Re: SAS ber ansatte gå ned i lønn
"Insiders" gir gjerne tips, forklaringer og råd, men å bli mer eller mindre rakket ned på som gruppe føles en smule over streken og kanskje et stykke unna forumets opprinnelige hensikt. Noen ganger skinner underliggende motiver tydelig gjennom. Kanskje en klargjøring av forumets hensikt vil være i orden
JumperG5 ,
jeg har til nå holdt meg unna diskusjonen i denne tråden og er av den oppfatning at det har vært interessant å følge med her de ulike synspunkt.
Jeg vil jo si først og fremst at du har kommet med gode innlegg og forklaringer om hverdagen til en yrkesgruppe innen luftfarten. Du har redegjort ryddig og greit for hvordan arbeidet arter seg for mange kabinbesetningsmedlemmer og det er ikke grunn til å betvile dine beskrivelser her.
Dog må det være lov til å si at det er ikke alle som føler det samme hvilket er naturlig fordi vi er alle som mennesker forskjellig. Jeg kjenner flere CA's i SAS som ikke deler den beskrivelsen du har gitt tidligere i tråden og det er ikke oppsiktsvekkende etter min oppfatning.
Beskrivelsene er ikke ukjente for min del som også har en tidligere bakgrunn i deltagelse med å starte og drifte flyselskap med materiell av typen du jobber med.
I et åpent forum som dette er det etter min oppfatning ikke til å unngå at det likevel kommer mange synspunkter og innspill som kan virke ukvalifiserte for dere som er knyttet til hverdagen i luften.
Jeg kan forstå at noen føler seg rakket ned på som du skriver , men det må man tåle når det finnes andre yrkesgrupper med ubekvem arbeidstid og forhold forøvrig.
Ikke alle her på forumet ordlegger seg på samme måte og derfor blir "samtalene" ikke like balansert som om man snakket ansikt til ansikt.
Oppfordringene her går derfor til dere som ikke har vært på Scanair treff å møte frem ved neste anledning.
Jeg ser klare forskjeller på de av oss som treffes ved jevne anledninger og de som sjelden eller aldri treffes når det gjelder kommunikasjonen personer imellom på forumet.
Likvel vil jeg si at Scanor i sitt innlegg over har et poeng. Formen på innlegget vil jeg ikke henge meg opp i , men innholdte er relevant nok.
Meg selv ; tja jeg gikk på jobb idag kl 07.00 og skal straks avslutte for å gå på nyttårs party. Det skulle bli litt over 12timer med 30min pause tidligere idag.
Som god kunde i SK er jeg i lufta i jobbsammenheng 4 ganger pr uke på det jevne. Jeg trives med det , men det blir lange dager når jeg starter dagen som dine kolleger gjør når man skal avgårde på redeyeflightene. Det er bare det at jeg ikke er ferdig før lenge etter at kollegene dine har tatt kvelden og jeg trives med det. Hjem kommer jeg ikke i kveld heller , men i morgen kveld er jeg hjemme og det skal bli kjekt.
Med kone,fem unger og to barnebarn er det en jobb å gjøre på hjemmefronten også noe som er like trivelig for meg som for andre.
I dagens samfunn er det snart halvparten av oss som har jobb som er prosjektrelatert og som krever reising i forbindelse med jobbingen.
Deres arbeidsdag er ikke ulik CA'ene med tanke på travelheten og uregelmessige arbeidstid og forhold. Du og dine kolleger lever godt av hvordan arbeidslivet har utviklet seg. Når jeg begynte å reise i jobb i 1973 gikk f.eks 3 fly pr dag mellom SVG og BGO. Du vet selv hvor mange som går idag.
Det forteller litt om hvordan folk utenfor flyselskaper jobber idag.
Vi kan gjerne være enige om at alle skal ha gode arbeidsforhold og tilrettelagt slik at man holder ut i jobben. Dessverre er verden idag og konkurransen slik at i mange tilfeller går verden ikke nødvendigvis fremover , snarere tvert imot.
Det blir derfor etter min oppfatning også den enkelte ansatte i hvert selskap som må ta ansvar for egen arbeidssituasjon og helse dersom man ikke alle forhold tatt i betraktning greier eller trives i jobben.
Jeg ser at mange i denne tråden ikke nødvendigvis mener å rakke ned på SAS sine CA's , men prøver å gjøre oppmerksom på at også mange andre yrkesgrupper i konkurranse utsatt sektor sliter seg gjennom hverdagen.
Forumets hensikt tror jeg kan fra tid til annen opplyses til formumdeltagerne fra moderatorkorpset.