SAS F50

storg

ScanFlyer Gold
Medlem
Når gir SAS opp sine F50 opperasjoner? Vil ikke det å legge ned F50 spare SAS for mye penger. Hvis SAS evner å overføre rutene til WF, vil de jo heller ikke miste inntektene og rutenettet.

Skal SAS virkelig gjøre noe med kostnadene i Norge bør vel F50 ryke?
De slipper en liten flytype med alt det betyr.

SAS har ønsket å legge ned F50-operasjonene i mange år av de grunnene du nevner. Men SAS sitt store "problem" i denne saken er at F50-operasjonen tjener gode penger.

Legger man inn avviklings- og oppstartskostnader ved overføring av denne trafikken til WF, tar det lang tid før SAS igjen kommer til å tjene penger på denne produksjonen.

Så hvorfor legge ned en produksjon man tjener gode penger på? Hvorfor ikke skaffe bedre materiell og videreføre flygningene?

Har vel noe med at F50`ene er nedbetalt...gjør godt for totalbildet det!

...men sikkert lav leasingkostand i forhold til nyere maskiner!

SAS har ønsket å legge ned F50-operasjonene i mange år av de grunnene du nevner. Men SAS sitt store "problem" i denne saken er at F50-operasjonen tjener gode penger.

Legger man inn avviklings- og oppstartskostnader ved overføring av denne trafikken til WF, tar det lang tid før SAS igjen kommer til å tjene penger på denne produksjonen.

Du virker bråsikker, men jeg spør likevel: Er dette konklusjonen etter prat på crewrom, eller har du tilgang på SAS-kalkulasjonsberegningsregnestykker som sier det? :)

Det at man tjener gode penger betyr for øvrig ikke at det ikke er mulig å tjene enda bedre penger...uten at jeg tror WF klarer det ;)

Du virker bråsikker, men jeg spør likevel: Er dette konklusjonen etter prat på crewrom, eller har du tilgang på SAS-kalkulasjonsberegningsregnestykker som sier det? :)

Det at man tjener gode penger betyr for øvrig ikke at det ikke er mulig å tjene enda bedre penger...uten at jeg tror WF klarer det ;)

Jeg vet ikke om NiFi har noen "SAS-kalkulasjonsberegningsregnestykker" på dette, men jeg vet at dette er grundig vurdert av SAS, og kommunisert ut når det ble besluttet at SAS skulle fortsette å betjene rutene.

Men de har jo også sagt de skal kvitte seg med F50 neste år, men ingenting om hva de skal erstatte med. WF-Dash er nærliggende, eller har de planer om å anskaffe f.eks. CRJ200? (Det hadde utvilsomt vært litt stilig.)

Tviler vel litt på 200en, da denne har en svæært høy setekost, har en teknisk regularitet som er hinsides lav, og dessuten er ute av produksjon.

Når SAS tok beslutning om kun CRJ900, og ingen -700, var dette mye på bakgrunn av at en fikk 12 seter ekstra uten ekstra kostnad... -200 har en setekostnad som er hinsides mye høyere, og som nevnt innledningsvis; den fungerer teknisk svært dårlig...

Hva som skjer når og hvor og med hvem har vert det store Fokkerspørsmålet i SAS i snart 20 år, så der skal jeg ikke rote det til med mer synsing...

I Bolagets SAS koncernens Årsredovisning & Hållbarhetsredovisning 2008" står det da vitterlig under anpassad flexibel flotta under Norge"
6 turboprop , Överförs till Widerøe 2010.

Betyr det at rutene overtas av Widerøe - eller at Widerøe tar over Fokker 50-maskinene sammen med rutene?

hehe....det der er jeg ganske sikker på har blitt trykket uten at det finnes konkrete planer, og i hvert fall ingen beslutninger om overføring til Widerøe.

hehe....det der er jeg ganske sikker på har blitt trykket uten at det finnes konkrete planer, og i hvert fall ingen beslutninger om overføring til Widerøe.

Tviler på at SAS trykker og går ut offentlig med dette uten at det ligger til grunn en saksbehandling her.
Gjennomføringstidspunktet er en annen sak. Dersom det er grunner for å forsere eller utsette overføringen til WF vil nok dette skje uavhengig av spekulasjoner.

Informasjonen er ikke nødvendigvis feil selv om man justerer flåten opp eller ned.Antall fly justeres når forholdene tilsier det.
Det er helt vanlig når man driver flyselskap.
Flyselskapene kan ikke opprettholde antall fly for entusiaster.

Det er vel et tegn på at WF skal holde på med Propell og SAS med Jet.
Så er det selvsagt mange praktiske spørsmål som dukker opp og som skal løses , ala får vi Grønne F50' ....

Informasjonen er ikke nødvendigvis feil selv om man justerer flåten opp eller ned.Antall fly justeres når forholdene tilsier det.
Det er helt vanlig når man driver flyselskap.
Flyselskapene kan ikke opprettholde antall fly for entusiaster.

Vel, i dette tilfellet er saken at man har funnet en annen måte å erstatte ett av de seks flyene enn ved å la Widerøe overta rutene, og det er ikke andre forhold som har tilsagt dette enn at man har ønsket å kvitte seg med F50. Med andre ord er det ingen grunn til å anta at operasjonene til de resterende fem flyene nødvendigvis overføres til Widerøe.

Det ligger i sakens natur at WF tar over disse tuboprop rutene nå i nær fremtid. Hvorfor skal konsernet dele turbopropoperasjonene mellom SAS og WF når WF har både riktig materiell og basestruktur til og fly disse rutene?

Det blir unaturlig og la SK fortsette med 5-6 tilårskomne F50 når WF finnes med sin ekspertise på området. Her har man noe av problemet i SAS konsernet, det blir for mye intern konkurranse om hvem skom skal fly de forskjellige ruteområdene og man ender opp med interne stridigheter som resultat.

Vel, i dette tilfellet er saken at man har funnet en annen måte å erstatte ett av de seks flyene enn ved å la Widerøe overta rutene, og det er ikke andre forhold som har tilsagt dette enn at man har ønsket å kvitte seg med F50. Med andre ord er det ingen grunn til å anta at operasjonene til de resterende fem flyene nødvendigvis overføres til Widerøe.

Det som du beskriver som nærmest en desperat handling for å bli kvitt en F50 er da selvsagt det faktum at F-50 operasjonen mellom OSL og KSU erstattes med B737 fra uke 14.

Back