• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS-fly fløy med for svake bremser

Replying to Topic 'SAS-fly fløy med for svake bremser'

Hei igjen på en Onsdag morgen.

Kjære dere Airwolf og Savipix jeg sier ikke at dette er riktig, og jeg er ikke uenig med en "teknisk sjef" i SAS at slike hendelser bør følges opp... men å hevde at siden det ikke er skrevet noe i avisene at dette skjer hos Lufthansa og BA, og da trekke en konklusjon det ikke skjer der er veldig naivt... :naughty:

Jeg har hatt gleden av å jobbe med mange organisasjoner som Lufthansa teknisk og British Airways... som klarte å installere feil bolter på et vindu i en BAC-111... og de er en av de mest proffesjonelle tekninske organisasjonene jeg noen gang har møtt... slik som SAS tekninsk, Braathens osv... :up:

Feil skjer hele tiden, selv avisene har trykkfeil, og det er naivt å tro at det aldri forekommer, og det er da opp til de enkelte organisasjonene å lære av dette og sette i verk prosedyrer for å forhindre dette... slik vi gjør hver dag...:hi2

Dag

Originally posted by OEH

Var det ikke en uoriginal del som var en av årsakene til Alaska Airlines styrten også?
Nei ikke uorginal del,men dårlig smøring av skrujekken som brukes til å trimme horisontale haleflaten(fornorsket) pga at Alaska Airlines strekte intervallen mellom smøring av denne delen i halepartiet.Dette hvis du mener den MD-80 maskinen fra Alaska Airlines (N963AS) som styrtet 31/1-2000.

At feil kan skje er vel noe de fleste skjønner. Personlig synes jeg det mest betenkelige er at dette ikke ble oppdaget før etter at flyet hadde flydd 17 turer.
Blir ikke slikt sjekket oftere?

Originally posted by LN-MEH

Originally posted by OEH

Var det ikke en uoriginal del som var en av årsakene til Alaska Airlines styrten også?
Nei ikke uorginal del,men dårlig smøring av skrujekken som brukes til å trimme horisontale haleflaten(fornorsket) pga at Alaska Airlines strekte intervallen mellom smøring av denne delen i halepartiet.Dette hvis du mener den MD-80 maskinen fra Alaska Airlines (N963AS) som styrtet 31/1-2000.

Var den jeg mente ja. Denne ulykken er også tatt for seg på National Geographics serie "Flyhavarikommisjonen" og jeg synes å huske at det var en uoriginal del inne i bildet også. Mulig jeg husker helt feil, er ganske lenge siden jeg så programmet.

Trur nok sånt skjer i alle selskap men at noen selskap er "flinkere" til å holde sånt skjult.
Sjekk av flyet foretas av flyver og Dispatcher på bakke stopp og tror ikke jeg hadde tenkt på at brake unit så liten ut vis jeg hadde sett dette på runden min.
Trur også "vi" har arbeidstakere som springer til media så fort noe er galt for å bake sin egen kake.
Blir desverre sånn når ledelsen setter arbeidere opp mot hverandre:(

Originally posted by OEH
Var den jeg mente ja. Denne ulykken er også tatt for seg på National Geographics serie "Flyhavarikommisjonen" og jeg synes å huske at det var en uoriginal del inne i bildet også. Mulig jeg husker helt feil, er ganske lenge siden jeg så programmet.

Alaska var jo håpløse med vedlikeholdet, så ille at en teknisk leder i selskapet så seg nødt til å varsle myndighetene. For dette fikk han sparken i selskapet, og fikk ødelagt karrieren sin, ingen ville ha "sladrehanken" i arbeid selv om han var svært dyktig. Tragisk at det skal gå den veien når man gjør det eneste riktige :(

Originally posted by Airwolf

Originally posted by OEH

Alaska var jo håpløse med vedlikeholdet, så ille at en teknisk leder i selskapet så seg nødt til å varsle myndighetene. For dette fikk han sparken i selskapet, og fikk ødelagt karrieren sin, ingen ville ha "sladrehanken" i arbeid selv om han var svært dyktig. Tragisk at det skal gå den veien når man gjør det eneste riktige :(

Tragisk, og det bidrar også til å svekke tilliten til at flyselskaper setter sikkerheten før pengene.

Som tidligere nevnt er dette noe mann vil finne hos mange andre selskaper.Bare at det er SAS man skal grave fram dritten om dagen.Feil og evt.rutinesvikt større enn hos SAS trenger man ikke leite lenge etter.Journalister skal jo tross alt ha lønnen sin,uansett hva man skriver om.SAS skal svertes til enhver pris

Originally posted by Dag Johnsen

Hei igjen på en Onsdag morgen.

Kjære dere Airwolf og Savipix

Jag? Naer saag du mig dra en saadan konklusion om BA och LH? Det enda jag bad om var mer information om haendelsen med skruven som Airwolf refrerade till, vilket MOW ocksaa gav mig. Saa den "anklagelsen" betackar jag mig foer.

Jag aer oeverygad om att det kan haenda i de baesta av familjer (SK, BA, LH, CO etc.).

Saa laenge den maenskliga faktorn finns kommer vi aldrig att uppnaa en perfekt vaerld hur gaerna vi aen vil (daermed inte sagt att en vaerld enbart bestaande av maskiner aer perfekt heller).

Originally posted by Savipix

Jag aer oeverygad om att det kan haenda i de baesta av familjer (SK, BA, LH, CO etc.).

Saa laenge den maenskliga faktorn finns kommer vi aldrig att uppnaa en perfekt vaerld hur gaerna vi aen vil (daermed inte sagt att en vaerld enbart bestaande av maskiner aer perfekt heller).

Vel det er jo ikke lenge siden en metalbit falt av en CO fly paa CDG, med det resultat at over 100 mennesker omkom

Heisann OEH
Personlig synes jeg det mest betenkelige er at dette ikke ble oppdaget før etter at flyet hadde flydd 17 turer.
Dette er ikke ment personlig, men når du legger inn slike innlegg er det helt tydelig du ikke har sett nøye på en B737 bremse stack. Se på dette bildet B737 landing gear og fortell meg hvordan man kan se forskjellen? En -600/-700 bremse stack ser stort sett identisk ut til en -800/-900, bortsett fra at den er litt smalere. Begge typer bremser passer på alle B737NG modellene, da man kan velge å ha -800/-900 bremser på -600/-700, men de er noe tyngere.

Hvordan blir feilen oppdaget? Som regel er det en dokument prosess der P/N og S/N skal settes opp i et computer system, i tilegg til at mekanikerene oppdaterer vedlikeholdsloggen, og da vil systemet varsle om feil konfigurasjon. Dette kan ta en dag eller to og et fly kan da fly 5-10... eller 17 flighter før dette oppdages. Bedring av prosedyrer, mere oversiktelige part tagger, trening av mekanikere osv. vil som regel fikse dette.

Jeg var så heldig å jobbe med Boeing, British Airways, United og en hel del andre organisasjoner, i 90 årene med utviklingen av en prosess som het MEDA "Maintenance Error Decision Aid" hvor slike ting ble analysert.

Da får jeg starte dagen min... ;)

Dag

Så det er umulig å oppdage slike feil manuelt?
Det synes jeg ikke er veldig betryggende.

Ja en ble vel ikke akkurat betrygget av slik informasjon. Vil som sagt anta at det er en grunn til at det finnes to dimensjoner på bremsene på disse flyene, og at godt kan bruke de "sterkeste" bremsene på de minste flyene, men at en ikke skal bruke de "svakeste" bremsene på de store flyene.
Hvordan kan det ha seg at en ikke sjekker dette godt nok ved montering? Her må det da være et sikkerhetshull i kontrollrutinen, eller så er det dårlig faglig arbeid om kontrollrutinene ikke har vært fulgt.

Om flere selskaper har det på samme måte, så gjør det jo ikke denne saken bedre.
Blir jo nesten som å si til Politiet når en blir stoppet i fartskontroll at alle de andre kjører jo for fort, så da kan jo jeg også gjøre det.

Jeg synes det er veldig bra at media oppdager slike hendelser som dette, men er skremt av SAS sin holdning om at "passasjerene var ikke i fare, da det jo ikke hendte noen ting" Det er helt utrolig at de kan komme med en slik uttalelse. Er ikke bremsene dimmensjonert til dette flyet, så er det ikke det. Enkelt og greit. Man kan ikke komme å si at "det hadde ganske sikkert gått bra selv i en nødsituasjon". Det er ikke godt nok. Man MÅ holde seg innenfor de spesifikasjoner som er gitt. Uansett. Enten er man innenfor, eller så er man det ikke. Man er liksom ikke "litt gravid".
Det er sikkert ikke bare SAS som har rutinesvikt. Og det hadde sikkert blitt slått opp i media dersom det gjalt Norwegian eller Ryanair også.
Ryanair hadde jo et grovt brudd de også en gang, da en passiv crew fikk sitte på do.
Det ble det gjort kort prosess ut av, og kapteinen på flyet fikk gå på dagen.

IMM

Er det rett og slett ingen som har lest Dag sitt første innlegg? Eller vet dere en del om vedlikehold og sikkerhet som han ikke vet? Det som er skremmende med denne tråden er at det er så mange tabloide folk her, som tror på alt de leser i avisene. Faglig kunnskap er tydeligvis liten vits på dette forumet, det viktigste er å la seg skremme mest mulig, og rope ULV ULV om ting man TROR kanskje kunne blitt farlig.

Tidligere var det mest sofa-CEO her, nå er det visst mest sofa-ingeniører.

Jo har det lest det mange ganger. Mener fortsatt akkurat det samme. Selv om en sier at ingenting er farlig, så har flyselskapet flydd med gale bremser montert på et fly som ikke skulle ha disse bremsene.
Heldigvis har det ikke skjedd noe. Men som jeg har sagt mange ganger så er det svikten i RUTINENE som er det vesrte. Hvordan kunen det skje uten å bli oppdaget før etter såpass lang tid..

Hei igjen! Jeg hadde tenkt å legge denne tråden på hylla, men la meg prøve å oppsummere et par punkter...

For det første så må man akseptere at feil kan skje, selv i denne bransjen, og det er urealistisk å tro noe annet. Noen av dere snakker om brudd på sikkerhetsrutiner, og da tror jeg ærlig talt dere ikke har en god forståelse av hva dette innebærer. Sikkerhet blir analysert under design, operasjon og vedlikehold på to (2) ommeråder (dette er mer enn det du kan lese i Dagbladet :D ); sannsynligheten for en... og/eller kombinasjon av flere feil og konsekvensen av dette. Da burde dere kunne fortså hvor et slikt tilfelle faller inn... ;)

Det andre poenget er hvis noen tror at du kan sitte og lese noen avis artikler eller se på et par TV program, og da ha få et fullt overblikk av hva som foregår i de forskjellige flyselskapene til daglig... eller at media er ansvarlig for å opprettholde sikkerheten... da er man temmelig naiv... :naughty:

Da slutter jeg av... :up:

Dag

Jo er enig med deg ang journalistikken og deres framstilling i media, og forsøker selvsagt å være nøktern, men kanskje ikke godt nok.

Det jeg derimot reagerer på er ikke fremstillingen og at de likevel ikke skjedde en ulykke, men presiserer for xx antall gang at det er rutinen som skulle hindre at monteringen av feile bremser ikke virket. At det i dette tilfellet ikke var "verre" enn at flyet fløy 17 ganger uten at dette ble oppdaget synes jeg som reisende er bekymringsfullt. Synes du virkelig dette er OK?

Som reisende så begynner en jo å tenke hva annet kan være feilmontert uten at det har blitt oppdaget, selv om jeg selvsagt forstår at det i dette tilfellet sikkert ikke er like mange idiotsikre løsninger siden det "ikke var så farlig".

Jeg synes likevel, og fortsatt, at det er bekymringsfullt at SAS (eller andre selskaper) flyr med fly som ikke har korrekte bremser etter spesifikkasjonen, og ikke oppdager dette før det er gått en tid.
Jeg vil anta at det er en årsak til at Boeing vil ha kraftigere bremser på denne flytypen, uansett hva SAS og/eller du måtte mene.
At du i tillegg ikke ønsker at slike hendelser skal skrives om av journalister synes jeg også er litt bekymringsfullt, i denne saken er det da fakta at SAS ikke har hatt korrekte bremser på flyet....eller?

Vi får være enige om at vi har ulikt syn på dette.

Jeg vil at flyselskapene skal holde seg til spesifikasjonen og reglmentene som gjelder, samt at avsløringer om at så ikke er tilfelle godt kan skrives om av journalister.

Originally posted by Hurum
At det i dette tilfellet ikke var "verre" enn at flyet fløy 17 ganger uten at dette ble oppdaget synes jeg som reisende er bekymringsfullt.

Da spør jeg hvordan det skulle ha blitt oppdaget. Jeg kjenner ikke pre-flight inspection for 737, men jeg vil anta at ingen sjekker om flyet har riktig type bremser før hver flyging (eller før dagens første flyging). Er først en feil del montert inn, og det fungerer tilsynelatende som den skal, så vil det helle ikke bli oppdaget før: 1) det oppstår en situasjon som gjør at det blir oppdaget, 2) når bremsene igjen er "due for inspection" slik at det faktisk er mulig å oppdage det. I dette tilfellet er det vel nr 2 som er tilfelle.

Dersom man før hver eneste flight inspiserer alle deler, så ville man kanskje ha oppdaget feilen. Men det er ikke slik verden fungerer. Mennesker gjør feil. Alle mennesker gjør feil. Selv de som tror de er ufeilbare. Selv alle mennesker som jobber i luftfart gjør feil, både piloter, flygeledere, teknikere, kabinpersonale osv.

Selvfølgelig er det også slik at det er utviklet prosedyrer og rutiner som skal forhindre at slikt som dette skjer, men det kan likevel skje.

Og hvordan har media fått tak i akkurat denne historien med feil bremser? Antakeligvis fordi det er rapportert videre til Luftfartstilsynet eller internt i SAS. Og hvorfor blir slikt rapportert videre når feil oppdages? Jo, fordi man skal ta lærdom av det, og se på hvordan man kan endre prosedyrer og rutine slik at man unngår at det samme skjer igjen senere.

Igjen - den perfekte verden finnes ikke. Den vil aldri finnes, men det er alltid rom for forbedringer, og det bestrebes av alle mennesker som jobber i yrker hvor sikkert alltid kommer som nr. 1.

CL

Ville tro at en sjekker dette rett etter montering...kanskje av en annen enn dem som har montert dem. Kjenner heller ikke til kontrollrutinene, men dem er tydeligvis ikke gode nok i mine øyner.

Og javisst er vi mennesker med mulighet for å gjøre feil, er derfor jeg synes det er så merkelig at det virker som om noen ikke vil gjøre noe med det slik at slikt ikke skjer igjen.

Men vi er jo forskjellige som sagt. Skjønner at jeg er ganske alene om å ha denne holdningen så skal ikke plage dere mer på denne tråden.

Back