SAS flåte

Re: SAS flåte

Hva estimerer man at er gjenstående levetid på de 3 «originale» A330 maskinene?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Gjorde igår en genomgång av SAS flottan och hur den ser ut sommaren 2025 :)

Sammanställningen ger att: 141 maskiner är i trafik. Vilket innebär 4 maskiner fler än föregående sommar och 22 maskiner fler än vid årsskiftet :)

(Eventuella felaktigheter är enbart mina egna)

Fördelning enligt följande:

- Airbus A319 - 5 (av 5) i trafik. (1 flygs av Braathens)

- Airbus A320 Classic - 5 (av 5) i trafik.

- Airbus A320Neo - 73 (av 75) i trafik (32 flygs av SAS Connect). (SE-RUB & SE-ROG är tyvärr parkerade i Oslo sedan flera månader pga byte av motorer)

- Airbus A321Neo LR - 3 (av 3) i trafik.

- Airbus A330 - 8 (av 8) i trafik.

- Airbus A350 - 4 (av 4) i trafik.

- Embraer E195 - 13 (av 13) i trafik (SAS Link).

- CRJ900 - 14 i trafik (Cityjet).

- ATR72 - 13 i trafik (Braathens)

- Boeing 737-800 - 3 i trafik (Jettime). Extra kapacitet inhyrd primärt från CPH under sommartidtabellen.

- Boeing 737-700 - 1st. LN-RPJ flyger fortsatt ambulans/räddningsflyg (just nu på service?)

Men hur många flighter blir det på en dag? Det är såklart svårt då det skiljer över säsong och veckodagar och nu är vi någonstans i brytet när som vanligt inrikes minskar och utrikes ökar under sommarveckorna (därmed något färre flighter men flygningarna är längre).

Men i förrgår den 26 juni såg det ut såhär
(jag kan såklart missat någon flight)

SAS Scandinavia: 326 flighter
SAS Connect: 176 flighter
SAS Link: 106 flighter

Braathens: 88 flighter
Cityjet: 86 flighter

Jettime: 14 flighter

Totalt: 796 flighter! Imponerande! :)

Totalt producerade A320Neo flottan denna dagen 418 flighter.

418 flighter × 180 stolar = 75 240 stolar!

Beröm till SAS operation center som dygnet runt får detta komplexa pussel att gå ihop så bra som det ändå gör! :)

Flott oversikt og arbeid Tobbe.O!
Hadde vært interessant å sett hvor mange flygninger hver gruppene har på de ulike basene CPH,ARN og OSL vist du orker det.

Når det kommer til SAS (mainline) og SAS Connect er det jo håp om at dem kan slå disse sammen.

Someone laget vel en oversikt over dette i en tråd for ikke lenge siden?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Beröm till SAS operation center som dygnet runt får detta komplexa pussel att gå ihop så bra som det ändå gör! :)

En av de morsomste tingene med å være flynerd synes jeg er å titte på FR24 i dager som denne på hvordan de får ting til å gå opp. Rett og slett kult å se hvordan de «girer» opp for å få mer ut av flyene sine, en gitt flyvning går 10 min før eller senere enn den har gjort før slik at man får inn en ekstra flight eller to den dagen. I år som SK har rikelig med crew kan de virkelig få utnyttelsesgraden på 320ene opp på imponerende nivåer

Er det sannsynlig at SAS kan ta del i A350-bestillingen til Air France/KLM, eller må man bestille sine egne fly uavhengig av fremtidig eierskap? I dag kom Embraerbestillinga, men de trenger jo sårt flere longhaulmaskiner etterhvert.

Re: SAS bestiller 45 (+10) E195-E2

Tror personlig dette bare er starten på noe som blir litt "make it, or break it" for SAS jeg.
Tipper vi får en nyhet om regionale fly 70/90 området ila 2 år, og jeg tror det blir noe mer langdistanse.

Slik jeg ser det så utnytter de fortsatt nettverket sitt for dårlig. Til og med i den "beste" WF tiden greide de ikke utnytte potensielle routinger, selge tilgjengelige billetter eller utnytte *A nettverket sitt. Og det virker fortsatt ikke optimalt så langt i SkyTeam.

Fasit: 01.07.2027 ? :D

Er det sannsynlig at SAS kan ta del i A350-bestillingen til Air France/KLM, eller må man bestille sine egne fly uavhengig av fremtidig eierskap? I dag kom Embraerbestillinga, men de trenger jo sårt flere longhaulmaskiner etterhvert.

Nå har de ganske mange gamle fly, blant annet store 777-200ER flåter, som jo trenger utskiftning. Så de trenger nok de flyene selv.

Dessuten er de jo ikke slik at de ennå har startet kjøpe fly "for" SAS, og med 20% eierandel er det begrenset både hva de kan og bør gjøre. De ønsker jo få 100% gleden av nye fly, ikke bare 20%. ;)

Tipper vi får en nyhet om regionale fly 70/90 området ila 2 år, og jeg tror det blir noe mer langdistanse.

70 seter er alt annonsert, og det heter Braathens og ATR.

90/100 seter er neppe noe SAS kommer til å fly selv, så her er det nok snakk om hvilken wetleaseaktør ala CityJet som kommer til å ta seg av dette. Men i både antall fly og kapasitet er jo dette en ikke så altfor stor del av butikken til SAS. Men samtidig en viktig del av de tynne grene av nettverket.

Men så er det jo da langdistanse, men der er det jo heller ikke akkurat snakk om fly som er lagervare....

Last edited:

70 seter er alt annonsert, og det heter Braathens og ATR.

Forandrer ikke det faktum at jeg tror de vil gå for dette ;)

Tipper.
30 - 40 fly med typ kapasitet på 70 pax
40 - 50 nå bekreftet fly på ca 130 pax
70 - 80 ca 180 pax
20 ish LongHaul

Disclaimer. jeg har tatt feil før

Forandrer ikke det faktum at jeg tror de vil gå for dette ;)

Tipper.
30 - 40 fly med typ kapasitet på 70 pax
40 - 50 nå bekreftet fly på ca 130 pax
70 - 80 ca 180 pax
20 ish LongHaul

Disclaimer. jeg har tatt feil før

Det blir spennende å se hvor treffsikker du er;) Inntil 40 fly i 70 pax-kategorien synes jeg høres mye ut. Men hvem vet?:)

Tror personlig dette bare er starten på noe som blir litt "make it, or break it" for SAS jeg.

Slik jeg ser det så utnytter de fortsatt nettverket sitt for dårlig. Til og med i den "beste" WF tiden greide de ikke utnytte potensielle routinger, selge tilgjengelige billetter eller utnytte *A nettverket sitt. Og det virker fortsatt ikke optimalt så langt i SkyTeam.

Fasit: 01.07.2027 ? :D

Det ser slik ut for meg også fordi de har virkelig gutset og vært aktiv etter at dem gikk ut av CH-11 og det at dem gikk over til SkyTeam som har et stort hull i vårt området hjelper absolutt ift det å ta sats. Det samme hadde ikke vært mulig i STAR som er overfylt med partnere.

Vi får bare håpe at det lykkes.

Ang regional fly i den mindre segmentet er jeg også enig at vi trolig vil få se noe iløpet de neste 5 årene. SAS har absolutt behov for 20-40 fly i den klassen. Imo bør de gå for E175 og innlemme dem i SAS Link.

Imo bør de gå for E175 og innlemme dem i SAS Link.

Utrolig synd at E175-E2 ikke ble noe av. Det er jo faktisk sånn nå at det ikke finnes noe fly som gir mening økonomisk å bestille og operere under E190-E2. Er virkelig økonomien i å tilby et mindre fly enn det så dårlig? Jeg kan ikke forstå at man kan gå for 175, det er allerede gammel teknologi, skal man bruke 175 til langt over midten av dette århundret blir det jo nesten historisk museum rundt om på flyplassene. Widerøe sliter jo med det samme, at det rett og slett ikke finnes fly for dem å bestille.

Utrolig synd at E175-E2 ikke ble noe av. Det er jo faktisk sånn nå at det ikke finnes noe fly som gir mening økonomisk å bestille og operere under E190-E2. Er virkelig økonomien i å tilby et mindre fly enn det så dårlig? Jeg kan ikke forstå at man kan gå for 175, det er allerede gammel teknologi, skal man bruke 175 til langt over midten av dette århundret blir det jo nesten historisk museum rundt om på flyplassene. Widerøe sliter jo med det samme, at det rett og slett ikke finnes fly for dem å bestille.
Mye av det henger sammen med at de store selskapene i USA er forhindret i å bestille E175-E2 pga deres pilotkontrakter som begrenser hvilke fly dem kan ha i sine regionalfly med tanke på vekt og setekapasitet (er vel 90 seter som er grensen).

Men dette må på et tidspunkt bli tvunget frem endringer på vil jeg tro fordi det teknologien løper i fra og fordi man da ikke har andre alternativer.

Et spørsmål er om SAS trenger noe midlertidig kapasitet i 2027 og delvis 2026, med mindre de skal ta en pause i å styrke nettverket?

Hvis man antar de gjenværende A320neo ordrene stort sett vil erstatte dagens A320ceo, så vil veksten inn i 2026 bli en håndfull E195 og ATRer, som blir leverte nå i sommer/høst, samt vel en og annen CRJ(?). Men skal de fortsatt bygge videre på nettverket i 2027, så må det jo da noe mer inn på kort sikt, mens de venter på E2ene. Som i praksis først får en merkbar kapasitetsvekst til sommerprogrammet 2028.

Last edited:

Et spørsmål er om SAS trenger noe midlertidig kapasitet i 2027 og delvis 2026, med mindre de skal ta en pause i å styrke nettverket?

Hvis man antar de gjenværende A320neo ordrene stort sett vil erstatte dagens A320ceo, så vil veksten inn i 2026 bli en håndfull E195 og ATRer, som blir leverte nå i sommer/høst, samt vel en og annen CRJ(?). Men skal de fortsatt bygge videre på nettverket i 2027, så må det jo da noe mer inn på kort sikt, mens de venter på E2ene. Som i praksis først får en merkbar kapasitetsvekst til sommerprogrammet 2028.
Kvitter ikke AFKL noen av sine Embraer til fordel for nye og større fly?
Der er det vel mulighet til å få leiet midlertidig frem til man får levert nok E195-E2.
I tillegg kan dem jo få inn enkelte E175-E190 (E1 versjonen) fra dem siden dem upgauge flyene hos seg selv.
Dette kan løse SAS sub 100 seters kapasitet i et par år fremover samt streamline regional OPS rundt Embraer.

I tillegg finnes det vel flere brukte A320ceo (familien) som europeiske flyselskaper er i ferd med å kvitte seg som SAS kan få inn på midlertidig basis til en grei pris vil jeg anta.
Alle disse flyene kan brukes også til en periode under og etter leveringen av E195-E2.

Last edited:

Kvitter ikke AFKL noen av sine Embraer til fordel for nye og større fly?
Der er det vel mulighet til å få leiet midlertidig frem til man får levert nok E195-E2.
I tillegg kan dem jo få inn enkelte E175-E190 (E1 versjonen) fra dem siden dem upgauge flyene hos seg selv.
Dette kan løse SAS sub 100 seters kapasitet i et par år fremover samt streamline regional OPS rundt Embraer.

Poenget her er vel at SAS ikke ønsker flere typer inn i flåten, eller fly som blir værende for lenge. Akkurat under-100 segmentet er det minste probalmet, det er bare å få CityJet til å komme med noen flere CRJ-900

I tillegg finnes det vel flere brukte A320ceo (familien) som europeiske flyselskaper er i ferd med å kvitte seg som SAS kan få inn på midlertidig basis til en grei pris vil jeg anta.
Alle disse flyene kan brukes også til en periode under og etter leveringen av E195-E2.

A320ceo er jo nettopp et fly de forsøker kvitte seg med. Så ser da helelr for med wetlease

Back