SAS: Flyprisene skal opp 2011

Cargosaken har ingenting med dette å gjøre, men samarbeid om priser er samme sak.

Samarbeide innebærer at det er fler parter som samarbeider. Her snakker vi om en enkeltperson som uttaler seg om utsiktene for bransjen som han ser det. Som FlyHi sier, den dagen man ikke kan uttale seg om sin egen bransje blir det ikke mye å snakke om ...

Tror uansett at et prissamarbeide mellom SAS og DY er uaktuelt - og det ville det ha vært i dette tilfellet,siden han i første rekke uttaler seg om innenriks.

Snarere regner vi med at det norske markedet vil vokse i 2011. Hvis markedet vokser og kapasiteten holder seg på samme nivå, er det naturlig at prisene blir litt høyere, sier han.

Helt klart, men nå forstod jeg FlyHi sin kommentar slik at han mente at DY ikke generelt sett var billigere enn SK. Det tror jeg ikke er riktig.

Det kommer jo helt an på regnestykket og æble/pære-diskussionen, men den bliver vi (som du skriver) sikkert ikke enige om og behøver ikke tage her. Det vil altid blive påstand mod påstand - for indtil nu er der ingen der har fremlagt grundig dokumentation for det, men det kunne da være interessant at se regnestykkerne ;)

Desuden er det som MOW skriver ikke et mål i sig selv at være billigst...

Det kommer jo helt an på regnestykket og æble/pære-diskussionen, men den bliver vi (som du skriver) sikkert ikke enige om og behøver ikke tage her. Det vil altid blive påstand mod påstand - for indtil nu er der ingen der har fremlagt grundig dokumentation for det, men det kunne da være interessant at se regnestykkerne ;)

Spør SAS sine egne om prisnivået i SAS kontra DY. Som nevt tidligere så er de selv meget påpasselige med å hevde at de har som politikk å ligge over DY (bl.a. for å unngå at man blir anklaget for rovprising). Det er mulig de tar feil, men jeg har iallefall fått dette synet presentert en rekke ganger.

Samarbeide innebærer at det er fler parter som samarbeider. Her snakker vi om en enkeltperson som uttaler seg om utsiktene for bransjen som han ser det. Som FlyHi sier, den dagen man ikke kan uttale seg om sin egen bransje blir det ikke mye å snakke om ...

Tror uansett at et prissamarbeide mellom SAS og DY er uaktuelt - og det ville det ha vært i dette tilfellet,siden han i første rekke uttaler seg om innenriks.

Nå skal jeg ikke skryte på meg for mye kompetanse, men jeg mener å kunne litt om hva som ligger i konkurranseretten og hva vi forstår med samarbeid....;)

Poenget er altså følgende:
1. Dueholm har ingen makt & myndighet til å påvirke andres priser enn SAS sine.
2. Dueholm kan selvsagt prate om hva han mener om det generelle prisnivået.

-MOW m. fl. sine kraftige reaksjoner på Boeing_Fan sine uttalelser syntes å indikere at Dueholm kunne påvirke mye mer enn bare SAS sine priser. Noe annet var ikke ment fra min side. Jeg tror heller ikke at det er aktuelt med prissamarbeid, men av & til kan det være et retorisk grep å forsøke å sette ting litt på spissen. Jeg innser at jeg ikke lyktes fullt ut denne gang med dette....;)

Det er også slik at konkurransemyndighetene har "invitert" parter i bransjer der det har vært veldig mye offentlig prat om priser til samtale, hvor det underliggende motivet for myndighetene nok er å indikere at man kanskje opererer litt i grenseland (men det er nok ikke lett å dømme for prissamarbeid for slikt mer stilltiende samarbeid). Mekanismen er at man annonserer i media at nå må prisene opp, så kanskje forsøke seg på en liten prisøkning for å se om konkurrentene følger etter (det har vært slike episoder både innen f.eks. musikkbransjen og bensinmarkedet). Det er ikke tradisjonell prissamarbeid, men det ligger farlig nærme i effekt.

Last edited:
John S. Dueholm i SAS sier at SAS-billettpriser vil gå opp i 2011 sammenlignet med 2010.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2017520.ece

Norwegian derimot lover å holde prisene nede.

Hehe, man kan ikke gjøre annet enn å le av SAS. Makan til inneffektivt selskap skal man lete lenge etter.
I 2011 kommer de til å miste ytterligere markedsandlerer :)

Dagens Dueholm... Ouchies.... Hvor dumt kan man egentlig være???

Forvent at Ryanair og Michael o`Leary vil nytte dette til en ny frontal-angrep. Og dette må SAS skylde bare på seg selv. Slik kan man ikke si dette, selv om nødvendighet til å øke prisniveå er helt åpentbart.

På norsk inneriks er det iallefall ikke snakk om å sammenligne epler og pærer. Kanskje det var slik for 5 år siden, men ikke nå.
Produktet som tilbys på norsk inneriks er i høyeste grad sammenlignbart.
Har ingen tro på at prisene skal ned.

Man kan le så mye man vil, men SAS greier nå å fylle en del fly til høyere pris enn DY på en del destinasjoner. Har selv fløyet OSL-ARN noen ganger i det siste. Der har SK gått nesten smekk full, mens DY har ligget 1000 kr lavere i pris hver vei, med belegg på rundt 40-60%.

På en del markeder greier de med andre ord å ta ut høyere pris enn den lokale konkurrenten, mens på andre markeder (ferie/fritid) er det antagelig annerledes. Blir spennende å se på hva som skjer fremover.

Sjekk CASK SK vs DY, da skjønner man hvorfor SK må øke prisene.........

<mod>
Da holder vi oss til saken, og forsøker å være litt seriøse. Ta eventuelt en tur rundt huset og trekk litt frisk luft.
</mod>

På norsk inneriks er det iallefall ikke snakk om å sammenligne epler og pærer. Kanskje det var slik for 5 år siden, men ikke nå.

Dette er noe jeg har prøvd å si lenge. Jeg fatter og begriper ikke hva som er forskjellen, bortsett fra bagasjegebyrene og en kopp kaffe. SAS kan ikke ha så mye høyere priser enn Norwegian på sikt. De har mye høyere priser idag, og hvis de skal øke til neste år vil det svekke dem ytterligere. Norwegian vil ikke øke prisene.

He he.. Tror det blir ganske saa vanskelig i denne traaden :lol:

Det er da vel ikke vanskelig det?

SAS kan ikke ha så mye høyere priser enn Norwegian på sikt. De har mye høyere priser idag, og hvis de skal øke til neste år vil det svekke dem ytterligere.

Mye høyere priser enn DY? Hvilke undersøkelse viser du til?

Back