Helt OK detTack magtje
Orkar tyvärr inte göra den sammanställningen![]()
Beröm till SAS operation center som dygnet runt får detta komplexa pussel att gå ihop så bra som det ändå gör!![]()
Someone laget vel en oversikt over dette i en tråd for ikke lenge siden?
Er det sannsynlig at SAS kan ta del i A350-bestillingen til Air France/KLM, eller må man bestille sine egne fly uavhengig av fremtidig eierskap? I dag kom Embraerbestillinga, men de trenger jo sårt flere longhaulmaskiner etterhvert.
Tipper vi får en nyhet om regionale fly 70/90 området ila 2 år, og jeg tror det blir noe mer langdistanse.
70 seter er alt annonsert, og det heter Braathens og ATR.
Forandrer ikke det faktum at jeg tror de vil gå for dette
Tipper.
30 - 40 fly med typ kapasitet på 70 pax
40 - 50 nå bekreftet fly på ca 130 pax
70 - 80 ca 180 pax
20 ish LongHaul
Disclaimer. jeg har tatt feil før
Tror personlig dette bare er starten på noe som blir litt "make it, or break it" for SAS jeg.
Tipper vi får en nyhet om regionale fly 70/90 området ila 2 år, og jeg tror det blir noe mer langdistanse.
Slik jeg ser det så utnytter de fortsatt nettverket sitt for dårlig. Til og med i den "beste" WF tiden greide de ikke utnytte potensielle routinger, selge tilgjengelige billetter eller utnytte *A nettverket sitt. Og det virker fortsatt ikke optimalt så langt i SkyTeam.
Fasit: 01.07.2027 ?![]()
Imo bør de gå for E175 og innlemme dem i SAS Link.
Mye av det henger sammen med at de store selskapene i USA er forhindret i å bestille E175-E2 pga deres pilotkontrakter som begrenser hvilke fly dem kan ha i sine regionalfly med tanke på vekt og setekapasitet (er vel 90 seter som er grensen).Utrolig synd at E175-E2 ikke ble noe av. Det er jo faktisk sånn nå at det ikke finnes noe fly som gir mening økonomisk å bestille og operere under E190-E2. Er virkelig økonomien i å tilby et mindre fly enn det så dårlig? Jeg kan ikke forstå at man kan gå for 175, det er allerede gammel teknologi, skal man bruke 175 til langt over midten av dette århundret blir det jo nesten historisk museum rundt om på flyplassene. Widerøe sliter jo med det samme, at det rett og slett ikke finnes fly for dem å bestille.
Kvitter ikke AFKL noen av sine Embraer til fordel for nye og større fly?Et spørsmål er om SAS trenger noe midlertidig kapasitet i 2027 og delvis 2026, med mindre de skal ta en pause i å styrke nettverket?
Hvis man antar de gjenværende A320neo ordrene stort sett vil erstatte dagens A320ceo, så vil veksten inn i 2026 bli en håndfull E195 og ATRer, som blir leverte nå i sommer/høst, samt vel en og annen CRJ(?). Men skal de fortsatt bygge videre på nettverket i 2027, så må det jo da noe mer inn på kort sikt, mens de venter på E2ene. Som i praksis først får en merkbar kapasitetsvekst til sommerprogrammet 2028.
Kvitter ikke AFKL noen av sine Embraer til fordel for nye og større fly?
Der er det vel mulighet til å få leiet midlertidig frem til man får levert nok E195-E2.
I tillegg kan dem jo få inn enkelte E175-E190 (E1 versjonen) fra dem siden dem upgauge flyene hos seg selv.
Dette kan løse SAS sub 100 seters kapasitet i et par år fremover samt streamline regional OPS rundt Embraer.
I tillegg finnes det vel flere brukte A320ceo (familien) som europeiske flyselskaper er i ferd med å kvitte seg som SAS kan få inn på midlertidig basis til en grei pris vil jeg anta.
Alle disse flyene kan brukes også til en periode under og etter leveringen av E195-E2.