SAS Fokker 50 skiftes ut

Da Widerøe for et par år siden skulle ta over rutene MOL - OSL og KSU - OSL var planen å sette inn fem daglige avganger med Q400 på begge flyplassene (i alle fall på KSU).

Det har aldri vært snakk om at WF skulle ta over MOL-OSL. Det var KSU-OSL det var snakk om....
 
I stand corrected. Det var vel ikke planer om det, men det svirret rykter om at WF også skulle ta over MOL - OSL, som i denne tråden:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=13097

Men i alle fall - Jeg tror jeg har den pressemeldingen til Widerøe liggende å slenge en eller annen plass, hvor de sier at de ville ha fem daglige Q400 avganger til Oslo og fire daglige flygninger til Bergen med en miks av Q300 og 400. Så økning til OSL vil jeg tro det blir med veldig stor sansynlighet.

EDIT: OK, jeg fant ikke rett artikkel med snakk om Widerøe, men du ser jo hva det går i da.
 
I stand corrected. Det var vel ikke planer om det, men det svirret rykter om at WF også skulle ta over MOL - OSL, som i denne tråden:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=13097

Men i alle fall - Jeg tror jeg har den pressemeldingen til Widerøe liggende å slenge en eller annen plass, hvor de sier at de ville ha fem daglige Q400 avganger til Oslo og fire daglige flygninger til Bergen med en miks av Q300 og 400. Så økning til OSL vil jeg tro det blir med veldig stor sansynlighet.

EDIT: OK, jeg fant ikke rett artikkel med snakk om Widerøe, men du ser jo hva det går i da.

Kvalifisert gjetting tilsier 737 på KSU-OSL fra sommerprogrammet.. Man skal heller ikke se bort i fra at det kan komme 737 på KSU - BGO også, ihvertfall midt på dagen. Det er gode tider i oljebransjen og trafikken går bare oppover for SAS på KSU.
 
I stand corrected. Det var vel ikke planer om det, men det svirret rykter om at WF også skulle ta over MOL - OSL, som i denne tråden:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=13097

Men i alle fall - Jeg tror jeg har den pressemeldingen til Widerøe liggende å slenge en eller annen plass, hvor de sier at de ville ha fem daglige Q400 avganger til Oslo og fire daglige flygninger til Bergen med en miks av Q300 og 400. Så økning til OSL vil jeg tro det blir med veldig stor sansynlighet.

EDIT: OK, jeg fant ikke rett artikkel med snakk om Widerøe, men du ser jo hva det går i da.


Jeg tror ikke Widerøe noen gang har gått ut offentlig om de såkalte Vestlink planene..
Her er i alle fall alle pressemeldinger fra 2001 fram til nå, og ingenting der :
http://www.wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?D=1&C=11&I=0
 
Enten var det NRK, Kristiansund Kommune eller TK som hadde lagt ved et .pdf-dokument i en av sine artikler signert Widerøe, hvor det ble forklart litt rundt hva denne endringen ville bety, hvor mange seter det ville bli på KSU - OSL og KSU - BGO, samt flytype. Dette kan selvsagt være noe de hadde snekret sammen selv, men jeg tok det for gitt at det var noe WF hadde kommet med.

Og å gå ut offentlig med disse planene må jo WF ha gjort. I følge denne artikkelen var jo rutetilbudet WF skulle ha fra Kvernberget klart:
http://www.tk.no/nyheter/article1270461.ece
 
Last edited:
Noen som har kjennskap til hvorfor Widerøes planer fra 2004 ble skrinlagt?

Med god hjelp fra Norske SAS-flygeres forening innså SAS-ledelsen i Norge at det var god økonomi i disse rutene, som det fortsatt er. Dermed klarte man å utsette konsernavgjørelsen om all turboprop-trafikk i Norge til WF på ubestemt tid. Synd for SAS Norge og passasjerene om man nå likevel gjennomfører denne beslutningen.
 
Med god hjelp fra Norske SAS-flygeres forening innså SAS-ledelsen i Norge at det var god økonomi i disse rutene, som det fortsatt er. Dermed klarte man å utsette konsernavgjørelsen om all turboprop-trafikk i Norge til WF på ubestemt tid.

I tillegg til at WF Flygerforening sammen med ledelsen priset seg fullstendig ut.
 
Komfort og støynivå er vesentlig bedre i en F50 enn i en Dash 8.

Vel, alle kan ikke være enige. Jeg tør påstå at komfort i en Q400 er vesentlig bedre enn i F50. Støynivået ligger på omtrent samme nivå. Jeg har reist ganske mye med begge typer, og jeg foretrekker Q400.
 
nå er det vel neppe folk i asset management som avgjør hvilket selskap i gruppen som flyr hvilke ruter. Det er nok en større prosess mellom de aktuelle selskapene.
I 2004 strandet det hele på WF-pilotenes uvilje til å ta inn SAS-piloter i rekkene (seniority-helvetet).
 
Back
Top