SAS ber ansatte gå ned i lønn

Re: SAS ber ansatte gå ned i lønn

Greit Scanor! Dersom du jobber skift 5/2 ca 8-9 timer pr dag bryter du AML. Vi primadonnaer er derimot fritatt for AML og kan jobbe 60 timer pr 7 dager mot dine max 36 timer hvis jeg husker rett ;-) Nå redder K avtalen oss til viss grad med max 47,5 t pr 7 men det er fortsatt 32% mer pr 7 dager en det du får gjort. Når du tar med det all "fritid" vi må tilbringe det det passer selskapet (kan være borte opptil 5 dager av gangen) tror jeg ikke vi jobber noe mindre en andre grupper!

Kanskje vi ikke blande epler og pærer :cool:

"Insiders" gir gjerne tips, forklaringer og råd, men å bli mer eller mindre rakket ned på som gruppe føles en smule over streken og kanskje et stykke unna forumets opprinnelige hensikt. Noen ganger skinner underliggende motiver tydelig gjennom. Kanskje en klargjøring av forumets hensikt vil være i orden :-)

JumperG5 ,
jeg har til nå holdt meg unna diskusjonen i denne tråden og er av den oppfatning at det har vært interessant å følge med her de ulike synspunkt.
Jeg vil jo si først og fremst at du har kommet med gode innlegg og forklaringer om hverdagen til en yrkesgruppe innen luftfarten. Du har redegjort ryddig og greit for hvordan arbeidet arter seg for mange kabinbesetningsmedlemmer og det er ikke grunn til å betvile dine beskrivelser her.
Dog må det være lov til å si at det er ikke alle som føler det samme hvilket er naturlig fordi vi er alle som mennesker forskjellig. Jeg kjenner flere CA's i SAS som ikke deler den beskrivelsen du har gitt tidligere i tråden og det er ikke oppsiktsvekkende etter min oppfatning.
Beskrivelsene er ikke ukjente for min del som også har en tidligere bakgrunn i deltagelse med å starte og drifte flyselskap med materiell av typen du jobber med.
I et åpent forum som dette er det etter min oppfatning ikke til å unngå at det likevel kommer mange synspunkter og innspill som kan virke ukvalifiserte for dere som er knyttet til hverdagen i luften.
Jeg kan forstå at noen føler seg rakket ned på som du skriver , men det må man tåle når det finnes andre yrkesgrupper med ubekvem arbeidstid og forhold forøvrig.
Ikke alle her på forumet ordlegger seg på samme måte og derfor blir "samtalene" ikke like balansert som om man snakket ansikt til ansikt.
Oppfordringene her går derfor til dere som ikke har vært på Scanair treff å møte frem ved neste anledning.
Jeg ser klare forskjeller på de av oss som treffes ved jevne anledninger og de som sjelden eller aldri treffes når det gjelder kommunikasjonen personer imellom på forumet.
Likvel vil jeg si at Scanor i sitt innlegg over har et poeng. Formen på innlegget vil jeg ikke henge meg opp i , men innholdte er relevant nok.

Meg selv ; tja jeg gikk på jobb idag kl 07.00 og skal straks avslutte for å gå på nyttårs party. Det skulle bli litt over 12timer med 30min pause tidligere idag.
Som god kunde i SK er jeg i lufta i jobbsammenheng 4 ganger pr uke på det jevne. Jeg trives med det , men det blir lange dager når jeg starter dagen som dine kolleger gjør når man skal avgårde på redeyeflightene. Det er bare det at jeg ikke er ferdig før lenge etter at kollegene dine har tatt kvelden og jeg trives med det. Hjem kommer jeg ikke i kveld heller , men i morgen kveld er jeg hjemme og det skal bli kjekt.
Med kone,fem unger og to barnebarn er det en jobb å gjøre på hjemmefronten også noe som er like trivelig for meg som for andre.

I dagens samfunn er det snart halvparten av oss som har jobb som er prosjektrelatert og som krever reising i forbindelse med jobbingen.
Deres arbeidsdag er ikke ulik CA'ene med tanke på travelheten og uregelmessige arbeidstid og forhold. Du og dine kolleger lever godt av hvordan arbeidslivet har utviklet seg. Når jeg begynte å reise i jobb i 1973 gikk f.eks 3 fly pr dag mellom SVG og BGO. Du vet selv hvor mange som går idag.
Det forteller litt om hvordan folk utenfor flyselskaper jobber idag.

Vi kan gjerne være enige om at alle skal ha gode arbeidsforhold og tilrettelagt slik at man holder ut i jobben. Dessverre er verden idag og konkurransen slik at i mange tilfeller går verden ikke nødvendigvis fremover , snarere tvert imot.
Det blir derfor etter min oppfatning også den enkelte ansatte i hvert selskap som må ta ansvar for egen arbeidssituasjon og helse dersom man ikke alle forhold tatt i betraktning greier eller trives i jobben.

Jeg ser at mange i denne tråden ikke nødvendigvis mener å rakke ned på SAS sine CA's , men prøver å gjøre oppmerksom på at også mange andre yrkesgrupper i konkurranse utsatt sektor sliter seg gjennom hverdagen.

Forumets hensikt tror jeg kan fra tid til annen opplyses til formumdeltagerne fra moderatorkorpset.

Greit Scanor! Dersom du jobber skift 5/2 ca 8-9 timer pr dag bryter du AML. Vi primadonnaer er derimot fritatt for AML og kan jobbe 60 timer pr 7 dager mot dine max 36 timer hvis jeg husker rett ;-) Nå redder K avtalen oss til viss grad med max 47,5 t pr 7 men det er fortsatt 32% mer pr 7 dager en det du får gjort. Når du tar med det all "fritid" vi må tilbringe det det passer selskapet (kan være borte opptil 5 dager av gangen) tror jeg ikke vi jobber noe mindre en andre grupper!

Kanskje vi ikke blande epler og pærer :cool:

Epler og pærer er da godt begge to syntes nå jeg ;)

Men , vanlig arbeidsdag på 8 timer (inkl halvtime pause) med 5 arbeidsdager + to fridager er da ganske vanlig. Vi har vakter på 9 timer også.

Det er klart du skal ha betalt for oppsatt arbeidstid + evt overtid.Lengre arbeidsdager = mer lønn, det har jeg ikke noe som helst problemer med. Det jeg derimot sliter noe mer med e at selskapet betaler ekstra diettpenger til noen grupper, mens andre må klare seg selv, selvom arbeidstiden er like uleilig for begge parter. Dermed blir dette ansett av mange som en kostbar og urettferdig del som i en trang situasjon godt kan kuttes vekk.

I dagens samfunn er det snart halvparten av oss som har jobb som er prosjektrelatert og som krever reising i forbindelse med jobbingen.
Deres arbeidsdag er ikke ulik CA'ene med tanke på travelheten og uregelmessige arbeidstid og forhold. Du og dine kolleger lever godt av hvordan arbeidslivet har utviklet seg. Når jeg begynte å reise i jobb i 1973 gikk f.eks 3 fly pr dag mellom SVG og BGO. Du vet selv hvor mange som går idag.
Det forteller litt om hvordan folk utenfor flyselskaper jobber idag.

Bommer ikke dette litt på kjernen i diskusjonen? Jeg tror ikke flygende personell generelt betviler at andre yrkesgrupper jobber like mye som dem. Som du sier er det vanlig i vår tid å reise mye i jobben, jobbe lange dager og være til dels mye hjemmefra. Diskusjonen som jeg ser den går på lønn og goder i forhold til utført arbeid. Tjener en omstreifende prosjektarbeider så mye dårligere enn en CA i SAS? Mottar ikke han diett for reisedøgn som det flygende gjør (om enn lavere sats)?
Jeg har mange kompiser som reiser mye i jobben og jobber i alt fra forsvaret til shipping. Jeg har ikke inntrykk av at noen av dem tjener "dårligere" enn det man gjør som CA.
Det er trist at forskjellige yrkesgrupper og avdelinger i ett og samme selskap skuler til høyre og venstre og beskylder andre for deres egen misnøye. I luftfarten er jeg vant til at hver gruppe kjemper for seg gjennom forhandlinger. Får man bedre goder så blir man lykkelig, får man dårligere så var det vel ikke rom for forbedring i denne omgang. Å beskylde piloter og CAer for dårligere vilkår for bakkeansatte blir i mine ører drøyt.

Bare noen myke tanker i iskald nordnorsk vintermørke:)

Spurte akkurat nærmeste sjef her om dette, og det er ingen dietkompensasjon for de som reiser i tjeneste her.. hotell og flyreise blir dekket (inkluderer somregel frokost), men ikke noe utenom dette.

Scanor, mener du fortsatt at SAS står og faller på om flygende personell har diet eller ikke?

Scanor, hvor jobber du? Nesten alle selskaper utbetaler dietter ved tjenestereiser. Jeg har jobbet i flybransjen på bakken(i SAS-gruppen) - og ja, jeg har hatt diett utbetalt ved mine tjenestereiser!

Det var da enda godt at de kom til enighet. Så får vi bare håpe at dette fører frem!

Scanor, dine meninger omkring diett bærer tydelig preg av mangel på kunnskap om en annen yrkesgruppe med en annen arbeidssituasjon enn din egen. At du må spørre sjefen din for å vite om dere har diett ved tjenestereiser, sier også noe om at du ikke reiser spesielt mye i jobben din. Men du har likevel løsningen på det du ikke har kunnskap om. Det imponerer meg.

Jeg jobber i luften og har også yrkeskarriere fra en annen bransje bak meg. Gamlejobben innebar også noe reising. Og selvfølgelig med diett! Det er helt normalt at man enten får diett etter statens satser (jeg regner med du kjenner til dem?), og/eller at man får dekket ekstrautgifter etter reiseregning.

I tillegg er det bransjer som har diettsatser som ligger noe over statens satser. Ingen hemmelighet at det er tilfelle både i SAS, og i mange andre flyselskaper. Og du kan gjerne være uenig i at diettsatsene er for høye, eller at noen yrkesgrupper tjener for mye, men å mene at all diett burde kuttes fordi ingen som jobber på bakken får diett. Det bærer kun preg av mangel på kunnskap.

Når din arbeidsgiver sender deg på reise, så regner man med at det påløper ekstrakostnader nettopp fordi man er på reise. Og fordi det er en reise du er pålagt, så er det dermed normalt at arbeidsgiver dekker dine ekstrautgifter.

I dag f.eks. startet jeg arbeidsdagen midt i natta. Spiste frokost hjemme. Gikk på jobb. Fløy noen timer får jeg endte opp på en flyplass hvor det var på tide med litt mat. Jeg var smart og hadde med meg matpakke, men måtte kjøpe drikke og kaffe. Utgift: kr 40,-. Så var det å fly noen nye timer. Deretter ny pause. Da trengte jeg noe mer å spise, la oss kalle det lunsj. Utgift: kr 53. Så bar det videre til dagens destinasjon hvor jeg skulle overnatte på hotell. Stedet har ikke altfor mange spisesteder å velge mellom. Faktisk ingen bortsette fra et par gatekjøkken med dårlig/usunn mat. Hadde jeg spist det hver dag hadde jeg ikke kunnet holde meg flygende i veldig mange år. Derfor ble det middag på hotellet. Utgift: kr 235. Det var faktisk billigste middag, og vet du hvorfor? Jo, fordi det er byens eneste restaurant. Da tar de den prisen som passer hotellet best. Fordi arbeidsdagen er lang og jeg stod opp midt på natta, så gikk jeg på kvelden en turen på butikken for å sikre kveldsmat. Utgift: kr 35. I dag har jeg altså hatt en utgift bare til mat/drikke på ca 400 kroner om jeg regner med et par kaffekopper jeg kjøpte i løpet av dagen. I tillegg er det meningen at diett skal dekke andre utgifter fordi man er på reise og er borte hjemmenfra. I dag hadde jeg ingen slike utgifter og sånn sett fikk jeg en "fortjeneste" på litt over hundrelappen. Men i morra er det på´n igjen, og da blir det kanskje at jeg bruker noe mer enn diettsatsen. Etter å ha regnet ferdig fjoråret, så går jeg mer eller mindre i null. Og dette eksempelet er selvsagt ikke unikt for flygende personell, men for alle yrkesgrupper som reiser mye.

Mener du fortsatt at jeg bør bli fratatt min diett som utgjør kr. 50-70.000,- i året. Mener du at andre yrkesgrupper som ikke reiser i jobb (bakkeansatte, kontoransatte osv), har samme utgifter når de er på jobb slik at det rettferdiggjør din mening om å kutte ut dietten?

Din løsning på et problem er så enkelt at du selv burde skjønne at det ikke lar seg gjennomføre. Jeg regner med at du har løsningen på krigen i Midtøsten også? Løsningen er like enkel: "De som lager bråk må legge ned våpnene og slutte med rakettskytingen!" Men løsningen er selvsagt ikke like enkel å gjennomføre, nettopp fordi det er flere parter, flere meninger, og uenighet om hvordan man skal komme til enighet for å nå et felles mål; nemlig fred. Ingen av partene vil jo egentlig ha krig, de vil bare ha det de selv mener de har krav på.

Jeg synes det er fint med diskusjoner både rundt diettsatser, lønn, meninger hva andre bør tjene osv osv, men det er mulig å diskutere med respekt for hverandre yrker. De gangene jeg møter personer som har sine sterke meninger om min egen arbeidsgruppe (piloter), så viser det seg som regel etter en liten samtale at de enten sitter inne med feil kunnskap, eller at det kun handler om misunnelse. Og er det siste tilfelle backer jeg litt ut, for da er det uansett ikke mulig å komme gjennom med egne synspunkt. Jeg er forhåndsdømt og er er plassert i en bås som vedkommende uansett ikke vil slippe meg ut av. Glad jeg er en litt mer åpen person enn som så selv :)

Du ro deg ned nå små'n.. vi som ikke jobber i lufta jobber 5 dager og har 2 dager fri så du kan bare kutte ut det tullet der og oppføre deg som ett vanlig menneske. Vi har også 8-9 timers arbeidsdager + overtid. Jeg har hørt "luftens primadonnaer" om crew og i mange tilfeller er min oppfatning det samme, både som ansatt og privat.

Crew får godtgjort for mat/forpleining i tjeneste.. ingen bakkeansatte gjør dette. Hadde det ikke vært like retferdig at selskapet dekket mat/forpleining for bakkeansatte også ? Men det ville koste selskapene så mye penger at ingen har det. Bare å kutte ut diettgodtgjørelsen for besetningsmedlemmer ville redde hvert selskap som gjore dette. Dette er en enorm utgift og i min vurdering en fulstendig meningsløs en.

Og før du begynner å mase om at jeg skal holde kjeft da jeg ikke vet hva jeg prater om og jeg burde heller gå i min egen avdeling å se hva vi kan gjøre.. Ikke vær så sikker.. Noen kjenner bedre en andre hva som er realiteten.

*og til resten av forumet, beklager min skarpe tone i dette inlegget, men denne vedkommende har provosert meg lenge nok til at jeg ikke klarer å holde meg..

Les det igjen bigboy, jeg sammenlignet arb vilkår mellom SK og DY - siden kostnadsnivået mellom de to er diskutert her. Det høres ut som du ikke har respekt for de flygende i det hele tatt, du tror at vi er like glamorøse som i gamle dager? Hvis du er papirflytter i 4 og 5 etg eller på fornebu må jeg nok be deg om å sjekke hva din avdeling kan gjøre for å bidra ja. ADMINISTRASJONEN er for tung.

Back