SAS grounder Dash 8 efter nyt uheld

Hva skjer med direkteruten fra TOS til BGO? Den flys vel normalt med Q400, eller tar jeg feil?
 
Originally posted by Someone

Og Bombardier har nå midlertidig stoppet produksjonen av Q400

Rart DEN nyheten ikke ligger blant Bombardiers pressemeldinger...?

http://www.transportnet.se/iuware.aspx?pageid=4912&ssoid=66739

Samtidig har de utvidet groundingen til alle fly eldre enn 4 år eller mer enn 800 cycles

4 år eller 8.000 cycles er mer korrekt:

Furthermore, the AD requires that a detailed visual inspection of the main landing gear retract actuator be immediately conducted on actuators that have accumulated 8,000 or more landings, or been in service for more than four years since new, whichever comes first. Bombardier estimates that this affects approximately 85 Q400 aircraft.
 
Kan noen finne ut om det står en SAS Q400 på Sola ?
Etter mine beregninger så står det en her, en eller annen plass
Edit: best å skrive at det er en SAS jeg sikter til
 
Originally posted by Leorim

Kan noen finne ut om det står en SAS Q400 på Sola ?
Etter mine beregninger så står det en her, en eller annen plass
Edit: best å skrive at det er en SAS jeg sikter til

Tror ikke det, for SK1876 11sep ble kansellert, og det er vel bare en nattstopp ....
 
Originally posted by Someone

Og Bombardier har nå midlertidig stoppet produksjonen av Q400

http://www.transportnet.se/iuware.aspx?pageid=4912&ssoid=66739

Samtidig har de utvidet groundingen til alle fly eldre enn 4 år eller mer enn 800 cycles

Interessant , det kan bety at de har preliminært oppdaget tekniske feil som vil diktere en del re-engineering av et bestemt området med påfølgende rettelser. Er de tekniske feilene såpass omfattende så stoppes produksjonen inntil rettelsene kan innarbeides på nye leveranser. Dette har og mye med juss å gjøre . Bombardier vil neppe risikere søksmål fordi man har unnlatt å modifisere Q400 etter slike profilerte hendelser og muligheten for at ytterligere hendelser skal inntreffe av samme årsak.
 
Ser litt bedre ut for SAS DK idag. 84 kansellerte flygninger til og fra CPH idag mot 105 igår og også fra ARN er det reduksjon i antall kanselleringer.

Hvordan ser det ut for WF?
 
Seks kanselleringer på Torp...

Ser ut som om jet'en kun var leid inn igår...

Det positive, er at man nå vet hva som forårsaket hendelsene, og at inspeksjon av flyene kan iverksettes...:)
 
WF har har også en Q400 (LN-WDC) stående i TRD. Hvis den nå ikke har dratt til TRF...
Det store spørsmålet er om dette er "kroken" på døra for flytypen. Det er vanskelig og få tilllit i markedet igjen etter en grounding.
 
Originally posted by MD11

WF har har også en Q400 (LN-WDC) stående i TRD. Hvis den nå ikke har dratt til TRF...
Det store spørsmålet er om dette er "kroken" på døra for flytypen. Det er vanskelig og få tilllit i markedet igjen etter en grounding.
Nei det har jeg ingen tro på. Det er ikke første gang en flytype blir satt på bakken på grunn av hendelser. Feilene blir utbedret og maskinene kommer i lufta igjen.
Ser ingen grunn til å spekulere i hvorvidt Q400 kommer i lufta eller ikke.
Hvem husker vel ikke DC-10 når AA mistet en motor under takeoff på ORD.
Etter midlertidig grounding har flytypen tjent flyselskapene og gjør det enda godt.
 
Originally posted by MD11

WF har har også en Q400 (LN-WDC) stående i TRD. Hvis den nå ikke har dratt til TRF...
Det store spørsmålet er om dette er "kroken" på døra for flytypen. Det er vanskelig og få tilllit i markedet igjen etter en grounding.

Tja, det er neppe noe problem. Om offentligheten, utover de som faktisk leser AD'er og ser NGC, så hadde vel de neppe villet fly 737'en pga rudder-sakene der? Som vi har nevnt i 80% av alle andre tårder, alle flyr så lenge det er biullig og er samme om det er en Tupolev fra 50-tallet. ;)

-A
 
Flybe i UK grounder kun 6 af 74 fly!

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=13020
 
Alle Q400 nu groundet :white
Luftfartsmyndighederne i Bombardiers hjemland, Canada, har skærpet flyforbudet mod Dash-8 flyene, så alle fly af denne type nu er grounded. Heller ikke fly med mindre end 10.000 landinger kan få lov at flyve. På verdensplan er den tidligere ’anbefaling’ nu blevet ændret til et ’påbud’, skriver business.dk.

”Der er tale om et universelt flyforbud, som myndighederne i Canada har udsendt her til morgen”, siger direktøren for Statens Luftfartsvæsen, Kurt Lykstoft Larsen, til Ritzau.

Samtidig kommer Transport Canada med en ny plan for inspektionerne. Det gælder først og fremmest en visuel inspektion med særlig fokus på en møtrik, der har forbindelse med hydraulikken. Når en sådan inspektion er gennemført uden, der er fundet fejl, kan flyet i princippet genoptage flyvningerne.

Men Statens Luftfartsvæsen giver alligevel ikke SAS grønt lys til at sætte flyene på vingerne igen. Direktøren vil lige være helt sikker på, at det er det rigtige man foretager og afventer nærmere
 
"Dash 8-flyene snart på vingene igjen" hilsen Dagbladet: http://www.dagbladet.no/dinside/2007/09/13/511962.html
 
Back
Top