SAS eller Continental direkte til NYC?

På hjemreisen er det stor forskjell på å lande i Oslo og dra rett hjem etter 8 timer, enn å lande i Frankfurt, vente 2 timer, for så å fly ytterligere 2 timer til Oslo.

Jepp, den forskjellen heter mat ^_^

Du kan jo da bruke optiontown, på SAS, betale mellomlegget til ECO extra eller biz. Om du får upgrade da...

Seatguru.com er jo helt genialt!! :o)

Basse: Hva er optiontown?

:google
Les og lær
Sånn link

Til spørsmålet om CO vs SAS.
To-setere er fint hvis man reiser 1 eller 2, fulle tresetere er ikke stas.
Direkte OSL-EWR er vesentlig enklere enn å fly via FRA/AMS/CDG.
SAS har muligheter til oppgradering for en overkommelig sum.
Jeg hadde valgt SAS, men har flydd mange ganger med CO og vært fornøyd med det.

Vet ikke om det er bedre plass i SAS sine tosetere ombord i 330 og 340, enn det er i Swiss sine 340?

Jeg og en kompis hadde en toseter på LAX - ZRH i september i år, og det var grisetrangt. Langt trangere enn turen andre veien, som var LH 380 i eco, på full treseter...

Det er artig å se hvordan de forskjelligene forummedlemmene argumenterer hardnakket for sitt favorittselskap :)

Til Marit:
Fly direkte. Alle som mener det er bedre å fly via en annen flyplass, snakker enten mot bedre viten, eller har en særinteresse av å fly mye (bonuspoeng, ny flytype etc.). Det sistnevnte finnes det selvsagt en god del av her (inkl. meg selv til tider), men av rene komforthensyn kan det ikke være noen som helst tvil at å fly direkte er å foretrekke.

SAS vs CO tror jeg er mer eller mindre ett fett. SAS har sine styrker, CO har sine, men i sum blir det ganske likt i Economy.

Høres rart ut. SAS og Swiss A340 har vel samme pitch (32") - LH A380 har vel 31" i tillegg til noe smalere seter.

Jeg ville valgt på pris, antagelig med CO et ørlite hakk foran, dog ville eventuell poengopptjening også spille inn. (Noen som vet hva en 25%-klasse med CO gir jevnført SK på samme ruten i Eurobonus?)

(Noen som vet hva en 25%-klasse med CO gir jevnført SK på samme ruten i Eurobonus?)

Det er jo like langt, så du får da 25% hos eurobonus på begge (i low booking classe). Akkurat hvor dyrt du må betale for å få 100% i henholdsvis CO og SK må man nesten sjekke, og det er ikke alltid så lett.

Hvis du har CO kort, får du 100% hvis du flyr CO uansett, og 25% hvis du flyer SK i billige bookingclasser.

Det er jo like langt, så du får da 25% hos eurobonus på begge (i low booking classe).

Selv om det er like langt så får man forskjellig opptjening da SAS bruker soneopptjening, mens på andre partnere får man i forhold til fløyet distanse. Derfor får man normalt flere Eurobonuspoeng ved å velge SAS kontra partnere

(Noen som vet hva en 25%-klasse med CO gir jevnført SK på samme ruten i Eurobonus?)

SAS gir 1125 OSL-EWR i 25%, mens på CO får man 925 Eurbonuspoeng. 3697 miles, betyr 3700 x 25% = 925

Du velger Skandinavisk selvfølgelig! ;) Større fly er jo heller ikke galt.
Mye tryggere å reise med SAS om noe skulle skje mens du var over i statene.

La oss være helt konkrete: Om det skulle komme et stort vulkanutbrudd på Island når man skal tilbake til Norge hva vil da forskjellen være mellom disse 2 selskapene?

Hvorfor det? Jeg ville heller følt meg "tryggere" hos et selskap som har en ganske stor organisasjon der borte, samt et større rutenett til Europa om det blir behov for å booke om.

La oss være helt konkrete: Om det skulle komme et stort vulkanutbrudd på Island når man skal tilbake til Norge hva vil da forskjellen være mellom disse 2 selskapene?

Hvorfor det? Jeg ville heller følt meg "tryggere" hos et selskap som har en ganske stor organisasjon der borte, samt et større rutenett til Europa om det blir behov for å booke om.

Nå begynner vi vel å bevege oss langt ut på viddene i forhold til trådens tema. SAS og Continental/United er da begge seriøse selskaper og det er ingen grunn til å bringe inn dette aspektet i valg av selskap mellom Oslo og New York. SAS og Continental har uansett mange avganger daglig fra USA til Skandinavia, begge er med i Star Alliance og begge er forpliktet til å følge de rettighetene passasjerne har. Og oppstår det en kansellering hos det ene selskapet, havner du kanskje hos det andre ;)

Har hun fløyet en gang direkte fra Norge til USA, da med Continental, men da skulle jeg videre til SJO. Var strålende fornøyd med både underholdning, mat, service og komfort. Når man skal til New York er det stort sett alltid billigere å fly via kontinentet, og det har jeg også gjort. Nå er jeg av dem som like gjerne kan mellomlande fremfor å fly direkte, men likevel - dersom man kan spare en tusenlapp eller mer på en liten mellomlanding i Europa, så er det vel meget fornuftig å gjøre nettopp det. Kan helt ærlig ikke se det store stresset med en mellomlanding.

Blir ganske oppgitt når jeg ser folk som ellers er veldig sparsomme gladelig betale tusenlapper mer bare for å slippe en mellomlanding.

Last edited:
Når man skal til New York er det stort sett alltid billigere å fly via kontinentet, og det har jeg også gjort.
Dette er en misoppfatning som det er svært vanskelig å få folk til å gi glipp på. Continental ligger ofte under 3000.

SAS dytter deg på hotell og mater deg, UA gir blaffen.

(Forøvrig imponert over hvor mye som kan gå galt når man skal ut å fly og man skal ta høyde for - snodig at folk tør reise)

Dette er en misoppfatning som det er svært vanskelig å få folk til å gi glipp på. Continental ligger ofte under 3000.

Og hvor lett er det å finne disse tilbudene hos Continental? Følger aktivt med på nettsidene deres uten å se noe antydning..

Og hvor lett er det å finne disse tilbudene hos Continental? Følger aktivt med på nettsidene deres uten å se noe antydning..

Continental har ikke hatt tradisjon for å kjøre kampanjer/tilbud, man må aktivt søke og lete litt. Hva UA gjør etter hvert gjenstår å se.

Back