SAS bestiller 45 (+10) E195-E2

Dette blir vel 737-700 og A319 erstatteren mer enn noe annet. Så da må jo den langsiktige flåten komplimenteres av en 100ish seter og en enda mindre variant. Om SAS vil drifte de selv eller gå for innleie blir jo spenningsmomentet.

Så blir det naturligvis mye CPH ruter. Men kan man få se BGO>TOS/BOO osv?

Det mest spennende med denne ordren er jo egentlig hva det vil kunne åpne opp for neo flåten og rutenett.


Sent from my iPhone using Tapatalk
E195 er den perfekte A319 og B736-737 erstatteren mens E175 er den perfekte erstatteren for ATRene og deler av CR9 flåten til SAS.
Jeg vet mange her mener det ikke er vits å ha E175 men jeg mener SAS bør få seg 20 +/- av E175 fordi:
- det å kun ha fly over 100 seter kan bli litt for mye på enkelte ruter, spesielt nystartede ruter de første par årene.
- det åpner opp for å starte opp nye feeder ruter til CPH inkludert lengre ruter enn man kan med ATR og CRJ.
- E175 kan brukes til å opprettholde frekvensen på mindre ruter, mens E195 får samme rollen for de mer tyngre rutene.
- det å ha mindre fly på de minste rutene kan presse opp yielden og dermed øke inntektene til SAS vs å fly med E195 på de samme rutene.
- og det å ha E175 sammen med E195 i flåten vil man ha en enhetsflåte (istedenfor ATR og CRJ) innen regionalfly segmentet med samme piloter, trening, reservedeler osv...
- I tillegg ha kun 1 selskap (SAS Link) i regional OPS så vil det gi større flexibilitet og forutsigbarhet i operasjonene enn at man har det spredt over Cityjet, Xfly, Braathens osv....
 
Last edited:
Er dette siste spiker for CRJ /Cityjet?
La oss inderlig håpe de forsvinner. Som passasjer synes jeg Embraerene er flere hakk mer behagelige (bortsett fra lavere lydnivå dersom man sitter framme)!

Sent fra min SM-T860 via Tapatalk
 
Hvordan er det for piloter å fly gammel versjon (E-1) og ny versjon (E-2) samtidig?
Kan dem gjøre det på samme type rating eller må dem ha ekstra kurs og utsjekk for å fly E-2?
 
Jeg ser ikke for meg det. Dette her er jo først og fremst SAS sin løsning på «midmarket» segmentet, hvor de har manglet en egnet kapasitet etter 737-700 forsvant

Det er vel først og fremst for vekst dette er planlagt. I hvert fall slik jeg leser det. Der CityJet fungerer og leverer er de vel greie nok — blir fort ATR som er alternativet ellers…

Men enig om CRJ generelt sett. Aldri vært noe favorittfly som passasjer. 900 er i det minste ikke så trang som 200 var… men det blir vel neste gang man skal se på dette. Ville ikke bli overrasket om det nå ender opp med at CRJ til slutt blir squeezet ut av ATR etter Braathens-avtalen.
 
Litt tilbake til dette CPH fokuset.

Det er vel klart at det blir mye ruter derfra, men dette må jo også åpne opp for en styrking av frekvenser ut fra både OSL og ARN(kanskje til og med BGO, GOT osv)?

Tenker da på europeiske destinasjoner som feks BRU. Vil man kanskje se at SAS vil prøve seg på 3 daglige på OSL-BRU?

CPH er HUBen med store bokstaver og det er fair nok. Men det er jo fortsatt en del destinasjoner nedover på kontinentet, der folk har høyere terskel for å akseptere mellomlandinger på og ikke. Så finnes det også konkurrenter som vet akkurat det og tilbyr direkteruter og frekvens til OSL og ARN.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du kom med litt i forkjøpet her.
Men dette er gode nyheter fordi SAS trenger imo flere fly i den kategorien (under A320 størrelse) for å åpne nye feeder ruter og øke frekvensen på eksisterende ruter.
Det spennende er hvor mye av dette er erstatning av eksisterende A319, E195 og CRJ vs hva som er tiltenkt ren økning av fly.

IMO burde SAS også sett på (ca 20 stk) E175 (enten E-1 eller E-2) for å erstatte ATR og ha et par fly med mindre kapasitet i 50-100 seters kategorien.

Hvordan er det for piloter å fly gammel versjon (E-1) og ny versjon (E-2) samtidig?
Kan dem gjøre det på samme type rating eller må dem ha ekstra kurs og utsjekk for å fly E-2?

Samme type rating, men der er et "differences course" på E2, pga. nogle ændringer i systemerne, vingerne og motorene. Det tager et par dage at gennemføre, så det er en minimal forskel. Det er mig bekendt også et krav fra at gå for A320Ceo til A320Neo og 737NG til 737MAX for eksempel.
 
Litt tilbake til dette CPH fokuset.

Det er vel klart at det blir mye ruter derfra, men dette må jo også åpne opp for en styrking av frekvenser ut fra både OSL og ARN(kanskje til og med BGO, GOT osv)?

Tenker da på europeiske destinasjoner som feks BRU. Vil man kanskje se at SAS vil prøve seg på 3 daglige på OSL-BRU?

CPH er HUBen med store bokstaver og det er fair nok. Men det er jo fortsatt en del destinasjoner nedover på kontinentet, der folk har høyere terskel for å akseptere mellomlandinger på og ikke. Så finnes det også konkurrenter som vet akkurat det og tilbyr direkteruter og frekvens til OSL og ARN.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tror bestemt OSL og ARN får glæde af E2 også, også ud fra pressemeddelelsen. Det er bestemt nogle ruter hvor der er nok passagerer til en direkte flyving udenom CPH, samt med lidt feed fra indenrigs i Sverige/Norge. BRU, AMS, CDG, LHR f.eks.
Tror CPH bliver A320 på hovedruterne, mens E195-E2/ATR/CRJ står for feederruterne og yderligere frekvenser, mens ARN og OSL får A320 på de travleste afgange, resten bliver E195-E2.
 
Tror bestemt OSL og ARN får glæde af E2 også, også ud fra pressemeddelelsen. Det er bestemt nogle ruter hvor der er nok passagerer til en direkte flyving udenom CPH, samt med lidt feed fra indenrigs i Sverige/Norge. BRU, AMS, CDG, LHR f.eks.
Tror CPH bliver A320 på hovedruterne, mens E195-E2/ATR/CRJ står for feederruterne og yderligere frekvenser, mens ARN og OSL får A320 på de travleste afgange, resten bliver E195-E2.


E195 vil vel i tilfelle OSL og ARN brukes til å bygge frekvens og kanskje ikke rutenett? Altså, det er vel tvilsomt at man vil se så mange nye ruter fra OSL som skal opereres med E195. Det blir vel fort også realiteten med E195 ut fra CPH, mye frekvens, men derfra sikkert også i større grad nye ruter.

LHR, AMS og CDG vil vel i stor grad fortsette med neo ut fra OSL. Men det kan jo bli endringer og mer samkjøring i ruteopplegget til AMS og CDG med tiden.

Utover det så er jo realiteten den at europaruter ut fra OSL er begrenset til noen avganger hit og dit på formiddagen og fint lite utover det.

«Syden» rutene er selvsagt en egen greie og der blir det selvsagt ikke noe annet enn neo.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Samme type rating, men der er et "differences course" på E2, pga. nogle ændringer i systemerne, vingerne og motorene. Det tager et par dage at gennemføre, så det er en minimal forskel. Det er mig bekendt også et krav fra at gå for A320Ceo til A320Neo og 737NG til 737MAX for eksempel.
Takk. Det var akkurat det jeg var ute etter og lurte på :-)
 
LHR, AMS og CDG vil vel i stor grad fortsette med neo ut fra OSL.

Tipper 3x daglig til AMS som det er nå i sommersesongen vil bestå, altså med den kl 11 avgangen med E295. Det vil fremdeles være mye neo produksjon på OSL, da SVG, BGO, TRD, BOO, TOS, ALF, KKN og LYR alle krever 32N på veldig mange av avgangene.
 
Men dette er gode nyheter fordi SAS trenger imo flere fly i den kategorien (under A320 størrelse) for å åpne nye feeder ruter og øke frekvensen på eksisterende ruter.

Dette er et klokt valg! Og det matcher dessuten bra med KLM Cityhopper som selv har totalt 68 Embraer hvorav 23 er nettopp denne maskinen(195-E2) og forventer 2 levert og med opsjoner på 10 til.

Air France Hop har dessuten også 36 stk Embraer fordelt på 170 og 190. Dette er Air-France/KLM sine feeder-selskap på linje med Link. Så dette matcher bra med SAS sine nye eiere. Noen har tydeligvis snakket sammen!

https://en.wikipedia.org/wiki/KLM_Cityhopper#Current_fleet

https://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Hop
 
Last edited:
Tipper 3x daglig til AMS som det er nå i sommersesongen vil bestå, altså med den kl 11 avgangen med E295. Det vil fremdeles være mye neo produksjon på OSL, da SVG, BGO, TRD, BOO, TOS, ALF, KKN og LYR alle krever 32N på veldig mange av avgangene.


Det skal bli interessant å se hvordan ruteopplegget blir til AMS, men også CDG i fremtiden.

Mer koordinert ruteopplegg kan jo gi en 2 timers frekvens gjennom dagen til AMS. Men så er det jo et par faktorer som kan spille inn for den ruten. Den første er jo potensielle, fremtidige restriksjoner på Schiphol. Det kan bety færre avganger, men større fly. Det er vel noe av årsaken til at KL går for A321neo i 227 seter konfigurasjon. Den andre, potensielle faktoren er jo at man ønsker å bygge opp CPH som HUB i en annen liga enn i dag. Da vil jo potensielt om ikke mye, men en del av dagens transfer trafikk som går via AMS eller CDG bli overført til CPH, dersom rutenettet ut fra CPH blir omfattende nok til å kunne handle det.

Så vil man vel også tilpasse og koordinere CDG avgangene bedre enn i dag der det tidvis er vinge mot vinge. Kanskje det blir 3+3? AF bruker jo mye A320/321 på OSL, så belegget må jo være greit? Og i sommer er det vel 3 daglige på mange dager. Men hva er egentlig planen hos AF mtp å erstatte ceo flåten av 320 og 321?

AF skal også bli spennende å følge på BGO og SVG. Som nevnt i en annen tråd er de oppe i 9 ukentlige på BGO i sommer.

Eller kan det i fremtiden bli Link som tar seg av trafikken fra de mindre nordiske flyplassene til CDG? Til AMS vil det jo som nevnt kunne presse seg frem færre avganger med større fly.

MAD kan jo kanskje bli en aktuell destinasjon fra OSL og ARN dersom Air Europe skulle forbli i Sky team?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tipper 3x daglig til AMS som det er nå i sommersesongen vil bestå, altså med den kl 11 avgangen med E295. Det vil fremdeles være mye neo produksjon på OSL, da SVG, BGO, TRD, BOO, TOS, ALF, KKN og LYR alle krever 32N på veldig mange av avgangene.


Og ja, neo vil det definitivt bli mye å se av på OSL i fremtiden. Spenningen ligger vel kanskje i hva de vil bli brukt til på formiddagene.

Men det er jo bare å vente på en konspirasjon som går på at Norge nå blir tilsidesatt med småfly fra et uekte SAS, mens de store flyene alle skal flytte til CPH. [emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jag har väldigt svårt att se att SAS kommer använda den extra kapaciteten på att skapa mer feed till AMS eller CDG. SAS uppgift är att skapa mer feed till sin hub eller koppla samman Skandinavien. Det är väll det man kan utläsa från pressmeddelandet. Det är inte att skapa feed till sina partners, de arbetar inte för dem. Är det en marknad för mer feed så låter de nog AFKLM bekymra sig om det.
 
Det ville i såfall være tale om BGO/SVG-CDG. Så det hadde jo ikke vært snakk om så veldig mye kapasitet. Men AF gjør vel den jobben fint med sine minibusser.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
E195 vil vel i tilfelle OSL og ARN brukes til å bygge frekvens og kanskje ikke rutenett? Altså, det er vel tvilsomt at man vil se så mange nye ruter fra OSL som skal opereres med E195. Det blir vel fort også realiteten med E195 ut fra CPH, mye frekvens, men derfra sikkert også i større grad nye ruter.

LHR, AMS og CDG vil vel i stor grad fortsette med neo ut fra OSL. Men det kan jo bli endringer og mer samkjøring i ruteopplegget til AMS og CDG med tiden.

Utover det så er jo realiteten den at europaruter ut fra OSL er begrenset til noen avganger hit og dit på formiddagen og fint lite utover det.

«Syden» rutene er selvsagt en egen greie og der blir det selvsagt ikke noe annet enn neo.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, det var også min pointe. E195-E2 skal bruges til øget frekvens på ARN og OSL. F.eks. nogle afgange kan gå fra 2 daglige A320 til 1 daglig A320 og 2 daglige E195-E2, eller 1 daglig A320 bliver til 2 daglige E195-E2. Jeg tror nu også, at der er en reel mulighed for nye ruter fra OSL og ARN, måske også GOT og BGO. Hvis nogle af de nye fra CPH går godt, f.eks. LYS, MAD eller KRK så tror jeg godt vi kunne se en lavfrekvent rute fra OSL eller ARN
 
Yes, dette blir spennende. Men 135(ish) seter er jo en del. Så det skal bli veldig spennende å se hva som blir den langsiktige løsningen for 100(ish) seter.

Ta feks OSL-BRU;

3 daglige med E195 blir vel overkill, men om den midterste avgangen går med et mindre fly, så kanskje? Men den midterste avgangen vil jo fort returnere fra BRU en gang på tidlig ettermiddag? Og da er det kanskje marked for mer enn 100 seter? Søndag holder det vel gjerne med en avgang på ettermiddag kveld, men da trengs kanskje en neo maskin?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Back
Top