SAS: Gi driks til Norwegian !

Vilka priser ska Kjos ha som från pris till BKK då? Allt snack verkar vara om fr 2000NOK till NYC.
Är det verkligen så? Då kanske hela famijen Kjos har tillgång till SAS intranät & id biljetter.

Last edited:
Når jeg ser på det bildet det henvises til i artikkelen, ser man hvor meget penere flyene til SAS er fremfor de tampongflyene til Kjos (selv om artikkelen riktignok bommer på font'en)

Men når Skånvik presterer å kalle noe for industrispionasje, unnlater hun selvsagt å poengtere det faktum at Kjos er gift med en eks SAS purser.

Og hva har det med diskusjonen a gjöre?!? Jeg bare lurer...

Vi trenger ingen skitt-kasting!

Og hva har det med diskusjonen a gjöre?!? Jeg bare lurer...
Vi trenger ingen skitt-kasting!

Fargen eller formen på flyene har fint lite å si, men (forutsatt at hun er sitert riktig) synes jeg det er litt skivebom å påta seg noe offerrolle... DY er ganske nær på å bli større enn SK, de er mer lønnsom, og de er ikke lengre det lille offeret som kjemper mot den store farlige monopolisten.

Da blir utsagn som dette mer sutrende enn hjelpsom:
– Det spekteret spenner fra skittkasting med «glimt i øyet» til grov industrispionasje, så vi er blitt ganske tykkhudet etter hvert.

Är det några som förtjänar dricks så är DYs kabinpersonal med bas HEL. Med en månadslön på 1100Euro för en 100% tjänst måste den ekonomiska tillvaron vara tuff.

Är det några som förtjänar dricks så är DYs kabinpersonal med bas HEL. Med en månadslön på 1100Euro för en 100% tjänst måste den ekonomiska tillvaron vara tuff.

Vel... Med en lønn som er 3 ganger høyere enn gjennomsnittet i Estland, gratis boende i Finland, og dekket transport til/fra Tallin, så er kabinpersonalet i HEL faktisk MEGET fornøyd med tilstanden sin.

Fra United kunne man før jul kjøpe direkteflight Oslo - New York t/r til 2500 NOK. Dette inkluderte bagasje, setereservasjon, kortavgift, underholdning, hodetelefoner samt mat og drikke. Legger man til alt dette til fraprisen fra Norwegian vil de være langt dyrere.

Ellers forventer jeg at det vil gå med flightene og prisene til New York akkurat som det gikk med dem til Dubai. Jeg var med den første flighten med Norwegian til Dubai og da kunne man ta en helgetur med direkteflighter fra Oslo og annonserte fra-priser var nede i 999 NOK. Man kan ikke lengere ta en helgetur med direkteflighter fra Oslo og Norwegian ligger flere tusen kroner over konkurrentene i pris, og det selv om man ikke regner med alle gebyrene de tar for "tilleggstjenester".

Det folk ikke tenker på er at de må betale for kofferten, og at de må faktisk kjøpe seg mat på de lang turene.

Ser man bort fra kofferten så har jo dette vært realiteten hos icelandair i noen år. Du må kjøpe mat, hodetelefoner og pledd for å sove.

Ser ut til å funke for de, har jo akkurat annonsert ny passasjerrekord.

Selv sluttet jeg å fly med de etter en 8 timers flytur til Orlando hvor eneste varmmaten å få kjøpt var en lunken dårlig sandwich, aldri vært så sulten i hele mitt liv....

Ser man bort fra kofferten så har jo dette vært realiteten hos icelandair i noen år. Du må kjøpe mat, hodetelefoner og pledd for å sove.

Ser ut til å funke for de, har jo akkurat annonsert ny passasjerrekord.

Selv sluttet jeg å fly med de etter en 8 timers flytur til Orlando hvor eneste varmmaten å få kjøpt var en lunken dårlig sandwich, aldri vært så sulten i hele mitt liv....

Poenget er jo at Kjos hele tiden hentyder til SAS og CO (som flyr direkte) når han snakker om priser til New York. Men vil anta at folk vil fort se at når lokke billettene er borte , så vil det antagelig bli billigere å bruke de to andre.

Sorry, men jeg skjønner ikke prissynsingen frem og tilbake. Jeg regner med at ledelsen i ett av de mest suksessfulle selskapene i Europa har en oppegående plan.

Poenget er jo at Kjos hele tiden hentyder til SAS og CO (som flyr direkte) når han snakker om priser til New York. Men vil anta at folk vil fort se at når lokke billettene er borte , så vil det antagelig bli billigere å bruke de to andre.

Så vidt jeg forstår så er jo ikke alle billettene til SAS og CO rimelige?? Ikke når jeg sjekker i alle fall. Regner med at DY vil følge litt med på dette. Når billigbillettene til CO er borte snakker go jo fort om 7000,- eller mer.

Time will show om vi forumister eller suksessfulle næringslivsledere har rett..

Sorry, men jeg skjønner ikke prissynsingen frem og tilbake. Jeg regner med at ledelsen i ett av de mest suksessfulle selskapene i Europa har en oppegående plan.

Så vidt jeg forstår så er jo ikke alle billettene til SAS og CO rimelige?? Ikke når jeg sjekker i alle fall. Regner med at DY vil følge litt med på dette. Når billigbillettene til CO er borte snakker go jo fort om 7000,- eller mer.

Time will show om vi forumister eller suksessfulle næringslivsledere har rett..

Spörsmalet er jo snittsprisen som de selskaper kan tilby, ikke minimumsprisen...

Dersom det finnes en tilstrekkelig nok volum a stötte flere aktörer - idag stötter marked iallefall to - sa vil DY har de beste sjanser, fordi de har de laveste snittskostnader med 787 pa ruten. Det vet alle som jobber i bransjen. Ergo kan DY langt mer enn andre dumpe prisene, sa lenge de kan faktisk fylle sine avganger til den nödvendige load...

DY kanske har de överlägset högsta leasekostnaderna för flygplan på rutten också? Kjos har inte fått sina 787 flygplan gratis. Leasebolagen är på marknaden för att tjäna $$$.

Spørsmålet er vel egentlig om de kan kompensere i 'andre enden'. Man vet ikke så mye om DY's premium produkt ennå, men de er jo også avhengig av å selge en del slike for å få det til å 'gå rundt'. Ellers må de kompensere med flere 'dyre' billetter i hovedkabinen ..

Noen som vet noe sikkert om hvor mange setter etc DY skal ha?
Da tenker jeg på om noen VET, ikke tror.
Vet man det er det relativt lett å regne på hvor man MÅ legge seg prismessig i forhold til utgiftene for å fly f.eks OSL-NYC

Kjos ska väl inte ha någon premiumkabin med premiuim koncept? Han snackar om större stolar(2+3+2?!) längst fram men en klass med enhetligt service inflight koncept i hela kabinen. Tolkar jag det rätt innebär det pax betalar lika mycket för ev mat, IFE, bagage check-in etc oavsett vart i 787 du sitter.
Något i stil med om pax flyger DK A332 OSL-PMI på sommaren. Man får betala 300-500 extra för de breda stolarna längst fram men inflight produkt är densammma i hela A332an

Last edited:
DY kanske har de överlägset högsta leasekostnaderna för flygplan på rutten också? Kjos har inte fått sina 787 flygplan gratis. Leasebolagen är på marknaden för att tjäna $$$.

Han har sikkert litt höyere kostnader for leasing. Men han sparer pa de andre kostnader betydeliger summer. Det hva teller total-operating-costs, ikke leasing costs isolert sett. Med denne konfig som DY skal ha vil de ha en kostnadsfordel i CASK over SK sin A330 pa ca 30%, dersom man regner med like dyre norske lönninger. Gapen kan bli enda litt större dersom man regner inn en visst lönnsforskjell.

Whoop whoop,
Foreslår at du setter deg inn i saken før du uttaler deg! SAS ble dømt i Høyesterett for industrispionasje mot DY. Du, som SAS ansatt trenger ikke like det, men det var det som skjedde.

Whoop whoop,
Foreslår at du setter deg inn i saken før du uttaler deg! SAS ble dømt i Høyesterett for industrispionasje mot DY. Du, som SAS ansatt trenger ikke like det, men det var det som skjedde.

PS, jeg ikke jobber i SAS, og de tallene om DOC kan du far fra leverandörer...

Glöm inte cargo. SAS har gott om cargo på sina A333 till & från USA.
Finns det något DY Cargo?
SK har också en hel del pax som reser vidare inom USA med Star Alliance Partners.
Får SK joint-venture avtal med CO/UA på USA-Skandinavien kommer sammarbetet öka ännu mer. DY har ingen feed alls i USA och inte heller interline avtal med något flygbolag.

Glöm inte cargo. SAS har gott om cargo på sina A333 till & från USA.
Finns det något DY Cargo?
SK har också en hel del pax som reser vidare inom USA med Star Alliance Partners.
Får SK joint-venture avtal med CO/UA på USA-Skandinavien kommer sammarbetet öka ännu mer. DY har ingen feed alls i USA och inte heller interline avtal med något flygbolag.

DY har faktisk samarbeidspartner på cargo idag, selvom dette er i små mengder.
Men en sak som er helt sikkert, det er at de kommer til å satse stort på cargo når longhaul starter opp. Med lavere driftskostnader kan de nok uten problem underby SK på en del store kontrakter vil jeg tro..

Back