Re: SAS Dialogmøte
Så litt oppsummering fra møtet etter spørsmål som ble stilt i plenum og som jeg snakket privat med enkelte SAS representanter.
- Nedgang i flytrafikken til SVG generelt sett (ikkje ei bomba det).
- Ruten til ABZ sammen med WF er redusert fra 5-6 daglige til 4-5 daglige (utenom lørdager), men med mindre fly fra SAS sin side (CRJ-900). Færre flyr til ABZ nå, men SAS tjener fortsatt penger på ruten siden de fleste flyr med dyre billetter.
- Flyruten til LHR med SAS opplevde en nedgang på 18%, men det er overhodet ikke aktuelt å kutte eller legge ned ruten. Ruten består, men SAS innrømte at det er overkapasitet til London nå for tiden pga færre forretningsreisende.
- Det ble tatt opp om SAS vurderer å ta opp kampen mot Wizzair og Norwegian på enkelte ruter til Øst Europa (WAW, KRK, GDN, VNO) fra SVG. Grafen som SAS viste at det var en del reisende til disse stedene, men det er noe de vil se på.
- Noen spurte om IAH blir gjenopptatt, men der hadde ikke SAS noe fullgodt svar (jeg tviler i det hele tatt på det selv med oppgangstider i oljå).
- Det ble stilt spørsmål om SAS kommer med flere direkte ruter til Europa fra SVG til for eksempel FCO, BRU, EDI, PMI etc. Svaret der var at foreløpig var det ikke aktuelt med nye direkteruter fra SVG, men det er noe SAS vurderer 2 ganger i året. De håpet på at den nye ruten til CDG som går 2 ganger i uken i sommerprogrammet skulle fungere bra (Good luck).
- Noen tok opp det med hvorfor SAS ikke fløy direkte til FRA fra SVG etter at Lufthansa la ned sin rute i fjor. SAS hadde ingen planer om å starte en slik rute og det var langt nede i listen for SAS å starte opp en slik rute sammen med en rute til GOT pga pax grunnlaget. De sa jo rett ut på møtet at de ville sluse flest mulig gjennom CPH og OSL. Dessuten sa de og at hvis de skulle sluse mange pax til Lufthansa sine flyvninger så ville de stikke av med en del av billettinntektene (spørs om det er snakk om short haul eller long haul).
- Ellers leste jeg en rykte om at SAS har tenkt å avslutte samarbeidet med kredittkortselskapet Diners, men det var ikke sant da jeg snakket med representantene. Så da kan man fortsatt opptjene poeng med dem, men at nye medlemmer som søker kombinert SAS Diners kort vil ikke bli akseptert. Gamle medlemmer med kombinert SAS Diners kort kan bruke det som før.
- En del klaginger på CRJ900 som SAS bruker og mye forsinkelser og kansellasjoner med dem. Det er noe SAS jobber med å forbedre.
- SAS jobber kontinuerlig med å forbedre mat og drikkemenyen om bord. Jeg tok opp at SAS bør begynne å servere sprit og sparkling wine om bord på innenriksrutene og intra Scandinavia samtidig som at de serverer polarbrød og fresh bites på rutene i sør Norge med den argumentasjon om at det tar like lang tid å servere Wasa knekkebrød som polarbrød. De jobber sikkert med saken.
- Det var en del som var misfornøyd med at SAS ikke lar sine forretningskunder være med på et tidligere fly i forhold til sin opprinnelig booking i GO. Mye klaging på at man måtte betale en god del ekstra for å endre flytidspunkt og slik. Her er uansett regelen at skal man endre en billett gratis så kjøp en PLUS billett. That's it. I BGO hørte jeg var et unntak da SAS lar en del pax få fly med et tidligere fly med SAS dersom det er ledig kapasitet i GO.
- SAS jobber fortsatt for en avtale om å la sine reisende bruke loungen i SVG som ligger i utenriksdelen. De jobber vel for å åpne en cafe lounge i innenriksdelen.
- Når det gjelder innenrikslounge i Oslo kommer det en ny SAS lounge feb/mars 2017 som vil bli mye større enn dagens SAS lounge. Skal ikke se bort ifra at den loungen blir omtrent lik som dagens SAS lounge i utenriksdelen der de har mye bedre servering. Jeg sa det rett ut at jeg var veldig misfornøyd med dagens innenriks lounge pga dårlig mat og drikke tilbud og ofte overfylte lounger.
- SAS får sin egen fast track sluse slik det er i CPH og ARN neste år når den nye OSL åpnes.
- SAS jobber sammen med en del andre flyselskaper med å forbedre fast-track situasjonen i SVG siden man ofte opplever at andre vanlige pax blir sluppet gjennom til fast-track i securitien. Har vel sikkert noe med at det ikke er så mange fast-track kunder der og da og at sikkerhetsfolka og skal ha noe å gjøre på enn å være tomhendte.
- Lifetime Gold etter å ha vært Gull medlem 10 år sammenhengende.
- Goodie bag til nye Diamond kunder forsvinner.
- SAS kommer med nye hjemmesider snart.
- Lavpris kalender for SAS Plus kommer.
- SAS Kundeservice i Tallin er blitt mye bedre med oppbemanning der.
- Award billetter via Eurobonus har økt med 17% (tror jeg).
- Når det gjelder Eurobonus så slås det å betale med poeng og det å betale med poeng + penger sammen slik at man har en bedre oversikt over hvor mange poeng det koster på diverse strekninger.
- Det var og snakk om en forbedring om at man kan betale med poeng den ene strekningen og cash den andre strekningen på samme bestilte reise.
- Tror de snakket om at foreløpig så vil det ikke være mulig å booke andre Star Alliance billetter via SAS sine hjemmesider når EB 3.0 slippes ut. Man må nok trø til med booking via telefon der.
- Det er foreløpig snakk om at SAS kommer til å kreve en gebyr dersom man avbestiller en Eurobonus reise (fra høsten av). Man ser at det er noen som booker en del reiser for så å avbestille dem gratis. Andre flyselskaper krever allerede en gebyr dersom man avbestiller en reise. Jeg sa til SAS representanten at de ikke bør innføre en slik gebyr siden prisene på bonusbilletter allerede har gått opp og at SAS kunder uansett status må få nyte og reise med en bonusreise slik det er idag. Men let's see what happens there.
- Jeg spurte og om det var aktuelt med en avbestillingsgebyr på hoteller booket med Eurobonus poeng, men der var det foreløpige svaret Nei.
- Det blir ingenting av roll over miles. Grunnen til det er for at da vil det bli en inflasjon av Gull kort medlemmer.
- Det blir ingen kvalifisering basert på inntjening enn så lenge (ingen vet om fremtiden).
- Jeg tok opp det med at jeg visste om folk på dette forumet som er EBG og EBD som ikke hadde fått invitasjon til dialogmøte i SVG 30.05.16. De skulle visst ha en dialogmøte i KRS. Så da er det vel bare å ta kontakt med SAS og spørre om å være med der.