SAS Braathens kan få bot av KT for underprising (OSL-HAU)

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Replying to Topic 'SAS Braathens kan få bot av KT for underprising (OSL-HAU)'

Originally posted by Arrow

Er det ikke lov til kryss-subsidiering i eget selskap?
(Da jeg solgte disse billettene var alltid Coast Air billigere enn SAS.)

Det er vel lov til en viss grad, men det er vel ikke lov å selge flybillettene så billig at ruten totalt går med underskudd. tror jeg:)

For en networkcarrier er det umiddelbart svært at se om en rute i sig selv går rundt - den kan jo med den feed den måtte levere til andre ruter være med til at selskabet som sådan går bedre end hvis ruten ikke havde eksisteret.
Dette er ikke sagt specifikt på OSL-HAU, idet jeg ikke har den fjerneste anelse om hvor meget feed den rute genererer

Replying to Topic 'S

Uansett om det var kryss-subsidiering, load eller det å drepe konkurrenten som Coast Air var, min billigbillett i år på HAU-OSL-OSL er nesten kr 1000 dyrere en i fjor (en økning på 133%) - sist jul betalte jeg kr 690 for tur/retur billett med Coast Air (samme pris med SAS, men som dere ser under hadde jeg en baktanke med å ta BX). Det er ingen tvil om at etter konkurrenten til SAS la ned, har prisene øket uforholdsmessig mye mer på denne strekningen uten konkurranse enn på andre strekninger med konkurranse i Sør-Norge. Vil opplyse før dere setter i gang at jeg er i den heldige stilling at jeg kan reise hvilket tidspunkt og dager som helst - jeg har rett og slett sett etter billigste billett i uken før jul bortover og uken etter nyttår tilbake. :naughty:

Som en liten hyllest til konkurransen, Coast Air og lave flypriser, har jeg snekret sammen en liten rapport fra cockpit klapp på returen med Coast Air 5 januar i år - og den finner dere her

Tja, mange muligheter til 1295 t/r. selv om det også er en del dyrere. Men du har jo også muligheten å fortsatt fly BX fra TRF?

Replying to Topic 'S

Originally posted by Superhai

Tja, mange muligheter til 1295 t/r. selv om det også er en del dyrere. Men du har jo også muligheten å fortsatt fly BX fra TRF?

Men det inkluderte en tidligavgang og jeg er et B-menneske Superhai :p
Hvem vil dra langt ut på bygda for ta en fly, når man kan ta det fra et sivilisert sted nord for Oslo? ;)

Originally posted by LN-KGL

Hvem vil dra langt ut på bygda for ta en fly, når man kan ta det fra et sivilisert sted på nord for Oslo? ;)

;) :p

God idè, men dette gjelder ikke for gutta som har peil.

http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article927674.ece

Også Coast air kliner til :

http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article927673.ece

Originally posted by morr

kan vel egentlig døpe om K-tilsynet til SAS-tilsynet. Tipper de bruker mye av sine totale ressurser på SAS. Okay, litt usakelig innlegg menmen.

Kan så si...hva med å slåss mer med Lillemyk eller Coca-Cola...

Originally posted by TOS

Originally posted by Isbamse

Poenget mitt er at det ikke bare er størrelsen det bør komme an på, men også hvilke ressurser et selskap har i ryggen.

Poenget er nok nettopp at man må være tilstrekkelig stor målt i markedsandel før det blir uheldige effekter rent konkurransemessig av en slik underprising. Om et selskap som betjener (og har kapasitet til å betjene) en marginal del av totalmarkedet så klarer de uansett ikke å kapre alle kundene til det selskapet de prøver å presse ut. Om ruten har en størrelse på 1000 passasjerer daglig og en LCC kan betjene 100 av disse passasjerene så betyr det fint lite om de rovpriser - og det har de strengt tatt ikke noe sterkt incentiv til å gjøre uansett.

Joda, jeg er klar over hvordan det ER, jeg bare synset om hvordan det BØR være... og i all hovedsak er jeg enig med deg. Men når det gjelder NB har de gått med kronisk underskudd lenge, og selv om jeg i utgangspunktet mener at kapitalister bør får lov å kaste penga ut av vinduet hvis de har lyst, er problemet at det går ut over en "uskyldig" konkurrent som ikke kan kaste penger ut av vinduet. Lurer på om onkel Fred gjør det bare fordi han er full av eff... eller fordi han virkelig tror han vil tjene på det etterhvert...

Når det er sagt; jeg har ingen gode forslag til hvordan man skulle regulere dette, eller ut fra hvilke kriterier, så i praksis tror jeg det er bedre å overlate det til markedet.:spin:
Ryanair er en annen sak, fordi de etterhvert er blitt en dominerende aktør.

Petter Jansen svarer KT:

Vi bestrider KTs anklage

De siste par dagene har media satt sitt skarpe søkelys på SAS Braathens etter at Konkurransetilsynet varslet om at det kan bli aktuelt å gi oss et gebyr på inntil 20 millioner kroner for påstått underprising på ruten Haugesund – Oslo.

Allerede før vi hadde mottatt den omfattende dokumentasjonen var tilsynet ute med en pressemelding om saken, og kjøret var i gang. Dette skjedde til tross for tilsynets løfte om at vi skulle få tid til å sette oss inn i materialet før de gikk ”public”. Her synes det å ha skjedd et klart brudd på forvaltningsloven.

SAS Braathens har fått en frist til 17. januar med å gi merknader til KTs vurdering. Denne tiden kommer vi til å bruke, og vi har kontaktet juridiske eksperter på nasjonal og internasjonal konkurranserett som skal hjelpe oss i dette arbeidet.

Sakens kjerne er om inntektene dekker våre variable kostnader. SAS Braathens har hittil vært uenig med KT om hva som skal regnes som variable kostnader. Vi kommer nå til å bruke krefter på å kommunisere dette også eksternt.

Jeg ble kraftig provosert da konkurransedirektøren i Dagsrevyen i går skapte inntrykk av at SAS Braathens bevisst hadde lagt seg på et prisnivå som bare var ment for å presse konkurrenter ut av markedet, slik at prisene kunne settes opp igjen. Han tilla oss med andre ord hensikter som vi aldri har hatt. Vi har aldri tenkt i slike baner. SAS Braathens har aldri satt prisene lavere enn våre konkurrenters priser, og forøvrig er det konkurransen som har etablert de nye prisnivåene.

SAS Braathens ba i vår KT om å klargjøre for oss hvordan vi skulle tolke den nye konkurranseloven, som trådte i kraft 1. mai. Vi henviste til KTs klare orienteringsplikt. Først etter gjentatte henvendelser fikk vi svar i oktober, dvs. fem måneder etter at loven ble innført. I mellomtiden har vi måttet forholde oss til egne vurderinger samt råd vi har fått fra utenforstående eksperter på konkurranserett som våre advokater har engasjert.

Den foreliggende saken er en viktig prinsippsak for oss. Vi har ikke hatt til hensikt å prise konkurrenter ut av markedet, og vi mener at vi ikke har gjort noe som bryter med loven. Varselet fra KT om mulig bot har ikke endret noe – SAS Braathens driver ikke ulovlig.

Petter Jansen

Dette siste utspillet blir nok tiet ihjel av vår objektive tabloidpresse.......

Originally posted by CK

Petter Jansen svarer KT:

Vi bestrider KTs anklage

De siste par dagene har media satt sitt skarpe søkelys på SAS Braathens etter at Konkurransetilsynet varslet om at det kan bli aktuelt å gi oss et gebyr på inntil 20 millioner kroner for påstått underprising på ruten Haugesund – Oslo.

Allerede før vi hadde mottatt den omfattende dokumentasjonen var tilsynet ute med en pressemelding om saken, og kjøret var i gang. Dette skjedde til tross for tilsynets løfte om at vi skulle få tid til å sette oss inn i materialet før de gikk ”public”. Her synes det å ha skjedd et klart brudd på forvaltningsloven.

SAS Braathens har fått en frist til 17. januar med å gi merknader til KTs vurdering. Denne tiden kommer vi til å bruke, og vi har kontaktet juridiske eksperter på nasjonal og internasjonal konkurranserett som skal hjelpe oss i dette arbeidet.

Akkurat det samme mener bomselskapene at Vegvesenet hadde brutt forvaltningsloven
da de gikk ut med "sløsingen" av bompengene nylig.
Uten sammenlikning forøvrig. Enten har myndighetene rent mel i posen eller så må de på kurs i forvaltningsrett.

jeg er redd det siste ofte er tilfellet...

Originally posted by LN-RKF

Dette siste utspillet blir nok tiet ihjel av vår objektive tabloidpresse.......

Etter en rask gjennomgang av dagens aviser på nett i dag er det ikke et ord å finne om Jansens uttalelser .. dessverre !

Fatter ikke at SAS gidder dette her....Legg ned hele Haugesund og andre ulønnsomme destinasjoner innenriks! Tviler på at Oslo-Evenes kl.1245 er lønnsom! Bruk flyene på andre destinasjoner! Gjerne utenriks! Fly London-LONGYEARBYEN!! hehe...
:D

Er det noen som er med på å start Scanair.no Konsulentbyrå? "Rett ekspertise til rett jobb" :spin:

Originally posted by Blubird

Er det noen som er med på å start Scanair.no Konsulentbyrå? "Rett ekspertise til rett jobb" :spin:

"Våre Sofa-CEOs gjør jobben - og de trenger ikke en gang dress!"

Originally posted by LN-BIZ

Fatter ikke at SAS gidder dette her....Legg ned hele Haugesund og andre ulønnsomme destinasjoner innenriks! Tviler på at Oslo-Evenes kl.1245 er lønnsom! Bruk flyene på andre destinasjoner! Gjerne utenriks! Fly London-LONGYEARBYEN!! hehe...
:D
Rutene til Harstad/Narvik går faktisk ganske godt.....
Men du får støtte av lokalavisene i Harstad som skriver at flyselskapene bør legge ned ruter...ja du leste riktig!! http://www.ht.no/incoming/article10108.ece

Back