Jobbreiseundersøkelse: SAS Norge parkerer Norwegian

Re: Jobbreiseundersøkelse: SAS Norge parkerer Norwegian

Nå skal jeg være forsiktig med å være skråsikker, men jeg mener å huske at Kjos kom med den uttalelsen på et tidspunkt hvor SAS allerede slet med omdømmet. Uansett er det fint å se at SAS er på bedringens vei med tanke på omdømmet.

Fant igjen statistiken for juli 2008. Da hadde SAS NO 0.28% kanselleringer. Mens NAS hadde 0.62%. Det er nesten tre ganger så mye det. Så isen min er nok ganske så trygg, du er allerede gjennomvåt!!!!

Så, så.... Det er vanskelig og svært lite vitenskaplig å trekke konklusjoner basert på en enkeltmåned.;) Om du ser på Januar 2009 så kansellerte SAS omtrent dobbelt så mange av sine planlagte avganger som det DY gjorde. Så basert på hvilken måned du trekker frem kan man sikkert få ulike resultater. Nå har ikke jeg tatt meg bryet med å sjekke alle måneder, men jeg valgte bare den som lå nærmest i tid.

Her er avgangstallene for OSL 0801 tom 0901. Bruk disse for det de er verdt.

Planlagt Gjennomf. Innst. Fors. Regularitet Punktlighet
SAS 53897 52748 633 6043 98,8 % 88,5 %
Norwegian 27023 26480 212 5543 99,2 % 79,1 %

Og her er de samme for BGO for samme tidsperioden.

Planlagt Gjennomført Innstillt Forsinket Regularitet Punktlighet
SAS 19219 18514 551 1810 97,1 % 90,2 %
Norwegian 7630 7380 167 977 97,8 % 86,8 %

Her er avgangstallene for OSL 0801 tom 0901. Bruk disse for det de er verdt.

Planlagt Gjennomf. Innst. Fors. Regularitet Punktlighet
SAS 53897 52748 633 6043 98,8 % 88,5 %
Norwegian 27023 26480 212 5543 99,2 % 79,1 %

Forstår jeg det rett at dette er tall for året fra januar 08 og til januar 09? I så fall kansellerer DY mindre ut fra OSL enn SAS, men er mindre punktlige.

...for å benytte retorikken til tacle55 :)
SAS 12 av 1000 deps
NAX 8 av 1000 deps

SAS kansellerer 33% mere enn DY ut av OSL over en periode på 13måneder..

Hallo - begge har høyst respektable resultater...

Last edited:

Forstår jeg det rett at dette er tall for året fra januar 08 og til januar 09? I så fall kansellerer DY mindre ut fra OSL enn SAS, men er mindre punktlige.
Dette er de siste 13 månedene, ja. Fom jan08 tom jan09.

Når jeg bestiller billetter (de billigste) med Norwegian gjennom reisebyrået på jobben er bagasje automatisk inkludert i prisen. Jeg kan ikke se at jeg har mulighet til å velge det bort heller, så i praksis fungerer dette på samme måte som om jeg skulle bestilt med noen andre. Skal ikke betale noe mer når jeg kommer på flyplassen.

Sånn er det når jeg har fått bestillt DY biletter i jobben også. Vi bestiller gjennom VIA travel, og det er vel bare når jeg har skulle til Stanstead at jeg har reist DY. Da var sete (2C) og 2 kofferter inkludert i prisen. Mulig at det er "standard" når man reiser med jobbavtaler? Dyrt ble det i alle fall, dyrere enn med SAS til LHR, men når man skal nordover fra london er stanstead beste flyplass.

SAS kansellerer 33% mere enn DY ut av OSL over en periode på 13måneder..

Eller for å få det riktig, faktisk 50% mer. Dog, som du peker på, det er snakk om så små tall for begge at å hevde at noen kansellerer "mye mer" enn den andre ikke blir noe annet enn fjas.

Jeg flyr stort sett mellom EVE eller TOS til SVG, og det blir oftest SAS - av den enkle grunn at gjennomgående billetter med DY gir deg mulighet til å velge mellom to eller maks tre frekvenser om dagen, og oftest alt for tidlig på dagen.

HVis jeg bare skal til OSL er det mye lettere, da flyr jeg med det som passer best med når jeg skal dra.

Det er i såfall stor avstand mellom oppfatning og handling.
De siste tallene til SAS og Norwegian viser det stikk motsatte av hva undersøkelsen tilsier.
Forretningsreisende velger i stadig større grad bort SAS til fordel for Norwegian.

Preferanse og betalingsvilje er ikke nödvendigvis identisk...

MartinL! Hvordan vet du at det er forretningsreisende som forsvinner fra SAS?

MartinL! Hvordan vet du at det er forretningsreisende som forsvinner fra SAS?

Jasså EB, tror du en nedgang på 19,9 er utelukkende reisende leasure pax?

I artikkelen som ligger til grunn for denne tråden kan du også lese følgende:
Salgssjef Lars Sande i Norwegian sier han synes resulatet er merkelig, fordi selskapets egne tall viser økt kundetilfredshet og økende salg av forretningsbilletter.

Jeg ville finne det svært overraskende om den generelle nedgangen i antall reisende genererte flere forretningsreisende enn tidligere og således forklarer veksten til Norwegian.

Bare for ordens skyld, forretnings pax betrakter ikke jeg her som reisende med kun fullflex/business billetter, men alle som reiser i forretnings øyemed selv on det nok fullpris Lars sande her refererer til.

Således tror jeg SAS taper mer enn de burde. Både ved at tidligere fullpris pax nå i større grad velger billige billetter og at de som fortsatt reiser på full pris stadig oftere velger Norwegian.

Last edited:

Mange jobbreisende bruker "vanlige" billetter - og ikke fullprisbilletter. Derfor påvirkes alle av gebyrfundamentalismen i Norwegian, også jobbreisende. Hos SAS kan man også gå rett til gate og enkle bedriftsløsninger som Travel Pass Corporate er svært populært.

Helt korrekt. Som mange har paapekt tidligere, selger DY ett meget hoeyt antall billetter direkte fra sin webside. De "forretningsreisende" som DY henviser til er folk som plukker de billigste billettene paa sine hjemmesider. Denne debatten har vi hatt foer. Innenriks har DY enkelte destinasjoner som man kan konkurrere med SAS paa paa frekvens og til dels produkt og kan forsvare sine fullprisbilletter. Internasjonalt, har de ikke en sjans

Rimelig greit for SGS på OSL å sende fly på rute, de står jo på rekke og rad og bare venter på og bli brukte. Følger man registreringen på enkelte fly ser man at de står på timesvis på OSL, mens flyene til DY prøver å være i lufta og tjene penger...........

Saann er det ofte naar man er etablert og er suverent stoerst, saerlig i nedgangstider. Er utrolig vanskelig aa skape vekst naar man har suverent flest bevegelser. SAS hadde nok oensket aa ha flere fly i lufta og satset, men jeg tror det er klokt aa ta det litt rolig i svingene til bedre tider kommer.

Sånn er det når jeg har fått bestillt DY biletter i jobben også. Vi bestiller gjennom VIA travel, og det er vel bare når jeg har skulle til Stanstead at jeg har reist DY. Da var sete (2C) og 2 kofferter inkludert i prisen. Mulig at det er "standard" når man reiser med jobbavtaler? Dyrt ble det i alle fall, dyrere enn med SAS til LHR, men når man skal nordover fra london er stanstead beste flyplass.

He he.... Det er vel delte meninger om hva som er London's beste flyplass. Det kommer veldig an paa hvor du er i London og hvor du skal. Naa blir det jo Galtevik for fremtiden for DY

Helt korrekt. Som mange har paapekt tidligere, selger DY ett meget hoeyt antall billetter direkte fra sin webside. De "forretningsreisende" som DY henviser til er folk som plukker de billigste billettene paa sine hjemmesider. Denne debatten har vi hatt foer. Innenriks har DY enkelte destinasjoner som man kan konkurrere med SAS paa paa frekvens og til dels produkt og kan forsvare sine fullprisbilletter. Internasjonalt, har de ikke en sjans

Nå finnes det vel forretningsreisende, og det finnes forretningsreisende... Mange, som f.eks. meg selv, reiser i jobbsammenheng men har mulighet til å planlegge disse reisene i relativt god tid i forkant. Da er man ikke nødvendigvis så avhengig av fleksibiliteten (og reiser da som oftest på lavprisbilletter); konferansen starter på dato x og er ferdig på dato y osv. Dette er også forretningsreisende, men kanskje ikke det man tradisjonelt forstår med begrepet. Dette er selvsagt ikke tilfellet for alle forretningsreiser, og for de som har behov for reell fleksibilitet så er det antall avganger som er viktig.

Back