SAS eller Continental direkte til NYC?

Marit

Newcomer
Skal reise til NYC i mai. Har ikke råd til annet enn economy, men trenger råd ang å velge SAS eller Continental.
Hva er forskjellene...seteplass, underholdning, service og bagasje er viktig for meg.
Takker på forhånd dersom noen vil komme med forslag.

Er du opptatt av underholdning bør du velge CO siden de har underholdningssystem som lar deg starte/stoppe filmen selv. SAS sine filmer går uten stopp, men du kan velge blant 12 filmer. Bagasje er 1 x 23 kg hos begge selskap.
Legg merke til at SAS har mange tosetere mens Continental utelukkende har tresetere...

Skal reise til NYC i mai. Har ikke råd til annet enn economy, men trenger råd ang å velge SAS eller Continental.
Hva er forskjellene...seteplass, underholdning, service og bagasje er viktig for meg.
Takker på forhånd dersom noen vil komme med forslag.

Synes SAS er best i Economy. Har testet begge. SAS flyr større fly så det føles litt mer romslig. Det er gratis drikke til maten (inkl vin/øl, som koster 6USD hos Continental) og personlig er jeg mer komfortable med den Skandinaviske servicen. Men det blir jo litt smakssak.

Underholdningssystemet er nok hårfint bedre hos Continental da de har nyere skjermer. Bagasje er vel det samme hos begge.

Underholdningssystemet er nok hårfint bedre hos Continental da de har nyere skjermer. Bagasje er vel det samme hos begge.

CO har strømuttak ved samtlige seter (to kontakter pr. 3-seter) - 110V, dersom man velger å medbringe egen underholdningsboks.

Takk for svar så langt :-) fikk en link til CO på en annen side som viser at de tilbyr 2x23kg på alle klasser, og 3 og 4 kolli på business og first. En fordel når det skal shoppes ;-)

Fly heller med Lufthansa, spar minst ca 1200 isåfall. Omveien via Tyskland er ikke så ille :)
På hjemreisen er det stor forskjell på å lande i Oslo og dra rett hjem etter 8 timer, enn å lande i Frankfurt, vente 2 timer, for så å fly ytterligere 2 timer til Oslo.

På utreisen er man mer fleksibel - da er man jo energisk og klar for utreise ;)

Takk for svar så langt :-) fikk en link til CO på en annen side som viser at de tilbyr 2x23kg på alle klasser, og 3 og 4 kolli på business og first. En fordel når det skal shoppes ;-)

Har du den linken?

I følge denne oversikten, står det ganske greit at mellom Europe og USA er første kolli gratis, mens nummer 2 koster 70 dollar.

http://www.continental.com/CMS/en-US/travel/Pages/CheckedBaggage.aspx

Forøvrig har ikke CO Business og First mellom Oslo og New York, men en klasse businessklasse de kaller BusinessFirst. Gamle UA har begge deler, men foreløpig går Oslo-ruta med to klasser.

I BusinessFirst, samt First (innenriks), og International Business (Sør-Amerika) tilbyr de tre gratis kolli, på max. 32 kilo.

Airbus A330 är outstanding på longdistans med sin 2+4+2 seating och tysta kabin.
CO kommer väl snart upphöra som flygbolag och bli UA? Jag antar att UAs bagageregler kommer gälla då.
EUs regelverk som omfattar SAS med inte CO är dessutom MYCKET mer generöst när det gäller kompensation till pax vid förseningar, Vulcanutbrott etc.
CO har det bästa IFE systemet med AVOD funktion.

Last edited:
Ville valgt CO, mest pga en langt bedre touchskjerm med AVOD som faktisk er widescreen :) men også pga strømtilkobling i mange av setene.
SAS sin A330 var skuffende spørr du meg, med veldig slitt interiør og nesten ubrukelig IFE.
Men det var i 2008, vet ikke om de har oppdatert noe siden da?

Fly heller med Lufthansa, spar minst ca 1200 isåfall. Omveien via Tyskland er ikke så ille :)
Lufthansa har vært nede i 2800,- til NY i år, mens Continental har vært nede i under 2700,-. Da har begge vært under 3000,- mange ganger i år.

Pris får meg til å velge Continental over SAS, Jeg har flydd med dem flere ganger til New York, men har ikke prøvd SAS.

ingen har nevnt bonuspoeng:

Hos CO får man alltid 100% poeng (med UA eller CO kort), hos SK får man jo som regel 25%.
Og, hvis man er star alliance gold, får man 3 x 32KG baggasje hos CO. hos Sas får man 2 x 23kg.

Jeg ville også valgt CO - av grunner allerede nevnt. Primært AVOD og strøm. Har reist OSL-EWR med CO en god del ganger de siste årene, generelt ganske happy. En ulempe er narrowbody-fly med 3+3-seating under matservering, da blir det stress å reise seg for toalettbesøk etc mens matserveringen pågår da midtgangen er blokkert.

Når det gjelder bagasje får man også hos CO kun ett kolli gratis, med mindre man flyr BF, har status hos CO eller S* Gold.

SAS flyr widebody (A330) til USA. De reklamerer for det på USA-sidene deres! Når du skal til USA er det ekstra kult å fly et stort fly når du skal til en stoor by - og ikke sitte i samme setekonfigurasjon som Oslo-Bergen på COs 757. God tur med SK907! ;-)

Ta med en bok, magasiner eller godt sovehjerte og velg et skikkelig og stort fly ! Hadde utvilsomt valg SAS og deres toseter, om prisen var lik, i hvert fall.

Ser nå at CO har endret til like bagasjebetingelser som SAS...kun ett kolii på max 23 kg per pers :-( Der utgikk den fordelen.

Ellers er jeg veldig glad for alle innspill som kommer. Må vel bare lage en liste og ser fordelene de to selskapene tilbyr opp mot hverandre.

Jeg har vunnet to flybill til new York, men innenfor en prisklasse som kun vil dekke economy, så å spare penger på å reise via Køben e.l. er ikke viktig. Vi foretrekker uansett bekvemligheten med å fly direkte.

Er det noen som vet hvor jag kan finne eksakte opplysninger om setebredde og fotplass for de to selskapene? Flyr både SAS og CO alltid denne ruten med samme type flymaskin?

Se på seatguru.com... Husk også dersom du velger rad 21 hos CO kan du betale $ 99 en vei for virkelig god benplass.

Undertegnede sitter alltid der, men heldig og ikke betaler...:rolleyes:

Det var ikke tilfeldigvis den PanAm-konkurransen til TV3 du vant? I såfall såmener jeg å huske at prisen var 7000 kroner per billett?

BA avsluttet nettopp et salg der man kunne få Premium Economy til under 7000 kroner per person. Da sitter du i et litt bredere sete, har mer benplass, hovedretten til maten er den samme som de serverer i business, og du har minst to gratis kofferter. Sist jeg sjekket (i går) hadde de fortsatt noen av disse til under 7000 kroner igjen, selv om salget var slutt.

Back