SAS bestiller 45 (+10) E195-E2

Du kom med litt i forkjøpet her.
Men dette er gode nyheter fordi SAS trenger imo flere fly i den kategorien (under A320 størrelse) for å åpne nye feeder ruter og øke frekvensen på eksisterende ruter.
Det spennende er hvor mye av dette er erstatning av eksisterende A319, E195 og CRJ vs hva som er tiltenkt ren økning av fly.

IMO burde SAS også sett på (ca 20 stk) E175 (enten E-1 eller E-2) for å erstatte ATR og ha et par fly med mindre kapasitet i 50-100 seters kategorien.
 
Last edited:
Med E2 som har tapt en del anbud mot A220 i det siste, er det ikke umulig SAS her har fått en god pris. I spedd noe brasiliansk eksport finansieringer. Muligheter for rask levering og at de alt flyr E1, gjør jo også implementeringen både enklere og raskere.

Ellers har jo SAS nå «lært» og heller gå for standardmodellen og ikke tar en ny «737-600» og kjøper modellen ingen andre kjøper.
 
Du kom med litt i forkjøpet her.
Men dette er gode nyheter fordi SAS trenger imo flere fly i den kategorien (under A320 størrelse) for å åpne nye feeder ruter og øke frekvensen på eksisterende ruter.
Det spennende er hvor mye av dette er erstatning av eksisterende A319, E195 og CRJ vs hva som er tiltenkt ren økning av fly.

IMO burde SAS også sett på (ca 20 stk) E175 (enten E-1 eller E-2) for å erstatte ATR og ha et par fly med mindre kapasitet i 50-100 seters kategorien.

Ulempen er at E175, både ny og gammel, er markant dyrere i drift end en ATR. De er også dyrere end E195-E2 mig bekendt
 
Forvirrende logikk i artikkelen.

Interessant vinkling å nevne Widerøe så spesifikt. SAS har jo trukket seg ut av en del regionale ruter de siste årene -- er planen å komme tilbake på disse eller er det bare et "alle skal til København" -- finner artikkelen litt tvetydig.

Det er også stor forskjell på en Q400 med 78 og E195 med 120... Merkelig flyvalg om man skal gå head to head med WF på regionale ruter som KRS-BGO, BGO-AES, BGO-BOO etc.

Hadde vært mer logisk om de mer spesifikt gikk på høyere frekvens på mindre destinasjoner, OSL/CPH-KRS/AES/KSU/BOO/TOS/KKN etc.
 
Forvirrende logikk i artikkelen.

Interessant vinkling å nevne Widerøe så spesifikt. SAS har jo trukket seg ut av en del regionale ruter de siste årene -- er planen å komme tilbake på disse eller er det bare et "alle skal til København" -- finner artikkelen litt tvetydig.

Det er også stor forskjell på en Q400 med 78 og E195 med 120... Merkelig flyvalg om man skal gå head to head med WF på regionale ruter som KRS-BGO, BGO-AES, BGO-BOO etc.

Hadde vært mer logisk om de mer spesifikt gikk på høyere frekvens på mindre destinasjoner, OSL/CPH-KRS/AES/KSU/BOO/TOS/KKN etc.


Jeg tenker at det ene ikke utelukker det andre, samt det i slike pressekonferanser jo er mye PR spinn og utsagn for å virke interessante ovenfor journalistene.

Eller vil vel trolig en E195-E2 i typisk SAS konfigurasjon trolig få enten 132 eller 136 seter. Så man snakker jo nesten en dobbel-ATR ;)

Og med reional ruter her tror jeg heller de mener CPH-AES og PSL-AES, enn BGO-AES...
 
Last edited:
Forvirrende logikk i artikkelen.

Interessant vinkling å nevne Widerøe så spesifikt. SAS har jo trukket seg ut av en del regionale ruter de siste årene -- er planen å komme tilbake på disse eller er det bare et "alle skal til København" -- finner artikkelen litt tvetydig.

Det er også stor forskjell på en Q400 med 78 og E195 med 120... Merkelig flyvalg om man skal gå head to head med WF på regionale ruter som KRS-BGO, BGO-AES, BGO-BOO etc.

Hadde vært mer logisk om de mer spesifikt gikk på høyere frekvens på mindre destinasjoner, OSL/CPH-KRS/AES/KSU/BOO/TOS/KKN etc.

Enig. Lite osäker på om man vill lösa en, två eller tre saker med det här. För det första pratas det om nya flyg som är mer bränsleeffektiva och tysta, det talar för att man vill ersätta gamla flyg, så skrivs det om att ta tillbaka från det man tappade lokat tex Widerö och så ett tredje argument så läser jag att det ”ska göra det lättare för resenärer från norra Sverige och Norge att ansluta till SAS internationella nätverk via Kastrup, som nu positioneras som ett globalt nav.”

Det är en riktigt stor och positiv nyhet, och jag antar att man kan göra lite av varje, samt att något skall säljas till pressen. Men det står inte kristallklart för mig.
 
Forvirrende logikk i artikkelen.

Interessant vinkling å nevne Widerøe så spesifikt. SAS har jo trukket seg ut av en del regionale ruter de siste årene -- er planen å komme tilbake på disse eller er det bare et "alle skal til København" -- finner artikkelen litt tvetydig.

Det er også stor forskjell på en Q400 med 78 og E195 med 120... Merkelig flyvalg om man skal gå head to head med WF på regionale ruter som KRS-BGO, BGO-AES, BGO-BOO etc.

Hadde vært mer logisk om de mer spesifikt gikk på høyere frekvens på mindre destinasjoner, OSL/CPH-KRS/AES/KSU/BOO/TOS/KKN etc.

Jeg tror du kan være ganske sikker på at satsningen skal skje i København og alt skal via Kastrup. ;)
 
Denne var vel ikke helt uventet, men synes det er rart at de ikke valgte noen (10-15) E190-E2. Blir ikke E195-E2 vel stor på f.eks. nye Mo i Rana?
 
Last edited:
Denne var vel ikke helt uventet, men synes det er rart at de ikke valgte noen (10-15) E190E2. Blir ikke E195E2 vel stor på f.eks. nye Mo i Rana?

En E190-E2 sliter med at den koster omtrent det samme å fly som en E195-E2, bare med 20-24 færre seter.
 
Dette blir vel 737-700 og A319 erstatteren mer enn noe annet. Så da må jo den langsiktige flåten komplimenteres av en 100ish seter og en enda mindre variant. Om SAS vil drifte de selv eller gå for innleie blir jo spenningsmomentet.

Så blir det naturligvis mye CPH ruter. Men kan man få se BGO>TOS/BOO osv?

Det mest spennende med denne ordren er jo egentlig hva det vil kunne åpne opp for neo flåten og rutenett.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Inte för länge sedan var det en viss irritation över att Luleå nämndes i någon pressrelease från SAS. Vem vet kanske visste pressavdelning redan då att det kommer extra kapacitet och vart den skall användas ;) Om den extra kapaciteten skall användas på Sverige och CPH så är nog Luleå, Örebro och Linköping mina tre kandidater.
 
Back
Top