SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC

Re: SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC

Men der skal to til tango - og CAU synes jeg faktisk ikke stiller urimelige krav i denne omgang. CC's forhold er ikke så rosenrøde som nogle gerne vil gøre dem til.

Finns det rent krasst ens något att förhandla om? Om krav måste uppfyllas för att ägarna ska gå med på att skjuta till pengar borde situationen vara sån att endast villkorslös kapitulation gäller. SAS står och faller med dom här pengarna.

Jeg skjønner at ting ikke er så enkelt som man kan få inntrykk av gjennom media, men det som vel slår meg (og kanskje en del andre) er at alle de andre foreningene synes å være med på endringene som foreslås. Måten man da tolker CAU sitt ståsted & tilsynelatende motvilje er selvsagt at det er de som er vanskelige å ha med å gjøre. Er det noe i overenskomstene med CAU som er vesensforskjellig fra de andre lands overenskomster som skulle rettferdiggjøre at de har et annet syn på saken?

Jeg kender ikke vilkårene i de øvrige lande, så hvor forskellene måtte være ved jeg ikke.

Der er hidtil heller ikke sluppet meget ud fra CAU-SAS forhandlingerne omkring overenskomst, men mon ikke CC bliver opdateret på fredag til den ekstraordinære generalforsamling.

Alt hvad jeg har læst og hørt tyder på at CAU absolut ikke er uvillige til at gå med på både effektivisering af arbejdstid, lønnedgang osv osv - endda i stort omfang, men at de stiller modkrav. F.eks. at SAS skal starte med at udnytte CC bedre end idag. CC stiller faktisk hver især (iht. vilkår i overenskomsten) flere timer til rådighed for SAS end de rent faktisk må flyve iht. lovgivning. SAS udnytter langt fra dette. CAU's primære kamp er vel at SAS er nødt til at udnytte CC lidt bedre og effektivisere tingene internt - istedet for blot altid at skrue op for kravene til hvor meget CC skal stå til rådighed. I virkeligheden meget sundt, men det lader ikke til at SAS-ledelsen er specielt interesseret i det - for så ville det jo pludseligt komme frem hvor ineffektivt det har været i årtier.

Nu ser jeg jo hver måned flere CC's schedule og jeg må indrømme at her er RIGTIG MEGET at hente for SAS. De er langt fra udnyttet det man kan og bør. Uden at have nogle samlede tal at hænge det op på, så burde det være muligt at hente 30-35% effektivisering alene på bedre udnyttelse af crew. Mn det er et rent skønt ud fra de schedules jeg har set.

Om det er faget i de andre lande som er svage eller hvorfor de ikke stiller krav på vegne af deres medlemmer - eller det blot er fordi de har bedre vilkår i forvejen skal jeg ikke kunne sige, men jeg synes absolut ikke at CAU stiller urimelige krav. De har jo for lang tid siden meldt ud at de gerne vil være med til en større lønnedgang og de har faktisk allerede fået en større lønnedgang i løbet af de senere år. Mange ansatte har ikke fået så meget som lønreguleringer i 5 år, hvilket er en reel stor lønnedgang.

Naturligvis må alle parter give, men jeg synes faktisk det er helt fair at man stiller modkrav til arbejdssgiveren om at de bidrag man kommer med ikke blot bliver spildt i ineffektivitet internt efterfølgende.

CAU's største problem er at de er himmelråbende dårlige til at kommunikere med omverdenen (og med SAS forøvrigt - læs blot Caution) - og derfor bliver de ofte opfattet som dem der stiller urimelige krav, men sætter man sig lidt ind i tingene, så er de faktisk ikke så urimelige endda.

Finns det rent krasst ens något att förhandla om? Om krav måste uppfyllas för att ägarna ska gå med på att skjuta till pengar borde situationen vara sån att endast villkorslös kapitulation gäller. SAS står och faller med dom här pengarna.

Der er da rigeligt forhandle om. Ikke alt drejer sig jo om løn og arbejdstid. Og langt fra alt behøver være noget der koster penge.

Man kunne vende situationen om og spørge hvorfor SAS ikke går med til disse rimelige krav når de nu er så vigtigt at få en aftale igennem.

I CAU's tilfælde så falder disse spareforhandlinger sammen med overenskomstforhandlingerne og det kan sikkert være medvirkende til at det trækker ud med at nå i mål.

Der skal to til at forhandle og hvis den ene ikke vil, så kan det let komme til at se ud som om det er den anden der er problemet.

Man kunne vende situationen om og spørge hvorfor SAS ikke går med til disse rimelige krav når de nu er så vigtigt at få en aftale igennem.

Det ser ikke ut til å være lønn og arbeidstid det står på, der har jo CAU også vist vilje til å fire på sine krav. Det som til stadighet stopper prosessen og som SAS ikke kan godta er CAUs gjentatte krav om "eksklusivitet". Iallfall om man leser informasjonen som ligger åpent tilgjengelig på NKFs hjemmesider:

CAU er i ferd med å velte SAS

Det ser ikke ut til å være lønn og arbeidstid det står på, der har jo CAU også vist vilje til å fire på sine krav. Det som til stadighet stopper prosessen og som SAS ikke kan godta er CAUs gjentatte krav om "eksklusivitet". Iallfall om man leser informasjonen som ligger åpent tilgjengelig på NKFs hjemmesider:

CAU er i ferd med å velte SAS

Dette er jo et poeng som flere av våre danske forummedlemmer har gått ut høyt med, at det er en selvfølge at CAU tenker dansk først og intet annet.

-A

Synes det er ganske spesielt når den norske kabinforeningen nå går offentlig ut med det vi alle egentlig visste fra før. Ikke noe problem med å forstå at CAU først og fremst tenker på sine egne medlemer, men her har alle de andre foreningene satt akkurat det til side og tenker på SAS' fremtid. CAU har gjort det motsatte og er dessverre i ferd med å gi SAS en god dytt i retning av skifteretten.

Dette er jo et poeng som flere av våre danske forummedlemmer har gått ut høyt med, at det er en selvfølge at CAU tenker dansk først og intet annet.

-A

Som tidligere nævnt, så er det også CAU's opgave at tænke dansk først.

Men når det er sagt, så er CAU vel også den eneste af organisationerne der direkte er blevet truet af Mats Jansson på denne punkt. Han har jo ligesom tidligere udtalt at hvis man ikke kunne nå til enighed så må man jo flytte produktionen til billigere lande.

Med sådan en trussel over sig, så forstår jeg godt man gerne vil have lidt sikkerhed for at de store bidrag man giver i form af lønnedgang og øget arbejdstid ikke er forgæves. Det synes jeg faktisk ikke er et urimeligt krav som udgangspunkt. Hvis jobbene alligevel bliver flyttet efterfølgende, så er det jo formålsløst at gå med til store ændringer for at redde SAS.

Men hvordan dette krav er udformet er der jo faktisk ingen udover SAS og CAU der ved - og derfor er det også svært at mene noget om.

Men når det er sagt, så er CAU vel også den eneste af organisationerne der direkte er blevet truet af Mats Jansson på denne punkt. Han har jo ligesom tidligere udtalt at hvis man ikke kunne nå til enighed så må man jo flytte produktionen til billigere lande.

Det er helt greit at ingen av oss vet hva som foregår i forhandlingene, men det er særdeles påfallende at det så godt som alltid er med CAU det er bråk. Og hvorfor er det bare CAU som har blitt direkte truet? Neppe fordi Mats Jansson var i dårlig humør akkurat den dagen...;)

Ifølge Business.dks oplysninger er CAU i store træk indstillet på at levere de påkrævede besparelser, hvis de får en vis sikkerhed for, at deres job ikke udflages til billigere arbejdskraft i andre lande. Dette krav har SAS-ledelsen angiveligt ikke ønsket at imødekomme.

http://www.business.dk/transport/intern-fagforeningskrig-i-sas

Det lader altså til at striden går på at CAU gerne vil have lidt jobsikkerhed mod at give besparelserne. Som tidligere nævnt synes jeg faktisk ikke at det er et voldsomt stort krav at stille.

Men igen, så kommer det jo helt an på hvordan dette krav udformes og hvor meget det skal omfatte. Men at stille krav om at fly der har base i DK bemandes med dansk personale vil jeg synes lyder rimeligt. Denne aftale har man jo langt henad vejen allerede idag, men jeg mener dog ikke den er skrevet ned.

Hvis dette er det eneste der skiller parterne, så undrer det mig meget at man ikke kan komme til enighed, men igen - der skal to til tango og her har begge parter nok sin del af skylden.

DPF, NKF, NSF, SNF, SNK, SPF, SCCA says ;
Forutsetningene for SAS' videre eksistens er avklart, og akseptert av alle fagforeninger for flygende personell i fellesskap. Det er eiernes klare forutsetning at alle skal med, og alle skal løfte sammen.
Uten ”alle om bord” finner ikke eierne grunn til å drive forretningen videre. CAU har likevel valgt å ikke innfri sin andel av disse forutsetningene. Uten CAUs deltagelse faller forutsetningene for eiernes tilførsel av ny kapital. SAS' eksistens og alles arbeidsplasser settes dermed i fare.

CAU har blitt gitt anledning til å forklare sitt synspunkt for sine kollegaer, i møte med faglige ledere for alt øvrig flygende personell. En slik dialog ble bastant avvist.
Vi finner grunn til å mene at det hele dreier seg om en ”scope clause” (områdeavtale) som har til hensikt å gjøre produksjon i det danske området til en eksklusiv rettighet for danske kabinansatte.

Alle øvrige fagforeninger for flygende personell har valgt å legge sine krav til side, og honorere sin avtalte forpliktelse innen den tidsfrist som er nødvendig for at SAS skal fortsette å eksistere.

Vi finner det uakseptabelt at CAU i ly av denne kollektive ansvarlighet, forsøker å drive en faglig kamp som har til hensikt å stenge norske og svenske kollegaer ute fra deler av SAS-produksjon.

Vi aksepterer ikke at CAU fritar seg selv for bidrag i en situasjon hvor man er enige om at alle skal levere, og alle andre har levert. Det er vår klare oppfatning at CAU gjennom sitt manglende bidrag tar oss alle som gisler, og setter alles arbeidsplasser i den ytterste fare.

DPF, NKF, NSF, SNF, SNK, SPF, SCCA
http://www.kabin.no/nyhet_4341.nml

Last edited:

Men nu har de jo netop også noget at vinde hvis SAS ender med at flytte produktion væk fra DK. Så ikke den store overraskelse med forskellige vinklinger at situationen.

Det er fenomenalt imponerende hvordan du får alt til å virke som om SAS dreier seg kun om danske arbeidsplasser, og at alle er i mot dette. Hvis dette er representativt for den kollektive samarbeidsånden så står det tragisk til i SAS DK. SAS er skandinavisk, man løser ting sammen, man løper ikke rundt og tenker "meg først, og kun meg".

-A

Men nu har de jo netop også noget at vinde hvis SAS ender med at flytte produktion væk fra DK. Så ikke den store overraskelse med forskellige vinklinger at situationen.

Men DPF har signert....

Det er fenomenalt imponerende hvordan du får alt til å virke som om SAS dreier seg kun om danske arbeidsplasser, og at alle er i mot dette. Hvis dette er representativt for den kollektive samarbeidsånden så står det tragisk til i SAS DK. SAS er skandinavisk, man løser ting sammen, man løper ikke rundt og tenker "meg først, og kun meg".

-A

ph-ndr, du har i princippet ret, men omvendt må jeg sige at hvis CAU har fået oplysninger om at deres arbejdspladser skal flyttes ud af DK, så har de vel ikke den store motivation for at hjælpe med besparelser...

ph-ndr, du har i princippet ret, men omvendt må jeg sige at hvis CAU har fået oplysninger om at deres arbejdspladser skal flyttes ud af DK, så har de vel ikke den store motivation for at hjælpe med besparelser...

Om CAU og andre fagforeninger hadde sagt "nei, nå er vi lei av å sloss innad og skal så sammen og jobbe med ledelsen for å få til en fremtid", og så stått samlet med krav til ledelsen så hadde kansje denne påstanden hatt noe for seg, men når alt skal snues til "ja men dette gavner ikke oss alene, så da må vi trenere", da faller det på sin egen urimelighet at man høster den velviljen man har sådd.

-A

Det er fenomenalt imponerende hvordan du får alt til å virke som om SAS dreier seg kun om danske arbeidsplasser, og at alle er i mot dette. Hvis dette er representativt for den kollektive samarbeidsånden så står det tragisk til i SAS DK. SAS er skandinavisk, man løser ting sammen, man løper ikke rundt og tenker "meg først, og kun meg"

Jeg kan rett og slett ikke bli mere enig med deg Alex....Det er jo nå den kollektive ånden virkelig bør blomstre og man løser denne gigantfloken SAMMEN.....

Men nu har de jo også nogle helt andre aftaler med bl.a. fælles senioritetslister, så deres jobs er ikke på samme måde i fare.

Se det... jobbene deres er tryggere fordi de gjør noe i fellesskap på tvers av landene? Jeg synes dette høres revolusjonerende ut, hva sier du?

-A

Her setter du fingeren midt i puddingen! :up: CAU oppfører seg som trasne tenåringer som overhodet ikke ser konsekvensene av sine handlinger, og det er rett og slett pinlig å være vitne til. Antar at de fleste danske SAS-ansatte som er et minimum av oppegående er ille berørt over CAU's oppførsel.

Back