SAS grounder Dash 8 efter nyt uheld

Originally posted by Cedlind

TRF-BGO/SVG, TRD-ARN. BGO/SVG-UK har vel også endel Q400?

I og med at Widerøe også grounder sine Q400 maskiner så rammes vel også TOS-BGO ruten?

Hørte informasjonsdirektøren i Widerøe si på Dagsnytt i dag at de ville leie inn fly fra Europa.

Man må jo bare begynne å lure, de ble litt vel nære hverandre de ulykkene. Bra at ingen ble skadet hvertfall...

Så håper jeg de kommer seg opp i lufta så fort som mulig etter inspeksjonen.

Syns jeg leste at motoren hadde blitt stoppet? På bildet ser det i hvertfall ut som om alle propellbladene mangler. Noen som vet om SAS kan disse uhellene "på forsikringen" eller er de selvassurandører?

Originally posted by gustavf

Expressen har et bilde. Det er litt uklart om det er fra Vilnius eller Aalborg, men jeg tror det er Vilnius:
http://www.expressen.se/nyheter/1.836253/sas-stoppar-alla-dash-8-plan
Det er fra AAL

hilsen
ole

Dette er en ulykkelig hændelse for SAS og deres efterhånden hårdt prøvede personale.
Tror ikke det er den bedste dag at være på job. Det skal jeg i eftermiddag og så jeg se hvad tiden bringer af info..
----
Jeg tror bestemt ikke at dette var den sidste flyvning med Q400...Flyet er trods alle
fortrædeligheder et godt fly baseret på tidligere succesrige versioner af DHC8...Om det
er vedligholdet det er galt med, vil jeg ikke udtale mig om, men fakta er at mange
mekanikere desværre er væk fra typen,,,hvorfor ????
SAS Danmark har skilt sig af med mange fra teknisk afdeling gennem de sidste mange
runder af opsigelser, men som sagt, jeg ved ikke noget som helst om grunden....
----
Jeg har fløjet med Q400 mindst 100 gange og aldrig være nervøs for at flyve med den..
---
Piloter og kabine folk er meget proffe og vel uddannede..De kan deres metier...
---
Men desværre koster dette med 2 nærmest ens uheld med så kort interval, meget på
renommeet....
---
Om disse hændelser nu får SAS til seriøst at overveje udskiftningen af Q400 vil vise sig, men mon ikke man i toppen af SAS har rynket brynene en extra gang her til morgen..
---
Jeg synes egentlig ikke der er nogen grund til at stege SAS langsomt over en sagte ild,
men tværtom vil jeg håbe, at de komme styrket ud af dette..
En af styrkerne er jo at man med så kort tid har kunne sende SAT teams til både AAL og
VNO...Det virker godt på mig, at jeg ved at du har nogen der stiller op for dig skulle uheldet være ude....
Det var et langt langt indlæg, men jeg vil ikke lægge skjul på at det her har påvirket mig. Det må i leve med

Hilsen
ole

Har fløyet bare en tur med Q400, men det forundret meg at ved landing bunnet fjæringen helt og de første meterne bortover rullebanen var som å kjøre buss med luftfjæring uten luft i systemet (har prøvd det også, buss 251 med stinn brakke punkterte luftfjæringen i dumpa retning vest ved påkjøringen fra Fornebu - bussen ble parkert i busslommen ved Tandberg Data etter hendelsen). Det første jeg tenkte etter den landingen var: Det landingsunderstellet får skikkelig juling hvis det er slik ved hver landing. Forøvrig var det med flybe jeg fløy Q400en.

Søndag for litt over en uke siden ble jeg sittende omtrent i samme plass i en Widerøe Dash-8-300 fra GOT til OSL. Siden den var min første flight med en -300 så ble det til at jeg studerte understellet nøye - helt klart det forskjeller til Q400en (helt klart forskjeller med -300 alle lasker rundt for å minke luftmotstanden som ikke Q400en hadde - se bildet under), men vandringsveien og dimensjon på fjæringssylinderen i bunn var etter min mening skamme lik på de to variantene.

Med over 7 tonn forskjell i MTOW og ikke minst dårligere muligheter til å flare med Q400en (firm landing or tail strike), så kan spørsmålet stilles om det rett og slett er snakk om en underdimensjonering av så enkelt som fjæringen kan ha bidratt til unormal slitasje på understellet? Siden også Bombardier bringer opp 10.000 landinger i sin anbefaling kan tyde på at det er noe her.

(Bare noen tanker på en formiddag av en ikke-kyndig)

Attachments

• dash_leg.jpg
    dash_leg.jpg
    30 KB · Views: 27
Jeg vil give Ole ret i at SAS' efterfølgende håndtering af de enkelte havarier må give ros til selskabet.

Naturligvis er det både uheldigt og langt fra ønskværdigt at sådanne ting sker, men faktum er at det sker for alle selskaber på et eller andet tidspunkt og når det sker, så er det altafgørende at have et gennemarbejdet og professionelt beredskab, hvilket SAS har bevist i disse tilfælde at de har.

Den måde SAS har håndteret det på har bevist at procedurer - både på landjorden og i luften virker - og det er ihvertfald i mine øjne noget der tæller når jeg skal vælge flyselskab i fremtiden.

At SAS i nat har taget konsekvensen af de to havarier og har grounded alle Q4 indtil videre synes jeg også er prisværdigt og ikke mindst nødvendigt af hensyn til offentligheden. Det er klart at sådanne to hændelser giver store ridser i renomeet og hurtig indgriben fra SAS-ledelsen er nødvendigt - både overfor passagerer, men også overfor deres personale.

Jeg synes den måde SAS har håndteret disse hændelser på beviser at de handler professionelt - i både Aalborg og Vilnius blev der sendt folk afsted til at håndtere pax og crew umiddelbart efter hændelserne.

Lad der også lyde en stor ros til personalet ombord - både på flightdeck og i kabinen på begge flyvninger. Ingen tvivl om at begge hændelser blev håndteret professionelt og dermed med minimum skade til følge. Lad mig også citere Verner Lundtoft fra CAU (som jeg dog eller meget sjældent er enig med), der skriver til sit personale, at man kan være stolte af dem. Man skal huske på at kabinepersonale er brandmænd, der blot serverer kaffe indtil nødsituationen opstår (hvilket ingen sevfølgelig håber den gør). Eneste forskel på kabinepersonale og "rigtige brandfolk" er at kabinepersonalet selv lige skal være med i ulykken først.

Stor ros til personalet ombord i begge tilfælde for at agere professionelt og få folk ud i tide. Mine tanker er også hos jer i disse dage og jeg håber I alle kommer ud at flyve igen, når det hele kommer lidt på afstand. Rigtig flot arbejde!

Vil dette ha noe å si for SAS Norge? Vil SAS Danmark låne inn fly fra SAS Norge for å fly enkelte av rutene til Q400? Skal nemlig med SK4117 Bodø-Oslo på Fredag, og det er litt surt hvis den flighten bilr instilt eller noe.

Fra Boersen.dk

Statens Luftfartsvæsen forbyder SAS at benytte den ulykkesramte flytype Dash 8-Q400.

http://borsen.dk/rejser/nyhed/116174/

Aktier i glidetur:
http://borsen.dk/finans/nyhed/116166/

Originally posted by CNO1015

Vil dette ha noe å si for SAS Norge? Vil SAS Danmark låne inn fly fra SAS Norge for å fly enkelte av rutene til Q400? Skal nemlig med SK4117 Bodø-Oslo på Fredag, og det er litt surt hvis den flighten bilr instilt eller noe.

Mellom det faktum at SAS NO har nok stri med å fly rutene sine som det er og at 737'ene antakelig har nok venting på å få sjekke slat-mutteren som er berømt fra Japan, så skal man vel ikke utelukke noe moro i tiden fremover?

-A

Fra Wideroe.no:

12.09.2007
Innstilte fly i Norge

I forbindelse med SAS Danmarks flight SK 2748, som var involvert i en ulykke klokken 01:48 i Vilnius i natt, har SAS Danmark, SAS Sverige og Widerøe besluttet å sette alle fly av typen Q400 på bakken inntil videre.

Widerøe har 4 fly av typen DH8 –Q400 som opererer i Norge. En rekke avganger blir kansellert onsdag.Passasjerene kan holde seg oppdater vår online tjeneste ER FLYET I RUTE på forsiden av www.wideroe.no eller ta kontakt med nærmeste Widerøe-stasjon.

For passasjerer med billett til en WF-rute i perioden 12.-16. september 2007 gjelder følgende regler for ombooking og refundering

Ombooking:
Passasjerer med planlagt reise på WF-flygninger 12.-16. september 2007 kan få ombooket til annen WF avgang eller utvalgte flyselskaper.

Ombookingsperiode:
Ombooking til en annen WF-avgang gjelder frem til 31. desember 2007. Kun på Widerøe, og samme bookingklasse.
Ombooking til annet flyselskap gjelder kun for reiser, som er kansellert 12. september 2007.

Refundering:
Passasjerer som har en WF-flygning i perioden 12.-16. september, kan dersom de ikke mottar et annet tilbud i f.h.t. ombooking med annet flyselskap eller annen akseptabel transport, kan få sin billett refundert.

Forpleining:
Hotell og mat/drikke vil bli tilbudt dersom nødvendig.

Passasjerer bes kontakte reisebyrå eller flyplass, for ombooking eller refundering.
Bruk vår online tjeneste ER FLYET I RUTE på forsiden for oppdatert informasjon om hvilke ruter som er rammet.

Originally posted by ph-ndr

Originally posted by CNO1015

Mellom det faktum at SAS NO har nok stri med å fly rutene sine som det er og at 737'ene antakelig har nok venting på å få sjekke slat-mutteren som er berømt fra Japan, så skal man vel ikke utelukke noe moro i tiden fremover?

-A

Mutter' jobben er vel Done, men det har trolig ført til backlog på annet vedlikehold.

har det skjedd noe nytt med understellet?? Q400 har jo flakset rundt i mange år, og så plutselig svikter udnertsellet på TO maskiner fra samme selskap på én uke?

Originally posted by CK

har det skjedd noe nytt med understellet?? Q400 har jo flakset rundt i mange år, og så plutselig svikter udnertsellet på TO maskiner fra samme selskap på én uke?

Kan ju vara någon modifiering som har gjorts enligt direktiv från Bombardier eller något liknande. Det lär väl komma fram i så fall, bara att avvakta...

Flybe som er en stor operatør av Q400 har også blitt noe berørt, men det ser ut som en relativt enkel inspeksjon i første omgang ihvertfall siden de kun forventer små programendringer. Dessuten gjelder det jo kun fly med mer enn 10 000 landinger. At SAS nå velger å gå noe mer drastisk til verks er jo forståelig...

Flight disruptions 12 September 2007 (AM)

12 September 2007

Bombardier, the manufacturers of the Q400, one of the types of aircraft operated by Flybe, has this morning recommended all operators of the aircraft to inspect the landing gear on all Q400’s with over 10,000 landings.

This inspection affects six of our Flybe Q400 aircraft. Flybe has 74 aircraft of all types in its fleet.

Flybe has immediately followed this advice and is inspecting the aircraft. We are reviewing options to minimise disruption to today’s flying programme. We have posted details of affected flights as shown below and will continue to update this information throughout the course of today.

T

Den enes "død" den andens brød !!

Fra.Take Off - Daily

SAS vil leje erstatningsfly
Måske kan den uheldige flytype komme i luften igen om et par uger, men netop nu vides det ikke med sikkerhed.

SAS er indstillet på at undgå aflysninger hurtigst muligt ved at leje flykapacitet, hvor det er muligt. Nærmest for er Sterling og den delvise partner Cimber Air, som allerede flyver med fire fly i SAS-parken med CRJ, en canadisk jettype, der ikke har haft problemer. Tværtimod har den flytype været meget stabil.

Det er sandsynligt, at Sterlings tilbud om at flyve på Aalborg kan komme på tale, og samtidig bruger SAS sine store jet til indenrigs morgen og aftenafgange. Det må dog forventes, at der bliver drastiske ændringer i flyplanerne de nærmeste dage.

Bombardier fabrikkerne er endelig vågnet op og har taget sagen i hånden for alvor. Hvis fabrikken skulle blive erstatningspligtig for alle fly rundt om i verden af Q 400 typen, er det før set, at det kan true flyfabrikker på deres eksistens

Erstatning er nogle begyndt at tale om. Ikke mindst analytikere, og det er halsløs gerning, hvilket også fremgår af, at nogen siger 50 mio. kr., andre 100 mio. Det er rent gætteri.

Back