SAS Dialogmøte

Re: SAS Dialogmøte

Overhodet ikke. Får det så og si alltid jeg

Jeg får det omtrent halvparten av gangene (0% av gangene når jeg har bonusbillett) og er EBP. Ble bl.a. flyttet til midtsete begge veiene til/fra ZRH, selv om det var mange ledige både vindusseter og midtgangseter. Fikk rettet opp i missæren, men likevel..

Det med status og bonusreiser er et gjentakende problem i Altea. Statusen blir "usynlig" selv om EB-nummer ligger i reservasjonen. Men for å gjøre status synlig må man åpne reservasjonen i Altea, "Add FQTV", og passe på at EB-nummeret blir registrert for "Service". Om dette ikke gjøres er min erfaring at Altea heller ikke vil gi noen påminnelse for "Priority tag", så jeg vil tro dette henger sammen med manglende "soft-block" og uvelkomne setebytter på bonusbiletter.

Ellers tyder den siste tids e-poster fra SAS (motatt i WGH) på at det er bedring på vei mht. å begrense flytting/tvunget setebytte for passasjerer som alt har sjekket inn og valgt sete.

Last edited:

Det med status og bonusreiser er et gjentakende problem i Altea. Statusen blir "usynlig" selv om EB-nummer ligger i reservasjonen. Men for å gjøre status synlig må man åpne reservasjonen i Altea, "Add FQTV", og passe på at EB-nummeret blir registrert for "Service". Om dette ikke gjøres er min erfaring at Altea heller ikke vil gi noen påminnelse for "Priority tag", så jeg vil tro dette henger sammen med manglende "soft-block" og uvelkomne setebytter på bonusbiletter.

Ellers tyder den siste tids e-poster fra SAS (motatt i WGH) på at det er bedring på vei mht. å begrense flytting/tvunget setebytte for passasjerer som alt har sjekket inn og valgt sete.

Dette lyder kjent når det gjelder bonusreiser, men de to turene t/r ZRH var da på kjøpt billett, og begge veiene var mitt opprinnelige sete fortsatt ledig. Setebyttet var da innen samme klasse, så det ga ingen mening!

Ved bonustur må jeg bestandig gå i innsjekkingsskranken for å få lagt til Bonuskortet.

Engang glemte jeg det og fikk det gjort på gaten. Det var en dag med mange kanseleringer og forsinkelser. De sa jeg gjorde det i siste liten for de holdt på å flytte meg til neste fly.

Ved bonustur må jeg bestandig gå i innsjekkingsskranken for å få lagt til Bonuskortet.
Når jeg sjekker inn på automat får jeg alltid spørsmål om jeg ønsker å legge til bonusnummer. Ved innsjekk på nett eller i app får jeg aldri valget.

Uten at jeg er blitt invitert til noe som helst - kan jeg også hive meg på å bekrefte at softblock fungerer rimelig godt for meg så lenge flyet ikke er bortimot proppfult i monkey (hvor jeg oftest flyr).

"kun" Gold, for tredje året på rad.

Søkte på "service SAS" for å se om det finnes noen tråder omhandlet emnet. Fant ingen konkret, men tror det passer seg å skrive her.

Er det en ide å samle opp en rekke punkter til "forbedring" som kommer fra "alle" her på forumet? Nå er det tydelig at SAS kommer til å endre EB programmet og ønsker tilbakemelding fra de som flyr mest. Det er derimot ikke sikkert at diamant og pandion holdere er representative for hele linjen...

Min lille irritasjon i dag går på servicen blandt noen av de eldre damene (beklager generaliseringen) som jobber hos SAS. Rett og slett gamle grinete damer som er drit lei og ikke evner å takle hverken kritikk, stress eller det lille ekstra.
Nå er det jo dessverre ingen hemmelighet at Norwegian stort sett ansatt unge fremadstormende (pene) damer til både flyvertinner og bakkepersonell, men nå må virkelig SAS lære av dem! Jeg flyr aldri rødnese, men har nå observert litt blandt i begge leiere i det siste.

Mine konkrete kommentarer er:
Flyvertinner som nekter å bistå med å fjerne søppel man har i setet. "Det får man gjøre selv".
Nekter å hjelpe passasjerer med ting opp i hattehyllen på tale-off. (Pga nødutgang)

Og ikke minst det at det ofte bare er en som sitter på SAS service utland. Har vært mange kanselleringer i det siste og det er viktigere for de i den skranken å slappe av på bakrommet med en mobil eller baguette i hånden fremfor å få ned køen og hjelpe til.
Ikke fungerer kølapp for SAS gold maskinen heller!

Det er mange ting for SAS å utbedre de neste årene, men om de ikke får informasjonen fra oss som er dønn trofaste mot dem så er det lite sannsynlig at ting skjer.

Man skylder som ofte på kostnader når ting må utbedres, men service er gratis!!

Noen som var på dialogmøte med SAS denne uken? i SVG

Og evt kan dele litt høydepunkter fra møtet.

Her er noen bilder fra Dialogmøte med SAS i dag. Glemte å ta bilde av buffeen som var en tapas med kalde retter. Var 65 påmeldte, men sikkert rundt 40 stk som møtte opp.

Bilder av rødvin og øl er fint det, men kom det frem noe nytt i møtet da?

Kim

Så litt oppsummering fra møtet etter spørsmål som ble stilt i plenum og som jeg snakket privat med enkelte SAS representanter.

- Nedgang i flytrafikken til SVG generelt sett (ikkje ei bomba det).
- Ruten til ABZ sammen med WF er redusert fra 5-6 daglige til 4-5 daglige (utenom lørdager), men med mindre fly fra SAS sin side (CRJ-900). Færre flyr til ABZ nå, men SAS tjener fortsatt penger på ruten siden de fleste flyr med dyre billetter.
- Flyruten til LHR med SAS opplevde en nedgang på 18%, men det er overhodet ikke aktuelt å kutte eller legge ned ruten. Ruten består, men SAS innrømte at det er overkapasitet til London nå for tiden pga færre forretningsreisende.
- Det ble tatt opp om SAS vurderer å ta opp kampen mot Wizzair og Norwegian på enkelte ruter til Øst Europa (WAW, KRK, GDN, VNO) fra SVG. Grafen som SAS viste at det var en del reisende til disse stedene, men det er noe de vil se på.
- Noen spurte om IAH blir gjenopptatt, men der hadde ikke SAS noe fullgodt svar (jeg tviler i det hele tatt på det selv med oppgangstider i oljå).
- Det ble stilt spørsmål om SAS kommer med flere direkte ruter til Europa fra SVG til for eksempel FCO, BRU, EDI, PMI etc. Svaret der var at foreløpig var det ikke aktuelt med nye direkteruter fra SVG, men det er noe SAS vurderer 2 ganger i året. De håpet på at den nye ruten til CDG som går 2 ganger i uken i sommerprogrammet skulle fungere bra (Good luck).
- Noen tok opp det med hvorfor SAS ikke fløy direkte til FRA fra SVG etter at Lufthansa la ned sin rute i fjor. SAS hadde ingen planer om å starte en slik rute og det var langt nede i listen for SAS å starte opp en slik rute sammen med en rute til GOT pga pax grunnlaget. De sa jo rett ut på møtet at de ville sluse flest mulig gjennom CPH og OSL. Dessuten sa de og at hvis de skulle sluse mange pax til Lufthansa sine flyvninger så ville de stikke av med en del av billettinntektene (spørs om det er snakk om short haul eller long haul).
- Ellers leste jeg en rykte om at SAS har tenkt å avslutte samarbeidet med kredittkortselskapet Diners, men det var ikke sant da jeg snakket med representantene. Så da kan man fortsatt opptjene poeng med dem, men at nye medlemmer som søker kombinert SAS Diners kort vil ikke bli akseptert. Gamle medlemmer med kombinert SAS Diners kort kan bruke det som før.
- En del klaginger på CRJ900 som SAS bruker og mye forsinkelser og kansellasjoner med dem. Det er noe SAS jobber med å forbedre.
- SAS jobber kontinuerlig med å forbedre mat og drikkemenyen om bord. Jeg tok opp at SAS bør begynne å servere sprit og sparkling wine om bord på innenriksrutene og intra Scandinavia samtidig som at de serverer polarbrød og fresh bites på rutene i sør Norge med den argumentasjon om at det tar like lang tid å servere Wasa knekkebrød som polarbrød. De jobber sikkert med saken.
- Det var en del som var misfornøyd med at SAS ikke lar sine forretningskunder være med på et tidligere fly i forhold til sin opprinnelig booking i GO. Mye klaging på at man måtte betale en god del ekstra for å endre flytidspunkt og slik. Her er uansett regelen at skal man endre en billett gratis så kjøp en PLUS billett. That's it. I BGO hørte jeg var et unntak da SAS lar en del pax få fly med et tidligere fly med SAS dersom det er ledig kapasitet i GO.
- SAS jobber fortsatt for en avtale om å la sine reisende bruke loungen i SVG som ligger i utenriksdelen. De jobber vel for å åpne en cafe lounge i innenriksdelen.
- Når det gjelder innenrikslounge i Oslo kommer det en ny SAS lounge feb/mars 2017 som vil bli mye større enn dagens SAS lounge. Skal ikke se bort ifra at den loungen blir omtrent lik som dagens SAS lounge i utenriksdelen der de har mye bedre servering. Jeg sa det rett ut at jeg var veldig misfornøyd med dagens innenriks lounge pga dårlig mat og drikke tilbud og ofte overfylte lounger.
- SAS får sin egen fast track sluse slik det er i CPH og ARN neste år når den nye OSL åpnes.
- SAS jobber sammen med en del andre flyselskaper med å forbedre fast-track situasjonen i SVG siden man ofte opplever at andre vanlige pax blir sluppet gjennom til fast-track i securitien. Har vel sikkert noe med at det ikke er så mange fast-track kunder der og da og at sikkerhetsfolka og skal ha noe å gjøre på enn å være tomhendte.
- Lifetime Gold etter å ha vært Gull medlem 10 år sammenhengende.
- Goodie bag til nye Diamond kunder forsvinner.
- SAS kommer med nye hjemmesider snart.
- Lavpris kalender for SAS Plus kommer.
- SAS Kundeservice i Tallin er blitt mye bedre med oppbemanning der.
- Award billetter via Eurobonus har økt med 17% (tror jeg).
- Når det gjelder Eurobonus så slås det å betale med poeng og det å betale med poeng + penger sammen slik at man har en bedre oversikt over hvor mange poeng det koster på diverse strekninger.
- Det var og snakk om en forbedring om at man kan betale med poeng den ene strekningen og cash den andre strekningen på samme bestilte reise.
- Tror de snakket om at foreløpig så vil det ikke være mulig å booke andre Star Alliance billetter via SAS sine hjemmesider når EB 3.0 slippes ut. Man må nok trø til med booking via telefon der.
- Det er foreløpig snakk om at SAS kommer til å kreve en gebyr dersom man avbestiller en Eurobonus reise (fra høsten av). Man ser at det er noen som booker en del reiser for så å avbestille dem gratis. Andre flyselskaper krever allerede en gebyr dersom man avbestiller en reise. Jeg sa til SAS representanten at de ikke bør innføre en slik gebyr siden prisene på bonusbilletter allerede har gått opp og at SAS kunder uansett status må få nyte og reise med en bonusreise slik det er idag. Men let's see what happens there.
- Jeg spurte og om det var aktuelt med en avbestillingsgebyr på hoteller booket med Eurobonus poeng, men der var det foreløpige svaret Nei.
- Det blir ingenting av roll over miles. Grunnen til det er for at da vil det bli en inflasjon av Gull kort medlemmer.
- Det blir ingen kvalifisering basert på inntjening enn så lenge (ingen vet om fremtiden).
- Jeg tok opp det med at jeg visste om folk på dette forumet som er EBG og EBD som ikke hadde fått invitasjon til dialogmøte i SVG 30.05.16. De skulle visst ha en dialogmøte i KRS. Så da er det vel bare å ta kontakt med SAS og spørre om å være med der.

Last edited:

Takker for fyldig oppsummering!

- Det er foreløpig snakk om at SAS kommer til å kreve en gebyr dersom man avbestiller en Eurobonus reise (fra høsten av). Man ser at det er noen som booker en del reiser for så å avbestille dem gratis. Andre flyselskaper krever allerede en gebyr dersom man avbestiller en reise. Jeg sa til SAS representanten at de ikke bør innføre en slik gebyr siden prisene på bonusbilletter allerede har gått opp og at SAS kunder uansett status må få nyte og reise med en bonusreise slik det er idag. Men let's see what happens there.

Haha, no surprise there :) Vet om flere som gjør det i stor skala, inkl. undertegnende.

Takk for fyldig oppsummering!

Håper Sas faktisk tar imot noe av dialogen de motar iforhold til endringer.

Haha, no surprise there :) Vet om flere som gjør det i stor skala, inkl. undertegnende.

Hvorfor det egentlig?

Jeg husker BA gjorde endringer på avbestilling da noen "få" individer booket opp alt som var av bonusseter, og så kansellerte dem like før. Regelendringen ble jo skikkelig kjip for dem som bare brukte bonuspoengene på en reise og så måtte avbestille. Litt som de 3 personene i kantinen vår som kutter 5 centimeter tykke brødskiver for å spare 1,50, og som har sørget for at kantina nå kun tillater maskinoppskåret brød som er 0,5 cm fliser.

Det jeg aldri har skjønt er hvorfor booke opp i stor skala?

Håper sas tar til fornuften og heller innfører en sperre, mer en x antall bonus kanseleringer på et år, så får du avgift på resten.

Det er jo ekstremt utrivelig gjort ovenfor andre som ønsker å benytte bonusreiser. Da legger man opp til at SAS må "forbedre" ordningen og gjøre det kjipere for alle, deg selv inkludert når du engang må avbestille av skikkelig årsaker.

Så er det sagt. Så håper jeg de kan ordne til litt skikkelig servering på Plus innenriks. Freshbites er et meget godt skritt i riktig retning. Men når man engang betaler mye for fleks så er det fint å kunne få seg et ordentlig måltid som metter litt.

Yes, fare for å gå litt off-topic her nå, men satser på at det går bra.

Hvorfor det egentlig?

Jeg husker BA gjorde endringer på avbestilling da noen "få" individer booket opp alt som var av bonusseter, og så kansellerte dem like før. Regelendringen ble jo skikkelig kjip for dem som bare brukte bonuspoengene på en reise og så måtte avbestille. Litt som de 3 personene i kantinen vår som kutter 5 centimeter tykke brødskiver for å spare 1,50, og som har sørget for at kantina nå kun tillater maskinoppskåret brød som er 0,5 cm fliser.

Det jeg aldri har skjønt er hvorfor booke opp i stor skala?

Nå er "stor skala" et relativt begrep. For min egen del bestiller jeg f.eks. opp til 3 helger på rad til destinasjon x, for så å reise helgen det er best vær for å gå på ski, se nordlys, gå fjelltur e.l. - aktiviteter som er svært væravhengig. Dette er stort sett ruter med latterlig mange avganger (les: innenriks), hvor tilgjengelighet på bonusbilletter uansett er enkelt. Hvem har poeng for å gjøre noe lignende på long-haul/intra-Europa?

Helt enig. Utrolig kjedelig for alle andre. Absolutt ingenting å "skryte" av.

Skryter ikke. Er mer glad at SAS har dataen og kunnskapen nok til å ta tak i et "smutthull".

Finnes det muligheter for å bruke et system til sin fordel, vil man alltid gjøre det uavhengig av hvor kjedelig det er for alle andre. Dermed er det viktig for selskaper/politikken å være på hogget for å unngå at dette skjer og tette mulighetene. For å bruke Fnate sin metafor, så ordnet kantinen opp i problemet. En annen er at det er latterlig mange advokater innenfor skatt som kun hjelper kunder (selskaper/privatpersoner) betale minst mulig skatt, igjen ved å dra systemet til sin fordel mest mulig.

Kort oppsummert, og til SAS hvis de leser dette, så har ErlA en god løsning:
Håper sas tar til fornuften og heller innfører en sperre, mer en x antall bonus kanseleringer på et år, så får du avgift på resten.

Det eneste problemet / begrensingen her er SAS-IT.

Synd man ikke skal kunne booke bonusbilletter med andre Star selskaper på nettsiden

Sent from my iPhone using Tapatalk

Back