Re: SAS årsrapport 2009 og veien fremover
Når skal CAU slutte å være tøffe i trynet og offentliggjøre sine kravs spesifikasjoner?
Det må jo være rimelig horrible krav, siden det skal gå så lang tid for å komme til enighet!
CAU's krav har de offentliggjort for lang tid siden og det er en sikkerhed for at dansk produktion foregår på danske overenskomster. Noget som jeg faktisk ikke kan se det store problem i, da resten af arbejdsmarkedet opererer under disse vilkår. Sparekravene mht. løn, arbejdstid m.v. skulle der iht. tidligere CAU-udmeldinger ikke være den store uoverenstemmelse omkring.
Mht. de øvrige forhandlinger, så overholder CAU aftalen med SAS om ikke at offentliggøre noget fra den og holde det ude af pressen. Og i virkeligheden kommer det vel heller ikke offentligheden ved - lige bortset fra at vi flyinteresserede naturligvis gerne ville vide det
Mht. krav om danske overenskomster på dansk produktion, så er det som nævn helt vanlig praksis indenfor alle brancher. Udenlandske håndværkere, læger, avisbude osv. skal ansættes iht. de danske aftaler.
Nu kender jeg ikke arbejdsmarkedsvilkårene i de øvrige skandinaviske lande, men jeg ville da have svært ved at forestille mig at der ikke gælder nogenlunde lignende regler. At flyvende personale skal stilles dårlige end det øvrige arbejdsmarked ser jeg ingen grund til. De er allerede dårligere stillet mht arbejdstid, hvor cabincrew må flyve op til 45 timer pr. - mod den normale ugentlige arbejdstid på 37 timer i DK. Dertil kommer være-borte-tiden, som gør at et dansk cabin-crew i gennemsnit er væk hjemmefra 70-80 timer pr. uge.
Som jeg tidligere har nævnt, så ser jeg faktisk ikke den overenskomst som CAU arbejder under idag for at være specielt god. Problemet er følgende:
- SAS udbytter langt fra personalet det de må og kan. Her kunne hentes meget store besparelser.
- Først-ind-sidst-ud principptet, som gør at SAS har en langt højere gennemsnitsløn end andre, da de ikke har nyansat i årevis. F.eks. har de yngste piloter vel omkring 14 års ancennitet, hvilket presser gennemsnitslønnen betydeligt op ift. andre selskaber med mange unge ansatte.
Jeg mener startlønnen i kabinen ligger på omkring 18.000 DKK pr. måned, hvilket på ingen måde er nogen høj løn for så mange timers arbejde. Tværtimod.
Hvis man sætter sig lidt ind i de oplysninger som er sluppet ud fra forhandlingerne, så har CAU strukket sig meget langt, men vil naturligvis have en vis sikkerhed for at deres medlemmer ikke bliver erstattet af billigere nationaliteter. Nogen som er ganske fair når de alle skal gå betragteligt ned i løn og op i arbejdstid - for ikke at tale om forringede vilkår mht. fridage, mindre diæter m.v.
I forvejen har kabinen ikke fået de årlige lønjusteringer i vel omkring 5 år - noget det øvrige arbejdsmarked har fået.
Der er som i de fleste andre sager - to sider af sagen og det er langt fra altid tilfældet at det der slipper ud i pressen afspejler virkeligheden.
Hvordan SAS så kunne slipper af med først-ind-sidst-ud princippet har jeg svært ved at se, men det ville nok være det der kunne gøre dem konkurrencedygtige for alvor.