SAS flåte

Re: SAS flåte

Poenget her er vel at SAS ikke ønsker flere typer inn i flåten, eller fly som blir værende for lenge. Akkurat under-100 segmentet er det minste probalmet, det er bare å få CityJet til å komme med noen flere CRJ-900

A320ceo er jo nettopp et fly de forsøker kvitte seg med. Så ser da helelr for med wetlease
Jeg forstår at de ikke ønsker å få inn nye flytyper, men det er et alternativ hvis nøden er stor nok eller dem ønsker seg et rask økning i produksjon. Helt nye fly er mange år unna pga backlog, da bør man gå for brukte fly midlertidig selv om det innebærer eldre modeller. Dette er fly dem har erfaringer med og har kvaliserte crew og reservedeler til.

Og JA flere CRJ900 er også et alternativ.

Et spørsmål er om SAS trenger noe midlertidig kapasitet i 2027 og delvis 2026, med mindre de skal ta en pause i å styrke nettverket?

Hvis man antar de gjenværende A320neo ordrene stort sett vil erstatte dagens A320ceo, så vil veksten inn i 2026 bli en håndfull E195 og ATRer, som blir leverte nå i sommer/høst, samt vel en og annen CRJ(?). Men skal de fortsatt bygge videre på nettverket i 2027, så må det jo da noe mer inn på kort sikt, mens de venter på E2ene. Som i praksis først får en merkbar kapasitetsvekst til sommerprogrammet 2028.

Hvorfor kan de ikke utsette tilbakeleveringen av de A320ceo flyene i 2 år og da vil flåten vokse i år og neste år også.

Hvorfor kan de ikke utsette tilbakeleveringen av de A320ceo flyene i 2 år og da vil flåten vokse i år og neste år også.

Hvis utleier har plan om å utleie flyet ut til annen operatør går nok ikke det,
hvis ikke kan de nok sikkert få leid flyene videre en stund til hvis SAS ønsker så.

Var det ikke slik at SAS eier om ikke alle, så iallfall noen av disse gjenværende ceo maskinene?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Går rykter nå om at SAS har fått et par fungerende Leap-1A motorer før skjema nå. Angivelig montert på SE-RUB, men det siste er noe usikkert. Ikke utenkelig at Birger er i gang igjen om ikke altfor lenge om dette stemmer

Ref nyheten at LN-RGO tilsynelatende skal til Air Greenland mot slutten av 2026. Kan man forvente andre A320neo forlater flåten når de passerer 10 år alderen?

Dette virker merkelig, da de fortsatt flyr A320ceo. Her blir vel alt av vekst basert på de nye E2 maskinene?

Dette virker merkelig, da de fortsatt flyr A320ceo. Her blir vel alt av vekst basert på de nye E2 maskinene?

A320ceo maskinene er på vei ut. Tar bare litt tid. Spesielt når levering av A320neo er forsinket.

Dette kan gjerne separeres ut i en egen tråd: hvorfor skal alt være vekst? Hvorfor kan ikke flyselskap eksistere med en flåte, punktum? [EDIT: Med "en flåte" mener jeg selvfølgelig ikke den samme flåten i alle hundre år, som med leiebilselskaper er prinsippet om at ny bil/nytt fly = driftsstabilitet og mindre utgifter en logisk greie. Mener heller med "en størrelse på flåten"]. Det virker hyperkapitalistisk at alt alltid bare skal være vekst, vekst, vekst. Flere fly, flere destinasjoner, mer mer mer. Jeg kjenner godt til at man "aldri skal stå stille" som flyselskap - et fly på bakken tjener ikke penger. At man skal fly hele tiden gir mening, men at man skal ekspandere hele tiden? Er det en SAS-greie fordi de har hatt så dårlig økonomi de siste årene, eller er det en all-over-the-board-greie med alle flyselskap? Går man konkurs hvis man ikke ekspanderer, og i såfall, hvorfor?

A320ceo maskinene er på vei ut. Tar bare litt tid. Spesielt når levering av A320neo er forsinket.

Fullstendig klar over dette. Men synes fortsatt det er rart å kvitte seg med topp moderne fly. Kan vel være at leasingkontrakten er slutt, og at «Grønnlenderne» betaler bedre for neste periode?

Fullstendig klar over dette. Men synes fortsatt det er rart å kvitte seg med topp moderne fly. Kan vel være at leasingkontrakten er slutt, og at «Grønnlenderne» betaler bedre for neste periode?
Dette høres ut til å være det mest realistiske ang denne maskinen.
SAS har vel hatt maskinen i snart 10 år og leasingkontraktene er vel ofte på 5 og 10 år.

Ref nyheten at LN-RGO tilsynelatende skal til Air Greenland mot slutten av 2026. Kan man forvente andre A320neo forlater flåten når de passerer 10 år alderen?

Det er også planen at de nye Embraerne vil erstatte noen av 32N maskinene, de eldste og de med den høyeste leieavtalen inklusive vedlikeholds avsetninger.

Det er verken SAS mål eller strategi, hvis du hadde fulgt med litt.

Ok da, jeg tok litt mye i når jeg sa "planer om å vokse kraftig". Det var en ønsketanke.

Men det som er rart at de altid mangler fly på sommeren.
Hvorfor gjør de ikke leasingkontrakter som går ut i oktober eller november.

Ok da, jeg tok litt mye i når jeg sa "planer om å vokse kraftig". Det var en ønsketanke.

Men det som er rart at de altid mangler fly på sommeren.
Hvorfor gjør de ikke leasingkontrakter som går ut i oktober eller november.

De mangler ikke fly, de mangler folk.

De mangler ikke fly, de mangler folk.
Det der er egentlig en morsom greie fra en økonoms perspektiv. Vil du gråte i offentligheten eller tørke noen tårer på bakrommet? Selskaper som har null crewkanselleringer i toppsesongen tar desto større tap i lavsesongen. Jeg vet ikke hva likevekten ligger på for SAS, men på samme måte den optimale kriminalitet sett fra et samfunnsøkonomisk perspektiv ikke er null er heller ikke det optimale antallet crewkanselleringer på sommeren null

Back