvarende for bildebruk.

"SAS-klage krasjlandet i PFU" melder dagbladet.no, med utsagn som

- Jeg synes det er en veldokumentert og kjempegod reportasje om et viktig tema, sa Aftenposten-redaktør Hilde Haugsgjerd, som representerer Norsk Redaktørforening i utvalget.

- Denne gangen synes jeg DN har gjort en skikkelig jobb, sa Ingeborg Moræus Hanssen, som representerer allmennheten

http://www.dagbladet.no/2009/06/23/kultur/media/tv_og_medier/journalister/tv2/6857362/

Det er altså ganske klart at de som har kunnskap om presseetikk og normer for pressen, har et ganske annet syn på dette en den gjevne Scanair-leser.

Det tyder vel på at PFU ikke setter seg så godt inn i sakene. Dog skuffet over at representantene for allmenheten - også herr Syse - mener det var en direkte "god" artikkel.

Spennende ja. God? Der er ihvertfall jeg uenig...

Det tyder vel på at PFU ikke setter seg så godt inn i sakene. Dog skuffet over at representantene for allmenheten - også herr Syse - mener det var en direkte "god" artikkel.

Det kan også tyde på at forumets deltagere har misfotstått hva som er god journalistikk.

Det er klart. Tar selvkritikk på manglende anerkjennelse av sensasjonsjournalistikk!

Det kan også tyde på at forumets deltagere har misfotstått hva som er god journalistikk.
Dette tar jeg sterk avstand fra. Forumet kan da umulig lastes for at PFU ikke makter å se hva som er rett og galt. Som er det med den saken.

Back