SAS annonserer 30 nye ruter i 2013

Discus

Galley Slave
Medlem
På intervju på TV annonserte SAS 30 nye ruter i 2013, så får vi se hva som er nyheter og hva som er gammelt nytt.
 
Kan si at vi allerede vet om 10 stk:
CPH-SFO
CPH-PRG
CPH-NCL
CPH-BUD
ARN-INN
HEL-GVA
HEL-NCE
OSL-BUD
OSL-SZG
OSL-CAG
 
Last edited:
CPH-LIS hadde gjort seg!

Edit: Tror også hyppigere avganger til EDI, helst fra Oslo eller København, blir presset inn i høysesongen. Er jo en hotspot sett med turistøyne.
 
En oplagt mulighed ville være en række red-eye flyvninger til "etniske" destinationer eller "interrail" destinationer - for at udnytte de fly der ellers ville stå og glane i nattens løb.

eksempelvis:
IST, ESB, ATH, AMM, BEY, DAM, KGS, RHO, JMK, CFU, BRI, TUN, BEG, ZAG, CMN, IBZ
 
CMN er forøvrig Mohammed V International Airport i Casablanca - måtte slå den opp selv om jeg har vært innom der på vei til Marrakech :)
 
En oplagt mulighed ville være en række red-eye flyvninger til "etniske" destinationer eller "interrail" destinationer - for at udnytte de fly der ellers ville stå og glane i nattens løb.

eksempelvis:
IST, ESB, ATH, AMM, BEY, DAM, KGS, RHO, JMK, CFU, BRI, TUN, BEG, ZAG, CMN, IBZ

Ikke et dumt forslag, men DAM tror jeg maa vente. Situasjonen i Syria jo ikke annet enn tragisk.
 
En oplagt mulighed ville være en række red-eye flyvninger til "etniske" destinationer eller "interrail" destinationer - for at udnytte de fly der ellers ville stå og glane i nattens løb.

eksempelvis:
IST, ESB, ATH, AMM, BEY, DAM, KGS, RHO, JMK, CFU, BRI, TUN, BEG, ZAG, CMN, IBZ

Vi vet jo at BEY har vært vurdert før. Ble jo lastet opp i GDS i vinter av mennesklig feil....
 
Tjaaaa. red eye flyvninger. DET er helt sikkert noget der vil begejstre crew !!! Men bortset fra den lille detalje så er jeg faktisk enig....Der er mange steder der kunne opereres til.
For at tage nogle stykker SJJ, RMI, CTA, PMO og MLA f.ex
Men det kan jo også sagens være ruter, der vil styrke de Intra Skandinaviske net...
f.ex CPH-TOS, CPH-LLA, LHR-TOS/LLA ville vel være oplagt at tage med igen
Hilsen Ole
 
Last edited:
De fleste av rutene blir vel ikke akurat sommerruter, de blir vel mere "infrastruktur"ruter, som TRD-LHR, BGO-CDG osv...
 
Oi, kommer TRD-LHR omsider på plass, eller var det kun et eksempel?:)

Det var kun desværre bare et eksempel, men jeg hørte ved fjorårets ruteslipp at TRD-LHR bel nedprioritert til fordel for en sommerrute. Så sannsynligheten er jo stort, siden DY ikke klarte å holde det de lovte for noen måneder siden om dagli til LGW, som ble til 5 ukentlige, så er jo SAS til hovedflyplassen en gylden mulighet.
 
Har SAS fortsatt noen ledige slots på LHR pga grandfather rights? SAS hadde vel flere flygninger til London før, også Blue1 hadde flygninger til LHR. Er disse slotene leid ut, solgt eller har SAS bare gitt de bort?
 
Det blir garantert flere direkteruter fra Stavanger, Bergen, Trondheim og Göteborg til Middelhavet. Nå som Malaga har blitt helårsrute fra "alle" norske byer i tillegg til Alicante, vil jeg tro at Antalya/Alanya også blir det. Utover det blir nok brorparten av de nye rutene korte sommerruter jevnt fordelt fra de åtte-ni største skandinaviske byene til Middelhavet og økt frekvens på sommerrutene som gikk godt i år. Husk at SAS åpnet en drøss med slike ruter i år.
 
Last edited:
Hva med TOS-CPH? Det er bare ca 300 km lenger enn til LLA. Det begynner å bli på tide med gjensyn med den ruten... :) I forhold til turisme så har denne delen av Norge litt å by på, men mulig at vinterturisme har større potensial enn sommerturismen.
 
Hva med TOS-CPH? Det er bare ca 300 km lenger enn til LLA. Det begynner å bli på tide med gjensyn med den ruten... :) I forhold til turisme så har denne delen av Norge litt å by på.

Med 12400 pax fra CPH til TOS i løpet av året så er grunnlaget ganske tynt. 12400/2/360=17.
Så 17 pax daglig hver vei flyr i dag mellom TOS og CPH.
 
Back
Top