Jo, jeg er klar over at de formelle planene med CRJ-900 er å fly ruter som tidligere ble operert med Q400, så det jeg egentlig spurte om var om du (sk931), visste om hva som var planen for de øvrige 4 CRJene som skal være i trafikk innen juni..? Grunnen til at AAR og AAL er valgt ut som oppstart destinasjoner er for øvrig å konsentrere ressursene teknisk så nær CPH som mulig, samt at pilotene skal ha X antall legs på typen før de kan fly uten instruktør, og da er ruter med kort flytid og mange legs pr dag perfekte.
Så den kommer nok etter hvert på både HAM, HAJ, GDN, og også BGO, SVG og KRS, men i følge de informasjoner vi har fått så blir nok ikke rutenettet en kopi av det som ble operert med Q400, og det er av flere grunner:
- CR9 er ca 20% dyrere enn Q4 (men tar også ca 12% fler pax), så det kan være vanskelig å forsvare enkelte tynnere ex Q4 ruter. Alternativet er vel da ferre avganger (ex reduksjon fra 4-5 til 3 daglige), nedleggelse eller outsourcing... Vi får håpe på en fornuftig kombinasjon, og ferrest mulig nedleggelser!
- CR9 har samme (eller rettere sagt; langt høyere..) cruising speed som MD og A319/321, så det planlegges med en mye mer utbredt mix, og bytte mellom flytypene alt etter sesong, ukedag, og også på kort varsel i f.t. booking tall. Eks så er BRU, DUS, Milan etc business destinasjoner med størst behov på ukedager og utenom sommeren, hvorimot det for BGO, NCE etc er motsatt. Dette vil bli utnyttet langt bedre med CRJ-900.
Ellers så ville jeg ikke heist for mange flagg for at MD80 skulle fly alle turer fra SVG neste sommer (jeg har sett det samme, men jeg tror det kommer endringer), for det er ikke en sjanse i havet for at BGO og SVG opprettholder 6 daglige avganger med MD. Med belegget en har på disse rutene (kanskje unntatt BGO om sommeren), så er alternativet i så fall å gå ned til de 3-4 daglige vi hadde med MD tidligere. Neppe et godt alternativ...?
Når det gjelder det langsiktige så har vi fått indikasjoner på at SAS DK, hvis CRJ blir en like stor regularitetsmessig/økonomisk suksess som i eks LH, vil instille (det er konsern ledelsen som bestemmer) på en flåte av A321/319 og CRJ-900/1000. Opsjonene som SAS har kan konverteres til CRJ-1000, og flytypen har en langt lavere SETEkostnad enn eks MD, blant annet på grunn av ca halvert fuelforbruk, og en mindre i kabinen ved 98 i f.t. MD87 med 125 pax. 27 pax rettferdiggjør ikke en ekstra i kabinen, og dobbelt opp med fuel!
Nick F har nok rett i at NO og SV sitter litt på gjerdet for å se hvordan det går i DK, men hvis det går slik Bombardier, SAS DK (og jeg...) tror så må en CRJ-900/1000 være en enda mer riktig flytype der enn i Danmark. Fra CPH så kunne en tross alt dekke de fleste tynne ruter fornuftig med en Q400, men fra OSL og STO så ble det litt vel langt for de tynne ruter a la OSL-DUS, OSL-BRU, STO-ZRH, STO-GVA, og til og med OSL-MAD, OSL-FCO etc etc... For ikke å glemme ALF, KKN etc.; hva med 3 daglige, og stop i finnmarken...?
Vel, mye synsing, men mye blir vel klarere etter noen måneder med CRJ-900 i SAS DK. Hvis det går åt skogen så skal jeg melde gris, og spise hatten min...
KK