SAS Group Interim report November - January 2012-2013

Litt inntressant å se på flåtesitusjonen. De eier bl.a 8 MD90 som leases ut, og de leaser 5 Avro RJ-85 der kun en er leased ut igjen. Hvor er disse maskinene?

MDene er hos Delta. Avroene trodde jeg var levert tilbake til eierene?

MD90'ene er hos Delta - og det står 'Leased from Scandinavian Airlines' i flåtelisten. Hos FAA står imidlertid Wells Fargo oppførst som eier ..

MD90'ene er hos Delta - og det står 'Leased from Scandinavian Airlines' i flåtelisten. Hos FAA står imidlertid Wells Fargo oppførst som eier ..

Wells Fargo står vel oppført som "trustee" og da vel på vegne av SAS. Det er ihvertfall snakk om en 5- års lease til DL.

"Interessant å se hvor mye endringen i pensjonsforpliktelsene har å si på enhetskostnaden."

Ser ikke helt sammenhengen her.
Pensjonsforpliktelsene tilhører vel balanseregnskapet.
Reduksjonen i enhetskostandene kommer vel i hovedsak fra
bemanningsreduksjoner og lønnsnedgang.
- eller tar jeg feil ? - Hva sier økonomene ?

Jo, stemmer nok at pensjonsforpliktelser tilhører balansen, og vil ikke direkte påvirke enhetskostnader.

Men på den andre side så vil lavere pensjonsforpliktelser gi bedre egenkapitalgrad, som igjen normalt gir bedre lånebetingelser. Så indirekte vil SAS på sikt kunne få lavere finanskostnader.

Du har nok rett. Jeg satt og tenkte på pensjonsforpliktelser mens jeg leste rapporten. Brainfart :D

Motpost er i resultatregnskapet, så endringer i pensjon vil ha resultatmessig effekt. Pensjonsforpliktelse i balanseregnskap er netto underdekning i forpliktelsen opp mot hva som allerede er innbetalt. Gjøres det endringer i forventet fremtidig pensjonsutbetalinger, feks gjennom endring i avtale med ansatte, så vil dette få direkte effekt i avsetninger år for år.

Om det gjøres overgang til innskuddsbasert (som WF har gjort nylig, usikker om SAS gjorde dette i høst) så vil avsetning betales inn år for år og kostnadsføres direkte. Det blir da arbeidstaker som svarer for usikkerheten i avkastning i ordningen. Balanseføring av underdekning vil derfor ikke eksistere.

Motpost er i resultatregnskapet, så endringer i pensjon vil ha resultatmessig effekt. Pensjonsforpliktelse i balanseregnskap er netto underdekning i forpliktelsen opp mot hva som allerede er innbetalt. Gjøres det endringer i forventet fremtidig pensjonsutbetalinger, feks gjennom endring i avtale med ansatte, så vil dette få direkte effekt i avsetninger år for år.

Ja, men nå har jo et av issuene i regnskapet til SAS at pensjonforpliktelsene ikke har vært ført fullt ut balansen

Back