SK SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Vi har lange tradisjoner med dårlig likestilling, plyndring og raiding av kirker også, men vi la det jo fra oss når vi ble lei av det og måtte hjem til middag.

Nå er det på tide å la laksen hvile.
Det blir nok litt laks fremover skal du se, det smaker jo godt. Kanskje de slår til med torsk iblant også. Kjøtt blir nok også iblant.

Når var det?
Hei har sjekket litt i boken Fly over fly av Anders Buraas.

SAS startet med å servere smørbrød i 1954. Før det hadde prøvde de seg med å selge en lunchboks, men det var ikke noe suksess da fattige emigranter ofte ikke hadde kontanter. Svært mye mat ble kastet rett foran sultne passasjererer. Det var da ideen om å servere smørbrød kom. Amerikanske selskaper protesterte. For dem var en sandwich en dobbeldekker med pålegg i midten. Dette anså de som et måltid og det var ikke lov. SAS holdt fast på sist og dermed var smørbrødkrigen i gang. Det ble etter et kort tid et forlik at det litt forunderlige slaget. SAS fikk fortsette med smørbødrene sine (Skive med pålegg), men en liten del av et hjørnet på skiven skulle være uten pålegg og godt synlig! Hvor lenge dette forliket varte og når det ble friere igjen med hva som kunne serveres er jeg usikker på. Jeg fant ikke noe i boken om det. Har noen andre bøker jeg kan ble en dag jeg kjeder meg.

Buraas sin bok kan anbefales. Mye ineteressant SAS historikk i den. Den ligger tilgjengelig på nasjonal biblioteket i digital form

Det var den gang alle flyselskaper hadde samme priser, det var faste priser satt av IATA, tror det opphørte på 1990 tallet.
Vi må nok helt tilbake til 1958 ....

When is a sandwich not a sandwich? When the International Air Transport Association (IATA) says it isn’t. Or such was the case in 1958 when premium sandwiches served in the newly created economy cabins of several European airlines, such as the Scandinavian Air System (SAS) and Swissair, did not cut the regulatory mustard according to North American competitors like Pan American (Pan Am) and Trans World Airlines (TWA). To go to battle over a lowly sandwich appears quaint in 2024, especially when flying domestic where little is free. But international economy was just finding its footing in the late 1950s when IATA was hell bent on making the experience as miserable as possible. Besides, there is nothing lowly about a Danish smørrebrød.

Vi har lange tradisjoner med dårlig likestilling, plyndring og raiding av kirker også, men vi la det jo fra oss når vi ble lei av det og måtte hjem til middag.

Nå er det på tide å la laksen hvile.
Fint, jeg tar gjerne laksen jeg, så kan du og ta deg av dårlig likestilling, plyndring og raiding av kirker.

Back