SAS best på trøbbelhåndtering

Re: SAS best på trøbbelhåndtering

Jeg reiste til ARN i går med SK 1484 kl 1820L og reisefölget mitt hadde bilett med DY 37 ettellerannet. Etter planen skulle DY gå 10 min etter oss. Etter planen... Vi ble 10 min forsinket grunnet 20 pax som ikke mötte opp, mens DY 37.. ble 45 min forsinket. Sa ironisk til reisefölget at hun måtte sende en sms hvis flyet ble forsinket..

Men er det noen som vet hvorfor de ble så fryktelig forsinket?

På gårsdagens OSL-flyvninger finner jeg følgende DY 37...
18:00 Stockholm DY3773 Norwegian _____Landet 18:51
18:30 Stockholm DY3774 Norwegian 42 __Avreist 19:46

Flyet kom altså 51 minutter for sent inn fra Arlanda.

(Litt OT, forresten)

Men på den annen side så fører automatisering til mindre folk bak skranker og telefoner, så når kaoset oppstår er det færre folk som kan stå i frontlinjen å rydde opp enn tidligere.

Poenget med automatisering er at det ikke vil være behov for mange i frontlinjen .. de fleste får ombooking direkte til sin email eller SMS og vil ikke ha behov for annet enn å bytte gate. Automater vil også være til hjelp for printing av dokumenter hvis det er påkrevet. De som er i frontlinjen vil da kunne konsentrere seg om de som virkelig trenger hjelp, og opplevelsen av det 'totale kaos' som man er vant til vil reduseres ved at mange har alternative reiseruter allerede når kansellering er et faktum.

Utviklingen vi ser med stadig mer avansert personlig kommunikasjon blir stadig bedre utnyttet av flyselskapene og vil bli utnyttet for å gi en bedre og enklere reiseopplevelse selv når ulykken er ute.

Under streiken hos AY for noen uker siden imponerte AY meg virkelig.

I de 3-4 dagene det foregikk var det ikke mange kunder som ankom OSL uten å ha alternativene i orden. De var også stort sett alle informert.

I HEL sitter det et eget team som tar seg av alt av slike problemer, slik at vi kan konsentrere oss om kundeservice. Vil tro at ifm med overgangen til ALTEA har man fått en del automatiserte muligheter. Mowinckel kan nok mer enn meg rundt det.

Vi har også gode systemer på CO. Med en gang det er forsinkelser settes det i gang prosesser hvor det letes opp alternativer. Og pax bookes inn på mye flighter. Men det er opp til oss selv å bekrefte og gjøre den siste billett endringene da det gjerne er vi som har det totale overblikket. Men dette sparer oss i frontlinjen for utrolig mye arbeid og vi kan (som LN-MOW sier) konsentrere oss om de litt mer spesielle sakene. Det er med å gjør kundeopplevelsen mye bedre for alle våre kunder.

S

Altea blir bra, og koblet med noen egenutviklede tilleggsprogrammer vil IRR-handlingen bli formidabelt mye bedre.

DY skal vel også over på Altea. skal de ikke?

Det der med pritag kommer litt i samme kategori som plast og folie på IC-maten, et tegn på at noen ikke er våken i timen, men ikke noe verden går under av. Litt som en frøken på 05400 i dag mente helt bestemt at som EBG så var jeg garantert upgrades på Radisson... osv. :)

-A

The following service benefits are available to Gold members - Radisson BLU Hotels

- Two people in a double room at normal single room rate
- Priority on the waiting-list if the hotel is fully booked
- Room upgrade in same room category, if available
- Separate check-in (at hotels which offer this service)
- Late check-out (time may vary according to location)
- Guaranteed room (but not rate) if booked 72 hours in advance

Man skal ikke nødvendigvis ri sin høye hest uten å tenke på hvilke spor man setter i bakken.

Punktligheten til SAS er fantastisk og de tar virkelig vare på sine reisende.
Desverre er det ikke lenge siden SAS var kjent for alt annet enn dette gjennom konflikter, innstilte avganger med mer.

Det er et kapittel som er forbi og som jeg ikke skal pirke i her nå, men man skal ikke undervurdere svært mange av de reisende som tross fantastisk trøbbel håndtering fra SAS i dag, ikke har glemt hva selskapet representerte for få år siden!

Det er raskere å rive ned et rykte enn å bygge det opp!

Derfor er jeg overrasket over at SAS ikke våger å kommunisere hva de faktisk får til om dagen!
Er fallhøyden for stor?

The following service benefits are available to Gold members - Radisson BLU Hotels

- Two people in a double room at normal single room rate
- Priority on the waiting-list if the hotel is fully booked
- Room upgrade in same room category, if available
- Separate check-in (at hotels which offer this service)
- Late check-out (time may vary according to location)
- Guaranteed room (but not rate) if booked 72 hours in advance

Og dette er så vagt og avhengig av dagsformen til vedkommende som står i resepsjonen at man med hell kunne utelatt det og unngått et grundig tilfelle av å "overselge" goder til gode kunder. Etter 5 år med EBG så kan jeg si at antallet oppgraderinger av rom på Radisson-hotell i norge er maks 5, og jeg reiser mye på tider med lavt belegg.

-A

Last edited:

Desverre er det ikke lenge siden SAS var kjent for alt annet enn dette gjennom konflikter, innstilte avganger med mer.

Det er et kapittel som er forbi og som jeg ikke skal pirke i her nå,

Så hvorfor gjør du det? Det er ikke dette tråden handler om ... :old

Nå handler vel tråden nettopp om SAS sin problemhåndtering, og da kan det vel ikke være OT med litt historikk om det samme temaet?

Og dette er så vagt og avhengig av dagsformen til vedkommende som står i resepsjonen at man med hell kunne utelatt det og unngått et grundig tilfelle av å "overselge" goder til gode kunder. Etter 5 år med EBG så kan jeg si at antallet oppgraderinger av rom på Radisson-hotell i norge er maks 5, og jeg reiser mye på tider med lavt belegg.

-A

Jeg får stort sett alltid oppgraderinger med SAS EuroBonus Gold på Radisson SAS/Blu. Jeg har vel hatt 15 opphold i 2009, og det er bare et par av dem der jeg ikke har blitt oppgradert, riktignok sjelden til noe annet enn Business Class Room. Tror dog ikke at man har så mange rettigheter annet enn poeng for oppholdet nå som hotellene har gått ut av SAS-konsernet. Jeg har også opplevd oppgradering mange ganger om bord hos SAS i år. Men dette er vel litt off topic.

Back