SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC

Re: SAS årsrapport 2009

Det er helt i orden at en aksjonær tar et tak og skyter inn mer penger i en emisjon om denne aksjonæren synes risikoen er verdt innsatsen.

Men KUN om dette er private investorer eller selskaper som lever av å finansiere slike ting.

Statene som er aksjonærer her, bruker skattebetalerenes penger og har visserlig ikke noen personlig risiko i å tape eller tjene penger, samtidig som de pålegger hele samfunnet å være med på et spleiselag som ikke har noen samfunnsmessig fordel da andre kan ta seg av de oppgavene som eventuelt forsvinner.

Og folket består av både SAS folk, Norwegian, Sterling folk etc og de fleste av oss er ikke for at det skal syes puter under armene på tapsforetak i den klassen vi ser her.

Derfor er det ikke emisjonen fra eierskapet som er problemet, men at eierskapet delvis er statlig!

Derfor er det ikke emisjonen fra eierskapet som er problemet, men at eierskapet delvis er statlig!

ding ding ding... :)

La oss heller fokusere på årsrapporten istedetfor å holde nivået i denne debatten på "skattepengene mine brukes til SAS prisdumping nivå"

svaret staar veldig tydelig i Aarsrapporten...som denne traaden burde handle om...;)

Hva som forårsaker de store kostnadene er etter min mening klinkende likegyldig så lenge inntektene ikke klarer å dekke dette opp! Det siste SAS trenger er feige bortforklaringer for hvorfor ikke selskapet klarer å innfri forventningene.

Spesielt gjøres dette tydelig av ledelsen gjennom rapporten og fremføringen av kvartals tallene i går. Man skal lete lengre etter en mer ærlig og ydmyk presentasjon fra en SAS ledelse.
Det illustrerer etter min mening alvoret, som mange her nok blåser litt for lett over.

Det deles ikke ut sølvmedaljer i krig!

Hva som forårsaker de store kostnadene er etter min mening klinkende likegyldig så lenge inntektene ikke klarer å dekke dette opp!

Spesielt gjøres dette tydelig av ledelsen gjennom rapporten og fremføringen av kvartals tallene i går.

Det deles ikke ut sølvmedaljer i krig;)

LOL... Og derfor er du ikke direktør for SAS eller noen andre selskaper. Hva som forårsaker kostnadene i ett selskap er er fundamentalt for å finne ut hva årsaken er for at man ikke tjener penger. Dersom du leser årsrapporten og evt mitt innlegg fra litt tidligere, blir ting slett ikke så svart/hvitt og den "styrte konkursen" eller hva det du kalte det for, er ikke noe alternativ

Hvor har det blitt av emisjonspengene som staten satte inn forrige gang Tommy777?

Det finner du for ut av dersom du leser årsrapporten. Aksjonærene til SAS har klart uttalt at emisjonen som ble foretatt i fjor var for liten for den snuoperasjonen som var nødvendig

Hva som forårsaker de store kostnadene er etter min mening klinkende likegyldig så lenge inntektene ikke klarer å dekke dette opp! Det siste SAS trenger er feige bortforklaringer for hvorfor ikke selskapet klarer å innfri forventningene.

Ok men da blir det ikke mulig aa ta noen omstrukturering som har kostnader...

Det finner du for ut av dersom du leser årsrapporten. Aksjonærene til SAS har klart uttalt at emisjonen som ble foretatt i fjor var for liten for den snuoperasjonen som var nødvendig

Ja, flittig benyttet sitat i forkant av forrige emisjon:rolleyes:

Her blir det lett å være etterpåklok. Ikke glem hva selskapet selv skapte av forventninger ved forrige emisjon og core SAS. Det var DA og med DET at alt skulle snu....

SAS sier nå også at en forbedring i forhold til dagens markedsklima er en forutsetning for at selskapet skal kunne hente seg inn sammen med ny kaptial gjennom emisjonen. Da er det også lett å denne gangen si det samme;)

svaret staar veldig tydelig i Aarsrapporten...som denne traaden burde handle om...;)

Nå skal jeg innrømme at jeg bare har sveipet gjennom rapporten og i tillegg må jeg bare innrømme at jeg ikke er noen finansanalytiker, så arrester meg om jeg tar feil. I rapporten står det vel at restruktreringskostnadene beløper seg til ca 1.8 milliarder SEK. Ser man på resultatet så er det, selv om man korrigerer for restrukturering, nokså rødt.

Ser man på cash flow så er det ikke så rent lite negativt med -3.4 milliarder SEK from operating activities. Noe av restruktureringen påvirker cash flow, men selv om man sier at hele restruktureringskostnaden på 1.8mrd SEK har påvirket cash flow så er altså cash flow fra operating activities fortsatt på -1.6mrd SEK.

Jeg antar at noe av emisjonspengene har gått med til å dekke den negative cash flow'en, som sikkert kan være et resultat av mange faktorer. Så lenge man har positiv cash flow så kan man holde det gående lenge selv om regnskapet viser underskudd.

Her slar bölgene höyt og mye ensidige kommentarer fra begge lag.

Det er ingen problem at staten spytter in penger i slik en selskap via en emisjon, men da ma staten forholde seg 100% som en privat eier. Det mener a stille klare malsetninger til ledelse, sette kravene som ma innfries innen visse dato og ogsa sette seg en limit av hvor mye man er villige a tape. En god eksempel ble A.P.Möller Maerks som hadde de facto utrolig dype lömmer og sin handtering av datterselskap Maersk Air.

Spesielt siste delen, limit av losses, skjer ikke og vekker denne darlig lys som oppstar dersom man ikke handterer ting helt apen.

Ledelsen virker forsatt planlös og jeg har forsatt ikke hört en eneste ord om produktforbedring, service-fokuss eller strategy-to-win. SAS hinker forsatt etter sine konkurrenter. Vi har hört at FR vil ga tungt inn til CPH Swift. Og dette vil ha en effekt pa SAS sine yields. Og det er heller ikke utenkelig at de Orange fra easyjet gir opp sitt passiv holdning overfor Scandinavia og satser tungt. Slik en satsing vil treffe SAS i mark og bein i dagen situasjon.

Jeg har absolutt ingen problem a la staten gi inn flere penger, dersom det finnes klare malsetninger, benchmarks to be met og en limt-of-loss. Og ja, jeg sier det helt klart, jeg ville bare gi dette penger dersom ledelsen endelig kommer med en klart kundeorientert strategi.

Det ble en helt klart malus av förste emissjon at staten og de restende eierne ikke satt opp strenge regler og bindende krav til ledelsen. Sa kunne de fordunse verdier til Milliarder og velge en hastighet i transformasjonen av selskap som er rett og slett for treg.

Det er ikke riktig at statens emisjonspenger skal gå til finansiering av lavprisbilletter som selskapet overhodet ikke tjener penger på , grunnet et for høyt kostnadsnivå. Litt forenklet sagt.

Eneste løsningen på ditt prisdumpingssynspunkt er at Staten må selge seg ut av SAS, og akkurat det er det vel få som er uenige i.

Men prisdumping? Ikke engang konkurransemyndighetene mistenker jo det, men de sitter vel ikke på samme informasjon som deg :)

SAS i krise og fremtid

(My usual apology for posting in English; fell free to reply in Danish or Norwegian, as I can read those with little difficulty)

As readers of this forum are aware, SAS just announce horrible losses.

http://politiken.dk/erhverv/article896852.ece

http://www.atwonline.com/news/story...m_campaign=Feed:+AtwDailyNews+(ATW+Daily+News)

http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/4705992/

The discussion on airliners.net actually has surprisingly (for anet) good ratio of insight to drivel. SAS has to face some very hard choices indeed. It seems that further and possibly severe capacity reduction and staff furloughs are at hand (not that "shrink to profitability" is a good business model). Will SAS have an intercontinental network in a few years? (not that it has much of one now) Will it become part of LH? How did things get to be so bad?

Some food for thought on the a.net discussion:
One word: FOCUS

The main issue with SK is that it simply is NOT sustainable for an airline with a home market only marginally larger than The Netherlands (in terms of population) to have multiple hubs like they do. SK must urgently refocus and concentrate on a single hub, rework its network around that single hub and reshape it's fleet, because that too is way too diverse and probably way too large, given the many hubs they serve

In addition is the volumes of both business travellers and tourists large, much larger than most people would think when you look on the size of Oslo. I think it's about 16 daily flights between Oslo and London. 5x SAS, 4x BA, 3x DY and 4x FR. During the last few year, BA has been struggling more on their OSL-LHR route than SAS

Unfortunately SAS is one of the worst run airlines in Europe, with a stubborn management, trade unions with far too much power (if you thought BA was bad, look at the SK mess!), they have the worst service of any legacy carrier

I would add that the carrier has way too many fleet types. And is caught be between the Ryanairs and LHs of Europe. I've always loved SAS. My mother was a stewardess in the "good old days" (1957-61) and I have flown as both a revenue and nonrev passenger many times over the years.

When I look at my old SAS route maps and timetables I am struck by how many cities have vanish from the network. LAX being chopped in '94 was very sad to see. As you all know. it was the first European carrier to serve California. I flew the LAX-CPH route many times.

Thoughts?

Der datt vel poletten ned for hvorfor giske var hos CAU.

Dansk SAS-personale til spanking hos norsk minister

Den danske og svenske regering havde da sagt ja til emissionen, men den norske handelsminister krævede ja til spareplan fra pilot- og kabineforening, som en betingelse fra Norge.

Allerede i slutningen af oktober blev SAS-styret klar over, at der skulle helt ekstraordinære midler til for redde virksomheden ved den kommende årsafslutning. Da fjerde kvartals resultat forelå 15. januar, blev formanden og direktionen klar over, at der måtte en emission til og gik til regeringerne og Wallenbergfonden.

Det er den norske netavis VG, som afslører forløbet med den norske handelsminister Trond Giske som kilde, samt den afgående kommunikationsdirektør i SAS, Claus Sonberg.

Det viser sig også, at det var derfor samme Giske kaldte danske pilotrepræsentanter og kabineformand til Oslo 21. januar. Det møde som takeoff.dk. omtalte to dage forinden, men hvor deltagerne senere fik mundkurv på.

Her var forløbet i følge VG: "Kastrup er danskernes Statoil, og danskerne var villige til at spytte friske penge i. Den svenske regering havde så mange problemer med Volvo og Saab, at den ikke tålte flere udsalg, og her var man forsigtig positiv."

"Giskes klare tale ved den lejlighed var afgørende for at få processen til at lykkes og for at vi fik hensigtserklæringen om ekstra spareplan fra de to fagforeninger igennem, " siger Claus Sonberg til netavisen.

Samtidig fik ministen sat sparekravet i vejret. Først var det nye sparemål en milliard kroner for lidt til, at den norske regering ville bidrage med skattekroner. "Vi fik det presset én milliard kroner op, heraf 500 mio. kr. fra piloter og kabine," bekræfter Trond Giske.

Han ser ingen principiel grund til, at Norge skal være medejer af SAS, men han vil have det godt betalt, hvis selskabet skal sælges. "Når besparelserne nu er gennemført, mener vi SAS er et konkurrencedygtigt selskab, " slutter han.

http://www.takeoff.dk/news/18820

http://epn.dk/brancher/transport/luft/article1976750.ece

SAS var timer fra konkurs - men blev tilsyneladende reddet af Norge, hvis man skal tro denne artikel.

Gad vide om det var den rigtige beslutning de tog i Oslo?

Samme finner vi hos Hegnar.no

http://www.hegnar.no/bors/article409879.ece

Beslutningen mener jeg er helt feil.

Kansje blir min tur med SK til LHR Søndag den 14 med retur den 24 den siste SAS turen jeg tar med denne selskapsformen.

Jeg tror også DY skal være glade om SAS overlever. Jeg tror det ligger en ferdiglaget mappe hos Easyjet og noen andre, som heter "Norge / OSL..." eller lignende", og der planene iverksettes umiddelbart ved en SAS' konkurs.

De vil fylle vakumet etter SAS så fort at man knapt rekker å tenke, og først da vil DY føle hva konkurranse er. Da møter de knallharde aktører som vil kjøre en agressiv luftfartspolitikk.

Luftfartens nedadgående spiral (som LCC'ene har startet) får for alvor fart på seg, og resultatet kjenner vi ikke.
Jeg er bare veldig glad for hver dag jeg får lov å arbeide i et miljø der også de ansatte blir passet på og ivaretatt.
Så derfor - (og ikke fordi jeg vil tilbake til gamle dagers monopol, og ikke fordi jeg støtter de skandinaviske landenes pengegave til SAS, som jeg mener er umoralsk og konkurransevridende for bl.a.DY) - så derfor sier jeg - hold ut SAS, alternativet er verre - også for DY!

Tally-Ho

Isolert sett er dette veldig riktig, selv om det er smertefylt for Norwegian at SAS har gullbukser som aldri blir tomme for penger, hadde alternativet vært meget farligere.

Tenk det at Norwegian skal løpe om kapp, enten med en stor tung, syk og overvektig gammel gubbe, med en stor ryggsekk full av gjeld som SAS, eller en lett, spretten og strukturert sprinter som Ryanair.
Selvsagt er den beste konkurrenten til Norwegian SAS.

Og så lenge SAS må drasse på ryggsekken og gjelden, blir de aldri særlig farlige på banen.

Men i utgangspunktet så kunne de 12 milliardene som har blitt pumpen inn i SAS det siste året, heller vært brukt til å skape en nytt sylskarpt produkt i Skandinavia, med nye fly og strategi.

Så det totale bildet er jo at Skandinavia er den største taperen her, i konkurranse med resten av verden.

Det der jo derfor statlig innblanding har historie på seg til å rasere omgivelsene de blander seg inn i.

Last edited:

Eneste løsningen på ditt prisdumpingssynspunkt er at Staten må selge seg ut av SAS, og akkurat det er det vel få som er uenige i.

Men prisdumping? Ikke engang konkurransemyndighetene mistenker jo det, men de sitter vel ikke på samme informasjon som deg :)

Staten må ut av SAS. Det er mange måter og se ting på TCAS, hvordan konkurransemyndighetene ser på det er opp til de, men mitt poeng er at SAS overhodet ikke har et kostnadsnivå til å selge lavprisbilletter på nivå med DY. Det vet du også :D

Litt forenklet sagt så priset de ut BU og Color Air ut av markedet men da hadde SK en velfyllt krigskasse. Det har de ikke i dag og resultatet er stadige emisjoner for å fylle opp kassen. Vanskeligere enn det er det faktisk ikke.

men mitt poeng er at SAS overhodet ikke har et kostnadsnivå til å selge lavprisbilletter på nivå med DY. Det vet du også :D

Så du mener at SAS bare må selge dyre billetter? Da ville faktisk SAS solgt langt mindre og tapt enda mer. SAS selger ikke lavprisbilletter på nivå med de kampanjene Norwegian gjennomfører.

Back