CK
ScanFlyer Mile High Club
SAS Braathens med egen AOC
Luftfartsmyndighetene har meddelt SAS Braathens at søknaden om egen AOC er godkjent. Dermed er det bare å gjøre seg klar til 1. april, da driftstillatelsen trer i kraft.
- Vi har nådd en ny milepæl, slår Operativ direktør Timmy Breen Nilsen fast.
Etter en grundig gjennomgang av den flyoperative organisasjonen i SAS Braathens har Luftfartstilsynet meddelt at selskapet får sin egen driftstillatelse. Denne trer i kraft 1. april. Dokumentet bekrefter SAS Braathens’ status som et fullt operativt flyselskap, og er en forutsetning for at SAS Braathens kan drive flyvirksomhet i egen regi. Hittil har SAS Braathens tilbudt flytjenester basert på driftstillatelsen til Braathens og den fellesskandinaviske AOC’en som Scandinavian Airlines i Norge har fløyet på.
Pilotprosjekt i april
Allerede i april gjennomføres det første prosjektet som skal teste overføring av flygende personell til et nytt system. Da blir to SAS-fly overført til SAS Braathens AOC.
Hvert av SAS Braathens 737er trenger 12 piloter og en kabinbesetning på ca 18-25 hoder når de er i produksjon. Testprosjektet i april innebærer dermed at 24 piloter og inntil 50 kabinansatte blir overført og opplært i et nytt system. De to flyene og mannskaper skal være operative fra 15. og 25 april. Overførte mannskaper kommer da til å operere på hele flåten til SAS Braathens på lik linje med resten av flygerne/kabin i SAS Braathens.
Fremtidige prosedyrer
En gruppe ledet av Morten Ydalus - Manager Flight Standards, har allerede startet et prosjekt som skal beskrive SAS Braathens framtidige flyoperative prosedyrer for både piloter og kabin. Representanter fra begge selskaper og alle kategorier er representert i delprosjektet. Prosedyrene vil bli basert på Boeings standardprosedyrer i langt større grad enn både SAS og Braathens’ prosedyrer er i dag.
Med AOCen i havn, er enda en forutsetning på plass for at SAS Braathens skal bli et offensivt flyselskap som ikke bare tar en lederrolle i norsk, men i europeisk luftfart.
Luftfartsmyndighetene har meddelt SAS Braathens at søknaden om egen AOC er godkjent. Dermed er det bare å gjøre seg klar til 1. april, da driftstillatelsen trer i kraft.
- Vi har nådd en ny milepæl, slår Operativ direktør Timmy Breen Nilsen fast.
Etter en grundig gjennomgang av den flyoperative organisasjonen i SAS Braathens har Luftfartstilsynet meddelt at selskapet får sin egen driftstillatelse. Denne trer i kraft 1. april. Dokumentet bekrefter SAS Braathens’ status som et fullt operativt flyselskap, og er en forutsetning for at SAS Braathens kan drive flyvirksomhet i egen regi. Hittil har SAS Braathens tilbudt flytjenester basert på driftstillatelsen til Braathens og den fellesskandinaviske AOC’en som Scandinavian Airlines i Norge har fløyet på.
Pilotprosjekt i april
Allerede i april gjennomføres det første prosjektet som skal teste overføring av flygende personell til et nytt system. Da blir to SAS-fly overført til SAS Braathens AOC.
Hvert av SAS Braathens 737er trenger 12 piloter og en kabinbesetning på ca 18-25 hoder når de er i produksjon. Testprosjektet i april innebærer dermed at 24 piloter og inntil 50 kabinansatte blir overført og opplært i et nytt system. De to flyene og mannskaper skal være operative fra 15. og 25 april. Overførte mannskaper kommer da til å operere på hele flåten til SAS Braathens på lik linje med resten av flygerne/kabin i SAS Braathens.
Fremtidige prosedyrer
En gruppe ledet av Morten Ydalus - Manager Flight Standards, har allerede startet et prosjekt som skal beskrive SAS Braathens framtidige flyoperative prosedyrer for både piloter og kabin. Representanter fra begge selskaper og alle kategorier er representert i delprosjektet. Prosedyrene vil bli basert på Boeings standardprosedyrer i langt større grad enn både SAS og Braathens’ prosedyrer er i dag.
Med AOCen i havn, er enda en forutsetning på plass for at SAS Braathens skal bli et offensivt flyselskap som ikke bare tar en lederrolle i norsk, men i europeisk luftfart.