SAS Braathens med eget AOC

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
SAS Braathens med egen AOC

Luftfartsmyndighetene har meddelt SAS Braathens at søknaden om egen AOC er godkjent. Dermed er det bare å gjøre seg klar til 1. april, da driftstillatelsen trer i kraft.

- Vi har nådd en ny milepæl, slår Operativ direktør Timmy Breen Nilsen fast.

Etter en grundig gjennomgang av den flyoperative organisasjonen i SAS Braathens har Luftfartstilsynet meddelt at selskapet får sin egen driftstillatelse. Denne trer i kraft 1. april. Dokumentet bekrefter SAS Braathens’ status som et fullt operativt flyselskap, og er en forutsetning for at SAS Braathens kan drive flyvirksomhet i egen regi. Hittil har SAS Braathens tilbudt flytjenester basert på driftstillatelsen til Braathens og den fellesskandinaviske AOC’en som Scandinavian Airlines i Norge har fløyet på.


Pilotprosjekt i april
Allerede i april gjennomføres det første prosjektet som skal teste overføring av flygende personell til et nytt system. Da blir to SAS-fly overført til SAS Braathens AOC.
Hvert av SAS Braathens 737er trenger 12 piloter og en kabinbesetning på ca 18-25 hoder når de er i produksjon. Testprosjektet i april innebærer dermed at 24 piloter og inntil 50 kabinansatte blir overført og opplært i et nytt system. De to flyene og mannskaper skal være operative fra 15. og 25 april. Overførte mannskaper kommer da til å operere på hele flåten til SAS Braathens på lik linje med resten av flygerne/kabin i SAS Braathens.


Fremtidige prosedyrer
En gruppe ledet av Morten Ydalus - Manager Flight Standards, har allerede startet et prosjekt som skal beskrive SAS Braathens framtidige flyoperative prosedyrer for både piloter og kabin. Representanter fra begge selskaper og alle kategorier er representert i delprosjektet. Prosedyrene vil bli basert på Boeings standardprosedyrer i langt større grad enn både SAS og Braathens’ prosedyrer er i dag.
Med AOCen i havn, er enda en forutsetning på plass for at SAS Braathens skal bli et offensivt flyselskap som ikke bare tar en lederrolle i norsk, men i europeisk luftfart.
 
Originally posted by CK
Med AOCen i havn, er enda en forutsetning på plass for at SAS Braathens skal bli et offensivt flyselskap som ikke bare tar en lederrolle i norsk, men i europeisk luftfart.

yadda yadda yadda
:wow:

For Hr og Fr Joe Public er dette inderligt ligegyldigt i bedste fald - og i værste fald skaber det blot endnu mere forvirring om SAS i forvejen udflydende brand!
 
Mer

http://www.luftfartstilsynet.no/applications/system/publish/view/showobject.asp?infoobjectid=1003188

og

http://www.luftfartstilsynet.no/applications/system/publish/view/showobject.asp?infoobjectid=1003187

,men i

http://www.luftfartstilsynet.no/Internettarkiv/tilsynsobjekter/operatoerer/Norske_luftfartselskaper_010405.pdf



, hvor har det blitt av 737-800 ?
 
... stusset litt på at de [-800] heller ikke stod oppført under SAS Norge AS.

/G
 
Back
Top