SAS/Cimber CRJ-900-flåte

Rykte: CRJ900 ut fra SAS?

Hva med ryktene om at CRJ900 skal helt vekk? Er det noe hold i de?
 
Re: SAS: MD-80 og 737CL ut av flåten i 2014

Ja, jeg synes det er rart om de forsvinner. Funker bra på ruter med litt mindre etterspørsel/pax-grunnlag.
 
Re: SAS: MD-80 og 737CL ut av flåten i 2014

Nå er de såpass nye at jeg tviler på det. Fikk ikke SAS levert flere av de som sent som ifjor?

Här är en förteckning över SAS CRJ-900 för intresserade:

OY-KFA c/n 15206 "Johan Viking" officiellt registrerad på SAS Danmark A/S 28 nov. 2008 , ferry 2 dec. 2008 YMX-YYR-CPH som SK9142 , i trafik 17 dec. 2008 CPH-AAL som SK1207 , test/fabriksregistrering C-GIAW cancelled 27 nov. 2008

OY-KFB c/n 15211 "Alfhild Viking" officiellt registrerad på SAS Danmark A/S 8 jan. 2009 , ferry 11 jan. 2009 YMX-YYR-CPH som SK9142 , i trafik 15 jan. 2009 CPH-GOT som SK434 , test/fabriksregistrering C-.... cancelled 7 jan. 2009

OY-KFC c/n 15218 "Bertil Viking" temporärt registrerad på SAS Danmark A/S 20 feb. 2009 , officiellt registrerad 24 feb. 2009 , ferry 21-22 feb. 2009 YMX-YYR-CPH som SK9142 , i trafik 24 feb. 2009 CPH-HAM som SK651 , test/fabriksregistrering C-.... cancelled 17 feb. 2009

OY-KFD c/n 15221 "Estrid Viking" temporärt registrerad på SAS Danmark A/S 19 mars 2009 , officiellt registrerad 24 mars 2009 , ferry 21 mars 2009 YMX-YYR-CPH som SK9142 , i trafik 27 mars 2009 CPH-WAW som SK751 , test/fabriksregistrering C-.... cancelled 16 mars 2009

OY-KFE c/n 15224 "Ingemar Viking" temporärt registrerad på SAS Danmark A/S 23 april 2009 , officiellt registrerad 28 april 2009 , ferry 26 april 2009 YMX-YYR-CPH som SK9142 , i trafik 30 april 2009 CPH-GDN som SK755 , test/fabriksregistrering C-GIBH cancelled 21 april 2009

OY-KFF c/n 15231 "Karl Viking" temporärt registrerad på SAS Danmark A/S 1 maj 2009 , officiellt registrerad 6 maj 2009 , ferry 3 maj 2009 YMX-YYR-CPH som SK9142 , i trafik 9 maj 2009 CPH-AAL som SK1207 , test/fabriksregistrering C-GZQO cancelled 29 april 2009

OY-KFG c/n 15237 "Maria Viking" temporärt registrerad på SAS Danmark A/S 3 juli 2009 , officiellt registrerad 10 july 2009 , ferry 7-8 juli 2009 YMX-YYR-CPH som SK9142 , i trafik 11 juli 2009 CPH-GDN som SK753 , test/fabriksregistrering C-.... cancelled 29 juni 2009

OY-KFH c/n 15240 "Ella Viking" officiellt registrerad på SAS Danmark A/S 15 juli 2009 , ferry 18 juli 2009 YMX-YYR-CPH som SK9142 , i trafik 22 juli 2009 CPH-WAW som SK2751 , test/fabriksregistrering C-GZQU cancelled 13 juli 2009

OY-KFI c/n 15242 "Rolf Viking" officiellt registrerad på SAS Danmark A/S 17 juli 2009 , ferry 21-22 juli 2009 YMX-YYR-CPH som SK9142 , i trafik 24 juli 2009 CPH-AAL som SK1215 , test/fabriksregistrering C-GIAP cancelled 17 juli 2009
OY-KFK c/n 15244 "Hardeknut Viking" temporärt registrerad på SAS Danmark A/S 2 oktober 2009 , officiellt registrerad 7 oktober 2009 , ferry 4 oktober 2009 YMX-YYR-CPH som SK9142 , i trafik 7 oktober 2009 CPH-LIN som SK1689 , test/fabriksregistrering C-GIAW, senare reg. C-GBSZ på Bombardier Inc. 4 september 2009 , cancelled 1 oktober 2009

OY-KFL c/n 15246 "Regin Viking" temporärt registrerad på SAS Danmark A/S 16 oktober 2009 , officiellt registrerad 19 oktober 2009 , ferry 18-19 oktober 2010 YMX-YYR-CPH som SK9142 , i trafik 21 oktober 2009 CPH-CDG som SK567 , test/fabriksregistrering C-.... cancelled 13 oktober 2009

LN-RNL ex (OY-KFM) c/n 15250 ”Fafner Viking” temporärt registrerad på SAS Norge AS 15 januari 2010 , officiellt registrerad 20 januari 2010 , ferry 16-17 januari 2010 YMX-YYR-CPH som SK9142 , i trafik 22 januari 2010 CPH-KRS som SK2888 , test/fabriksregistrering C-…. Cancelled .. januari 2010
 
Re: RYKTE: SAS med ordre på 30 A320neo

Og CRJ-900 forsvinner snart fra SAS! Kanskje tidligere enn vi aner.

Tvivler stærkt på at CRJ 900 forsvinder fra SAS. tor faktisk at der vil komme en ordre fra SAS på x antal CRJ-1000. Måske håbe tænkning...men ja. det håber jeg...
A320 familen samt CRJ vill dække ganske godt..
og så tro jeg at de nye fly bliver registreret i alle 3 lande, men samtidig tror jeg at de nye B737ère bliver på N reg, VP-B eller VQ...
hilsen Ole
 
Re: Rykte: CRJ900 ut fra SAS?

Kunne ikke Wideroe fått tak i noen flere Q-400 og tatt over innenlandstrafikken i Danmark dersom CRj-900 forsvant fra SAS? Er ikke Q-400 uansett mer kostnadseffektivt på så korte ruter en har i Danmark?

Ser vel neppe Q-400 i SK-farger igjen.:rolleyes:
 
Re: Rykte: CRJ900 ut fra SAS?

SAS og Q400 i DK hænger helt sikkert ikke sammen. Desværre synes jeg. Men uanset hvad er skete, var det godt at flyve med..Men det ry som typen opnåede i DK gør jo nok at den er en død sild i DK..SÅ derfor har WF heller ikke nogen chancer i DK med Q400.
Hilsen Ole
 
Re: RYKTE: SAS med ordre på 30 A320neo

men samtidig tror jeg at de nye B737ère bliver på N reg, VP-B eller VQ...
hilsen Ole

Hvorfor vil SK sette flyene på N, VP-B, eller VQ- registrering?

For å spare penger og slippe å betale skatter og avgifter på de?

Synes jeg ser ett SAS fly på VP-Bxx, VQ- registrering..:P

Ser det liksom ikke foran meg..:)
 
Re: Rykte: CRJ900 ut fra SAS?

Har Widerøe hatt noe annet enn propellfly? Hadde vært interessant å sett WF med CRJ en dag :)
 
Re: RYKTE: SAS med ordre på 30 A320neo

Hvorfor vil SK sette flyene på N, VP-B, eller VQ- registrering?

For å spare penger og slippe å betale skatter og avgifter på de?

Synes jeg ser ett SAS fly på VP-Bxx, VQ- registrering..:P

Ser det liksom ikke foran meg..:)

Ja det er jo sket før....SAS havde en leased DC9-51 på YU reg og et par B747på N-reg...så SAS fly på VP--- ja det kan jeg sagtens se for mig...
Hilsen Ole
 
Re: Rykte: CRJ900 ut fra SAS?

Hva skal WF med de? CRJ'ene kan vel bare erstatte enkelte av q400 rutene.

WF kunne spesialisert seg på småfly, mens SAS kunne fokusert på mellom og long haul. Mindre å holde styr på for SAS, og sikkert billigere også.
WF klare seg bra med småflyene sine idag og de kunne sikkert fortsatt den gode jobben med CRJene.
 
Last edited:
Re: RYKTE: SAS med ordre på 30 A320neo

Ja det er jo sket før....SAS havde en leased DC9-51 på YU reg og et par B747på N-reg...så SAS fly på VP--- ja det kan jeg sagtens se for mig...
Hilsen Ole

Helt rätt, Ole. Inte alls osannolikt att leasingmaskinerna kan komma på VP/VQ-registren , kanske mer osannolikt N-registret. Var det inte så att SAS två N-registrerade 747 med jämna mellanrum skulle till US soil vilket är osannolikt för leasade kort/mellandistansmaskiner.
 
Re: Rykte: CRJ900 ut fra SAS?

Husker det, men tror det var et krav fra eierne. Braathens hadde jo samtidig et par N-registrerte 737-200'er også. Du ser også andre N-registrerte maskiner som aldri er i USA - f.eks. 'mine' gamle Tristarer som fortsatt flyr pilgrimer i Asia/Midt-Østen.
 
Back
Top