SAS EB og Miles&More

Paaljt

ScanFlyer Blue
Kan jeg som EB medlem sende inn boarding kort fra LH flighter og få kreditert poeng hos Miles&More i etterkant når Eurobonus programmet er blitt kreditert for reisen?

-eller la meg stille spm anderledes -kan man både få poeng hos EB og M&M?
 
Det er jo lov å håpe, hehe!

Det var bedre i gamle dager når det var BU og KL kort man hadde. Da opplevde jeg å få bonuspoeng også på bonusreiser!! Det var tider det!!

BF:cool2
 
De krever kopi av boardingkortene og da ser de både på boardingkortene og i reservasjonen at du har regget på annet program og avviser garantert.
 
aha.. det var det jeg tenkte.. takker for svar alle sammen!

Er det noen helt åpenbare fordeler med Miles & More i forhold til SAS EB? Jeg er EBG.
 
Er det noen helt åpenbare fordeler med Miles & More i forhold til SAS EB? Jeg er EBG.

Dersom du reiser mye med Lufthansa, er den store fordelen at du nesten alltid får 100 prosent opptjening - mens man i EuroBonus bare får 25 prosent opptjening i de samme bookingklassene. Den samme fordelen ser man også hvis man reiser mye med SWISS, LOT, Austrian og andre selskaper som er tilknyttet Miles & More. Noen bookingklasser hos amerikanske selskaper gir ikke poeng i Miles & More, noe det gjør hos SAS. Ulempel med Miles & More er at man må ha 100.000 miles for å gå gullstatus, mens det hos SAS bare kreves 45.000 poeng. Samtidig får man tilgang til Business-lounger med sølvkort hos Miles & More, riktignok ikke SAS' business-lounger.
 
M&M gir dessuten 2000 poeng pr leg om du reiser i z, j, d eller C klasse (business klasse selv om det bare er eco-extra sercvice) på SK innen Skandinavia.
 
Dersom du reiser mye med Lufthansa, er den store fordelen at du nesten alltid får 100 prosent opptjening - mens man i EuroBonus bare får 25 prosent opptjening i de samme bookingklassene. Den samme fordelen ser man også hvis man reiser mye med SWISS, LOT, Austrian og andre selskaper som er tilknyttet Miles & More. Noen bookingklasser hos amerikanske selskaper gir ikke poeng i Miles & More, noe det gjør hos SAS. Ulempel med Miles & More er at man må ha 100.000 miles for å gå gullstatus, mens det hos SAS bare kreves 45.000 poeng. Samtidig får man tilgang til Business-lounger med sølvkort hos Miles & More, riktignok ikke SAS' business-lounger.

Dette blir vel ikke helt korrekt

For det første, Lufthansa har også en 25% regel dog kun i Europa, men ikke så heftig på eget metall og med diverse andre partnere som det SAS har. Flyr du SAS og setter poengene på M&M er det samme elendigheta.

Når man reiser på langruter og med partnere, er det dog store forskjeller. LH gir minimum 50% poeng hos alle partnere bortsett fra SAS. Tenk det, kun SAS gir 25% langt til M&M medlemmer, til og med BMI som også er tunge på 25% regelen får 50%.

I tillegg får M&M medlemmer med status den 25% bonusen SAS gir for gull (SAS gir også 15% for sølv) kun på egne flygninger hos masse forskjellige partnere. Så reiser du f.eks. med LH, US, UA, AC, OS, LX og LOT (med flere) i en av de mange klassene som gir 100%, får du 125% dersom du har status, både status og award miles.

Det er riktig at man trenger 100K for å få Senator, men fordelen er at man får kortet for 2 år, altså dobbelt så lenge som EBG. Dersom jeg fikk Senator i dag, ville jeg hatt kortet ut året i år uten en eneste flight, jeg trenger da å rekvalifisere meg neste år eller året etter for å fornye statusen. Så jeg vil ha Senator til 1/1 2012.

Du opptjener poeng i alle bookingklasser hos alle amerikanske flyselskaper, minimum 50% (+25% dersom du har status) mot SAS sine minimum 25%.

AC har 3 klasser der du ikke opptjener poeng, men det er samme klassene der AC selv ikke gir poeng (det koster ca. 15 dollar å komme seg til neste klasse) og det er kun innenriks Canada.

Til slutt, Miles & More er glimrende dersom du reiser i premiumkabinen og i tillegg er de langt fra så kjipe som Eurobonus er.

SAS Eurobonus er det kjipeste programmet som finnes
 
hva er det som ikke er korrekt?

At du nesten alltid får 100% med M&M og at du ikke får poeng i enkelte bookingklasser hos amerikanske selskaper. A, N T hos Air Canada er de eneste klassene hos "amerikanske" selskaper som ikke gir poeng. Det gjør de ikke hos AC, SAS eller LH, ikke kun hos LH.

I tillegg synes jeg det var greit å legge til en del viktig fakta, som at LH har 50% på alt utenom Europa som minimum, + Elitebonus hos en masse selskaper som gjør at det blir minimum 75% dersom man har status
 
A, N og T hos AC gir 100% Aeroplan miles, men ikke statusmiles. Reiser en derimot på IC, så er de også statusmiles. Liten korrigering.
 
Takker for alle svar!

Så konklusjonen er: når man er EBG, så er det bare å starte å samle poeng in M&M!
 
Takker for alle svar!

Så konklusjonen er: når man er EBG, så er det bare å starte å samle poeng in M&M!

Ja, dersom du reiser nok til aa samle opp 100K grunnpoeng innen en 12 maaneders periode, kjoer paa. Husk at opptjening maa skje INNEN ETT KALENDERAAR, ikke over to. Du opptjener status to+ aar ved aa reise 100K grunnpoeng innenfor ett kalenderaar..
 
Back
Top