SAS grounder Dash 8 efter nyt uheld

Hos oss har nå det første flyet blitt inspisert og satt i drift igjen. Resten skal komme i lufta fortløpende etterhvert som sjekkene gjennomføres.
 
http://www.standby.dk/4435.0.html?&tx_standbynews_pi1[showUid]=25338&cHash=22bd09b50b

Mye tyder nå på at feilen er funnet, men ett nytt problem har oppstått: Mangel på reservedeler siden alle skal nå skifte ut de samme delene i understellet
 
Synes det er fornuftig av Tyrolean å ta flyene i bruk etterhvert.

Kunne ikke Widerøe ha vurdert hver enkelt skade og så tatt noen av dem i bruk? Jeg synes det høres rart ut at alle fire har like mye korrosjon fordi de har foretatt omtrent like mange landinger, selvom dette siste er antydet av Widerøe. Var det ikke 9000 landinger man gikk ut med - og flyene ble iallfall ikke levert samtidig?
 
Alle Q400 i konsernet skal sjekkes og bolter byttes, uansett hvor gamle de er, før de settes i trafikk igjen. Så nå ventes det på reservedeler som ikke er å oppdrive. Derfor tar ting tid og ingen fly settes i trafikk selv om de strengt tatt kunne ha blitt satt inn.
 
Flott at problemet nå er løst og at flyene snart kommer på vingene. Tør ikke tenkte på hvor mye både SK og WF har tapt på dette. I tillegg kommer tapene man ikke ser i form av mistet pax og tillitt i fremtiden. WF kansellerte TRD-CPH i hele forrige uke......
 
Originally posted by GF1

Synes det er fornuftig av Tyrolean å ta flyene i bruk etterhvert.

Kunne ikke Widerøe ha vurdert hver enkelt skade og så tatt noen av dem i bruk? Jeg synes det høres rart ut at alle fire har like mye korrosjon fordi de har foretatt omtrent like mange landinger, selvom dette siste er antydet av Widerøe. Var det ikke 9000 landinger man gikk ut med - og flyene ble iallfall ikke levert samtidig?

Det kunne de (og SAS) helt sikkert. Men når man går til det skritt å skifte "alt" på alle fly er det også for å gi et signal til passasjerene: Vi setter ikke flyene tilbake i trafikk før vi er HELT sikre på at dette er fikset.
 
Selv om det sikkert er irrasjonelt, ville jeg ikke fått ro på en flytur hvor de nyeste flyene av denne typen var satt i trafikk uten at dette problemet var ordnet. Ville følt meg rimelig nervøs under landing da.:rolleyes:

Derfor er det vel liten tvil om at det var smart å ha alle flyene på bakken inntil dette var løst. Tror tilliten til Dash 8- maskiner har fått seg en trøkk av dette uansett...:question:
 
Dersom den omtalte bolten er i et lukket system omgitt av hydraulikkvæske så begynner dette å lukte svidd etter in mening.
Mange vet at hydraulikkvæske i de fleste tilfeller kan korrodere metall. Hydraulikkvæsken må jo ha et datablad som forteller om de kjemiske komponetene.
Det som da melder seg er hvorfor fabrikkanten eller brukeren har oversett eller feilbedømt dette!?
I oljebransjen må vi dokumentere og teste og verifisere all bruk av hydraulisk olje av hensyn til HMS krav.
Hva med luftfarten hvor vår bransje har arvet sikkerhetskulturen fra?
Jeg ser med spenning frem til Bombardier , SAS og SLV's sine rapporter her.
 
Originally posted by OJB
Hva med luftfarten hvor vår bransje har arvet sikkerhetskulturen fra?
Jeg ser med spenning frem til Bombardier , SAS og SLV's sine rapporter her.

Når fabrikken sier at det ikke er nødvendig at det sjekkes før ved 15.000 landinger, så gjør heller ikke flyselskapene det før ved 15.000 landinger. Skulle de gjøre det, så ville jo flyene stått på bakken det meste av tiden fordi det alltid ville være et eller annet på flyet som helt sikkert kunne vært sjekket litt ekstra....bare for å være på den sikre siden. Man må jo kunne stole på det fabrikanten oppgir i sine "servicemanuler" og som har blitt sertifisert av tilsynsmyndighetene. Selv om det dessverre av og til kan slå feil...
 
Originally posted by LN-BRK

Originally posted by OJB
Hva med luftfarten hvor vår bransje har arvet sikkerhetskulturen fra?
Jeg ser med spenning frem til Bombardier , SAS og SLV's sine rapporter her.

Når fabrikken sier at det ikke er nødvendig at det sjekkes før ved 15.000 landinger, så gjør heller ikke flyselskapene det før ved 15.000 landinger. Skulle de gjøre det, så ville jo flyene stått på bakken det meste av tiden fordi det alltid ville være et eller annet på flyet som helt sikkert kunne vært sjekket litt ekstra....bare for å være på den sikre siden. Man må jo kunne stole på det fabrikanten oppgir i sine "servicemanuler" og som har blitt sertifisert av tilsynsmyndighetene. Selv om det dessverre av og til kan slå feil...

Sant nok det du anfører , men likevel så har noe blitt oversett . Ser fram til rapporten for disse 2 hendelsene SAS har erfart nylig.
 
Och nu inleder man en förundersökning i Sverige med misstanke om "framkallande av fara för annan"... :drunk: :drunk: :o
Den borde väl i så fall inledas mot Bombardier och inte SAS?! SAS har väl gjort allt de kunde göra? Och varför sker det i Sverige?!? Det är ju SAS DK det har drabbat och båda incidenterna rör ju danska flighter?!!
Har något liknande inletts i Danmark?

Här är pressmeddelandet i alla fall:
Förundersökning inledd avseende Q400 händelserna

Åklagare i Stockholm har meddelat SAS att en förundersökning har inletts
avseende misstanke om "framkallande av fara för annan".
Förundersökningen har sin grund i de händelser som inträffade den 9 och den 12
september i Aalborg respektive Vilnius och där SAS-plan av typ Q400 var
inblandade.
- Vi avvisar att det finns fog för åklagarens misstanke. Vi kommer naturligtvis
att samarbeta med åklagaren och förse honom med all adekvat information, säger
Hans Ollongren, kommunikationsdirektör i SAS.

http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=550678&fn=wkr0001.pdf
 
Originally posted by paer

Och nu inleder man en förundersökning i Sverige med misstanke om "framkallande av fara för annan"... :drunk: :drunk: :o
Den borde väl i så fall inledas mot Bombardier och inte SAS?! SAS har väl gjort allt de kunde göra? Och varför sker det i Sverige?!? Det är ju SAS DK det har drabbat och båda incidenterna rör ju danska flighter?!!
Har något liknande inletts i Danmark?

Kanske för att SAS AB är moderbolaget och det är där som dom högsta ansvariga sitter? Jag tycker det är bra att en förundersökning påbörjas för att klargöra om eventuella fel har begåtts. Om inte läggs undersökningen ner.
 
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=166868

Da har Luftartstilsynet friskmeldt Q400 og de kan igjen settes i traffikk så snart de rustne boltene er byttet.

Blir spennende å se hvor lang tid det tar.

Det står ikke noe om dette bare gjelder Norge eller hele Skandinavia og kan heller ikke finne noe på danske sider ennå
 
Originally posted by LN-BRK

Originally posted by OJB
Hva med luftfarten hvor vår bransje har arvet sikkerhetskulturen fra?
Jeg ser med spenning frem til Bombardier , SAS og SLV's sine rapporter her.

Når fabrikken sier at det ikke er nødvendig at det sjekkes før ved 15.000 landinger, så gjør heller ikke flyselskapene det før ved 15.000 landinger. Skulle de gjøre det, så ville jo flyene stått på bakken det meste av tiden fordi det alltid ville være et eller annet på flyet som helt sikkert kunne vært sjekket litt ekstra....bare for å være på den sikre siden. Man må jo kunne stole på det fabrikanten oppgir i sine "servicemanuler" og som har blitt sertifisert av tilsynsmyndighetene. Selv om det dessverre av og til kan slå feil...

Joda, det skjer. Tidligere hadde gjerne selskapene strengere rutiner enn den myndighetsgodkjente manualen tilsa, men de siste års kuttisme har ført vedlikeholdsprogrammene til selskapene nærmere og nærmere "masterplanen" som flyene ble sertifisert med. SAS var vel tidligere kjent for å ha vedlikeholdsprogram som hadde en god del ekstra inspeksjoner osv, men dette stempelet har nok forsvunnet.
 
http://e24.no/selskap/SAS_NOK/article2012192.ece

Og SAS vil nå mest sannsynlig kreve erstattning fra Bombardier:exclamati
 
SAS plans to deploy first Q400 aircraft

SAS plans to deploy the first Q400 aircraft on Thursday, October 4, with the remaining Q400 aircraft returning to operation during the following days.
Deployment of the Q400 will thus occur successively, resulting in further cancelations during week 40. These cancelations are listed on SAS's www.sas.dk and www.sas.se websites.

The aircraft are undergoing a number of extra inspections that SAS has chosen to perform in addition to the replacements and inspections prescribed by the authorities and manufacturer. The first aircraft are ready for test-flights that will take place in the next few days.


SAS Group Corporate Communications

SAS Group
Corporate Communications
SE-195 87 Stockholm, Sweden
Telephone: +46-8-797 0000
Fax: +46-8-797 1515
www.sasgroup.net

------------------------------------------------------------
This information was brought to you by Cision http://newsroom.cision.com The following files are available for download:
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=559365&fn=wkr0001.pdf
 
Så det er det fortsatt ett reelt håp om at SK2880 går den 12/10 og jeg får fløyet F-50 som planlagt:wow:
 
Back
Top