SAS lancerer CPH-Bremen og CPH-Humberside + re-start av BKK

Re: SAS lancerer CPH-Bremen og CPH-Humberside

+ Bangkok

Tidsplan (lokale tider)

Bremen
Ruten er helårlig og åbner den 28. oktober. Ruten betjenes med en 50-sæders CRJ alle dage undtagen lørdag.

København-Bremen: 19.45-20.45, Bremen-København: 21.15-22.15

Humberside
Ruten er helårlig og åbner den 28. oktober. Ruten betjenes med en 50-sæders CRJ.

København-Humberside alle hverdage undtagen tirsdag: 18.10-18.45, søndag: 13.50-14.25
Humberside-København alle hverdage undtagen tirsdag: 19.15-21.50, søndag: 14.55-17.30

Bangkok
Ruten åbner den 22. november og er åben i vintersæsonen. SAS flyver med en Airbus 340.

København-Bangkok mandag, onsdag og fredag: 22.50-15.20. I perioden 10. december til 18. februar flyver SAS en ekstra ugentlig afgang tirsdag.
Bangkok-København onsdag, fredag og søndag: 00.25-06.25. I perioden 10. december til 20. februar flyver SAS en ekstra ugentlig afgang torsdag.

http://news.cision.com/dk/sas/r/sas-abner-nye-vinterdestinationer,c9427830
 
SAS lancerer CPH-Bremen og CPH-Humberside

Er Bremen ny eller relansert?

Humberside er vel bare KLM som fly?
 
Re: SAS lancerer CPH-Bremen og CPH-Humberside

Humberside er vel bare KLM som fly?

Da jeg var innom i høst var det "internasjonale" ruter til Aberdeen og Amsterdam, pluss noe trafikk Off-shore. Når jeg skulle dit fra Oslo var det i praksis kun ett alternativ, som KLM visste å ta seg godt betalt for. Nå spørs det om SAS legger seg på KLMs prisnivå eller om det blir en aldri så liten priskrig.
 
Re: SAS lancerer CPH-Bremen og CPH-Humberside

Bremen ble tidligere fløyet av OLT i samarbeide med SAS men så gikk de konkurs.
 
Re: SAS lancerer CPH-Bremen og CPH-Humberside

Hvorfor er det attraktivt å åpne rute til Humberside? Er det sentral lokalisering eller er det f.eks. mye oljetrafikk?
 
Re: SAS lancerer CPH-Bremen og CPH-Humberside

Hvorfor er det attraktivt å åpne rute til Humberside? Er det sentral lokalisering eller er det f.eks. mye oljetrafikk?
Det er en god del millioner mennesker som bor i nærheten av HUY, og med KLM som eneste faste operatør til kontinentet skulle man tro det er rom i markedet for SAS. Ruten er likevel kanskje mest rettet mot forretningsreisende - det satses tungt på fornybar energi der borte.
 
Re: SAS lancerer CPH-Bremen og CPH-Humberside

Hvorfor er det attraktivt å åpne rute til Humberside? Er det sentral lokalisering eller er det f.eks. mye oljetrafikk?

KLM har over 100.000 årlige passasjerer på ruten sin, og det er jo mange større steder i nærheten av flyplassen.
 
Re: SAS lancerer CPH-Bremen og CPH-Humberside

KLM har over 100.000 årlige passasjerer på ruten sin, og det er jo mange større steder i nærheten av flyplassen.

Tja, den eneste byen med litt størrelse er vel Hull. De andre byene som ligger i en OK kjøreavstand har vel andre alternative flyplasser med bedre tilbud nærmere enn Humberside.

Av direkte interesse for Humberside er vel Hull med ca 5-600.000 innbyggere, så det er ikke uvesentlig, samt Grimsby/Immingham med ca 100.000 totalt, og Scunthorpe med rundt 70.000 innbyggere. Samtidig så er ikke LBA lenger unna enn ca 1.5 timer kjøring fra Hull, og tilbudet av destinasjoner er vel noe større der (mot ca 0.5 timer ned til Humberside Airport).

Men SAS har nok bedre forutsetninger for å vurdere potensialet til en slik rute.
 
Det, der overrasker mig en smule er, at HUY har et støt faldende pax antal.

Det er ikke noe uvanlig det jefi99. Samtlige flyplasser unntatt Leeds Bradford i de fem engelske regionene North East (NCL, MME), North West (BLK, LPL, MAN), Yorkshire and the Humber (DSA, HUY, LBA), East Midlands (EMA) og West Midlands (BHX, CVT) har hatt en nedgang i passasjertall mellom 2007 og 2012. Innen disse fem engelske regioner er det 25 millioner innbyggere og det totale antall passasjerer til disse nevnte flyplasser var 45,75 millioner. Dermed blir det i gjennomsnitt på bare 1,8 flyreiser pr. innbygger. Ser vi bare på Yorkshire and the Humber så tallet bare 0,74 flyreiser pr. innbygger og tre av fire passasjerer flyr fra LBA. Når en så tar hensyn til at litt over 20% på MAN enten skal til eller kommer fra Yorkshire and the Humber er det ikke så mange igjen for Humberside og Doncaster Robin Hood.

Humberside hadde 234 000 passasjerer i 2012. Litt over 52 000 av disse var helikopterpassasjerer til offshoreinstallasjoner, hvilket medfører at det var rundt 182 000 som fløy med fixed wings. Eastern Airways stakk av med nesten 36 000 passasjerer til Aberdeen og dermed er det 146 000 passasjerer igjen. KLM til AMS tok så 114 000 av disse og da er det bare 32 000 igjen. flybe fløy litt over 3000 til JER og NWI og da er vi under 29 000. Så er det de 28 000 charterpassasjerene til Sun & Fun-destinasjoner, og da er det rundt 1000 igjen til diversekategorien. Riktig nok har passasjertallet blitt halvert siden 2007, men hvis SAS regner med å ha tilsvarende kabinfaktor som er vanlig for dem snakker vi om 20 000 passasjerer i året som de må finne på Humberside. De fleste av dere har vel gjettet mine tanker - dette blir bare en kortvarig visit for SAS med mindre det er noen som har kjøpt et fast antall seter. Hadde ikke vært for at Eastern Airways kjøpte Humberside fra Manchester Airport Group og Eastern Airways ikke hadde hatt sitt hovedkontor på flyplassen hadde nok Humberside bare vært en heliport nå. Men Humberside er ikke alene på life support, litt sør for HUY sliter Peel i Doncaster og mot nord sliter samme Peel med Durham Tees Valley. Eneste lyspunktet i Yorkshire and the Humber er Leeds Bradford, men de kan nesten ene og alene takke Jet2 for det står så bra til.
 
Burde vart enda kortere spør du meg - med et månedsgjennomsnitt på mellom 9 og 16 passasjerer pr flytur mellom oktober og februar.

Passasjertall CPH - HUY (i følge UK CAA)
Oktober 2013 = 56 passasjerer
November 2013 = 514 passasjerer
Desember 2013 = 408 passasjerer
Januar 2014 = 335 passasjerer
Februar 2014 = 421 passasjerer
 
Back
Top