SAS gjenåpner København-Beirut

Re: SAS gjenåpner København-Beirut

Det finns många med etniskt ursprung i Libanon i Sverige, både i Stockholm och Malmö.
Hoppas det går bra för SAS!
 
Re: SAS gjenåpner København-Beirut

Eirik - du virker temmelig bereist og reflektert, ser du det som sikkert aa reise til Beirut?

Skal ikke akkurat påberope meg noen form for ekspertise her, men ville nok selv dratt avgårde slik situasjonen er i dag. Har kun hatt et kort opphold i Beirut i 1997, har alltid hatt lyst til å dra tilbake, være lengre og se mer.
 
Re: SAS gjenåpner København-Beirut

Ruten er nå lastet opp i Amadeus - og kommer opp på Widerøe.no.

SK2827 CPH-BEY 09:00 - 14:05 A319/A321 xx3xx6x
SK2828 BEY-CPH 15:05 - 18:40 A319/A321 xx3xx6x

For en gangs skyld fornuftige rutetider til Midtøsten. Lufthansa osv har alle begredelige rutetider til BEY og andre steder i Midtøsten med avgang og ankomst midt på svarteste natta. Om prisene er fornuftige så er nok dette noe å vurdere.
 
Re: SAS gjenåpner København-Beirut

Vanskelig å si om denne ruten vi lykkes. Se på denne linken og se hvilke kjente flyselskaper som flyr dit per dags dato fra Europa.

På den listen finner man mange europeiske selskaper: Air France, Aegean Airlines, Alitalia, Bulgaria Air, Lufthansa, Cyprus Airways, BMI, Edelweiss Air, Germania, LOT samt Aeroflot og Turkish Airlines om man regner dem som europeiske, er på lista, etter hva jeg kan se.


Men når det gjelder Beirut så er det fint at de vil prøve den ruten, men er litt usikker på hvordan det vil gå. Air Baltic, Czech Airlines og Malev har bl.a. prøvd uten å lykkes.

Dette er ikke veldig interessant. For Czech Airlines sin del så er det tilnærmet null etnisk trafikk mellom Tsjekkia og Libanon, så den ruten levde hovedsaklig på transfer fra Europa, og med siden CSA har stadig færre europeiske ruter og avganger til Vest-Europa, så ble ruten etterhvert ulønnsom. Det er også svært lite etnisk trafikk mellom Latvia og Libanon, og siden Air Baltic er et såpass lite selskap, er det nok begrensede muligheter for transfer.

Malev regner jeg ikke med, for de gikk konkurs.

SAS har et mye større nettverk enn de selskapene du nevner, og har også større muligheter for å tiltrekke seg etnisk trafikk. Så jeg ser ikke bort ifra at SAS kan klare å fylle to fly i uka til BEY fra CPH, og samtidig tjene penger på det.

Normale priser til BEY ligger på rundt 3-4000 kr (fra OSL).
 
Last edited:
Re: SAS gjenåpner København-Beirut

For en gangs skyld fornuftige rutetider til Midtøsten. Lufthansa osv har alle begredelige rutetider til BEY og andre steder i Midtøsten med avgang og ankomst midt på svarteste natta. Om prisene er fornuftige så er nok dette noe å vurdere.

Joeh, men omvendt kunne man spørge sig selv, hvorfor SAS ikke ville udnytte deres flåde maksimalt på samme måde, som ved fx:

CPH-BEY 21:55 - 03:00
BEY-CPH 04:00 - 07:35

På den måde ville man stadig have udmærkede transferforbindelser fra/til resten af Norden.

Er der overenskomstmæssige hensyn? Har SK crew forbehold mod natteflyvninger på narrowbody-flyvninger, eller lignende?
 
Re: SAS gjenåpner København-Beirut

Har SAS noen red-eye flights i det hele tatt? Det er jo ganske merkelig om de ikke har det, og dersom årsaken er arbeiderne er reserverte mot natt ruter med narrowbody-fly må det være noe alvorlig galt med dette selskapet!
 
Re: SAS gjenåpner København-Beirut

Har SAS noen red-eye flights i det hele tatt? Det er jo ganske merkelig om de ikke har det, og dersom årsaken er arbeiderne er reserverte mot natt ruter med narrowbody-fly må det være noe alvorlig galt med dette selskapet!

Det finnes INGEN slik begrensninger - så slipper der spekulere mer på den!!!

Myndighetene tillater imidlertid kortere tjenestetid om natten enn om dagen, men med en flytid på drøyt 4 timer så skulle ikke det være noe problem uansett.

Hva gjelder avgangstidene så er nok de publiserte langt mer passasjervennlige enn det skisserte alternativet. Skulle kanskje tyde på at SAS har nok flyindivider tilgjengelig, siden dette flyet kun kan komme fra, og dra videre til en nightstop den dagen.
 
Re: SAS gjenåpner København-Beirut

Har SAS noen red-eye flights i det hele tatt? Det er jo ganske merkelig om de ikke har det, og dersom årsaken er arbeiderne er reserverte mot natt ruter med narrowbody-fly må det være noe alvorlig galt med dette selskapet!

SAS flyr da om natten med narrowbody-fly. På mandager og fredager flyr de

LYR-TOS 04:05 - 05:40
LYR-OSL 04:40 - 07:35
 
Back
Top