SAS danker ut Norwegian igjen

Dette var jo positivt..

Det lille ekstra kan ifølge Villadsen være gratis kaffe, gratis frokost på morgenavgangene innenlands og en fersk avis.

Hmm... Selv business "gutta" bryr seg om dette jo? ;)
 
Herlig at vi kan være forskjellige! Jeg foretrekker Norwegian og er stolt av det! ;-)

Men det å fly innenriks i Norge er jo det samme what so ever, så det koker som alltid ned til totalpris og da har WIA Travel en tendens til å sende meg avgårde med Norwegian..
 
Hva med gratis frokost og kaffe på utenlandsavgangene også?
Tror mange har litt problemer med å skjønne denne difrensieringen.
 
Interessant. Husker jeg svarte på denne undersøkelsen for noen uker siden.

Men det å fly innenriks i Norge er jo det samme what so ever, så det koker som alltid ned til totalpris og da har WIA Travel en tendens til å sende meg avgårde med Norwegian..

Det er tydelig at flertallet i undersøkelsen ikke er enig med deg.
Dessuten er ikke pris avgjørende for veldig mange forretningsreisende, selv om det er det for noen.
 
Last edited:
Hva med gratis frokost og kaffe på utenlandsavgangene også?
Tror mange har litt problemer med å skjønne denne difrensieringen.

Ja, det der skjønner jeg enda mindre av, da blir jo den lille differansen mellom NAX og SAS borte..

Men nå skal vi ikke skjønne alt her i verden!
 
Last edited:
Nå er det uansett bare resultatet fra en undersøkelse, og resultatet er det umulig å være uenig i da det bare gjenspeiler hva de reisende faktisk mener :)
 
Dette var jo positivt..

Det lille ekstra kan ifølge Villadsen være gratis kaffe, gratis frokost på morgenavgangene innenlands og en fersk avis.

Hmm... Selv business "gutta" bryr seg om dette jo? ;)

Reiser med jobben innimellom, og ja, frokosten hos SAS har tidvis bidratt til at jeg har valgt deres morgenavganger. Og det til tross for at jeg da får litt mindre diettpenger.

Frokosten mandag morgen til Harstad var imidlertid en skuffelse, med mindre pålegg enn vanlig og langt fra noe fullverdig måltid. Skal det være sånn, så spiser jeg heller litt mer mat hjemme før jeg drar og tar diettpengene selv. Jada, vet det bare er snakk om "vekslepenger", men prinsipp er prinsipp.

En annen irriterende ting med SAS er at man med lavprisbillett ikke kan endre sete på automat til noen av de fremste radene. På vei nedover fra Harstad i går var hele rad 1 ledig, viste det seg. Hos Norwegian er alle ledige seter fritt vilt når man kommer til innsjekk og man kan komme seg fremover i kabinen. Kan være kritisk om man skal nå korresponderende fly eller tog...

SAS oppfattes nok som enklere å bruke, uten irriterende påslag i form av gebyrer for dette og hint, sier Villadsen.

De fleste litt større virksomheter (i alle fall min kunde, som betaler min billett), har en avtale med Norwegian som gjør at inntil to kolli bagasje og eventuell setereservasjon er inkludert i prisen uansett - også på lavprisbillettene. Da er det rart at han trekker frem dette som en av de viktige faktorer.

For min del står man da igjen med selskapenes punktlighet som den eneste virkelige differensiator, men det er en hel diskusjon i seg selv.
 
Nå er det uansett bare resultatet fra en undersøkelse, og resultatet er det umulig å være uenig i da det bare gjenspeiler hva de reisende faktisk mener :)

Dagens mest fornuftlig kommentar. Det kan jo dog være noen som ønsker å bestride datagrunnlaget som undersøkelsen bygger på :)
 
Reiser med jobben innimellom, og ja, frokosten hos SAS har tidvis bidratt til at jeg har valgt deres morgenavganger. Og det til tross for at jeg da får litt mindre diettpenger.


En annen irriterende ting med SAS er at man med lavprisbillett ikke kan endre sete på automat til noen av de fremste radene. På vei nedover fra Harstad i går var hele rad 1 ledig, viste det seg. Hos Norwegian er alle ledige seter fritt vilt når man kommer til innsjekk og man kan komme seg fremover i kabinen. Kan være kritisk om man skal nå korresponderende fly eller tog...

Beklager at dette går litt OT, men et spørsmål og en kommentar til det du skriver:
Er det ikke slik at en flyfrokost ikke skal ha noe å si for utbetaling av diett i henhold til statens regulativ? Har dere evt et dårligere regulativ i bedriften?

Jeg synes det er bra at de forrerste setene er reservert for fullpris, evt gullkunder. Da ender man opp med ledig midtsete så sant det er ledige seter i kabinen. Rett og rimelig at ekstra goder tilfaller de med dyrest billett.
At det står ledig en hel treseter foran blir derimot feil, men slikt er kanskje vanskelig å håndheve i praksis.
 
Nå har ikke jeg sett denne undersøkelsen eller annet enn det som står i artikkelen. Det er vel ikke så overraskende, men jeg lurer jo litt på hva spørsmålet er når DY kommer ut som 3. plass i forhold til det foretrukne flyselskapet på norsk innenriks... WF kan vel neppe være spesielt stor på forretningstrafikk i absolutte volumer, men om spørsmålet er hva kundene synes om de ulike selskapene de har reist med så er det en annen sak. Da er det imidlertid ikke et svar som sier noe om hva som er det mest foretrukne selskap som sådan, men er et svar betinget på hvem som reiser med hva. Det er en viss forskjell. Det gir vel i så fall et bilde av hvor fornøyde folk som reiser med de ulike selskapene er.

Selv ville jeg nok holdt en knapp på SK om alt annet var likt (men nå er det sjelden det). For reiser innenlands er det avgangstidpunkt og reisetid som er vesentlig. Av og til passer det da best med DY og andre ganger best med SK. Hva jeg ville svart på spørreundersøkelsen er imidlertid avhengig av formuleringen på spørsmålene.
 
Last edited:
Beklager at dette går litt OT, men et spørsmål og en kommentar til det du skriver:
Er det ikke slik at en flyfrokost ikke skal ha noe å si for utbetaling av diett i henhold til statens regulativ? Har dere evt et dårligere regulativ i bedriften?

Såvidt meg bekjent er statsavtalen slik at vi ikke trekker fra frokost eller andre måltider ombord på fly.
 
Jeg ber gjerne om å få morgenavgangen til SAS når jeg skal på jobbtur sørover fra Bodø, senest i går.. Grunnen til dette er at den går 25 minutter senere og helt grei frokost ombord. Retur på ettermiddagen er ikke så nøye.. I dag fikk jeg likevel SAS..

Når jeg flyr privat med barna velger jeg også SAS pga. løvemat, om ikke prisene er veldig mye billigere hos Norwegian. Flyr jeg alene privat, da tar jeg det billigste :)

Til nå har har jeg trukket fra frokost på reiseregningen, men det kan jeg visst slutte med :D
 
Ja, det der skjønner jeg enda mindre av, da blir jo den lille differansen mellom NAX og SAS borte..

Men nå skal vi ikke skjønne alt her i verden!

SAS gjør jo ikke dette for å være snill, de gjør det rett og slett for at de ønsker å tiltrekke seg en bestemt gruppe passasjerer. Men på innenriks er det veldig vanskelig for SAS å differensiere seg, og derfor serverer de kaffe og frokost på innenriksflyene til alle passasjerer. For meg som flyr nesten bare fullpris, er det en medvirkende faktor når jeg kjøper billetten min.

Utenlands er dette mye enklere, for der er det vanlig å dele kabinen inn i flere klasser. På økonomiklasse der kjøper du deg en flybillett og flyseslkapet flyr deg dit du skal. SAS skiller seg nesten ikke fra Norwegian her. Riktignok er bagasjen fortsatt gratis. På fullpris kommer forskjellen mer tydlig frem, siden det er disse passasjererene som legger penger igjen i kassa til selskapet. Derfor er det viktig å yte god service for å nettopp tiltrekke seg disse passasjerene.

Så kan du jo spørre om hvorfor SAS ikke innfører Økonomi Ekstra innenlands, det vil ikke jeg mene så mye om, men jeg peker på at Braathens SAFE prøvde nettopp det. Det tror jeg aldri ble noen suksess.
 
Beklager at dette går litt OT, men et spørsmål og en kommentar til det du skriver:
Er det ikke slik at en flyfrokost ikke skal ha noe å si for utbetaling av diett i henhold til statens regulativ? Har dere evt et dårligere regulativ i bedriften?

Måtte sjekke (har ikke gjort det før) og det har du faktisk helt rett i:
Det foretas (...) ikke trekk for måltider på fly eller andre lignende enklere måltider.
Står ikke noe om dette i systemet der vi registrerer reisene... Får hevde min rett på dette området heretter da, så takk for tipset.

Egentlig en litt rar bestemmelse, for et flymåltid trenger ikke alltid være enkelt. Likedan som jeg forsåvidt vil kalle frokosten på en del hoteller for heller enkel.

Jeg synes det er bra at de forrerste setene er reservert for fullpris, evt gullkunder. Da ender man opp med ledig midtsete så sant det er ledige seter i kabinen. Rett og rimelig at ekstra goder tilfaller de med dyrest billett.
At det står ledig en hel treseter foran blir derimot feil, men slikt er kanskje vanskelig å håndheve i praksis.

Vel, Norwegian klarer det jo. Er jo ikke verre enn at man slipper fri de fremre setene ved innsjekk, men blokkerer midtsetet fortsatt. Hender det er gode kunder som reiser på lavpris også.

À propos gode kunder: På vei nedover i går opplevde jeg at min sidemann (på rad 8, ref det ovenstående!) bestilte vin og pizza, og leverte fra seg et svart plastkort, sannsynligvis EB Pandion. Så ut som om flyverten først trodde det var et betalingskort, men så kikket han på det, tastet noe inn på terminalen og leverte kortet tilbake. Har Pandion gratis mat og drikke på norske innenriksflyvninger?
 
Dette var jo positivt..



Hmm... Selv business "gutta" bryr seg om dette jo? ;)

Ja, visstnok. Men det stiller seg seff helt annerledes hvis det er utenriks - da spiller ikke denne "koppen kaffe" inn mht valg av selskap. Det ble jo slått kraftig fast i går. ;)

Booket for et par minutter siden SAS AES-OSL andre juledag, ganske nøyaktig samme pris som DY, og avgang på nøyaktig samme tid. Valget ble gjort ut fra følgende: Mulighet for servering om bord (en øl, vin etc - kaffe gratis), kanskje en liten større sannsynlighetsovervekt for avgang på tid (i fjor ventet jeg mange timer pga innstilt DY-fly), at man slipper å tenke på om man skal ha bagasje eller ikke - samt at man slipper kredittkortgebyr (noe jeg i etterkant kom på at jeg uansett slapp, ettersom jeg har DY-kort...).. Dessuten tror jeg (men vet ikke) at SAS kanskje er litt mer serviceminded om det oppstår et eller annet. Og kanskje aller viktigst: Ettersom jeg ankommer AES svært kort tid før avgang vil det være stor fare for å havne i et midtsete hvis det er fullt, med SAS kan jeg sjekke inn hjemme på øya. Og av prinsipp gidder jeg ikke betale ekstra for dette hos DY:
 
Hender det er gode kunder som reiser på lavpris også.

Angående SAS så kan gode kunder (Les Eurobonus Gold) plukke seter i de fremste radene uansett billett på innenriks

À propos gode kunder: På vei nedover i går opplevde jeg at min sidemann (på rad 8, ref det ovenstående!) bestilte vin og pizza, og leverte fra seg et svart plastkort, sannsynligvis EB Pandion. Så ut som om flyverten først trodde det var et betalingskort, men så kikket han på det, tastet noe inn på terminalen og leverte kortet tilbake. Har Pandion gratis mat og drikke på norske innenriksflyvninger?

Ja, Pandion kortholdere betaler ikke for mat og drikke ombord på SAS flygninger

Men tilbake til tema, så er jo dette en høyst subjektiv undersøkelse og ikke noen fasit, selv om jeg selv svarte det samme som rangeringen ble da undersøkelsen dumpet ned i innboksen min tidligere i høst
 
Last edited:
Er det bare jeg som reagerer på at Norwegian omtales som "Kjos United" i artikkelen? Virker ikke veldig profesjonelt... (eller har jeg gått glipp av noe?):drunk:

Jeg reagerte på det selv, og dermed begynner jeg å lure på hvor seriøst vi egentlig bør ta denne undersøkelsen.

Og hva mener de med at Norwegian er på tredjeplass? WF konkurrer jo ikke direkte med Norwegian, og dessuten er de eid av SAS. Så tja...
 
Back
Top