SAS: Alle er velkommen inn i loungen vår!

Re: SAS: Alle er velkommen inn i loungen vår!

I tillegg er vel ikke dette så alt for langt fra hva andre lounger krever vel?
Mener å huske at kjøp av adgang hos LH og KL ligger på rundt samme pris, og det er i tillegg for statuskunder.

Det er ikke urimelig pris når man tenker på husleie og generelt prisnivå i terminalen. Personlig vet jeg i alle fall at jeg gledelig hadde betalt for en god stol og strømkontakt i et rolig miljø.

Mener KL tar 15 Euro om du har status og skal ha ekstra gjester. LH tar det samme for c-loungen, men 40 Euro for Sen-lounge. Dette er for ekstra gjester en skal ha med inn.

Og nu bliver det til virkelighed:
takeoff.dk said:
Passagerer uden billet eller kort, der giver adgang til SAS lounger, skal fremover have mulighed for at købe sig til adgang. SAS forventer at kunne præsentere produktet senere på året og har allerede gennemført en lille test i København.

Med et EuroBonus guldkort eller en business class billet har man automatisk adgang til en SAS lounge. Men fremover vil SAS også give knap så privilegerede passagerer mulighed for at nyde et ophold i loungen – mod betaling vel at mærke.

”Vi ønsker at give passagererne mulighed for at købe adgang til vores lounges og forventer at have en løsning på plads inden årets udgang. Vi er dog langt fra klar og skal blandt andet tage stilling til distributionskanalerne, ligesom vi skal sikre os, at vi ikke udvander vore øvrige koncepter,” siger Per Møller Jensen, SAS-direktør for Brand, Marketing og EuroBonus, til takeoff.dk.

En mulighed kunne være, at SAS målretter tilbuddet om loungeadgang til passagerer, der skal rejse i de perioder eller tidsrum, hvor antallet af forretningsrejsende, der benytter loungerne, er begrænset.

SAS lavede i påsken en lille test på denne mulighed i København, hvor passagerer fik tilbud om købe adgang til loungen for 160 kr. og det var ifølge Per Møller Jensen en ”ret stor succes”.

SAS overvejer også fremover at give passagerer mulighed for tilkøb af andre tillægsprodukter som eksempelvis adgang til SAS Fast Track eller til et tomt sæde ved siden ens plads i flyet.
http://www.takeoff.dk/news/22971

...og unbundlingen er startet... ;)

Jeg synes dette høres ut som en god ide (siden jeg ikke ser for meg at jeg vil komme i en posisjon hvor jeg får gullstatus hos et flyselskap, samt veldig sjelden flyr business). Hvis man snakker om en pris på rundt 160DKK så synes jeg det fullt ut akseptabelt (og jeg kommer nok garantert til å benytte med av et slikt tilbud).

Lattis. Her gjør SAS samme tabben som bob på Europa. Ingen andre følger etter og SAS får ett dårligere produkt enn sine konkurrenter.

Håper de har vakter ved inngangen til Scandinavian lounge. Vanligvis når jeg er der er det bare å spasere rett inn

Prinsipielt er denne utviklingen som skisseres her av SAS nokså lik det man har sett hos LCC'er. Man deler opp produktet i enkeltkomponenter, unbundling, for så å selge hver av disse som tilleggstjenester. Kjøper man "Volvoutgaven" (ofte bruker man jo Mercedes, men jeg er større tilhenger av Volvo...;)) så får man alt inkludert. Ellers er det options som man kan velge fra en meny (igjen, ikke ulikt det LCC'ene i hovedsak introduserte).

Forskjellen har vel tradisjonelt vært hvor langt man har gått i unbundlingen. Her går SAS et hakk lenger enn det som vel er vanlig i Europa (slik jeg har forstått det), selv om Fast Track er mulig å kjøpe direkte fra flyplassene og lounge adgang også er mulig å kjøpe for de uten status. Avveiningen til et selskap som SAS er vel om verdien av disse enkeltkomponentene er så store at det å utelukkende tilby disse i form av et "pakket" produkt (Volvoproduktet) genererer mersalg av disse toppproduktene, eller om de totalt sett vil hente mer på å selge slik tilgang til alle som er villige til å betale et ekstragebyr.

Last edited:

Lattis. Her gjør SAS samme tabben som bob på Europa. Ingen andre følger etter og SAS får ett dårligere produkt enn sine konkurrenter.

Austrian gjør det vel allerede, gjør de ikke? Men det kommer. 'Gratis' måte å tjene penger på og vil garantert bli tatt i bruk av flere selskaper.

Positivt tiltak, kommer jeg nok garantert til å benytte meg av. Spesielt om de får innenlands lounge som det har vært snakk om også.

Vel, med tanke på at de har tenkt å flytte Business Loungen ned til første etasje (der Tax-Free butikken er nå) og utvide Scandinavian Lounge til å være i 2. etg er det vel helt greit. Dersom dette settes i stand før dette er på plass, og hvem som helst kan gå inn i Scandianvian Lounge er det som noen sier å gjøre produktet dårligere for oss andre...

Det blir vel lønnsomt for chartergjengen som tar 4 halvlitere før avgang uansett når på døgnet avgangen er.

Hoho, snakk om forringelse av produktet for de stakkarne som betaler 10.000 kr for Business tur/retur London, og ender opp med Charterfeber-Svein & co som jager billigst mulig vorspiel.

Hoho, snakk om forringelse av produktet for de stakkarne som betaler 10.000 kr for Business tur/retur London, og ender opp med Charterfeber-Svein & co som jager billigst mulig vorspiel.

Tror fakisk ikke at det vil bli resultatet. Stort vil det vel være at den normalt ganske ledige businessloungen vil ha litt flere folk

Man kan vel kjøpe seg plass på OSLounge idag uten at det skaper problemer. Og er jo ellers nok av lounger med kjøpeadgang rundt omkring utn at det er noe problem

Dette er nok ikke noe problem... Uansett skulle jeg tro at dragene har gangsyn nok til at de nekter adgang til grupperinger som vil være bråkmakere.

Om noen charterturister vil ha en lavmælt fest bestående av småglass med øl, tappekranvin og chips er det for øvrig helt greit for meg så lenge jeg har adgang til en behagelig stol, litt ro og en strømkontakt.

Bare kanon at SK finner måter å tjene penger på, og så lenge dette styres godt i adgangskontrollen vil det ikke devaluere produktet for de andre.

Fulle lounger = forringelse av produktet, uavhengig av om det er Charter-Svein eller en mer stillferdig person som stjeler den beste sofagruppen. Alkohol er et ikke-tema, da alle ønsker å være edru nok til å komme seg avgårde.

Som FBG er jeg ofte på OSL-loungen hvor de selger adgang for 250,- og opplever ikke dette som noe problem. Tror forøvrig svært mange ikke er klar over tilbudet og det reklameres jo ikke akkurat friskt for det...

Austrian gjør det vel allerede, gjør de ikke? Men det kommer. 'Gratis' måte å tjene penger på og vil garantert bli tatt i bruk av flere selskaper.

http://www.austrian.com/Info/AtTheAirport/LoungesAtViennaAirportDetail.aspx?sc_lang=en&cc=US

Nei, det gjør de ikke. Det er ingen Star carriers bortsett fra innenriks USA som selger tilgang til lounger.

Klart det er stille enkelte tider på døgnet i en lounge, men dersom SAS begynner aktivt å selge dette på websidene sine, kommer det garantert til å forringe produktet i rushtiden.

Å selge noe For 200 spenn som andre har betalt i dyre dommer for er en elendig ide.

http://www.austrian.com/Info/AtTheAirport/LoungesAtViennaAirportDetail.aspx?sc_lang=en&cc=US

Nei, det gjør de ikke. Det er ingen Star carriers bortsett fra innenriks USA som selger tilgang til lounger.

Klart det er stille enkelte tider på døgnet i en lounge, men dersom SAS begynner aktivt å selge dette på websidene sine, kommer det garantert til å forringe produktet i rushtiden.

Å selge noe For 200 spenn som andre har betalt i dyre dommer for er en elendig ide.

Helt enig!! Dette er og blir en dårlig ide for alle som prøver å være lojale mot SAS for å oppnå noen fordeler! Nå kan dette kjøpes for en billig penge! EB het vel en gang et lojalitetsprogram?

Jeg tror ikke det er en gratis mate a tjene noen kroner pa. Easyjet gjörer Lounge-Access on top av sine produkt. Ergo en helt klart produkt-forbedring. Men hos SK ligger saken litt annenleders. Her er det en forvanning av regler og for visse kunder en produkt-forverring.

Alle regner med de inntekter av de som kjöper seg adgang og noen kanskje ogsa tar inn Goodwill av disse kundene med i bildet. Men hva er egentlig med de som fikk det som en privileg pga av sitt status? Hvor mye Badwill skaper man egentlig iblant dem? Hvor vil SK med deres na-vaerende produkt i fremtida forsvare de priser og hvordan vil de argumentere overfor disse kunder at det lönner seg a kjöpe de dyreste billetter? Lounger ble en god virkemiddel for a ha noe eksklusivitaet. Pluss at man fant en plass hvor det er rolig og stille. Dersom man vil tilspisse dette, sa kan man ga sa langt a si at disse damer og herrer med de mest dyreste billetter nytter loungen for a unngar "plebsen" sa god som det er mulig. Jeg vet at dette er drastisk formulert, men slik er det jo.

Jeg tror dette er den falske veien som SK gar. Det er helt klart at man oppfinne nye produkter som kundene er villige a betale noe for. Men da ma man samtidlig ogsa forbedrer produkt-kvalitaet for alle og ikke skaper ancillary revenues ved a forverre tilbud til sine beste kunder. Dette er dödelig

Med dagens resultatfremleggelse er det vel ikke fritt for at man er smått desperate etter ekstra inntekter hos ledelsen i SAS.

Med ombygging og adskilt business lounge (bemannet inngang) burde det vel ikke by på noen utvanning for *G.

Det er jo forståelig at SAS ser etter nye måter å tjene penger på. Og selge lounge-tilgang til biz-loungene syns jeg egentlig er bra. Så lenge de ikke selger tilgang til gull-stuene. Noe de ikke kommer til å gjøre.

Men jeg hadde dog heller sett at de heller solgte flere oppgraderinger til eco+ og biz på europeiske ruter. Det må selvsagt ikke prises for billig slik at folk begynner å spekulere i å kjøpe en billigere billett for så å oppgradere.

Jeg ville i hvert fall vært villig til å betale en 500 kr eller 10 000 poeng pr strekning for oppgradering fra eco til biz. Og kanskje en 300 kr eller 5 000 poeng for oppgradering fra eco+ til biz.

Kunne fungert sånn her:
- Kan kun kjøpes ved innsjekk på nett.
- Den nye klassens servicenivå gjelder. Så tilgang til lounge, fast track og ny baggage allowance gjelder
- kun EB poeng for opprinnelig klasse
- fleksibilitet fra opprinnelig klasse

Siste forslaget er jeg også enig i. Hadde vært hyggelig å hatt muligheten for å oppgradere innen europa på poeng/penger.

Back