SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC

Re: SAS årsrapport 2009 og veien fremover

Når skal CAU slutte å være tøffe i trynet og offentliggjøre sine kravs spesifikasjoner?

Det må jo være rimelig horrible krav, siden det skal gå så lang tid for å komme til enighet!

Siden det er vanskelig å enes om disse kravene, må jo være snakk om krav som SAS har vanskelig for å stå inne for! Da burde det være av interesse for allmennheten i forkanten av emisjonen, om å få tilgang til hva disse kravene går ut på og hva betyr i praksis!

Last edited:

Gud hjelpe CAU og SAS.
Selv ikke når selskapet står ved stupet skjønner CAU alvoret i situasjonen SAS er i.
Fortsetter det slik er ikke veien til skifteretten lang.

Fortsetter det slik er ikke veien til skifteretten lang.

Kansje den enkleste veien etter hvert er å gjøre akkurat det, og sende selskapet igjennom en hurtig og styrt tur i konkurs, og så la kommersielle krefter styre oppstarten, uten å la seg styre av skandinavisk fordelingspolitikk.

-A

Når skal CAU slutte å være tøffe i trynet og offentliggjøre sine kravs spesifikasjoner?

Det må jo være rimelig horrible krav, siden det skal gå så lang tid for å komme til enighet!

CAU's krav har de offentliggjort for lang tid siden og det er en sikkerhed for at dansk produktion foregår på danske overenskomster. Noget som jeg faktisk ikke kan se det store problem i, da resten af arbejdsmarkedet opererer under disse vilkår. Sparekravene mht. løn, arbejdstid m.v. skulle der iht. tidligere CAU-udmeldinger ikke være den store uoverenstemmelse omkring.

Mht. de øvrige forhandlinger, så overholder CAU aftalen med SAS om ikke at offentliggøre noget fra den og holde det ude af pressen. Og i virkeligheden kommer det vel heller ikke offentligheden ved - lige bortset fra at vi flyinteresserede naturligvis gerne ville vide det :)

Mht. krav om danske overenskomster på dansk produktion, så er det som nævn helt vanlig praksis indenfor alle brancher. Udenlandske håndværkere, læger, avisbude osv. skal ansættes iht. de danske aftaler.

Nu kender jeg ikke arbejdsmarkedsvilkårene i de øvrige skandinaviske lande, men jeg ville da have svært ved at forestille mig at der ikke gælder nogenlunde lignende regler. At flyvende personale skal stilles dårlige end det øvrige arbejdsmarked ser jeg ingen grund til. De er allerede dårligere stillet mht arbejdstid, hvor cabincrew må flyve op til 45 timer pr. - mod den normale ugentlige arbejdstid på 37 timer i DK. Dertil kommer være-borte-tiden, som gør at et dansk cabin-crew i gennemsnit er væk hjemmefra 70-80 timer pr. uge.

Som jeg tidligere har nævnt, så ser jeg faktisk ikke den overenskomst som CAU arbejder under idag for at være specielt god. Problemet er følgende:

- SAS udbytter langt fra personalet det de må og kan. Her kunne hentes meget store besparelser.

- Først-ind-sidst-ud principptet, som gør at SAS har en langt højere gennemsnitsløn end andre, da de ikke har nyansat i årevis. F.eks. har de yngste piloter vel omkring 14 års ancennitet, hvilket presser gennemsnitslønnen betydeligt op ift. andre selskaber med mange unge ansatte.

Jeg mener startlønnen i kabinen ligger på omkring 18.000 DKK pr. måned, hvilket på ingen måde er nogen høj løn for så mange timers arbejde. Tværtimod.

Hvis man sætter sig lidt ind i de oplysninger som er sluppet ud fra forhandlingerne, så har CAU strukket sig meget langt, men vil naturligvis have en vis sikkerhed for at deres medlemmer ikke bliver erstattet af billigere nationaliteter. Nogen som er ganske fair når de alle skal gå betragteligt ned i løn og op i arbejdstid - for ikke at tale om forringede vilkår mht. fridage, mindre diæter m.v.

I forvejen har kabinen ikke fået de årlige lønjusteringer i vel omkring 5 år - noget det øvrige arbejdsmarked har fået.

Der er som i de fleste andre sager - to sider af sagen og det er langt fra altid tilfældet at det der slipper ud i pressen afspejler virkeligheden.

Hvordan SAS så kunne slipper af med først-ind-sidst-ud princippet har jeg svært ved at se, men det ville nok være det der kunne gøre dem konkurrencedygtige for alvor.

Hvis man sætter sig lidt ind i de oplysninger som er sluppet ud fra forhandlingerne, så har CAU strukket sig meget langt, men vil naturligvis have en vis sikkerhed for at deres medlemmer ikke bliver erstattet af billigere nationaliteter. Nogen som er ganske fair når de alle skal gå betragteligt ned i løn og op i arbejdstid - for ikke at tale om forringede vilkår mht. fridage, mindre diæter m.v.

Problemet CAU har, her på forumet, blandt mange reisende, og med andre grupper ansatte innad i SAS, er det at det gang på gang har stått frem og ikke sagt det akkurat slik du skriver, men vært krystall-klar på at dette gjelder å tviholde på dansk personell på bekostning av de andre gruppene innad i SAS til og med.

Som en på forumet her så pent skrev for noen uker siden, CAU har bare som mål å holder dansker i jobb, så får nordmenn og svensker snakke for seg. Og det er problemet nå, om ikke man vil jobbe mer sammen om å løse problem og trappe ned evnen til å drive splitt og hersk, så er det snart ikke noe mer SAS å gjøre seg feit på.

-A

Beklager men klarer ikke få sympati. Ingen verdinne tjener 18000 dkr. Alltid bråk med danske fagforeningene. Alltid de som skriker höyest i media for å sympati. Hvorfor er danskene alltid sist i forhandlingene. Hvorfor skal skal danskene ha det bedre enn andre.. ?
Nei skal mere til för jeg får sympati.

Beklager men klarer ikke få sympati. Ingen verdinne tjener 18000 dkr. Alltid bråk med danske fagforeningene. Alltid de som skriker höyest i media for å sympati. Hvorfor er danskene alltid sist i forhandlingene. Hvorfor skal skal danskene ha det bedre enn andre.. ?
Nei skal mere til för jeg får sympati.

Hvem siger danskerne skal have det bedre end andre???

Hvem siger danskerne skal have det bedre end andre???

CAU! Det skinner jo langt igjennom at egne interesser går foran alt annet! At man ikke kommer til enighet har jeg vanskelig for å tolke annet CAU igjen har stilt krav som bryter med hva SAS kan stå inne for, som et skandinavisk selskap!

CAU! Det skinner jo langt igjennom at egne interesser går foran alt annet! At man ikke kommer til enighet har jeg vanskelig for å tolke annet CAU igjen har stilt krav som bryter med hva SAS kan stå inne for, som et skandinavisk selskap!

Nu har jeg aldrig kunnet snuppe fagforeninger, og er en bitter modstander af strejker. Men når det er sagt, så ville jeg måske også bede om noget sikkerhed for at mit job ikke røg på udenlandske hænder, hvis jeg skulle være med til at levere varen. Noget som forøvrigt ligner det der sker i Tyskland (Lufthansa) lige nu.
Men det er jo præcis ulempen ved et skandinavisk flyselskab, ligesom jeg heller aldrig har forstået hvorfor man har skullet bruge en formue på at flyve svensk og norsk personale ind til CPH for at flyve LongHaul (eller dansk og norsk til ARN for det samme).

Som en på forumet her så pent skrev for noen uker siden, CAU har bare som mål å holder dansker i jobb, så får nordmenn og svensker snakke for seg.
-A

CAU er en dansk fagforening med danske medlemmer. I sagens natur er deres opgave at varetage danske SAS-ansattes interesser. Det kan der da ikke være noget overraskende i.

Der findes tilsvarende fagforeninger i Norge og Sverige som arbejder for norske og svenske ansattes interesser. Synes da heller ikke jeg har set mange eksempler på at disse fagforeninger har gjort noget for danskerne. Ikke at jeg ville forvente det heller - for det er jo som nævnt ikke deres opgave.

Hvad fagforeningerne i de øvrige lande går med til af aftaler er for såvidt ikke relevant i CAU's forhandlinger og omvendt. Der kan være mange lokale forskelle som der skal tages højde for, men det åbenbart ikke særligt populært at gøre.

Tingene er ikke så sort/hvide som du fremstiller det her.

Der skal to til at forhandle og hidtil ser det ud til at begge parter har ultimative krav, som de ikke vil gi sig på. Desværre er det så den samme ting og så er det svært at nå et kompromis.

Men at skyde skylden på den ene part uden at forholde sig objektivt til hele forhandlingen bryder jeg mig ikke om.

Som nævnt er verden ikke så sort/hvid som mange gerne vil have den til at være...

..og janusk: Helt enig. Jeg ville absolut også have vis form for jobsikkerhed hvis jeg skulle være med til at gå betydeligt ned i løn, op i arbejdstid og iøvrigt få forringet mine arbejdsvilkår betydeligt. Hvis man alligevel ikke kan få opbakning til det, hvorfor så gå med til det i første omgang.

Jeg har ikke hørt en eneste fra kabinen i Danmark beklage sig over de ændrede arbejdsforhold. Det ved alle er nødvendigt, men jeg kan godt forstå de bliver usikre når ledelsen ikke engang kan love dem, at deres jobs ikke bliver udført af billigere arbejdskraft fra andre lande. Det er social dumping og det accepteres ikke i andre brancher heller - hvorfor i alverden skulle det så accepteres i flybranchen.

Det ville jeg synes var en kedelig udvikling og spørgsmålet er om det er sådan vi vil have vores samfundt skal udvikle sig. Jeg har ikke lyst til det, men der er sikkert mange andre der ikke bekymrer sig om de ansattes arbejdsforhold blot de kan flyve til 1-krone.

CAU er en dansk fagforening med danske medlemmer. I sagens natur er deres opgave at varetage danske SAS-ansattes interesser. Det kan der da ikke være noget overraskende i.

SAS er et skandinavisk selskap. Det burde overhodet ikke vært nasjonale fagforeninger, og det er ikke helt utenkelig at nettopp det har vært en kilde til at SAS sliter en hel del. Jeg er ikke sikker på at det er allmen enighet om at CAU utviser en generell vilje til å bidra til SAS sin overlevelse.

Der findes tilsvarende fagforeninger i Norge og Sverige som arbejder for norske og svenske ansattes interesser. Synes da heller ikke jeg har set mange eksempler på at disse fagforeninger har gjort noget for danskerne. Ikke at jeg ville forvente det heller - for det er jo som nævnt ikke deres opgave.

Hvad fagforeningerne i de øvrige lande går med til af aftaler er for såvidt ikke relevant i CAU's forhandlinger og omvendt. Der kan være mange lokale forskelle som der skal tages højde for, men det åbenbart ikke særligt populært at gøre.

Det som gjør at mange har sett seg lei CAU sine fakter er at, så langt jeg har fått med meg, så er CAU den eneste foreningen som eksplisitt går ut med følgende to holdninger:

a) vi forlanger at ruter skal flyes med SAS DK only (ref kranglene om OSL-CPH).

b) vi bryr oss ikke om andre i SAS-gruppen, dette er bare om CAU og vi driter i andre i bolaget.

Disse to betingelsen gjør at CAU (og danskene de representerer) fremstår som særdeles egoistiske og lar andre ta konsekvensene for å få ryddet opp i butikken, og på toppen går ut eksplisitt mot andre grupper kolleger de også skal samarbeide med.

-A

a) vi forlanger at ruter skal flyes med SAS DK only (ref kranglene om OSL-CPH).

b) vi bryr oss ikke om andre i SAS-gruppen, dette er bare om CAU og vi driter i andre i bolaget.

SpotOn PH-NDR. Det er vel akkurat slik det oppleves utenfra, og da er det særdeles vanskelig å oppleve dem som annet en svært egoistiske. Det er jo NÅ de må virkelig være runde i kantene og samarbeide med alle de andre kollegagrupper og foreningsgrupper, Ikke bare være steile og tverre som det de fremstår som idag og HAR gjort i mange mange år...

-A

Mindes ikke at have hørt denne udtalelse før fra CAU, men så absolut en interessant og meget voldsom udmelding..... En skam at jeg har misset den i medierne.

Som vi siger her i Danmark, "Polakkerne kommer". Kunne godt tænke mig at opleve nogle af vores norske venner her i forummet, hvis pludselig de norske ruter skulle flyves af polsk personale. Jeg er sikker på at de stiltiende ville nikke og acceptere i selskabets interesse....

Kan huske gennem årene hvordan nordmændene og svenskerne råbte og skreg hver eneste gang man ville fjerne denne sindsyge 3-2-2 regel på longhaul flyvningerne.

Mindes ikke at have hørt denne udtalelse før fra CAU, men så absolut en interessant og meget voldsom udmelding..... En skam at jeg har misset den i medierne.

Som vi siger her i Danmark, "Polakkerne kommer". Kunne godt tænke mig at opleve nogle af vores norske venner her i forummet, hvis pludselig de norske ruter skulle flyves af polsk personale. Jeg er sikker på at de stiltiende ville nikke og acceptere i selskabets interesse.....

En lille foskjell er vel om det er snakk om CC fra NO og SE ?

Kan huske gennem årene hvordan nordmændene og svenskerne råbte og skreg hver eneste gang man ville fjerne denne sindsyge 3-2-2 regel på longhaul flyvningerne.

Vi husker i alle fall hvorfor den ble innført :rolleyes:

Men det er nok CAU's skyld ;) Og det har jo ihvertfald ikke bidraget til SAS økonomi i en positiv retning. Akkurat som det faktum at man stadig flytter masser af norsk personale passivt til CPH for at flyve langruter, men det er jo nok også CAU's skyld ;)

Det er vel akkurat slik det oppleves utenfra, og da er det særdeles vanskelig å oppleve dem som annet en svært egoistiske. Det er jo NÅ de må virkelig være runde i kantene og samarbeide med alle de andre kollegagrupper og foreningsgrupper, Ikke bare være steile og tverre som det de fremstår som idag og HAR gjort i mange mange år...

Hvordan CAU opfattes i Norge skal jeg af gode grunde ikke kunne sige, men den opfattelse du skitserer her er ihvertfald langt fra sandheden, så det ville da være prisværdigt at bygge sine bedømmelser på faktum istedet for fordomme, men det er måske for meget forlangt.

For få år siden havde jeg faktisk selv den samme kritiske holdning til CAU, men efter at have sat mig ind i området har jeg opdaget at verden ikke er så sort/hvid og at CAU faktisk har en hel del gode pointer - de er desværre bare rigtig dårlige til at formidle dem til omverdenen og kunne godt bruge lidt akut PR-hjælp.

Dette har da vært publisert på CAU sine egne websider, at avtaler går spesifikt på dansk personell og gjerne på bekostning av NO/SE CC, igjen med referanser til rabalderet rundt OSL-CPH og IC.

-A

Back