SAS annonserer Q400-erstatning i begynnelsen av mars?

Vi har visst også opsjon på ytterligere tre stk. etter 2009.
Skal vel ikke se bort fra at det du spekulerer i kan bli realitet etterhvert.

Q400 er ikke direkte en maskin som vil erstatte F50. Det vil nok være Q300.
Rutene på Vestlandet er jevnt over slik at Q300 vil være stor nok og på sikt er det meningen at F50 rutene går over til å bli operert av WF med deres materiell.
Med flere Q400 innfaset senere iår og neste år vil Q300 få avløsning på nåværende ruter til å bli satt inn på Vestlandet og Møre-byene.

Gleder meg stort til å se CRJ900 (trodde etter å ha lest her på forumet at det skulle bli CRJ700) i SAS farger!!!

Jeg har forstått det slikt at SAS har mest sannsynlig fått endel av FlyBE sine Q400 leveringsposisjoner siden de kommer så fort (så må man spørre hvem som har betalt hva og hvor mye....), men de må da også ha fått sneket ganske kraftig i CRJ-køen siden første CRJ-900 allerede kommer nå til høsten og meg bekjent er det mer en 6mnd leveringstid for CRJ bestilt idag. Så hvem er det som har måttet vike her?

Var det flere som så mr. Jansson intervjuet på TV2-nyhetene?

Jeg ble litt satt ut av uttalelsene hans. Han uttrykte altså at det var greit å fortsette å fly Bombardier i Norge og Danmark, men at det svenske markedet og de svenske SAS-ansatte naturlig nok var redde for å fly maskiner produsert av Bombardier og dermed måtte skånes (slik forstod i hvertfall jeg det).

Jeg synes det var en ganske klønete og hårreisende uttalelse. Hva har da SAS tenkt å gjøre med svensker som reiser fra Stockholm via Oslo og så til f.eks Sandane? Blir det satt opp buss da kanskje, for å unngå dødsflyene produsert av Bombardier (ja hvis ikke jeg husker feil sa han faktisk Bombardier og ikke bare Q400)?

Når man trodde bunnen på Frösundas salatbolle var nådd...:angry:

Var det flere som så mr. Jansson intervjuet på TV2-nyhetene?

Jeg ble litt satt ut av uttalelsene hans. Han uttrykte altså at det var greit å fortsette å fly Bombardier i Norge og Danmark, men at det svenske markedet og de svenske SAS-ansatte naturlig nok var redde for å fly maskiner produsert av Bombardier og dermed måtte skånes (slik forstod i hvertfall jeg det).

Såg MJ på svenska TV-nyheter och hörde intervju på radio där han sa att SAS medvetet undvikit att låta de nya DHC-8-400 flyga för SAS DK/SE på grund av ett troligt motstånd från passagerarnas sida. Hur han och SAS ska förklara att det är o.k. i Norge men inte i Danmark och Sverige återstår att se.

Og så får vi håpe at Q400 i WF farger ikke kommer bort i noen insidenter det nærmeste året! Dette er høyt spill. NG er et spill for galleriet. NG= new galley.

hmmm det er noe med mattematikken jeg ikke skjønner her?
http://www.airbaltic.com/public/32313.html
http://www.wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=11&I=3688

WF sier de skal ha 7 fly (5 i år og 2 til neste år), mens BT sier de skal ha 8 fly. Det blir 15 tilsammen. Men SAS sier at 14 fly er bestilt.

Så betyr dette at noen ikke er enige om hva som skal hvor eller at den ene WF maskinen som står lagret i Canada kommer itillegg til de 14 som ble bestilt idag og ikke regnes som endel av ordren? Og SAS-gruppen egentlig skal få 15 Q400 de nærmeste årene?

Og så får vi håpe at Q400 i WF farger ikke kommer bort i noen insidenter det nærmeste året! Dette er høyt spill. NG er et spill for galleriet. NG= new galley.

NG er vel resultatet av de kravene Horizon kom med til Bombardier. Horizon var paa linje med SAS svaert misfornoeyd med kvaliteten og regulariteten paa sine Q400 - det gikk saa langt at Horizon inviterte Embraer foer Bombardier skjoennte alvoret, og gikk med paa en rekke oppgraderinger/endringer paa Horizons Q400 - og det er ikke interioer det gikk paa. Horizon hadde noe SAS ikke hadde i utgangspunktet, de hadde ute staaende ordrer, og var paa den tiden eneste store operatoer av Q400 i USA. (Frontier hadde ikke faatt sine ennaa, og det var vel bare et selskap paa Hawaii i tillegg til Horizon som opererte Q400). Det er vel ingen hemmelighet at Bombardier har vaert minst like arrogante som Boeings Tanker Salgs team var inntil en droey uke siden....Det er nok svelget en mengde Kameler baade i Kanada og i Seattle...:rolleyes:

NG er vel resultatet av de kravene Horizon kom med til Bombardier. Horizon var paa linje med SAS svaert misfornoeyd med kvaliteten og regulariteten paa sine Q400
Nja, ska man tro Bombardiers hemsida och texten om NG så verkar det mer vara ändringar av kosmetisk natur. Ungefär hälften av Horizon´s -402 flotta ligger ju i samma tillverkningssekvens som SAS-flottan och de ändringar/uppgraderingar som, av teknisk natur, gjorts av Horizon på dessa maskiner borde ju ha kunnat göras även på SAS-maskinerna (om de inte gjorts ?). Om dessa ändringar gjorde att maskinerna blev NG så hade man ju kunnat flyga vidare med dem. Jag håller med KUA: SAS spelar ett högt spel.

Nja, ska man tro Bombardiers hemsida och texten om NG så verkar det mer vara ändringar av kosmetisk natur. Ungefär hälften av Horizon´s -402 flotta ligger ju i samma tillverkningssekvens som SAS-flottan och de ändringar/uppgraderingar som, av teknisk natur, gjorts av Horizon på dessa maskiner borde ju ha kunnat göras även på SAS-maskinerna (om de inte gjorts ?). Om dessa ändringar gjorde att maskinerna blev NG så hade man ju kunnat flyga vidare med dem. Jag håller med KUA: SAS spelar ett högt spel.

SAS har vel vunnet dette hoeye spillet, javisst gaar det an aa gjoere som Horizon og la Bombardier sette maskinene i den stand de burde ha vaert i naar de ble levert, men hvorfor ? naar Bombardier har kommet med et bedre tilbud for SAS. Bombardier burde ha tatt tak i dette tidligere slik McD. Douglas gjorde med de foerste MD-90 som SAS fikk levert, de stod jo inne paa Koksa i over en maaned mens "mormonerne" (vi kallte dem det fordi de loep rundt i hvite skjoerte og slips, og saa meget alvorlige ut etter verdt som slett haandverk ble avdekket).
MDD tok det alvorlig og MD90ene ble gode maskiner for SAS, Bombardier var nok for arrogante til aa begynne med.....

Når man vinner en milliard svenske kroner ved å spille høyt - så er det absolutt verdt det...selv om det hadde vært bedre om man hadde fått en milliard norske kroner...

Tønsbergs Blad skriver i papiravisen i dag med rene ord hva saken dreier seg om:

"De fire Widerøe-flyene som etter en SAS-avgjørelse ble satt på bakken, er alle utbedret. Nå er de like godt flybare som de fabrikknye flyene Widerøe får, men moderselskapet SAS tok hensyn til renommé og publikums tillit da de valgte å bytte ut flyene. De fire flyene skal alle leases ut til andre selskaper."

...og i dagens DN sier Watle i WF at Torp nå skal rendyrkes som en Q400 flyplass i WF systemet.

Fikk nåde hos SAS-sjefen

Widerøes Per Arne Watle har vært i lange samtaler med SAS-sjef Mats Jansson for å få Q400-flyene tilbake i flåten. SAS satte alle sine 27 Dash 8 Q400-maskiner på bakken i slutten av oktober i fjor etter krasjlandinger. Mandag ble det klart at konsernet kjøper en ny generasjon av det samme flyet. - Jeg har hatt veldig grundige samtaler med Jansson, og jeg har stor respekt for hans situasjon. I denne saken er verden ganske annerledes i Sverige og Danmark. I Danmark fikk samferdselsministeren kjeft fordi har ikke holdt SAS nok i ørene, sier Watle. - Vi ser ikke på dette som noen lett match. Vi vil være pinlig nøyaktige med vedlikeholdet, for å unngå nye feil. Derfor har vi ikke noe ambisiøst ruteprogram i starten, sier Watle. Journalist: Jacob Trumpy, s. 3

Finansavisen, 12.03.2008

Nye Dash til Bergen

Verken SAS eller Widerøe frykter at passasjerene vil vende dem ryggen når nye Das8 Q400-fly settes inn på ruter til og fra Flesland. - Den nye generasjonen av Q400 tilfredsstiller de strengeste internasjonale krav til sikkerhet, sier Widerøes informasjonssjef, Siw Sandvik. Journalist: Rune Valderhaug. S. 14

Bergens Tidende, 11.03.2008

Finansavisen skrev i går at WF sine Q400 som står på TRF/BOO snart forsvinner til Fillipinene.

Ikke overaskende... LN-WDC sto igår med setene utmontert, og med alle luker åpne..

Luktet vårrengjøring og overlevering lang vei... Tror LCH78 begynner å få dårlig tid om han ikke allerede har tatt bilder av DD...^_^

Attachments

• DSC00507.JPG
    DSC00507.JPG
    144.8 KB · Views: 220
  • DSC00509.JPG
    DSC00509.JPG
    139.3 KB · Views: 228
Back