• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS Braathens med eget AOC

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
SAS Braathens med egen AOC

Luftfartsmyndighetene har meddelt SAS Braathens at søknaden om egen AOC er godkjent. Dermed er det bare å gjøre seg klar til 1. april, da driftstillatelsen trer i kraft.

- Vi har nådd en ny milepæl, slår Operativ direktør Timmy Breen Nilsen fast.

Etter en grundig gjennomgang av den flyoperative organisasjonen i SAS Braathens har Luftfartstilsynet meddelt at selskapet får sin egen driftstillatelse. Denne trer i kraft 1. april. Dokumentet bekrefter SAS Braathens’ status som et fullt operativt flyselskap, og er en forutsetning for at SAS Braathens kan drive flyvirksomhet i egen regi. Hittil har SAS Braathens tilbudt flytjenester basert på driftstillatelsen til Braathens og den fellesskandinaviske AOC’en som Scandinavian Airlines i Norge har fløyet på.


Pilotprosjekt i april
Allerede i april gjennomføres det første prosjektet som skal teste overføring av flygende personell til et nytt system. Da blir to SAS-fly overført til SAS Braathens AOC.
Hvert av SAS Braathens 737er trenger 12 piloter og en kabinbesetning på ca 18-25 hoder når de er i produksjon. Testprosjektet i april innebærer dermed at 24 piloter og inntil 50 kabinansatte blir overført og opplært i et nytt system. De to flyene og mannskaper skal være operative fra 15. og 25 april. Overførte mannskaper kommer da til å operere på hele flåten til SAS Braathens på lik linje med resten av flygerne/kabin i SAS Braathens.


Fremtidige prosedyrer
En gruppe ledet av Morten Ydalus - Manager Flight Standards, har allerede startet et prosjekt som skal beskrive SAS Braathens framtidige flyoperative prosedyrer for både piloter og kabin. Representanter fra begge selskaper og alle kategorier er representert i delprosjektet. Prosedyrene vil bli basert på Boeings standardprosedyrer i langt større grad enn både SAS og Braathens’ prosedyrer er i dag.
Med AOCen i havn, er enda en forutsetning på plass for at SAS Braathens skal bli et offensivt flyselskap som ikke bare tar en lederrolle i norsk, men i europeisk luftfart.
 
Originally posted by CK
Med AOCen i havn, er enda en forutsetning på plass for at SAS Braathens skal bli et offensivt flyselskap som ikke bare tar en lederrolle i norsk, men i europeisk luftfart.

yadda yadda yadda
:wow:

For Hr og Fr Joe Public er dette inderligt ligegyldigt i bedste fald - og i værste fald skaber det blot endnu mere forvirring om SAS i forvejen udflydende brand!
 
Mer

http://www.luftfartstilsynet.no/applications/system/publish/view/showobject.asp?infoobjectid=1003188

og

http://www.luftfartstilsynet.no/applications/system/publish/view/showobject.asp?infoobjectid=1003187

,men i

http://www.luftfartstilsynet.no/Internettarkiv/tilsynsobjekter/operatoerer/Norske_luftfartselskaper_010405.pdf



, hvor har det blitt av 737-800 ?
 
... stusset litt på at de [-800] heller ikke stod oppført under SAS Norge AS.

/G
 
Back
Top