SAS forbyr pakket håndbaggasje til USA

Re: SAS forbyr pakket håndbaggasje til USA

Originally posted by Tommy777

Skikkelig synd på barnefamilier som reiser slike langturer hvert skuddår for 4500 spenn t/r

Du har tydeligvis ikke barn. Hadde du hatt det, hadde du antageligvis formulert deg litt annerledes. Men det er veldig mange ff-er som ogsaa reiser paa tur med familie ... ;)

Siden vi var tre som fikk gjennomlevd det britiske regimet, så her er hva undertegnede fikk med seg gjennom sikkerhetskontrollen i en gjennomsiktig plastpose:
1 stk pass
1 stk billettutskrift + boarding pass
1 stk nøkkelknippe
1 stk 20 pk Marlboro Light
1 stk pengepung

Konsfiskert i sikkerhetskontrollen ble 1 stk Ekstra tyggegummi og en 1-lighter. KOG fikk konfiskert sitt brilleetui.

Belte, jakke, sko og plastpose ble gjennomlyst og etter å ha gått gjennom metalldetektoren-rammen ble alle kroppsvisitert. Sikkerhetskontrollen hadde en merkelig lukt i dag - av fotsvette.

Alt hva som kunne kjøpes på innsiden (bøker, aviser, mat, drikke, tax free, .......) av sikkerhetskontrollen kunne bringes om bord, men hattehyllene på Ryanair-flighten var merkinglig tom - bare noen tynne jakker og gjennomsiktige plastposer var å se. Heldigvis ble det sett gjennom fingrene med vekten på innsjekket bagasje - og 25 kg uten ekstra gebyr er vel til å gråte av for MOL.

Originally posted by Savipix

Er det SGS på ORD?

Nei. Denne uken er det Swissport, tror jeg. SAS setter tjenestene ut paa anbud rimelig ofte ..

Originally posted by LN-MOW

Skikkelig synd på barnefamilier som reiser slike langturer hvert skuddår for 4500 spenn t/r

Du har tydeligvis ikke barn. Hadde du hatt det, hadde du antageligvis formulert deg litt annerledes. Men det er veldig mange ff-er som ogsaa reiser paa tur med familie ... ;)

Vel, har ikke barn, prøver bare å sette fokuset på at det faktisk er slitsomt å reise mye interkontinentalt og en ekstra time for baggasjekrøll, gjør det ikke lettere. Men det er vanskelig for 8-4 jobbere å skjønne...

Jeg har ikke barn enda, men jeg kommer IKKE til å ta med små barn på en interkontinental tur eller campe med dem i loungen før de er 3 år. Såpass respekt har jeg for mine medpassasjerer.

Er det SGS på ORD?

Nei. Denne uken er det Swissport, tror jeg. SAS setter tjenestene ut paa anbud rimelig ofte ..

Men det er SGS som har pakket flyet i CPH eller ARN

Jeg har ikke barn enda, men jeg kommer IKKE til å ta med små barn på en interkontinental tur eller campe med dem i loungen før de er 3 år. Såpass respekt har jeg for mine medpassasjerer.

hehe ... lett aa si naa ... ;)

Spedbarn er foroevrig lettere aa reise med enn naar de kommer opp i 2-5 aars aldreren .. da maa de aktiviseres. Spedbarn har ikke samme underholdningsbehov ..

Har vaert mye paa tur med smaabarn selv, saa jeg har endel erfaring paa omraadet .. ^_^

Vel, har ikke barn, prøver bare å sette fokuset på at det faktisk er slitsomt å reise mye interkontinentalt og en ekstra time for baggasjekrøll, gjør det ikke lettere. Men det er vanskelig for 8-4 jobbere å skjønne...

Du fikk det til å høres ut som det var verre for deg som reiste ofte på businessklasse å reise uten håndbaggasje enn for noen som skal passe på et par unger, og strengt tatt så antar jeg at om du fikk valget mellom å vente 45 minutter på bagasje og å passe på et par unger uten bøker eller leketøy så velger du de 45 minuttene (jeg vet ihvertfall at jeg ville valgt det).

Hva du betaler for billetten (eller rettere sagt hvor mye arbeidsgiveren din betaler) er vel også rimelige irrelevant for hvor sliten du blir av å vente 45 minutter på bagasjen? Jeg tror også at de fleste unger blir like sutrete uansett hvor mye foreldrene har betalt for billetten og antageligvis blir de _mer_ utålmodige om de ikke er vant til å fly. Alt i alt synes jeg altså mer synd på en barnefamilie som er uheldige og må fly uten håndbaggasje enn en forretningsreisende.

Eller var det et annet poeng med å fortelle hvor mye arbeidsgiveren betaler for billettene dine?

Er det SGS på ORD?

Sikker på det? Mente SGS hadde aktivitet på ORD.

Spesielt med tanke på at SGS handler BMI på ORD ville det være rart de ikke også hadde SAS

http://wpy.observer.se/wpyfs/00/00/00/00/00/07/B6/4D/wkr0001.pdf

bmi, one of the largest airlines in the UK, has signed an agreement with SAS Ground Services for ground handling at O'Hare International Airport in Chicago. The agreement is effective from June 21.

Originally posted by gustavf

Eller var det et annet poeng med å fortelle hvor mye arbeidsgiveren betaler for billettene dine?

Snakker ikke om meg selv, jeg har reist over 20 t/r reiser i året fra Norge til USA de siste 5 årene, de aller fleste billettene har jeg betalt selv, de få arbeidsgiveren min har betalt, er alle i M eller Y.

Men derimot, HADDE jeg arbeidsgiveren eller jeg betalt 30K + for en tur retur billett, har jeg som pax fortjent bedre komfort enn en familie. Det må vel være rett???

hehe ... lett aa si naa ... ;)

Spedbarn er foroevrig lettere aa reise med enn naar de kommer opp i 2-5 aars aldreren .. da maa de aktiviseres. Spedbarn har ikke samme underholdningsbehov ..

Har vaert mye paa tur med smaabarn selv, saa jeg har endel erfaring paa omraadet .. ^_^

kan hende du har rett.. Har bare observert at de ungene som lager mest bråk på fly er spedbarn. Strategien min var innkjøp av PSP! :)

Originally posted by Someone

Sikker på det? Mente SGS hadde aktivitet på ORD.

Bare 'over vingen'. SGS har ingen stuertjenester i N-Amerika.

kan hende du har rett.. Har bare observert at de ungene som lager mest bråk på fly er spedbarn. Strategien min var innkjøp av PSP! :)

Til deg, eller for utlaan til de smaa..?? Du er snill du! :colgate:

En annen side av dette er at det ogsaa er i medpassasjerenes interesse at smaatassene er aktivisert .. har de ikkenoe aa gjoere, blir de rastloese. Og da gjerne braakete. La dem faa beholde sakene sine ombord!!

Er det SGS på ORD?

Men det er SGS som har pakket flyet i CPH eller ARN

So...? Mener du de som har LASTET flyet er ansvarlige for hvor raskt/seint du får bagasjen AV flyet??? Det blir litt sånn; "Jeg skriver sakte for at du skal rekke å følge med når du leser brevet"

Fra og med i dag, er det business as usual på alle SAS USA flygninger, du kan ta med håndbaggasje igjen. Sjekk SAS web.

Fra og med i dag, er det business as usual på alle SAS USA flygninger, du kan ta med håndbaggasje igjen. Sjekk SAS web.

Men man kan fortsatt ikke ta med seg flytende varer kjøpt i tax-free butikken

Joda, men det gjelder alle flyselskaper, SAS lagde et pålegg på USA flygninger som overgikk alle andre flyselskaper.

Vi får vel overleve uten tax-free inntil videre. Alternativene er mange, som å f.eks. kjøpe ombord eller ved ankomst på OSL eller etter den interkontinentale leg' en (ARN eller CPH).

Kanon at SAS snudde seg så raskt, tok 2 dager :)

Så da strømmer vel alle biz pax tilbake til SAS...

Effekten av dette varer nok en stund .. det blir nok en del videokonferanser fremover. Vi saa jo etter 9/11 at dette tok et voldsomt oppsving. Sannsynligvis skjer det samme naa, om enn ikke i samme skala. Flyplassene var jo spoekelsesbyer i lang tid den gangen ..

Men det er godt man er tilbake mot normalen. Men leste jeg ikke et sted at det igjen var tillatt aa ta med vaseke ombord, bare den var kjoept etter security?

Originally posted by EB

Så da strømmer vel alle biz pax tilbake til SAS...

Det hjelper, ja. (selv om du ikke tror det) Jeg kjenner personlig 4 FTere som har booket om sine turer med SK til LH. Det er 160.000 spenn. Skal selge noen minkey billetter for å tjene inn det.

Back