SAS F50

Det ligger i sakens natur at WF tar over disse tuboprop rutene nå i nær fremtid.

Det er naturligvis både den nærliggende og naturlige løsningen. Men det var det også da SAS og Braathens merget og NAS ble kastet ut av rutene. Den gang gikk det likevel ikke slik og SAS måtte hente tilbake F50-er de egentlig hadde kvittet seg med for å operere rutene. Bakgrunnen var vel en pilotforening som slo seg vrang, og det kan jo fort skje igjen. Et annet argument som kan tale for en annen løsning enn outsourcing til WF, er jo at SAS visstnok tjener penger på disse rutene.

Det som du beskriver som nærmest en desperat handling for å bli kvitt en F50 er da selvsagt det faktum at F-50 operasjonen mellom OSL og KSU erstattes med B737 fra uke 14.

Hadde denne beslutningen hatt noe med det årelange kravet fra enkelte i Kristiansund om å få fly jet, hadde den naturligvis kommet for lenge siden.

Fokker 50 skal uansett ut - og Widerøe eller SAS må dermed skaffe seg noe nytt materiell. Forslag?

SAS og WF kan fordele rutene, mikse med jet og prop. 737 på peak-avganger (hvis det faktisk er så mange reisende?), og Q400/300 på avganger med mindre behov. WF har fortsatt et par Q400 på ordreblokka som gjør at det kan la seg løse uten at det må skaffes nytt materiale utover det som er planlagt.

Men som sagt, mye skal falle på plass før noe slikt gjennomføres. Selv om pilotforeningen(e) skapte problemene sist, så ser verden annerledes ut i dag. Om det er nødvendig så tror jeg dette vil falle på plass.

Påstanden at pilotforeningen(e) skapte problemene sist er lite nyansert. SAS Braathens, som jeg tror det het den gangen, ville kvitte seg med Fokker produksjonen.
De ble gjort oppmerksom på at Fokkerproduksjonen gav gode penger i kassa til SAS Braathens, og beholdt derfor produksjonen. At pilotforeningene brukte et økonomisk argument for å beholde arbeidsplassene i SAS Braathens kan vel ikke defineres som et problem?

Fokker 50 skal uansett ut - og Widerøe eller SAS må dermed skaffe seg noe nytt materiell. Forslag?

ELLER:
- SAS har fly, 400 overtallige piloter og ditto i kabinen.
- WF må kjøpe fly, og ansette både piloter og kabin.

Sammen med at rutene er lønnsomme for SAS så var dette hovedgrunnen til at SAS beholdt rutene i forrige runde, og grunnen til at jeg mener de bør beholde dem lenger enn til 2010 nå. Så vidt jeg kan se er 3-4 av WF DHC8 på alder med SAS F50, så jeg kan ikke se noen grunn til at dette ikke kan vente noen år.

Jeg har ingen problem med å se at en stor del av disse rutene før eller senere vil bli overført til WF, men jeg mener SAS gjør en stor feil hvis de overfører dem nå.

Å legge ned lønnsomme ruter og skape en ytterligere overtallighet i SAS, midt i en situasjon hvor en i fellesskap prøver å BEDRE lønnsomheten og HÅNDTERE overtalligheten vil imidlertid etter min mening være fullstendig galskap!

Kanskje SAS F50-pilotene kan overføres til Widerøe dersom all turbopropproduksjon skal til WIF?? Er det en tullete tanke? Blir vel mye bråk om lønn, arbeidskontrakter etc

Selv om rutene er lønnsomme i SAS kan det vel kanskje være mer lønnsomt å overføre dem til Widerøe? Det er jo mange måter å regne på om man er blåruss. SAS som et konsern vil få færre flytyper i flåten, dra nytte av stordriftsfordeler av Dash8 hos WF, lavere lønnskostnader, og sikkert mye mer. Hvis man snakker om at man i fellesskap skal bedre lønnsomheten, så er vel det faktorer som også må vurderes selv om det kan gå i favør av WF? Men så har man det med overtalligheten som må også håndteres, noe som selvfølgelig også skal sees i forhold til fellesskapet. Gjøres en slik prosess skikkelig så tror jeg utfallet kan bli bra, men dette er bare antakelser og fabling fra min side. Jeg aner ikke hva som vil lønne seg, jeg håper bare man finner frem til den mest lønnsomme modellen for Core SAS :)

Ryktene sier at overtalligheten stort sett er/vil la seg løse gjennom sluttpakker og førtidspensjonering...kan det bekreftes eller avkreftes?

Back