• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS-fly fløy med for svake bremser

Replying to Topic 'SAS-fly fløy med for svake bremser'

Originally posted by SAJblue

Hvis dette flyet hadde hatt maxvekt under landing, på en rullebane glattere enn flygerne blir informert om, kunne det ha havnet utfor. Hvis dere husker den MD-8X maskinen som så vidt klarte å stoppe helt på enden av rullebanen i Tromsø for noen år siden. Siden innflygningen var fra nord, må flyet ca400 inn på rullebanen før det kan sette hjulene i bakken. Den gangen klarte flyet akkurat å stoppe, men ødela begge motorene pga av maksimal reversering. Sett at bremsene i tillegg hadde vært underdimensjonert... det er ikke mange meterene igjen til vannkanten...

Dette er jo en hypotese, og forutsetter en serie med uheldige hendelser, men likevel... noen ganger kommer disse uheldige hendelsene på rekke og rad, og det er da katastrofen er et faktum.

Ja jeg husker den.Det var SK379 den 11/5-2000 MD-87 LN-RMX medvindslanding på glatt rullebane...

At journalister (også) jager i flokk er da ingen nyhet...

Det betyr ikke at SAS (og andre) bør gjøre feil av den grunn.

Originally posted by F35Landing

Synes bare det er påfallende at hver gang SAS er ute i hardt vær, så dukker den ene mediasaken opp etter den andre i et par ukers tid. Har vel ingenting med forsvar av dårlige bremser å gjøre vel??

Synes du gjør det når du sier at journalistene ikke er fair mot SAS, når dem faktisk skriver sannheten i dette tilfellet.

Synes SAS dessverre har fått mange hendleser den siste tiden, kanskje ikke alle er like berettiget, men denne synes jeg faktisk er det.

Alltid det samme gnålet om hvor stygge journalistene er mot SAS :zzz

Nok en gang er SAS tatt med buksene nede når det gjelder feil i vedlikeholdsrutiner og kvalitetssikring, og selskapet har seg selv å takke for mer negativ eksponering i media enn kanskje noe annet flyselskap. Situasjonen er ikke bra m.h.t. flysikkerheten i selskapet, så ille at det er satt under skjerpet kontroll av luftfartsmyndighetene.

Men for noen så gjør SAS alt riktig om det er aldri så galt, uten å se at dette faktisk er alvorlig :sarc

Originally posted by Airwolf

Alltid det samme gnålet om hvor stygge journalistene er mot SAS :zzz

Nok en gang er SAS tatt med buksene nede når det gjelder feil i vedlikeholdsrutiner og kvalitetssikring, og selskapet har seg selv å takke for mer negativ eksponering i media enn kanskje noe annet flyselskap. Situasjonen er ikke bra m.h.t. flysikkerheten i selskapet, så ille at det er satt under skjerpet kontroll av luftfartsmyndighetene.

Men for noen så gjør SAS alt riktig om det er aldri så galt, uten å se at dette faktisk er alvorlig :sarc

Siden du later til å ha god kunnskap om hvor mye dette faktisk har for sikkerheten, kan du gi oss en liten innføring i hva bruken av feil deler har å si et par praktiske tilfeller? Som f.eks en RTO nær MTOW eller en landing nær MLW? Hva vil skje? Vil bremsestrekningen bli lengre Vil bremsene gå i stykker? Vil de slites fortere? Vil pilotene ha dårligere føling med bremse-effekten? Hvilke andre mulige situasjoner vil delene påvirke sikkerheten? Med hvor mye? Og statistisk sett, hvor ofte oppstår disse situasjonene?

Poenget er at det stadig blir gjort feil, kvalitetssikringen i vedlikeholdet til SAS er for tiden på et nivå som gir grunn til bekymring. Neste feil som ikke oppdages kan bli langt mer alvorlig. Mye kan tyde på at innsparingene i SAS, i motsetning til andre selskaper, har gått for hardt utover vedlikehold.

Og det hadde jeg aldri trodd om SAS, som i alle år har "satt sikkerheten i høysetet". Kommer de ordene fra Lindegaard nå om dagen så vil jeg si at de ikke er mer verdt enn skitten under skoa mine ;)

Heisann, jeg får si meg enig med Dag at hadde dere orket å lese det innlegget jeg la inn tidligere i denne tråden, og prøvd å sette dere inn i hvordan dette fungerer, så tror jeg dere ville hatt et annet syn. Jeg sier IKKE at det er riktig at man setter feil type brems på et fly, og slike ting følger man som regel opp, men vet for eksempel noen av dere hvordan en B737 brems ser ut, hvordan dette kan hende, og som Dag spør... konsekvensen av dette?

Da man snakker om Southwest overrun i MDW, og andre utforkjøringer på grunn av glatt bane, og dette er ikke for å pirke på noen, men da er det tydelig at man ikke har forståelse av dette... ;)

Jeg kan også bekrefte, som jeg nevnte ovenfor, at ting som dette skjer HELE TIDEN, og selv hos de "beste" flyselskapene, og at det ikke alltid rapporteres i avisene har ingenting med at det ikke hender hos noen andre... :naughty:

Problemet her, som så mange ganger før, er at media har liten eller ingen kunnskap om det som foregår til daglig på hverken den tekniske eller operative delen av et flyselskap, men skal prøve å sensasjonere slike ting for å "selge" nyheter.

Mine 2c

Dag

JEG boeyer meg ihvertfall i stoevet for den tekniske ekspertisen vi er saa heldige aa ha her paa forumet .... !! :devot:

Ja, det er alltid interessant å lese innleggene til de som vet hva de snakker om!:up:

Dag, sjekka forresten når Sun'n Fun er. Helga før påske , ca 5-9 april. Ser ikke ut til at det blir påskeferie i Norge på meg likevel, så da er alt klart for en tur til Lakeland!

Bra oppklaring!!!:devot:

Men klarer dere å løfte hodet litt så er spørsmålet som stilles ang sikkerheten i SAS svært aktuell.

Kan det være andre ting som ennå ikek er blitt oppdaget? Når SAS flyr med motorer uten å sjekke dem slik dem skal i 1 år, flyr med feile bremser på flyet (hvorfor ble ikke dette oppdaget når dem ble montert??....hvor er kontrollrutinene....eller svikten?)

At det så langt ikke har skjedd en ulykke er jo bra, men at det har vært mulig å gjøre disse feilene uten at det har blitt stoppet er vel det viktigste i denne saken., ekspert eller ikke.

Jeg forstår ikke at en ikke klarer å se dette, selv om en jobber i SAS eller synes SAS er verdens best.

Hurum har skjønt poenget :)

Både aviser og folk flest forstår jo at det å montere komponenter i et fly som ikke er beregnet for det aktuelle flyet er alt annet enn bra. At fagfolk sier at slikt skjer hele tiden, da med vitende og vilje etter det jeg forstår, er litt skremmende. Men selv teknisk sjef i SAS sier jo at dette ikke skal forekomme, og at rutinene skal skjerpes.

Uansett er det bevis nok at sikkerheten trues når myndighetene varsler skjerpet kontroll av vedlikeholdet i SAS. Jeg har ikke hørt at dette har skjedd med BA og Lufthansa.

Så ergo mener du "aviser og folk flest" vet best hva som er en sikkerhetsrisiko i luftfart? I motsetning til fagfolk som uttaler seg f.eks her på forumet?
Vel, vel...

Da er i så fall fagfolkene uenige om dette, jeg refererer igjen til teknisk sjef i SAS.

Jeg husker en utrolig hendelse som er et godt eksempel. Et nytt cockpitvindu ble montert med feil skruer som var beregnet på en annen versjon av flytypen. Vinduet fløy av i stor høyde. Kapteinen ble delvis sugd ut og tilbrakte resten av turen på utsiden av flyet. Var et mirakel at han overlevde. Så slik kan dette gå...

Originally posted by Savipix

Vilken episod var detta?

Jeg tror det var snakk om en BAC 111, eller noe slikt. Det var en ruteflygning i England. Denne saken har vært vist gjentatte ganger på Discovery eller NGC.

Var det ikke en uoriginal del som var en av årsakene til Alaska Airlines styrten også?

Originally posted by Savipix
Vilken episod var detta?

Jeg husker ikke navnet på flyselskapet, men det var et mindre britisk selskap og en Fokker 70 tror jeg, og at flyet nødlandet i Luton. Jeg så et program om denne hendelsen under serien om flyhavarikommisjonen på National Geographic Channel.

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19900610-1

The accident happened when the aircraft was climbing through 17,300 feet on departure from Birmingham. The left windscreen, which had been replaced prior to the flight, was blown out under effects of the cabin pressure when it overcame the retention of the securing bolts, 84 of which, out of a total of 90, were of smaller than specified diameter. The commander was sucked halfway out of the windscreen aperture and was restrained by cabin crew whilst the co-pilot flew the aircraft to a safe landing at Southampton Airport.

Takk, da fikk vi de korrekte opplysninger om den hendelsen.

Back