SAS CRJ og DHC8

det blir spennende å se. CRJ900 er nok ikke rett matriell på en del av de korte Q400-strekningene f.eks. på svensk innenriks. Til det er den for dyr i drift. Som Krok bl.a. sier, vil vi nok se CRJ900 på lengre legs med mye business class, men ikke så store volumer av leisure-pax at de kan fylle opp en MD80. CRJ900 har range og fart til å bli en veldig god maskin for SK på disse rutene. Jeg ser ikke for meg at vi får CRJ på norsk innenriks på vestlandet (som erstatter for F50).Riktignok er det gode high-yield ruter, men stage-lenght er for kort. Jeg tror alt avhenger av eventuell suksess hos SAS DK. Det blir et interessant år neste år også.

Rent operasjonelt er det vel ingenting i veien for at SAS DK opererer også eventuelle svenske og norske CRJ-ruter på sitt AoC (som en intern wet-lease), for å slippe kompleksiteten med nok en flytype hos SKO og SKS
 
Var det ikke planlagt noen CRJ'er til Estonian også? Q400 til AirBaltic og WF, og CRJ til Estonian og SAS?
 
Har nå fått tidligerelagt kurset mitt (ganske uvanlig..).... Skal over til Montreal i slutten av okt, et par uker før første fly skal overleveres SAS. Simulatoren ligger vegg i vegg med fabrikken, så jeg kan snike meg over, og ta noen bilkder fra factory line. Vet ikke helt hvordan jeg poster de da, så har noen av dere en e-mail adresse jeg kan sende dem til...?
 
Er det noe hold i ryktene om at SAS har gjort om 3 av de 17 opsjonene til firm order på CRJ-900?

Og har SAS DK har sagt de ønsker seg helst 17 stykker og minimum 15?

Itillegg ser det ut som om BGO og SVG vil bli CRJ-900 destinasjoner iløpet av sommeren 2009
 
Last edited:
Jo, har hørt de samme ryktene. Så vidt jeg vet så må SAS gjøre om alle opsjoner til firm orders for å ytnytte rabatten de har fått. Rabatten er vel ca 12 mill usd pr fly, men den får de ikke før flyet er kjøpt...

Har også hørt at ihverfall SVG er blant de første destinasjonene som får CRJ-900, da det er innleie avtalen med Atlantic som skal avsluttes først.
 
Jo, har hørt de samme ryktene. Så vidt jeg vet så må SAS gjøre om alle opsjoner til firm orders for å ytnytte rabatten de har fått. Rabatten er vel ca 12 mill usd pr fly, men den får de ikke før flyet er kjøpt...

Har også hørt at ihverfall SVG er blant de første destinasjonene som får CRJ-900, da det er innleie avtalen med Atlantic som skal avsluttes først.

Men CRJ 900 er vel ikke klassifisert for aa lande paa LCY saa samarbeidet fortsetter vel?
 
Jo, har hørt de samme ryktene. Så vidt jeg vet så må SAS gjøre om alle opsjoner til firm orders for å ytnytte rabatten de har fått. Rabatten er vel ca 12 mill usd pr fly, men den får de ikke før flyet er kjøpt...

Har også hørt at ihverfall SVG er blant de første destinasjonene som får CRJ-900, da det er innleie avtalen med Atlantic som skal avsluttes først.

12 mill USD i rabatt pr fly kan vel neppe stemme , det må være for mye .
Omsetter du denne rabatten med antall fly pluss øvrige kompensasjoner er nok dette tallet noe høyt.
 
Rabatt over 25% pr fly - listepris ca 40 mill usd, SAS pris under 30 mill usd. Det er hva jeg har fått opplyst. Har du andre tall...?
 
12 mill USD i rabatt pr fly kan vel neppe stemme , det må være for mye .
Omsetter du denne rabatten med antall fly pluss øvrige kompensasjoner er nok dette tallet noe høyt.
Har ikke regnet på det, men var det ikke snakk om at Sas krevde en plass mellom 500 mill og 1 mrd kr i erstating fra Bombardier? Eller var det så mye de tapte på Q400? Uansett så hørtes ikke 12 mill USD så veldig høyt ut.

Vil også tro at Bombardier får de gamle Q400ene tilbake som en del av kompansasjonen til Sas.
 
Vil også tro at Bombardier får de gamle Q400ene tilbake som en del av kompansasjonen til Sas.

Nå eide/eier ikke SAS Q400ene så det er neppe et punkt i avtalen mellom SAS og Bombardier. Så det får Bombardier og leasingselskapene ordne opp seg imellom
 
Har også hørt at ihverfall SVG er blant de første destinasjonene som får CRJ-900, da det er innleie avtalen med Atlantic som skal avsluttes først.

I følge bookingsystemet skal SVG få 2-3 daglige avganger med CRJ-900 fra 1 mai 2009, resterende avganger blir med Atlantic Airways.
F.o.m 1 juni 2009 skal samtlige avganger mellom SVG og CPH bli operert av CRJ-900.
 
Back
Top