SAS annonserer 30 nye ruter i 2013

Berlin som er sammenlignet over her så er det jo stort sett norwegian og airberlin som kan skilte med gode priser :) Bestillte nettopp en tur for januar til berlin, kom på 943kr inkl seter. Sas: 2579kr.

Ser poenget ditt, allikevel synes jeg det er ganske offensivt å angripe et marked som er meget godt innarbeidet av Norwegian, Ryanair og charter-operatører.

Ser poenget ditt, allikevel synes jeg det er ganske offensivt å angripe et marked som er meget godt innarbeidet av Norwegian, Ryanair og charter-operatører.
Ja, de tør møte destinasjonene til konkurrentene, men ikke prisene til konkurrentene. Om de likevel klarer selge nok billetter til å tjene på rutene så er det liv laget for SAS. Om de derimot må senke prisene så mye at de selger med tap slik de tidligere har gjort så vil det ikke ta 2 år før de igjen må be om mere penger.

Ja, de tør møte destinasjonene til konkurrentene, men ikke prisene til konkurrentene. .

Du ser det helt motsatt. Det som er gutsy er å møte dem head-to-head med høyere priser og likevel fylle flyene .. DA har man gjort det riktig. Eventuelle overskuddseter kan man pøse ut på kampanjesalg som 'ising på kaka'.

Du ser det helt motsatt. Det som er gutsy er å møte dem head-to-head med høyere priser og likevel fylle flyene .. DA har man gjort det riktig. Eventuelle overskuddseter kan man pøse ut på kampanjesalg som 'ising på kaka'.

Skjønner hva du mener, men blir veldig imponert om SAS greier å fylle alle setene til tross for at konkurrentene har lavere pris. For flesteparten av de som skal benytte seg av fly er det vel egentlig pris som har siste ordet i hvilket selskap valget faller på.

Men - never say never

Ja, de tør møte destinasjonene til konkurrentene, men ikke prisene til konkurrentene. Om de likevel klarer selge nok billetter til å tjene på rutene så er det liv laget for SAS. Om de derimot må senke prisene så mye at de selger med tap slik de tidligere har gjort så vil det ikke ta 2 år før de igjen må be om mere penger.

For oss er det aktuellt å fly med hele storfamilien BGO-ALC 6-13.juli (ja - med "vanlige billetter), og vi får da opp flg når jeg søker på Finn: BA kr.3.501, KLM kr.4.331, DY kr.5.558 og SAS KR.5.780. Så har en den vanlige gebyrdiskusjonen som kommer i tillegg for "noen"...

Jeg har da luket bort ekstremt lange routinger. Eks så kan en få DY ned i kr.4.045, men da er reisetiden ned 16t45 via CPH, og returen 26t40 via STO.

Som vanlig så er det jo dyrest med direktefly (som DY og SK har), men som alle andre ganger jeg har søkt tidligere så er det svært lite forskjell mellom DY og SK på disse ferierutene. Du kan helt sikkert finne eksempler på at den ene på enkeltdatoer ligger langt over den andre, men det har jeg ennå ikke opplevd.

Off topic, men fra BGO til ALC kan det lønne seg å kjøpe separate billetter BGO-LON og LON-ALC, sjekket dette nylig da jeg hjalp mine foreldre å finne billetter. LGW-ALC-LGW med BA koster 1000 kr på dine datoer. Med DY BGO-LGW til ca 700,- + bagasje og LGW-BGO 14/7 (ja, man får en lørdag i London med på kjøpet ;)) til 715,- + bagasje skulle det gi en totalpris på rett over 2500, med de ulemper det er å ikke ha gjennomgående billetter.

Skjønner hva du mener, men blir veldig imponert om SAS greier å fylle alle setene til tross for at konkurrentene har lavere pris. For flesteparten av de som skal benytte seg av fly er det vel egentlig pris som har siste ordet i hvilket selskap valget faller på.
SAS vil antagelig tape om pris er det eneste de konkurrerer på. Utfordringen til SAS er da at deres produkt er dårligere enn mange andre så kundene bør heller ikke være rasjonelle på dette området. Som vist i denne tråden har Air Berlin et bedre produkt til under halve prisen. Det er jo til og med konkurrenter som på mange områder har et bedre produkt på økonomi enn hva SAS leverer på biz.

Det eneste trumfkortet SAS da sitter igjen med er punktlighet, men her spiller det mot SAS om kundene ikke er rasjonelle. Mange kunder husker streiker i svært mange år og det er de som holder seg unna SAS da de mener deres fremtid er for usikker. Ja, jeg kjenner flere som fortsatt mener det er for risikabelt å booke med SAS et halvt år frem i tid.

SAS
Det eneste trumfkortet SAS da sitter igjen med er punktlighet, men her spiller det mot SAS om kundene ikke er rasjonelle. Mange kunder husker streiker i svært mange år og det er de som holder seg unna SAS da de mener deres fremtid er for usikker. Ja, jeg kjenner flere som fortsatt mener det er for risikabelt å booke med SAS et halvt år frem i tid.

Men punktlighet er vel ikke like viktig for de feriereisende som business-reisende?

SAS vil antagelig tape om pris er det eneste de konkurrerer på. Utfordringen til SAS er da at deres produkt er dårligere enn mange andre så kundene bør heller ikke være rasjonelle på dette området. Som vist i denne tråden har Air Berlin et bedre produkt til under halve prisen. Det er jo til og med konkurrenter som på mange områder har et bedre produkt på økonomi enn hva SAS leverer på biz.

Det er ufattelig uforutsigbart hva du skriver om SAS! Eller kanskje ikke? Copy paste....

For de av oss som ikke har OSL som lokalflyplass er SAS´ tilbud om å reise A-D via B og C, med en innsjekk og bagasje helt frem også ganske viktig.

Mange kunder husker streiker i svært mange år og det er de som holder seg unna SAS da de mener deres fremtid er for usikker. Ja, jeg kjenner flere som fortsatt mener det er for risikabelt å booke med SAS et halvt år frem i tid.

Kan ikke være så veldig mange ....... :stir

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2518714.ece

Etter tøffe forhandlinger ble ledelsen og de ansatte i SAS enige om store kutt sent mandag 19. november. Torsdag den samme uken gikk SAS offensivt ut med en kampanje, og kundene var med.
AdTech Ad

SAS har aldri solgt så mange billetter over internett på én enkelt dag som etter at kampanjen ble startet torsdag 22. november.

– På selve torsdagen, da vår kampanje startet, ble det satt rekord i salg på internett. Man kan trygt si at kundene tok godt imot oss etter noen urolige dager, sier global salgsdirektør i SAS, Elisabeth Milton Hemmingsen.

Det eneste trumfkortet SAS da sitter igjen med er punktlighet, men her spiller det mot SAS om kundene ikke er rasjonelle.

Jeg mener du overser de viktigste "trumfkort" SAS sitter med som gjør ihvertfall meg ofte villig til å bruke noen hundrelapper mer på flybilletten:

- Evnen og viljen til å ta vare på deg om flyet ditt av en eller annen grunn ikke går.
SAS som nettverksselskap har oftere frekvenser på de fleste destinasjoner, og har de ikke det selv, så kan du re-routes via SAS-ruter eller via andre selskaper i Star Alliance. Du har mulighet for å komme deg frem ganske raskt. Det hjelper ikke om RYR eller NAX sier at du skal få være med neste ledige fly, når det er om tre dager og det allerede er fullt.​

- Evnen og viljen til å oppfylle EU-direktivet om passasjerrettigheter ved irregularities, det være seg vulkanutbrudd, vær, tekniske problemer eller streikeraksjoner. Jeg bare minner om hvilket flyselskap som innkvarterte passasjerene sine på hotell uten å mukke da Eyafjadlajøkul gjorde sitt.​

Og, ihvertfall foreløpig får du som oftest tak i et menneske som har et forhold til SAS når du lurer på noe eller har et problem det være seg på terminalen eller pr. telefon. Nå blir vel både handling og kundeservice solgt og/eller outsourcet, og da kommer det også for SAS til å bli et bidrag til å spare seg til fant, altså at et eller to av konkurransefortrinnene forsvinner. Håpløst å lete etter en lokal representant for LCC-selskapet, det du får tak i er ofte et ungt, underbetalt menneske uten fullmakter til å utvise eget skjønn til å gi noen assistanse.

Hvis man vurderer dette som uviktig i alle, eller enkelttilfeller er ikke LCC det rette. Men jeg flyr også med f.eks.Norwegian av og til. Og jeg er enig i at opplevelsen av flyturen ombord i bak hos SAS ikke skiller seg nevneverdig fra LCC.

Ser ut som følgene ruter fra CPH vil få økt frekvens sommeren 2013, med den nye frekvensene i sommermånedene:

Alicante - 4x ukentlig (ny fra november 2012)
Athen - 11x ukentlig
Bucaresti - 6x ukentlig
Malaga - 7x ukentlig
Nice - 15x ukentlig
Palma - 7x ukentlig
Pristina - 6x ukentlig
Roma - 12x ukentlig
Split - 7x ukentlig
Tel Aviv - 4x ukentlig

Last edited:
Kommer der et lite slipp med ruter for vintersesongen også min tro? Mulig en del flere ruter nå blir lønnsomme med 4 excellence NG. Når pleier vinterprogrammet å slippes?

Kommer der et lite slipp med ruter for vintersesongen også min tro? Mulig en del flere ruter nå blir lønnsomme med 4 excellence NG. Når pleier vinterprogrammet å slippes?
I think there won't be many news in the short-medium haul. It seems that some established (consolidated) European routes are not going to operate during the next winter season.

Regarding Alicante (as example), only has on sale ALC-OSL route and it will be suspended during December and January.

I think there won't be many news in the short-medium haul. It seems that some established (consolidated) European routes are not going to operate during the next winter season.

Regarding Alicante (as example), only has on sale ALC-OSL route and it will be suspended during December and January.

Hm, merkelig. I vinter gikk OSL/TRD/BGO/SVG-ALC nesten hele året.(Sikkert fra CPH og ARN også, men det har jeg ikke kontroll på) Men mulig det ikke var en suksess...

Men hva anngår KRS, så kan jeg ihvertfall si at ruteprogrammet i helgene ikke går opp. Skal gå en ny charter til Tenerife Søndag morgen, men da er der ikke nok fly tilgjengelig på KRS.

Og litt merkelig at SAS om ikke kommer men noen flere ruter til vinteren med de nye avtalene på plass. En stor del av planer er jo at crew skal produsere mer. Men vist der ikke er mer å produsere så hjelper jo det lite.....

Hm, merkelig. I vinter gikk OSL/TRD/BGO/SVG-ALC nesten hele året.(Sikkert fra CPH og ARN også, men det har jeg ikke kontroll på) Men mulig det ikke var en suksess...

..

Hele vinterprogrammet er ikke lagt ut så tidlig. Disse rutene har gått i årevis og kommer sikkert til å gå til vinteren også, men med en pause i desember, januar og februar.

Back