SAS: Flyprisene skal opp 2011

:wow: Det var jo ikke det han sa! Nå melder jeg meg ut av denne debatten før den går inn i den kjente "nedoverspiralen".

Dødsspiralen..

Prisene i markedet er for lave slik jeg ser det idag. Maskiner og personell presses til det ytterste i mange tilfeller, og jeg tror det kommer til å si stopp etterhvert.
Så SAS har nok rett, men om det var så lurt å få det presentert slik er jeg litt mer i tvil om ;)

Det er dårlig PR å gå ut i media og si "Hei, vi er SAS og vi kommer til å øke prisene neste år". En person som ikke klarer å tenke før han åpner kjeften burde ikke representere SAS i et intervju.

Hvis du ikke kan lese hva som egentlig staar, boer du heller ikke uttale deg. Din 'tolkning' er totalt paa jordet.

I tillegg burde du vite at media ikke sjelden trekker ting ut av sammenhengen og ofte ikke gjengir uttalelser korrekt.

Tenk deg litt om foer du trykker paa submit-knappen!

Sa han ikke at SAS vil øke prisene neste år?

Det var nok heller kvalliteten på diskusjonen han mente når han snakket om "nedoverspiralen"....er ikke alle innlegg her som er av høy kvallitet for å si det sånn

Er også en fordel om man faktisk tar seg bryet å lese gjennom innlegg man svarer på :rolleyes:

Sa han ikke at SAS vil øke prisene neste år?

Les igjen, saa vil du se at han snakker generelt, og om flyselskapene.

Det tror ikke John S. Dueholm. Han tror tvert imot at prisene skal opp neste år. Flyselskapene kan ikke leve av å ta så lave priser, mener han.

- Vi opplever et enormt prispress, særlig på innenriksrutene i Norge, og merker den tøffe konkurransen fra Norwegian. Men SAS kommer til å fighte og kjempe for de norske innenriksrutene og det er ikke snakk om å kutte kapasitet. Snarere regner vi med at det norske markedet vil vokse i 2011. Hvis markedet vokser og kapasiteten holder seg på samme nivå, er det naturlig at prisene blir litt høyere, sier han.

Og hvem er du til å bestemme hvem som kan uttale seg om hva?? :rolleyes: I rest my case ...

Bestemmer ingenting jeg. Men dette er ikke den første gangen SAS driter seg ut i media ved å uttale seg om andre selskaper. Jeg mener det ikke er mange månedene siden SAS hevdet at Norwegian kun tjener penger på tre ruter.

Når Dueholm snakker om prisene kan han som sagt kun snakke for selskapet han selv representerer.

Ekspertene er dessuten uenig med han, de sier prisene vil gå ned, kanskje ikke hos SAS, men hos de andre.

"Hvis markedet vokser og kapasiteten holder seg på samme nivå, er det naturlig at prisene blir litt høyere, sier han."

Denne forutsetningen er nok vesentlig, og ingen har kommentert den.

Om denne forutsetningen holder? Vel, Norwegian fortsetter å skifte ut til større fly, og dermed kan vi vel si at kapasiteten ikke vil stå stille, med mindre SAS setter inn mindre fly. Altså vil prispresset øke. Men den som får oppleve 2011 vil jo få fasiten når tallene blir lagt fram i februar/mars 2012.

Vidar

Og hvem er du til å bestemme hvem som kan uttale seg om hva?? :rolleyes: I rest my case ...

Når Dueholm snakker om prisene kan han som sagt kun snakke for selskapet han selv representerer.

Det er ikke mulig å ta mer feil. Enn deg.

Jeg skjønner lite av denne diskusjonen.... Er det slik å forstå at -MOW og TCAS mener at Dueholm kan uttale seg om prissetting på vegne av andre enn SAS så er det nokså oppsiktsvekkende all den tid SAS er anklaget for prissamarbeid på cargo (både nå og tidligere). Dueholm kan selvsagt si hva han mener utviklingen vil være, men kan jo like sikkert ikke si noe om andre prissetting.

Så er jo også den betimelige kommentaren til Vidar om kapasitet kontra markedets utvikling, og dets effekt på prispresset i markedet.

Jeg skjønner lite av denne diskusjonen.... Er det slik å forstå at -MOW og TCAS mener at Dueholm kan uttale seg om prissetting på vegne av andre enn SAS så er det nokså oppsiktsvekkende all den tid SAS er anklaget for prissamarbeid på cargo (både nå og tidligere). Dueholm kan selvsagt si hva han mener utviklingen vil være, men kan jo like sikkert ikke si noe om andre prissetting.

Så er jo også den betimelige kommentaren til Vidar om kapasitet kontra markedets utvikling, og dets effekt på prispresset i markedet.

Han taler vel om tendenser i den branche, som de selv er en del af. Det er der vel hverken noget mærkeligt eller unaturligt i. Desuden må han da gerne have en mening om hvad andre tager for deres billetter, selvom jeg ikke ser det i artiklen nogen steder.

Han har da ihvertfald langt større grundlag for at udtale sig om det end en eller anden tilfældig og selvudråbt "ekspert", der uden nogen dokumentation af betydning udtaler sig om at priserne vil falde, som man ser i den anden artikel.

Det er vel ikke blevet forbudt at udtale sig om branchen bare fordi man er en del af den - for så blev der da hurtigt tavst alle steder i pressen.

Originally Posted by Boeing_fan

Hvorfor i alverden skulle have ikke kunne udtale sig om hvordan han mener branchen udvikler sig i den kommende tid. Såvidt jeg ved har vi da ikke indført censur på disse breddegrader endnu... Det bliver for dumt det her...

Jeg skjønner lite av denne diskusjonen.... Er det slik å forstå at -MOW og TCAS mener at Dueholm kan uttale seg om prissetting på vegne av andre enn SAS så er det nokså oppsiktsvekkende all den tid SAS er anklaget for prissamarbeid på cargo (både nå og tidligere).

Hæ? Dette blir jo bare rot, og så i tillegg drar du inn anklagene om prissamarbeid i cargosaken? Hva har det med denne diskusjonen å gjøre? Du gjorde i hvert fall ikke diskujonen noe enklere å forstå :)

Dueholm uttaler seg generelt om det sterke prispresset, og mener at prisene må oppover. Han sier ingenting om DY sine priser spesielt, og uttaler seg bare på generelt grunnlag, og det er vel så mye et signal til aksjonærene som jo er opptatt av at pengene skal strømme inn.

Slike uttalelser kommer fra tid til annen både i flybransjen og i andre bransjer. Kjos er nok fornøyd for signalene som gis, og han er nok enig siden hovedoppgaven til Kjos også er å tjene mest mulig penger til sine aksjonærer, men for å opprettholde lavpris-imaget kan han ikke si det til media. Derfor uttaler DY at de vil holde prisene nede, akkurat som forventet.

Men konkurranse fungerer engang så enkelt at dersom DY eller SAS begynner å heve prisen, så vil konkurrenten følge etter. Ingen tror vel at dersom SAS hever prisene så følger ikke DY etter? Det kan nesten virke slik på enkeltes meninger i denne tråden.

At "ekspertene" på den andre siden mener at prisene skal ytterligere ned, er en helt annen sak, og det kan godt hende det også er slik at prisene skal ytterligere ned. Og det kan også være at SAS også ser det at prisene skal enda litt ned nettopp pga. den harde konkurransen. Men det hindrer ikke SAS og Dueholm fra å mene at prisene bør oppover. Og det kan de også mene det uten at det betyr at de "driter seg ut i media" slik Boeing_fan uttaler...

Nej SK er ikke generelt dyrere ens DY. Du er hoppet deres PR-pladder. Du sammenligner æbler og pærer.

Det vil overraske meg om det ikke er slik at DY generelt sett er billigere enn SK. At SK kan være billigere i en del tilfeller er selvsagt riktig.

Så forskjellig som epler og pærer er heller ikke standardproduktene til de to selskapene at det ikke er mulig å sammenlikne. Denne diskusjonen hører imidlertid ikke hjemme her, og jeg betviler sterkt at jeg og du bllir enige om dette...;)

Det vil overraske meg om det ikke er slik at DY generelt sett er billigere enn SK. At SK kan være billigere i en del tilfeller er selvsagt riktig.

Målet må da være å være dyrere enn DY og likevel drive godt og profitabelt. ;) Å være billigst for å være billigst er snarveien til skifteretten.

Hæ? Dette blir jo bare rot, og så i tillegg drar du inn anklagene om prissamarbeid i cargosaken? Hva har det med denne diskusjonen å gjøre? Du gjorde i hvert fall ikke diskujonen noe enklere å forstå :)

Cargosaken har ingenting med dette å gjøre, men samarbeid om priser er samme sak (og like alvorlig om det dreier seg om pris til passasjerer eller pris for cargo). Jeg prøvde bare å sette deres uttalelser om hvor latterlig Boeing_fans uttalelser om at Dueholm kun har mulighet til å si noe om SAS sine egne priser på spissen. Vanskeligere er det ikke. Du får se hva du selv skriver om Boeing_fans uttalelser.

Slik jeg leser deres kritikk av Boeing_fan går det i retning av at Dueholm kan si noe om også andres priser. Mitt lille poeng var at Dueholm selvsagt ikke kan si noe om annet enn hva SAS skal gjøre med sine priser, og om det var noe annet dere mente så kunne det likne litt på at man skulle samarbeide om å øke priser. Om Dueholm mener at prisene bør opp så får vel SAS gå foran med et godt eksempel og øke sine priser. Så får vi se om de andre selskapene er av samme oppfatning. Det er ikke en ukjent taktikk å forsøke å prate opp andre priser gjennom selv å "love" økte priser.

Last edited:
Målet må da være å være dyrere enn DY og likevel drive godt og profitabelt. ;) Å være billigst for å være billigst er snarveien til skifteretten.

Helt klart, men nå forstod jeg FlyHi sin kommentar slik at han mente at DY ikke generelt sett var billigere enn SK. Det tror jeg ikke er riktig. SAS har i en rekke sammenhenger vært veldig påpasselig med å hevde at de er dyrere enn DY (f.eks. i rovprisingssaker o.l.).

Litt helikopterview på dette

DN, Nærlingslivets avis osv, man uttaler seg generelt til investorer , prisen skal opp vi skal tjene penger
DB, Forbruker siden, klart man skal få fly billigere i fremtiden.

(uten at jeg syntes at den ene er noe bedre enn den annen (avis))

Back