• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SK SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Full service på korte ruter er vanskelig med minimim crew. I gamle dager var det standard 5 på en Europarute (130 seter). Da man reduserte crewet, måtte man nødvendigvis kutte på opplegget ….

OSL-KRS har også gått fra kun kaffe/te (og knapt nok det) til frokost og snackstralle med fullt tilbud av drikkevarer. Rekker knapt å svelge siste bit av baguetten før man er nede på Gardermoen.

Siste flighten ut fra CPH ti Oslo i går var også meget bra. God mat og de løp frem og tilbake med Charles flasken. Skal jeg fly eco på denne ruten (og ikke skal rett på jobb) oppgraderer jeg gledelig med poeng..

Full service på korte ruter er vanskelig med minimim crew. I gamle dager var det standard 5 på en Europarute (130 seter). Da man reduserte crewet, måtte man nødvendigvis kutte på opplegget ….
Nå tillater vel ikke økonomien til SAS det, men kan jo håpe de øker antall crew.

Var vel enklere med 1 frokostboks og, skal det være 1 kopp kaffe eller te.
Litt sånn usikkert observert, har inntrykk av at LOT kjører 1 ekstra, iallefall de EMB jeg har flydd fra CPH/OSL

Men selv med et crew medlem mindre bør man fortsatt klare servering til x-antall rader med business som i tillegg har fritt midtsete om man i gamle dager klarte servering til en fullstappet maskin. Mistenker at også fagforeningene har fått gjennomslag for redusert servering på visse strekninger.

Husker i gamle dager (80 tallet tror jeg) så hadde Braathen SAFE på morning og ettermiddag rene C-klasse fly mellom FBU-SVG og FBU-TRD. (De solgte faktisk bare c-klasse på disse flyvningene) .Da fikk alle servering og tipper det var litt hektisk når flyet var fullt. Den gang var det ikke snakk om ledige midtseter eller noe slikt heller. Hva de hadde av crew vet jeg ikke.

Men selv med et crew medlem mindre bør man fortsatt klare servering til x-antall rader med business som i tillegg har fritt midtsete om man i gamle dager klarte servering til en fullstappet maskin. Mistenker at også fagforeningene har fått gjennomslag for redusert servering på visse strekninger.

Fagforeningen til SAS crew har sikkert en finger i det, mener å huske når de fløy SVG-ABZ med DC9, grunnet kort flytid var der ikke varmmat til Euroclass, men når British Midlands🤔, fløy samme strekning på wetlease, så fikk Euroclass pax varmmat.
Tilgi meg om husken ikke er helt riktig😳

Gleder meg faktisk som en unge til første flighten mot MIA på lille julaften. Da har vi Business på OSL-CPH fullt oppsett på A321en med ungene i trone-seter. Det er vel få en times Biz-turer som kan overgå dette med Charles i glasset.

I gamle dager serverte Braathens SAFE frokost om bord i en fullstappet B737-500 mellom FBU og KRS…så det går hvis man vil.
En gang ble vi servert to store smørbrød med henholdsvis karbonade med løk og reker i `Best på FBU-Kristiansand, det var tider.
Forøvrig samme periode de og registrerte bonuspoeng på flyturer du hadde avbestilt, og kanskje til og med fått refundert 😆

Back